Gå til innhold

Fryktelig dyrt i Danmark

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Ja, det er gjengs over nå, både fordi inflasjonen har økt mer i en del land enn i Norge, samt kronen omtrent kollapser om dagen. Den er så svak at vi enten må snikinnføre euro eller sette renten betydelig mer opp. Eller håpe at en økonomisk gigant går overende slik at FED må sette renten ned raskt. 

Snart vil vi merke det godt på importerte varer her hjemme også. 

Anonymkode: 82558...d58

Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Er vel på tide at nordmenn skal slutte å fråtse seg i utlandet på turer de ellers ikke hadde hatt råd til?

Ja, det er sikkert baktanken. Ingenting med inflasjon og kronekurs å gjøre. 

Anonym bruker skrev (På 23.3.2023 den 15.57):

Var på en langhelg i København nylig og herregud så dyrt det har blitt.

Matprisene er som i Norge, og så må man legge på over 50 prosent på grunn av kursen, har blitt som å dra til Sveits

Anonymkode: 1e009...0bd

Det er ikke prisene som er endra, men valutakursene.

Anonymkode: f0824...3ba

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ja, det er sikkert baktanken. Ingenting med inflasjon og kronekurs å gjøre. 

Helt klart at det har med inflasjon og kronekurs å gjøre. Det er supert at nordmenn får dårlig råd fremover!

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Inkluderer det deg selv også?

Anonymkode: c0c6f...620

For min del gjør det ikke noe. Mye av lønna går uansett til sparing, men det er bra at det vanvittige overforbruket vårt reduseres.

Anonymkode: 530af...c21

Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Helt klart at det har med inflasjon og kronekurs å gjøre. Det er supert at nordmenn får dårlig råd fremover!

Så lenge olje og gass går bra, er det ikke så viktig med mann i gata? 

Jeg ønsker motsatt, der er vi nok ikke på bølgelengde. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man må jo sjekke opp valutakursen. Alltid vært dyrere i Danmark. 

Anonymkode: d47fb...b3b

Ikke i følge valutakursene, da kunne du reise til Danmark og dra kortet uten å regne for ca 10 år siden. Kronen kollapser akkurat nå. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For min del gjør det ikke noe. Mye av lønna går uansett til sparing, men det er bra at det vanvittige overforbruket vårt reduseres.

Jeg er enig i at det vanvittige overforbruket vårt må reduseres. Men min kritikk mot overforbruk er ikke primært retta mot personer som reiser på ferie rett over fjorden, liksom… 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig i at det vanvittige overforbruket vårt må reduseres. Men min kritikk mot overforbruk er ikke primært retta mot personer som reiser på ferie rett over fjorden, liksom… 

Det henger jo sammen. Ja, det er synd for decfattigste og vi burde vri lønninger og skatt slik at de som tjener over 500.000 fikk redusert kjøpekraft til fordel for dem som tjener under 300.000, men vi trenger at ikke bare de rikeste, men også vanlige folk reduserer forbruket sitt.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det henger jo sammen. Ja, det er synd for decfattigste og vi burde vri lønninger og skatt slik at de som tjener over 500.000 fikk redusert kjøpekraft til fordel for dem som tjener under 300.000, men vi trenger at ikke bare de rikeste, men også vanlige folk reduserer forbruket sitt.

Akkurat når det gjelder ferie så blir det jo veldig urettferdig om folk med lav eller normal inntekt ikke skal kunne dra på ferie utenfor eget land, mens de med mye penger kan reise på weekendturer med fly og feriere i hele verden. Hvis det skal bli noe rettferdighet rundt dette så får man innføre reisekvoter/flykvoter som gjelder for alle.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat når det gjelder ferie så blir det jo veldig urettferdig om folk med lav eller normal inntekt ikke skal kunne dra på ferie utenfor eget land, mens de med mye penger kan reise på weekendturer med fly og feriere i hele verden. Hvis det skal bli noe rettferdighet rundt dette så får man innføre reisekvoter/flykvoter som gjelder for alle.

Du kan godt si det er urettferdig at noen tjener mer enn andre, men det er vanskelig å få ren samfunnslønn til å fungere. Høyere inntekt betyr nesten bestandig høyere forbruk. 

Klimakvoter synes jeg høres fristende ut, men jeg er usikker på hvordan det ville påvirke økonomien. Det bille i hvertfall kreve et enormt byråkrati for å beregne klimapåvirkning gjennom hele verdikjeden. I dag er nok det utopi, men med en kombinasjon av blockchane-teknologi, KI og lovgivning er vi kanskje der om 5 år.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du kan godt si det er urettferdig at noen tjener mer enn andre, men det er vanskelig å få ren samfunnslønn til å fungere. Høyere inntekt betyr nesten bestandig høyere forbruk. 

Klimakvoter synes jeg høres fristende ut, men jeg er usikker på hvordan det ville påvirke økonomien. Det bille i hvertfall kreve et enormt byråkrati for å beregne klimapåvirkning gjennom hele verdikjeden. I dag er nok det utopi, men med en kombinasjon av blockchane-teknologi, KI og lovgivning er vi kanskje der om 5 år.

Klimakvoter er en artig sak i seg selv, vi har det allerede, men en del dekkes av… hold deg fast. Over statsbudsjettet. Bare i løpet av ett år dekket staten inn 500 millioner til Alcoa i klimakvoter. Vi snuser på en prislapp på fort 100 milliarder i løpet av de neste ti årene innenfor den sektoren, eller alternativt at de flagger ut i stedet. Til ett land de ikke betaler for utslipp, men forurenser i samme skala. 

Verdensøkonomien kollapser uansett i løpet av de neste 10 årene, grunnet endring aldersfordeling i befolkningen, overforbruk løser seg helt selv om litt. 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Klimakvoter er en artig sak i seg selv, vi har det allerede, men en del dekkes av… hold deg fast. Over statsbudsjettet. Bare i løpet av ett år dekket staten inn 500 millioner til Alcoa i klimakvoter. Vi snuser på en prislapp på fort 100 milliarder i løpet av de neste ti årene innenfor den sektoren, eller alternativt at de flagger ut i stedet. Til ett land de ikke betaler for utslipp, men forurenser i samme skala. 

Verdensøkonomien kollapser uansett i løpet av de neste 10 årene, grunnet endring aldersfordeling i befolkningen, overforbruk løser seg helt selv om litt. 

Endringer blir det nok, men jeg tror nok de rikeste heller blir rikere enn at verdensøkonomien vil kokapse helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...