Gå til innhold

Dyrt med middagsbesøk? Gjester som sluger i seg maten

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Legger du opp mat til gjestene?? Det er i hvert fall spesielt!

Anonymkode: c1438...9ab

Ikke vært mye i selskap du. Det er da like normalt som buffet liksom. 
Når man feks serverer biff eller entrecôte er det normalt med tallerken servering. Det er litt varierende om tilbehør legges på og så sender man rundt for påfyll eller om det bare legges opp biff og tilbehør står på bordet. 
Jeg lager feks porsjonsformer med fløtegratinerte poteter om jeg serverer det fordi jeg har noen i familien som ikke tåler laktose. Det er da lett å lage på den måten. 

Anonymkode: 06bbf...809

Fortsetter under...

Mannen min er sånn, han lesser opp, og forsyner seg en ekstra gang før andre som bare har tatt litt får tenkt på runde to. Er det noe igjen i skåler eller panner til slutt rensker han det og. Han elsker mat, jeg spiser mat kun som drivstoff for kroppen, altså det jeg trenger. 
Han er enebarn da, fra en storvokst familie, men skulle jo tro det gled inn noen sosiale bremser på forsyningen når vi er på besøk. Men nei.

Anonymkode: 3d9cc...e38

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Mannen min er sånn, han lesser opp, og forsyner seg en ekstra gang før andre som bare har tatt litt får tenkt på runde to. Er det noe igjen i skåler eller panner til slutt rensker han det og. Han elsker mat, jeg spiser mat kun som drivstoff for kroppen, altså det jeg trenger. 
Han er enebarn da, fra en storvokst familie, men skulle jo tro det gled inn noen sosiale bremser på forsyningen når vi er på besøk. Men nei.

Men, sier du ikke noe til ham? Nå skjemmer han seg jo ut, og du har her faktisk en gyllen anledning til å hjelpe ham litt.

Jeg har heldigvis ikke opplevd så ekstreme folk som dere beskriver, men jeg har en venninne som har en del av disse tendensene. Hun starter ofte med å lesse oppå fatet før jeg/den som er vertinnen i det hele tatt har sagt vær så god, og kan ta mye av noe hun liker godt, sånn omtrent halvparten. Nå har jeg jo lært, så jeg lager ekstra mye, men første gang fikk jeg litt panikk da hun begynte å forsyne seg av en mangosalat og tok nesten halvparten, sånn at resten av oss seks bare fikk litt hver. Det er en litt sånn manisk måte hun spiser på, melder seg ut av samtalen og måker innpå. Men hun pleier ikke å forsyne seg mer enn de normale to gangene da. Jeg har lurt litt på om jeg burde si noe, men vi er ikke så nære at det føles naturlig. Og det er veldig spesielt, for rent bortsett fra akkurat dette, så er hun både svært intelligent og sosialt kompetent, morsom, omsorgsfull, empatisk osv, men det er som om hun forvandles ved bordet. Jeg har faktisk lurt på om hun kan ha en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: a72ed...cd0

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Søstra mi og mannen har et vennepar som vi også av og til møter i sosiale lag. De er begge utrolig storspiste. De lasser innpå mat i et tempo jeg aldri før har sett maken til. Det er nesten fascinerende. I tillegg mangler de litt sans for hva som er grei folkeskikk. Om vi er en gjeng og har f. eks. bestilt pizzaer og de står på kjøkkenbenken så alle må gå og forsyne seg, så kommer de fleste tilbake med 2, kanskje 3 biter pizza. De kommer tilbake og har bygd et tårn på hver sin tallerken og spiser kanskje 6 biter på samme tiden som andre spiser to, og er gjerne ute etter mer før noen får sukk for seg. Det beregnes alltid to ekstra pizzaer når de kommer. I konfirmasjon i fjor vår skar mannen faktisk et stykke av en kake som var omtrent 1/4 av hele. Ingen tanke for at kanskje andre som var lengre bak i køen kunne tenkt seg et stykke også. 

Anonymkode: 44f44...b02

Vet du da hadde jeg faktisk sagt noe som "oisann, skal si dere er sultne!" Enkelte folk eier ikke manerer. Man bygger ikke opp et pizza-torn på tallerkenen sin, fordi man er redd man ikke får nok. Det er jo sånt man lærer ungene sine når de er små. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men, sier du ikke noe til ham? Nå skjemmer han seg jo ut, og du har her faktisk en gyllen anledning til å hjelpe ham litt.

