Gå til innhold

Ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kan aldri reise på ferie her da. 

Anonymkode: 6c41d...124

Joda , vi reiser heller på ferie enn å ha stor buffer. Livet skal leves 

Anonymkode: 09883...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Joda , vi reiser heller på ferie enn å ha stor buffer. Livet skal leves 

Her får jeg ikke begge deler så blir et valg ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kan du velge en rimeligere ferie slik at du kan spare mer på bufferkonto ? Det er jo feks stor forskjell på det å bruke 10tusen og det å bruke 20tusen på ferie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ja må bli det da

Skrevet

Jeg tror det er viktig for dere å få dra på ferie i år, så ja, jeg hadde gjort det for denne gang.  

Anonymkode: 50aa8...2c0

Skrevet

Hvis spørsmålet er helt svart/hvitt hadde jeg svart nei. 

Jeg sto i et liknende dilemma i fjor, men i mer grå sone. Jeg har flexilån som jeg i ytterste nød kan bufre av. Da renten var lav betalte jeg ekstra ned på det så jeg har litt ekstra å gå på der, men det betyr økte månedsbeløp fra det jeg betaler i dag. Ideelt sett ønske jeg meg derfor hjemmeferie og hadde ikke behov for mer enn det. Men min tenåring ønsket virkelig å reise. Hun har slitt psykisk hele året og når hun med så uttalt flyskrekk plutselig var klar til å reise ut i verden kunne jeg nesten ikke si nei. Bufferen ble nesten tømt, 5000 igjen på konto. Bestilte reise gjennom et jallaflyselskap på nett ganske billig. Hva skjedde? Jo, flystreik. Mitt jallaselskap var ikke mye til hjelp. Plutselig hadde jeg ekstra utgifter på over 20000 som jeg måtte legge ut for, og jeg var slett ikke sikker på at jeg kom til å få de tilbake igjen. Måtte bruke flexilånet, men fy det svei i sjelen. Fikk tilbakebetalt alt etter 7 mnd. Moralen er at ting skjer og man bør ha en backupplan for når/om det skjer.

I år har jeg klart å spare en grei buffer og en separat feriekonto. Så vi reiser ut i verden i år igjen, men mer avslappet enn sist da vi har litt å gå på.

Anonymkode: f45aa...267

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Kan du velge en rimeligere ferie slik at du kan spare mer på bufferkonto ? Det er jo feks stor forskjell på det å bruke 10tusen og det å bruke 20tusen på ferie. 

Har sett og sett på turer og det blir en god sum av det selv for bare en uke, men prøver så godt jeg kan. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tror det er viktig for dere å få dra på ferie i år, så ja, jeg hadde gjort det for denne gang.  

Det er det jeg har veidd frem og tilbake og heller mot å reise i år. Hadde virkelig trengte og blir ikke sånn type tur på lenge etter det. 

Skrevet

Om det blir er lurt valg vil tiden vise. Har og en regningskonto med en del penger, men det må jo leverer tilbake. Tenker om det skulle bli en virkelig krise på noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Om det blir er lurt valg vil tiden vise. Har og en regningskonto med en del penger, men det må jo leverer tilbake. Tenker om det skulle bli en virkelig krise på noe. 

Men hvorfor trenger du/dere egentlig å reise til utlandet på ferie? Klarer dere ikke å ha det fint i Norge?

Anonymkode: efa9e...d69

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor trenger du/dere egentlig å reise til utlandet på ferie? Klarer dere ikke å ha det fint i Norge?

Det står ingen plass at hi skal til utlandet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det står ingen plass at hi skal til utlandet? 

Nei det er faktisk sant. Hi vurderer å «bestille ferietur», og da antok jeg at det var i utlandet. Man kan jo bestille ferietur i Norge også.

Skrevet

Nå har det vørt utlandet som har vært tanken her. Grunnen er været. At det så godt som er garantert fint vær. Og har ikke bil og kan farte rundt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Nå har det vørt utlandet som har vært tanken her. Grunnen er været. At det så godt som er garantert fint vær. Og har ikke bil og kan farte rundt.

