Gå til innhold

Ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, en byrde. Alle disse som bare "må" unne seg noe de ikke har råd til og deretter klager over økonomi og hvor urettferdig det er at hun ikke har penger til å leve for nå når plutselig vaskemaskinen ryker, når hun selv har tatt alle valgene som førte dit. Man bruker ikke bufferen til ferie. Har man ikke råd uten å gjøre det så må man ha en billigere ferie.

Anonymkode: 6c6c4...a26

Herregud for noe surmaga oppgulp. Du aner ikke om trådstarter er blant de som klager mens de drar kortet og forventer hjelp for å rydde opp etterpå, bare putter det inn i din egen generalisering og durer på. 

Vet du hva som er en byrde i dette samfunnet? Sure folk som svarer som det du gjør nå. Sånn irriterende gnaging for å hevde seg selv moralsk over andre. Finnes flere kvaliteter ved livet enn en smekk full bufferkonto. 

Anonymkode: f3929...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Kos dere! Livet er til for å nytes

Anonymkode: 09883...ecf

Tusen takk for det!  Du har rett i det. 

Anonymkode: 6c41d...124

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, nå er det bestilt, betalt og du har forsikring (Tryg er meget bra selskap). Se frem og gled deg til det du VET skal skje, ikke bekymre deg for det som kanskje kan skje. 

Det går stort sett alltid bra, de fleste bekymringer skjer aldri. Bare fortsett å være nøye med hva du bruker i hverdagen, så skal du et her går helt fint og ordner seg skal du se. 

Tusen takk. Ja, er bestilt og har forsikring og dette kortet fra Helfo. Det skal jeg prøve på og være forsiktig i hverdagen. Og få spart litt mer før og etter. Ofte er bekymringer noe man ikke trenger fordi det går stortsett bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, er bestilt og har forsikring og dette kortet fra Helfo

Hva slags kort?

Anonymkode: 79da6...f0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags kort?

Anonymkode: 79da6...f0a

Helsetrygdekort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er mye penger 

Ja, men ikke sammenliknet med en tur til "syden" for en familie.

Anonymkode: 69fa0...5dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk. Ja, er bestilt og har forsikring og dette kortet fra Helfo. Det skal jeg prøve på og være forsiktig i hverdagen. Og få spart litt mer før og etter. Ofte er bekymringer noe man ikke trenger fordi det går stortsett bra. 

Det kortet er ikke en forsikring, men noe du må ha i tillegg til reiseforsikring. Og det har du via Tryg, så du er godt dekket. Ikke la alle dommedagsprofetene ødelegge dette for deg. Noen ganger trenger man en skikkelig ferie av forskjellige grunner, og halve gleden er å kunne glede seg i forkant. Nå er du flink med pengene dine fram til turen, sparer der du kan og fortsetter sparingen når du kommer hjem. Jeg håper du får en kjempefin ferie og at du klarer å glede deg til turen!

Anonymkode: 4a7e0...497

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan det bli  avhengig av komforten du krever.  Leier du en enkel hytte fra Statsskog kan du få det for ca 7000 for en uke. 

Herregud, noe så lite aktuelt! Og dyrere enn å bo på hotell.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Herregud, noe så lite aktuelt! Og dyrere enn å bo på hotell.

Du kan bli hjemme også, men snart finner du vel en grunn til at det er for dyrt også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men ikke sammenliknet med en tur til "syden" for en familie.

Jo absolutt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Herregud for noe surmaga oppgulp. Du aner ikke om trådstarter er blant de som klager mens de drar kortet og forventer hjelp for å rydde opp etterpå, bare putter det inn i din egen generalisering og durer på. 

Vet du hva som er en byrde i dette samfunnet? Sure folk som svarer som det du gjør nå. Sånn irriterende gnaging for å hevde seg selv moralsk over andre. Finnes flere kvaliteter ved livet enn en smekk full bufferkonto. 

👏

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo absolutt 

Ok, så billig har aldri jeg fått en familieferie i sommerferien.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du kan bli hjemme også, men snart finner du vel en grunn til at det er for dyrt også.

Neida, jeg er stort sett hjemme 51 uker i året jeg, så det går bra. Men den ene uka jeg reiser bort vil jeg ikke bruke på en overpriset, kummerlig hytte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Kos deg på tur, mesk deg i gleden over det du skal oppleve. Altfor mye av livets gleder passerer og forsvinner i støyet av bekymringer som aldri blir noe av. Finn frem badetøyet og drøm deg bort, snart er det sol, varmt vann og livet skal nytes 🤩

God tur når den tid kommer 🥳

Hilsen en ferdig født dommedagsprofet (kjøpte beredskapspakke med frø etter jeg hørte på en podcast 🙈 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Så du mener vi gjerne burde holde oss hjemme? Mange momenter som du skriver her som er usikre, men har du noen ganger tross dette bare tenkt at det gjør jeg? Har ikke bra økonomi og ser ikke ut som det blir bedring på den gjerne verre. Vi har ikke hatt noe som helst ferie siden 2019. Kan godt være det ikke går bra og det kan være det går bra. Håper det siste. Nå er ihvertfall turen bestilt så får det gå som det går. 

«Så du mener»-argumentasjon skaper dårlig diskusjonsklima. Jeg mener ingenting om du skal dra på ferie eller ikke. JEG er risikoavers. Jeg ville hatt trøbbel med å sove godt om natten om jeg hadde 5000,- i buffer. Derfor er det for MEG fascinerende at folk drar på ferie når marginen er så lav. Det er fordi jeg ville hatt vanskeligheter med å nyte ferien fordi jeg ville bekymret meg for om vaskemaskinen gikk i stykker, en dyr tannlegeregning eller annet dukket opp ila høsten. Det er en risiko å ta og det lever vi ulikt med.