Jeg har heldigvis ikke opplevd så ekstreme folk som dere beskriver, men jeg har en venninne som har en del av disse tendensene. Hun starter ofte med å lesse oppå fatet før jeg/den som er vertinnen i det hele tatt har sagt vær så god, og kan ta mye av noe hun liker godt, sånn omtrent halvparten. Nå har jeg jo lært, så jeg lager ekstra mye, men første gang fikk jeg litt panikk da hun begynte å forsyne seg av en mangosalat og tok nesten halvparten, sånn at resten av oss seks bare fikk litt hver. Det er en litt sånn manisk måte hun spiser på, melder seg ut av samtalen og måker innpå. Men hun pleier ikke å forsyne seg mer enn de normale to gangene da. Jeg har lurt litt på om jeg burde si noe, men vi er ikke så nære at det føles naturlig. Og det er veldig spesielt, for rent bortsett fra akkurat dette, så er hun både svært intelligent og sosialt kompetent, morsom, omsorgsfull, empatisk osv, men det er som om hun forvandles ved bordet. Jeg har faktisk lurt på om hun kan ha en spiseforstyrrelse.

Han er ikke barnet mitt, så å oppdra han er ikke min jobb. Han er en fin fyr, og vi blir ofte bedt bort og har gjester selv, og han er raus og en hyggelig samtalepartner ved bordet. Så vi skal nok klare oss. Det er et pussig karaktertrekk bare. 

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en bror som spiser slik, manisk, som du sier. Jeg tror helt klart han har en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 813b6...fbc

Anonym bruker skrev (På 23.3.2023 den 20.19):

Hei! 
jeg synes er koseligt med middagsbesøk en sjelden gang, har en venninne med samboer og han samboeren spiser veldig mye! Slikt at jeg får bare forsyne meg 1 og så vidt 2 gang samme med samboeren min siden vi tenker på besøket skal forsyne seg mest men.. og ja jeg har nok lagt nok mat men forventer ikke at noen er så spise maskiner og spiser for 8 personer vil si 7-8 runde med å servere seg uten og se seg rundt bordet om alle har fått og spiser tilbehør som hovedrett.. slike gjester vil jeg helst ikke ha flere ganger på besøk.. 

Andre som har opplevd slike middagsgjester?

Anonymkode: 18039...ab9

Da lager du nok mat når de kommer på besøk, og sender gode tanker til venninnen din som må fore mannen hver dag med den mengde mat😅💸💸

Anonymkode: 7c90d...5a1

Når man er på besøk, så har man folkeskikk. Skal ikke spise vertskapet ut av huset. 

Mange ganger jeg har spist når jeg komme hjem fra svigers feks. Har forsynt meg ok til middag, men jeg er ikke der for å spise meg stappa.  

Selvom det er mat nok, har jeg da antenner. Også tenker jeg at svigers vil ha litt rester av steika til dagen derpå. 

Anonymkode: f92ee...33b

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Han er ikke barnet mitt, så å oppdra han er ikke min jobb. Han er en fin fyr, og vi blir ofte bedt bort og har gjester selv, og han er raus og en hyggelig samtalepartner ved bordet. Så vi skal nok klare oss. Det er et pussig karaktertrekk bare. 

Nei, han er ikke barnet ditt, men det betry ikke at det dermed ikke er mulig å gi ham beskjed om ting som ikke fungerer. Nå sitter du og ser på at han skjemmer seg ut, for det gjør han jo, uten å hjelpe ham. 

Jeg blir alltid så fascinert over hva som kan komme frem i slike tråder! Jeg deler derfor noen fra Kvinneguiden der det faktisk var en som synes det var en god idé å ta hele ostelokket på en form med gratinerte poteter. 

Den første er om hva som er skikk og bruk i Norge:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659890-er-det-frekt-å-spise-seg-stappmett-når-man-er-gjest-i-middagsselskap/#comments

De 2 andre er vel i samme gate som tema i denne tråden:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659878-gjester-som-spiser-veldig-mye-at-det-blir-ingenting-igjen/#comments

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1660993-kleint-med-gjester-familievenner-som-forsyner-alt-for-lye-ved-middagsbesøk/#comments

Anonymkode: c933c...ff8

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...