Gå til innhold

Ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du bestilt en ferietur om du har igjen bare 5000 kr til buffer etter turen er betalt? Må leve for feriepenger på turen evt. 

Anonymkode: 6c41d...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke feriepenger det man bruker på ferie da? Og uansett er det ingen her som kan fortelle deg om din økonomi. Den kjenner du best. 

Anonymkode: ef7c0...4d7

Skrevet

Jeg hadde ikke reist på ferie hvis det var min økonomi. Det med feriepengene er en ting , men for meg er det viktig å alltid ha en bestemt sum på buffer før vi bruker penger på ferie feks. Vi er steinharde på at vi kun ferierer for penger vi har. Først buffer , så ferie for oss. Svarer slik siden du spør hva VI hadde gjort, men du kjenner DIN økonomi best❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ville du bestilt en ferietur om du har igjen bare 5000 kr til buffer etter turen er betalt? Må leve for feriepenger på turen evt. 

Nei

Anonymkode: 661ff...233

Skrevet

Tja kanskje. Det avhenger av hvor mye du planlegger å bruke på ferien og hvor fort du kan bygge opp bufferen igjen tenker jeg. Det er også viktig å leve i dag selv om man må huske på morgendagen.

Anonymkode: 53f99...f9e

Skrevet

Nei. Jeg vil ha mer i buffer enn det. Og det er så mange rimeligere ferier enn bestilte turer.

Anonymkode: 6c6c4...a26

Skrevet

Ja

Anonymkode: 09883...ecf

Skrevet

Nei

Anonymkode: 3ce29...9b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei

Anonymkode: 0fed7...817

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hadde vært glad om jeg hadde en buffer på 5000 jeg...og feriepenger er helt ok å leve for på ferie...

Anonymkode: 6c56e...1e5

Skrevet

Takk for svar. Hører gjerne flere 

Ferien hadde vært inkl mat. 

Kan jeg spørre hva dere har i buffer? 

Skrevet

Ja, hvis det bare er inntil feriepengene kommer, og du kan betale tilbake på bufferkontoen. 

Men så elsker jeg reise og ferieturer mer enn jeg elsker bufferkonto...

Anonymkode: 24f27...27d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hvis det bare er inntil feriepengene kommer, og du kan betale tilbake på bufferkontoen. 

Men så elsker jeg reise og ferieturer mer enn jeg elsker bufferkonto...

Anonymkode: 24f27...27d

Det blir 5000 igjen på buffer. Må da spare videre i løpet av året. Kan ikke betal tilbake på buffer. Har 3000 på Trumf så blir vel 8000 tilsammen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke gjort, men nå er vi alle forskjellige både med tanke på familie, hvor og hvordan man bor osv. i forhold til hva som "trengs" som bufferkonto. Som barnløse 20-åring som leide en hybel hadde jeg glatt reist med en slik sum igjen som buffer, men som 4-barnsmor i 40-årene med stor enebolig, hage, to biler osv. vil jeg helst ha over 100 000 kr i buffer, gjerne mer. Her kan det skje mye på kort tid som krever store summer, som at en bil plutselig må på reparasjon, en vaskemaskin ryker, en unge må ha regulering osv., da hadde jeg aldri i verden klart å vite at det kun står 5000 kr på bufferkontoen.

Anonymkode: 324e8...00e

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi har 3*det vi til sammen tjener i måneden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke gjort, men nå er vi alle forskjellige både med tanke på familie, hvor og hvordan man bor osv. i forhold til hva som "trengs" som bufferkonto. Som barnløse 20-åring som leide en hybel hadde jeg glatt reist med en slik sum igjen som buffer, men som 4-barnsmor i 40-årene med stor enebolig, hage, to biler osv. vil jeg helst ha over 100 000 kr i buffer, gjerne mer. Her kan det skje mye på kort tid som krever store summer, som at en bil plutselig må på reparasjon, en vaskemaskin ryker, en unge må ha regulering osv., da hadde jeg aldri i verden klart å vite at det kun står 5000 kr på bufferkontoen.

Anonymkode: 324e8...00e

Forstår og klart en god trygghet i det. Skulle gjerne hatt det, men det er ikke mulig og kommer vel aldri til å få sånne summer i buffer noen gang. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Vi har 3*det vi til sammen tjener i måneden. 

Takk for svar. 

Skrevet

Vi har en egen konto og eget budsjett til ferie,  uavhengig av buffer.  Buffer brukes heller ikke til ferie.  Så de to er egentlig ikke avhengig av hverandre. Men det er klart, vi setter næring etter tæring, så har vi hatt mye utgifter og brukt litt for mye av bufferen, blir det automatisk litt mindre som blir satt inn på feriekontoen.  Men aller helst sparer vi heller på hverdagen, for ferie er viktig for oss. 

Anonymkode: 47769...923

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Vi har pr nå 80.000,- i buffer. Har hatt endel utgifter på bil osv så den er litt lavere enn jeg liker men får stable inn litt ekstra fremover. 

Anonymkode: ef7c0...4d7

Skrevet

Jeg hadde gjort det, vi har bestilt ferie nå, mangler 2 overnattinger på vei hjem. Bilferie. Vi har betalt av det jeg hadde på buffer. Men regner med jeg setter inn skattepengene jeg har tilgode ca 8k på buffer og forhåpentligvis noe av feriepengene. Har "store" beløp i fond i verste fall noe går til H*** da. har 0 i buffer pga dette....

Ferie er viktig for oss. Men hadde A L D R I betalt ferie på krita. (selv om jeg betaler med kreditt kort, så har jeg pengene så jeg overfører dit med engang, dette på grunn forsikring når vi bestiller slik) 

Anonymkode: 0e60e...525

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde gjort det, vi har bestilt ferie nå, mangler 2 overnattinger på vei hjem. Bilferie. Vi har betalt av det jeg hadde på buffer. Men regner med jeg setter inn skattepengene jeg har tilgode ca 8k på buffer og forhåpentligvis noe av feriepengene. Har "store" beløp i fond i verste fall noe går til H*** da. har 0 i buffer pga dette....

Ferie er viktig for oss. Men hadde A L D R I betalt ferie på krita. (selv om jeg betaler med kreditt kort, så har jeg pengene så jeg overfører dit med engang, dette på grunn forsikring når vi bestiller slik) 

Fond er jo buffer. En buffer trenger ikke å være kun penger på konto, så det du kaller bufferkonto kan ikke sammenlignes med HI som ikke har fond (sånn jeg tolker det innlegget).

Jeg hadde aldri bestilt ferie så jeg hadde kun 5000 kr i  buffer.

Anonymkode: b4b7a...75e

Skrevet

Vi har 100 000 i buffer og skal en liten tur til London i høst. Har da spart opp til den utenom bufferen. Hadde aldri reist på en dyr ferie som tok knekken på bufferen. 

Anonymkode: 56101...9bc

Skrevet

Kan aldri reise på ferie her da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan aldri reise på ferie her da. 

Det er jo et aktivt valg man tar som familie, ut i fra økonomi osv. For oss er det viktigere å ha buffer enn å dra på ferie, men vi har ikke noen problemer med å spare opp til ferien utenom det vi legger inn i bufferen.

Anonymkode: 56101...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi har jo tydeligvis bare 5000 kr, ikke store beløp i fond.

Anonymkode: 79da6...f0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...