Gå til innhold

Grensesetting

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Skjer det så ofte at andre går over grensene dine, så må du jo først se på hvorfor det skjer. At det altså ikke handler om å si fra, men at det i utgangspunktet ikke skjer. 

Anonymkode: 1f090...911

Det skjer trolig fordi jeg ble utsatt for overgrep som barn og ble totalt overkjørt når jeg satte grenser.

Anonymkode: 3a8df...e7b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439061-grensesetting/#findComment-149934745
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det skjer trolig fordi jeg ble utsatt for overgrep som barn og ble totalt overkjørt når jeg satte grenser.

Anonymkode: 3a8df...e7b

Dette kjenner jeg meg igjen i. 
Men det er ikke umulig å snu. Slik som jeg er i dag, kommer jeg inn i ethvert rom med stor autoritet. Og når noen oppfører seg dårlig, sier jeg det høyt. F eks "jeg ser at du ruller med øynene når jeg snakker, det er en hersketeknikk som jeg misliker. Slutt med det."

HI, en av tingene med sånne som oss, er at vi kanskje er blitt ganske fremmedgjorte for våre egne følelser. Den magefølelsen som burde slå inn med en gang noe blir vanskelig eller ekkelt, den er "lammet" fordi vi måtte øve oss på å undertrykke den. Og som du sier, noen ganger kommer den forsinket. 

Men i voksen alder har jeg klart å gå tilbake til folk som har behandla meg dårlig eller prøvd å manipulere meg, og si at det som skjedde sist vi møttes ikke var greit og at jeg ikke kommer til å godta det igjen. Det er ikke sånn at du må slå til med det samme for å kunne beskytte deg selv - du forebygger hvis du øver deg på å ta plassen din i etterkant.

Anonymkode: d3080...e33

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439061-grensesetting/#findComment-149935067
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...