Som sagt så tror jeg at en ferietur er verd pengene for dere. Men da må du være oppmerksom på at du må jobbe med deg selv og forberede deg på at selv om ikke alt blir helt som du tenkte så går det også bra! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Som sagt så tror jeg at en ferietur er verd pengene for dere. Men da må du være oppmerksom på at du må jobbe med deg selv og forberede deg på at selv om ikke alt blir helt som du tenkte så går det også bra! 

Takk. Ja, vipper mot at det blir det. Må det. Er ikke alltid ting går helt som tenkt og allikevel tenke som du sier det går bra. 

Skrevet

Fascinerer med at meg at mange har så mye penger. Bra for dem og sikkerhet. Heldige! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hadde vært glad om jeg hadde en buffer på 5000 jeg...og feriepenger er helt ok å leve for på ferie...

Anonymkode: 6c56e...1e5

Enig. Feriepenger er til ferie. 

Anonymkode: 8da72...7e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Fascinerer med at meg at mange har så mye penger. Bra for dem og sikkerhet. Heldige! 

Dette er et anonymt forum hvor folk for det første kan velge å svare (kanskje de med mindre penger ikke orker å svare i det hele tatt!), og for det andre kan finne på ting som overhodet ikke stemmer. Jeg sier ikke at de som svarer i denne tråden lyver, men det er ikke sånn at man kan ta det helt for god fisk, om du skjønner 🙂

Jeg ville dratt på ferie, om jeg var deg! Selv har jeg det romslig nok økonomisk nå, men jeg har vært alenemor med begrenset økonomi, og prioriterte da noen gode ferier med barn - selv om det strengt tatt ikke var basert på en overskuddsøkonomi. For meg var det verdt å ta sjansen på det for å ha noen gode ting å se både frem mot og tilbake på.

Anonymkode: 3ec95...7ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er mer fascinerende at folk prioriterer ferie når bufferen er så lav. Særlig nå som renten går opp, maten og strømmen blir dyrere og kronekursen er så lav. Vi har vel svært ulik risikovurdering.

Anonymkode: 3ce29...9b3

Skrevet

Ja!! Reis!!

Anonymkode: 9fb71...952

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kan det være en ide å reise f.eks til Barcelona en langhelg, i stedet for en uke eller to i syden? Er ikke sikkert det er mye billigere, jeg har ikke sjekket. Men kan være verdt å ha som et alternativ. Færre netter med overnatting, men garantert fint og varmt vær.

Anonymkode: e00ab...d78

Skrevet

Om jeg hadde hatt muligheten til å sette inn litt penger på bufferkontoen i månedene etter ferien hadde jeg gjort reist.

Jeg hadde gjort det tilogmed uten bufferkonto, livet skal leves litt også. 

Hilsen hun som ikke prioriterer bufferkonto i stor grad og heller ser på den type konto som "litt ekstra penger til hvasomhelst også ferie og gøy". ;)

Anonymkode: 7fc2e...85a

Skrevet

Så når ting ryker som buffer skulle dekket så er det NAV, da, eller?

Anonymkode: 6c6c4...a26

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Om jeg hadde hatt muligheten til å sette inn litt penger på bufferkontoen i månedene etter ferien hadde jeg gjort reist.

Jeg hadde gjort det tilogmed uten bufferkonto, livet skal leves litt også. 

Hilsen hun som ikke prioriterer bufferkonto i stor grad og heller ser på den type konto som "litt ekstra penger til hvasomhelst også ferie og gøy". ;)

Anonymkode: 7fc2e...85a

Hva gjør du når du får uforutsette utgifter?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan det være en ide å reise f.eks til Barcelona en langhelg, i stedet for en uke eller to i syden? Er ikke sikkert det er mye billigere, jeg har ikke sjekket. Men kan være verdt å ha som et alternativ. Færre netter med overnatting, men garantert fint og varmt vær.

Anonymkode: e00ab...d78

Det er i hvertfall dyrere enn en uke på et typisk 'syden-sted'.

Vi har hatt norgesferie de to siste årene, men det har vi ikke råd til i år. Så i år blir det i stedet en uke på Mallorca, og jeg gleder meg til full avslapping og solgaranti 😊

Anonymkode: 4a7e0...497

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...