Gå til innhold

Ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke vanlig å ha 80 000 til 100 000 på en egen brukerkonto, altså, selv om det kanskje kan virke sånn i tråden her. Det ville jo også vært ganske dårlig økonomistyring, med tanke på avkastningen man kan få ved å plassere disse pengene mer fornuftig. 

Vi har et stort, gammelt hus hvor mye kan skje, 1,6 millioner i inntekt til sammen og en bil som koster mye å reparere (pga ukurante deler). Vi har sjelden mer enn 20 000 på bufferkontoen. 

Men det er klart: Har man ingen annen form for fleksibilitet i økonomien, trenger man noe mer. Vi har rammelån og penger i fond hvis det skulle knipe.

Men HI: Det høres kanskje ut som du har en mindre omfattende økonomi? Du sier f.eks at du ikke har bil? Uten bil, stort hus mv trenger  du ikke like mye i buffer som folk som har mye som plutselig kan koste penger. 

Anonymkode: 97aea...4f3

Trygghet i økonomi er så klart veldig viktig. Viktig å prioritere. Har ikke noen penger i fond eller andre plasser. 

Jeg har ikke sånne store utgifter som kan komme. Ikke bil og bor i leilighet, men kan jo komme noe. Nå har jeg ny vaskemaskin og oppvaskemaskin, men kjøleskap og komfyr var like gammelt så kan jo ryke. Og tannlege og typisk gjerne når det passer minst. 

Anonymkode: 6c41d...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.3.2023 den 14.13):

Det fjerner akkurat det problemet, men det skal faktisk veldig lite til før det oppstår et uventet behov for 12.000. En ting er å velge en slik risiko for deg selv, men med barn er det direkte uforsvarlig.

Anonymkode: 69fa0...5dd

Hva i all verden er uforsvarlig med det? Hvilke barneutgifter er det som kan dukke opp som koster mer enn 12 000? Akutt behov for ny bunad?

Anonymkode: 3ec95...7ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke vanlig å ha 80 000 til 100 000 på en egen brukerkonto, altså, selv om det kanskje kan virke sånn i tråden her. Det ville jo også vært ganske dårlig økonomistyring, med tanke på avkastningen man kan få ved å plassere disse pengene mer fornuftig. 

Vi har et stort, gammelt hus hvor mye kan skje, 1,6 millioner i inntekt til sammen og en bil som koster mye å reparere (pga ukurante deler). Vi har sjelden mer enn 20 000 på bufferkontoen. 

Men det er klart: Har man ingen annen form for fleksibilitet i økonomien, trenger man noe mer. Vi har rammelån og penger i fond hvis det skulle knipe.

Men HI: Det høres kanskje ut som du har en mindre omfattende økonomi? Du sier f.eks at du ikke har bil? Uten bil, stort hus mv trenger  du ikke like mye i buffer som folk som har mye som plutselig kan koste penger. 

Anonymkode: 97aea...4f3

Vi har 80.000 på buffer. Det er særdeles lite avlastning på noe som helst med mindre man investerer høye summer i fond. Og fond ser jeg ikke på som buffer. Vi har ikke så høyt huslån, og bilene er nye så vi har ikke andre utgifter på dem enn lån - men syns det er godt med penger i bakhånd om noe skulle ryke eller om kan får en uventa tannlege utgift eller noe. Da kan lappene fort fly. 

Anonymkode: ef7c0...4d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hva i all verden er uforsvarlig med det? Hvilke barneutgifter er det som kan dukke opp som koster mer enn 12 000? Akutt behov for ny bunad?

Hærverk, alvorlig sykdom hos familie langt borte, eksta leksehjelp, barnepass, sportsutstyr osv. Det hender rett som det er at flere ting skjer tett etter hverandre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hærverk, alvorlig sykdom hos familie langt borte, eksta leksehjelp, barnepass, sportsutstyr osv. Det hender rett som det er at flere ting skjer tett etter hverandre.

For noe tull! 

Anonymkode: 50aa8...2c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For noe tull! 

Hva er tull? At sånne utgifter kan oppstå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At det er «uforsvarlig» å ha mindre enn 12 000 tilgjengelig til plutselige utgifter til «leksehjelp» eller «sportsutstyr».

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Aldri opplevd til nå

Anonymkode: 09883...ecf

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja! Hærverk og leksehjelp? Ærlig talt. 

Skrevet

Tenker noen gjør dette for å ikke være grei jeg nå for de vet hvem. 

Skrevet

HVA er det dere driver å diskuterer over 6 sider?? Uenighet om hvor stor buffer man skal/ bør/ må ha? 
Er det mulig 🤦‍♀️

Anonymkode: 2e538...75d

Skrevet

Gjør hva? Heier på deg? Støtter deg? Råder deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke noen grunn for paranoia eller Tussi-takter. Alle bør ha buffer i form av en konto eller andre penger som er tilgjengelige for uforutsette hendelser, det er ikke spesifikt for deg.