Turen er bestilt og jeg ønsker dere en riktig fin ferie. Så må man huske på det om det skulle bli skikkelig trangt økonomisk senere - at det var et bevisst valg.

Anonymkode: 3ce29...9b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå kjente jeg at jeg fikk bismak på hele turen. Uff. Må legge dette vekk noe. Jeg gjør jo dette for å glede en. Minne og opplevelse i sol og fint vær. 

Ikke diskuter turen deres mer her inne, det blir du bare lei deg av. Turen er bestilt, du har en plan mtp økonomien, dere gleder dere og turen blir helt sikkert helt topp. Stå i avgjørelsen din og kjenn på gleden av å glede seg, det er halve turen. Dette ordner seg helt fint. 

Anonymkode: 50aa8...2c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Kos deg på tur, mesk deg i gleden over det du skal oppleve. Altfor mye av livets gleder passerer og forsvinner i støyet av bekymringer som aldri blir noe av. Finn frem badetøyet og drøm deg bort, snart er det sol, varmt vann og livet skal nytes 🤩

God tur når den tid kommer 🥳

Hilsen en ferdig født dommedagsprofet (kjøpte beredskapspakke med frø etter jeg hørte på en podcast 🙈 😆

Tusen takk for det 😊 Håper det blir fin tur og at vi nå kan glede oss til den nå. Du har rett i det. For mye bekymringer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.3.2023 den 15.55):

Takk for svar. Hører gjerne flere 

Ferien hadde vært inkl mat. 

Kan jeg spørre hva dere har i buffer? 

Har du fast lønn, da? Sånn at du kan gjenoppbygge bufferen din til det nivået du trenger?
Jeg kan ikke huske sist jeg hadde så liten buffer som 5000 kr, i alle fall ikke etter at jeg fikk barn, men det handler jo om at jeg ikke liker å bekymre meg om disse tinga. Og om at jeg ikke har fast lønn. Da må jeg ta høyde for mange flere fallgruber som kan komme.

Anonymkode: cbba8...3f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Ok, så billig har aldri jeg fått en familieferie i sommerferien.

De er to stykker.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

«Så du mener»-argumentasjon skaper dårlig diskusjonsklima. Jeg mener ingenting om du skal dra på ferie eller ikke. JEG er risikoavers. Jeg ville hatt trøbbel med å sove godt om natten om jeg hadde 5000,- i buffer. Derfor er det for MEG fascinerende at folk drar på ferie når marginen er så lav. Det er fordi jeg ville hatt vanskeligheter med å nyte ferien fordi jeg ville bekymret meg for om vaskemaskinen gikk i stykker, en dyr tannlegeregning eller annet dukket opp ila høsten. Det er en risiko å ta og det lever vi ulikt med.

Turen er bestilt og jeg ønsker dere en riktig fin ferie. Så må man huske på det om det skulle bli skikkelig trangt økonomisk senere - at det var et bevisst valg.

Anonymkode: 3ce29...9b3

Takk for det. Jeg er klar over at det kan dukke opp uforutsette utgifter ut over høsten, men håper ikke det og om det gjør at jeg har penger til det det måtte bli. Ikke kjekt å ha det trangt økonomisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ikke diskuter turen deres mer her inne, det blir du bare lei deg av. Turen er bestilt, du har en plan mtp økonomien, dere gleder dere og turen blir helt sikkert helt topp. Stå i avgjørelsen din og kjenn på gleden av å glede seg, det er halve turen. Dette ordner seg helt fint. 

Anonymkode: 50aa8...2c0

Tusen takk 😊 Nå er det gjort og tatt valg. Og en plan for økonomien frem over. Nå vil jeg glede meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har du fast lønn, da? Sånn at du kan gjenoppbygge bufferen din til det nivået du trenger?
Jeg kan ikke huske sist jeg hadde så liten buffer som 5000 kr, i alle fall ikke etter at jeg fikk barn, men det handler jo om at jeg ikke liker å bekymre meg om disse tinga. Og om at jeg ikke har fast lønn. Da må jeg ta høyde for mange flere fallgruber som kan komme.

Jeg har ikke fastlønn så er klar over disse fallgruvene. Uideelt å ikke ha fastlønn. 

Skjønner at det er lite, men kommer til å ha 12.000 til vi reiser og er ikke vant til å ha mye i buffer. 

Om det blir rett valg får tiden vise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke fastlønn så er klar over disse fallgruvene. Uideelt å ikke ha fastlønn. 

Skjønner at det er lite, men kommer til å ha 12.000 til vi reiser og er ikke vant til å ha mye i buffer. 

Om det blir rett valg får tiden vise. 

Lykke til!

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Lykke til!

Tusen takk! 

Skrevet

Det er ikke vanlig å ha 80 000 til 100 000 på en egen brukerkonto, altså, selv om det kanskje kan virke sånn i tråden her. Det ville jo også vært ganske dårlig økonomistyring, med tanke på avkastningen man kan få ved å plassere disse pengene mer fornuftig. 

Vi har et stort, gammelt hus hvor mye kan skje, 1,6 millioner i inntekt til sammen og en bil som koster mye å reparere (pga ukurante deler). Vi har sjelden mer enn 20 000 på bufferkontoen. 

Men det er klart: Har man ingen annen form for fleksibilitet i økonomien, trenger man noe mer. Vi har rammelån og penger i fond hvis det skulle knipe.

Men HI: Det høres kanskje ut som du har en mindre omfattende økonomi? Du sier f.eks at du ikke har bil? Uten bil, stort hus mv trenger  du ikke like mye i buffer som folk som har mye som plutselig kan koste penger. 

Anonymkode: 97aea...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...