Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her jeg bor har det ikke vært elg på veldig, veldig mange år. Faktisk ikke siden jeg var 5. Nå har det etablert seg en elgfamilie i skogene der jeg pleier å gå, sykle, plukke sopp, bær osv. Viltforvaltningen (naboen) sier at det er ca. 7 elg som holder til her og at det er smart av dem for det er ikke lov å jakte elg akkurat her. Så de har kommet for å bli.  Jeg skal derfor innrømme at jeg er helt uerfaren med det å treffe på elg når jeg er ute. Jeg vet at jeg ikke må komme mellom ku og kalv, men dere som bor i mer elgtette strøk, hvordan reagerer elgen på gærne damer som kommer susende på sykkel eller som sniker seg mellom busk og kratt på jakt etter skogens gull. Jeg så to av dem i veikanten her om dagen, bråsnudde og gikk hjemover igjen. Jeg kan jo ikke bråsnu de neste 40 åra, så noen gode tips til ei som ikke er vant til å møte større ting enn rådyr i skogen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439052-%C3%A5-m%C3%B8te-elg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste råd er å ikke komme overraskende på dem. Sørg for å lage litt lyd, så de hører deg. Da holder de seg unna. 

(Selv pleier jeg å synge av hjertens lyst når jeg går i skogen. Ola var fra Sandefjord funker fint til å skremme vekk både elg og naboer.)

Endret av Superdolly
Superdolly skrev (11 minutter siden):

Mitt beste råd er å ikke komme overraskende på dem. Sørg for å lage litt lyd, så de hører deg. Da holder de seg unna. 

(Selv pleier jeg å synge av hjertens lyst når jeg går i skogen. Ola var fra Sandefjord funker fint til å skremme vekk både elg og naboer.)

Du er like søt som profilbildet ditt, du, Superdolly :)

Jeg ser for meg deg syngende Ola var fra Sandefjord mens du nikker og smiler og ser deg om til hver side av stien med soppkurven på snei.

Ellers er jeg helt enig i å lage litt lyd slik at de hører deg.

Jeg har stort sett møtt elg fra hesteryggen, og det er nok tryggere. Av en eller annen grunn synes elgene å se på deg som en del av hesten da, og ikke farlig. Kom en gang uforvarende og brått rett på flere kuer med kalver da jeg var til hest, og kom også mellom noen av dem, men heller ikke da gjorde de noe. Hadde jeg kommet mellom dem til fots tror jeg det ville blitt veldig farlig. Den gang valgte jeg å snu umiddelbart, men om de hadde ønsket kunne de fint "tatt" meg og hesten da. Ellers har jeg kunnet komme veldig nært elg uten at de har følt seg truet, når jeg har vært til hest.

Til fots velger jeg å gjøre som deg om jeg er i elgområde, lage litt lyd, rasle med en pose, synge, og passer gjerne på å tråkke på tørre pinner o.l. for å lage litt mer lyd.

Anonymkode: 4fe55...9cf

Her var det en periode elg på ungens skolevei. Den holdt til i skogen langs stien eldste foretrakk til og fra skolen. Det gikk helt fint. Med mindre du kommer helt uforvarende på eller det er ku med kalv er det gjerne ikke noe stress, særlig ikke om du lager lyd, så syng av hjertens lyst om du er engstelig, ja.

Jeg kjenner to som ble jaget av elg i sin tid, men det var én bestemt folkevond elg som til slutt ble avlivet, det er unntaket.

Annonse

Superdolly skrev (2 timer siden):

Jeg kan Ola var fra Sandefjord, så om den er gjennomtesta som elgskremmersang så er det den jeg skal ta. Så om dere andre møter ei dame i skauen som synger om han som var lettmatros om bord, så er det antagelig meg eller Superdolly 😂

Jeg har hatt elg som bodde i hagen min. Og på sommerhalvåret, så var den alltid sammen med oss, da vi var ute. 

Og har ellers møtt på mange elg i skogen, og har aldri vært redd for de, men holder fornuftig avstand, og er det kalv og mor, så går jeg unna.

Anonymkode: a4608...b1d

Har møtt elg flere ganger og jeg har igrunn bare rusla rolig tilbakeom jeg ikke har stått på søik avstand at jeg kan stå og se litt. Det var veldig mye elg hos min første kjæreste. Skal si jeg skvatt en gang jeg åpna utgangsdøra og så rett inn i øyne på elgen. Jeg tror vi skvatt like mye begge to. 

Gå tur i skumringa gjorde vi aldri av den grunn at det da var da de kom ut av skogen og vi oftes møtte de. Ellers på dagen så vi de sjeldent og aldri møtt de i skogen på tur. Jeg går alltid med tunge skritt i skogen, for det er mye hoggorm her. Om det har noen betydning for det ene eller det andre aner jeg ikke, men aldri hatt ett problem med noen av de.

Vi har veldig mye hoggormpå hytts, ingen som har hytte eller bor der har blitt bitt eller hatt ett problem med de. Turgåerene skriver i avisa hvert år at det er ett så stort problem der og noe må gjøres. (Jeg lar ungene leke i gresset, vi går barbeina og lever uten frykt for de. Vi vet jo hvor vi ikke bør gå uten gummistøvler og vi vet hvor vi skal trampe godt når vi går. Har en familie som har sti på utsiden av porten vår, så ungene var vel babyer når de lærte seg å titte over porten før de gikk ut av den. Var ormene der så ventet de ett minutt slik at de fikk kom forbi. Litt gøy at de er fredet og vi har hytte i ett naturreservat, for det er litt gøy å høre turgåerene klage så. Vi har jo ingen problemer)

Jeg hadde nærkontakt med en elg når jeg kjørte moped. Det var en annen sak og flaks det gikk så bra igrunn med oss begge. Skjedde i skumringa det også, så tar det veldig rolig i skumring og der det er skiltet med elgfare siden. Selv om jeg egentlig var ganske bevist på det da også, men litt krapp sving så gikk det som det gikk. 

Anonymkode: ac1d8...2a3

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Jeg kan Ola var fra Sandefjord, så om den er gjennomtesta som elgskremmersang så er det den jeg skal ta. Så om dere andre møter ei dame i skauen som synger om han som var lettmatros om bord, så er det antagelig meg eller Superdolly 😂

Tenk hvis dere møter på hverandre 💞

Himmel og hav skrev (49 minutter siden):

Det hadde vært så stas 😄

Ola var fra Sandefjord er nå heretter kjennetegnet på oss på forumet her. Om noen herfra skulle planlegge treff, blir det slik man finner hverandre- komme vandrende inn døra til cafe/i skogen/sett inn ønsket møteplass, mens man gauler på den sangen. 🥰😆

Alternativt kan vi alle nå begynne å nynne på strofene på nærbutikken, bussen til jobb eller andre utvalgte steder i håp om å finne våre «likesinnede» herfra. 😂

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...