Anonymkode: 6c6c4...a26

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja! Hærverk og leksehjelp? Ærlig talt. 

Det er eksempler på uforutsette hendelser der det er greit å ha penger tilgjengelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er eksempler på uforutsette hendelser der det er greit å ha penger tilgjengelig. 

Det er eksempler på ting som nærmest aldri skjer. Jeg nekter å ha buffer for at ungen min kanskje begår hærverk, og leksehjelp betaler man ikke for. 

Skrevet

Det er eksempler på ting som nærmest aldri skjer. Jeg nekter å ha buffer for at ungen min kanskje begår hærverk, og leksehjelp betaler man ikke for. 

Jeg har sendt krav om erstatning for hærverk begått av mindreårige 2 ganger. Jeg har også betalt for eksteaundervisning til en tenåring som trengte litt rusten i et dag. Når sånt skjer er det et problem hvis du ikke har penger.

Andre ting som kan skje er for eksempel skolevegring som er så alvorlig at du må redusere arbeidstid for  følge opp, at det oppstår behov  for regulerings gstannlege eller noe så enkelt som at en tenåringsgutt vokser 20 cm på 2 måneder og må ha helt ny garderobe. Forhåpentlig vis er det ikke noe som kommer til å skje, men med litt penger i beredskap er man veldig mye bedre rustet til å håndtere de krisene som kan oppstå.

Skrevet

Jeg har sendt krav om erstatning for hærverk begått av mindreårige 2 ganger. Jeg har også betalt for eksteaundervisning til en tenåring som trengte litt rusten i et dag. Når sånt skjer er det et problem hvis du ikke har penger.

Andre ting som kan skje er for eksempel skolevegring som er så alvorlig at du må redusere arbeidstid for  følge opp, at det oppstår behov  for regulerings gstannlege eller noe så enkelt som at en tenåringsgutt vokser 20 cm på 2 måneder og må ha helt ny garderobe. Forhåpentlig vis er det ikke noe som kommer til å skje, men med litt penger i beredskap er man veldig mye bedre rustet til å håndtere de krisene som kan oppstå.

Hi har en plan for å fylle opp bufferen. Hun har hatt en tung periode og har ønsket seg ferie lenge. Jeg stemmer for å la fornøyelse gå foran fornuft denne gang, så får man kanskje guts til å stå på videre. Heia hi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hi har en plan for å fylle opp bufferen. Hun har hatt en tung periode og har ønsket seg ferie lenge. Jeg stemmer for å la fornøyelse gå foran fornuft denne gang, så får man kanskje guts til å stå på videre. Heia hi. 

Jeg vet ingenting om hi sin bakgrunn og håper ikke noe oppstår som gjør at hun vil angre på turen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vet ingenting om hi sin bakgrunn og håper ikke noe oppstår som gjør at hun vil angre på turen.

Det ville jo være rart om du ønsket motsatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hva i all verden er det som gjør det så opphengt i dette? VIL du skape dårlig stemning? Finne på ting som muligens kanskje KAN gå galt, og når du ikke kommer på noe foreslår at barnet kan begå HÆRVERK? Det virker unektelig som om du er ute etter HI, og det synes jeg du skal la være med. Turen er bestilt, din bekymring er behørig meldt inn og avskrevet, - vær vennlig!

Skrevet

Hva i all verden er det som gjør det så opphengt i dette? VIL du skape dårlig stemning? Finne på ting som muligens kanskje KAN gå galt, og når du ikke kommer på noe foreslår at barnet kan begå HÆRVERK? Det virker unektelig som om du er ute etter HI, og det synes jeg du skal la være med. Turen er bestilt, din bekymring er behørig meldt inn og avskrevet, - vær vennlig!

Jeg snakker ikke om hi spesielt. Henne vet jeg lite om, ikke hvor mange eller hvor gamle barn hun gar engang. Jeg snakker generelt om hvorfor det er viktig å ha en buffer i tilfelle uforutsette utgifter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg snakker ikke om hi spesielt. Henne vet jeg lite om, ikke hvor mange eller hvor gamle barn hun gar engang. Jeg snakker generelt om hvorfor det er viktig å ha en buffer i tilfelle uforutsette utgifter.

Ja, det har jeg fått med meg. Det underlige er hvor utrolig opptatt du er av det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk. Så fint sagt av deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, det har jeg fått med meg. Det underlige er hvor utrolig opptatt du er av det.

Hvis du vil ha mer forklaring på hvorfor jeg mener det er viktig kan du starte en egen tråd om det. Det underlige er hvorfor du er så opphengt i mitt svar.

Skrevet

Hvis du vil ha mer forklaring på hvorfor jeg mener det er viktig kan du starte en egen tråd om det. Det underlige er hvorfor du er så opphengt i mitt svar.

Nei, det er ikke det som er underlig her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...