Gå til innhold

Kan 9 barn på en avd med 3-4 åringer i bhg være alene på en avd ?

Anbefalte innlegg

Dette har mindre med bemanningsnorm å gjøre enn at en del barnehager setter de ansatte til å lage mat i stede for å ta seg av barna. Da kan de skryte av at de "serverer alle måltider " og både lokke til seg flere kunder og ta ekstra betalt i form av matpenger. At de ikke har ekstra ansatte til å ordne med all denne maten glemmer de å nevne.

Anonymkode: 3b392...3c2

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det skjer. Hver dag! Hver _eneste_ dag! Jeg kjenner 8 stk som jobber i barnehage og alle sier det samme! Tenk deg selv når Kari kommer på jobb 7:15 og er alene på avdelinga til Tone kommer 8. På den tida har det kommet 8 barn. Så må en av de ha ny bleie, og på de andre avdelingene er det også like lite ansatte. Skal da Ola på 2 gå med bæsj i bleia til den andre ansatte kommer eller må han få ny bleie?? 

Anonymkode: 94387...33b

Nei, da tar man med seg alle de barna inn på badet og skifter bleie. Dette er jo hverdagen, man er alene en og en halv til to timer morgen og ettermiddag. 
Har man ikke bemanning en dag til å rekke oppvask, smører man enkle brødskiver ungene får i hånda, og drikker av drikkeflaskene. 
Man går aldri fra barn alene i en barnehage. Jeg har jobbet i dette yrket 20 år, og det skal ikke skje, og skjer ikke i en barnehage med rutiner som fungerer. Må man ta oppvasken så får man ta med de barna dit da. 

Anonymkode: 8d34e...1bb

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og hva hvis det er sykdom på avdeling som gjør at de ikke er fler, da? Skal den ansatte da måtte jobbe overtid for å vaske/rydde etter måltid? Kanskje den ansatte må rekke og hente egne barn? 
Dette er jo hverdagen til mange som jobber i barnehagen. Det man gjør ved å hele tiden bortprioritere ting er jo å dekke over ett problem

Så da er det bedre å bortprioritere barna enn noen skitne tallerkener...?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skjer. Hver dag! Hver _eneste_ dag! Jeg kjenner 8 stk som jobber i barnehage og alle sier det samme! Tenk deg selv når Kari kommer på jobb 7:15 og er alene på avdelinga til Tone kommer 8. På den tida har det kommet 8 barn. Så må en av de ha ny bleie, og på de andre avdelingene er det også like lite ansatte. Skal da Ola på 2 gå med bæsj i bleia til den andre ansatte kommer eller må han få ny bleie?? 

Det er noe litt annet å være i rommet ved siden av og bytte bleie mens man ser og hører det som foregår, vs å være på et kjøkken så langt unna at man ikke hører noe og ikke registrerer at det har kommet en forelder for å hente. Hvem som helst kan jo komme inn og hente et barn. Hva om forelderen bare tok barnet og gikk, så kommer den ansatte fra kjøkkenet og et av barna har forsvunnet?

Pobie skrev (1 time siden):

Det er noe litt annet å være i rommet ved siden av og bytte bleie mens man ser og hører det som foregår, vs å være på et kjøkken så langt unna at man ikke hører noe og ikke registrerer at det har kommet en forelder for å hente. Hvem som helst kan jo komme inn og hente et barn. Hva om forelderen bare tok barnet og gikk, så kommer den ansatte fra kjøkkenet og et av barna har forsvunnet?

Eh man sier alltid fra at msn henter 🙄

Anonymkode: 15d9c...ddb

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eh man sier alltid fra at msn henter 🙄

Det kan man jo ikke gå utifra. Hvis man har dårlig tid eller kanskje fra en annen kultur og står der i 5 minutter uten at noen dukker opp kan man ikke forvente at foreldre skal gå på leting etter en ansatt. 

Det var en gang jeg hentet eldste (6) på skolen og han var i et område han aldri hadde vært før og han gråt og det var ingen voksne med han og han selv ville ikke fortelle hvorfor han var der, da ble jeg faktisk så forfjamset at jeg bare gikk derifra med han. Kom oss 10-15 minutter fra skolen før jeg tenkte over at jeg burde funnet noen og sagt ifra. Sendte melding til læreren senere og fikk en forklaring, men akkurat der og da falt det meg ikke inn å si ifra til noen. 

Endret av Pobie

Jeg måtte lete etter den voksne fordi barna var alene. Den voksne hadde gått ut av avdelingen og til et kjøkken i andre enden. Den ansatte hadde ikke hørt noe om et barn slo seg eller gråt. Det er litt anderledes om man må skifte en bleie på badet inne på selve avd. 

Anonymkode: f4947...13f

Pobie skrev (3 timer siden):

Det kan man jo ikke gå utifra. Hvis man har dårlig tid eller kanskje fra en annen kultur og står der i 5 minutter uten at noen dukker opp kan man ikke forvente at foreldre skal gå på leting etter en ansatt. 

Det var en gang jeg hentet eldste (6) på skolen og han var i et område han aldri hadde vært før og han gråt og det var ingen voksne med han og han selv ville ikke fortelle hvorfor han var der, da ble jeg faktisk så forfjamset at jeg bare gikk derifra med han. Kom oss 10-15 minutter fra skolen før jeg tenkte over at jeg burde funnet noen og sagt ifra. Sendte melding til læreren senere og fikk en forklaring, men akkurat der og da falt det meg ikke inn å si ifra til noen. 

Jo det kan man faktisk forvente, ærlig talt

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg måtte lete etter den voksne fordi barna var alene. Den voksne hadde gått ut av avdelingen og til et kjøkken i andre enden. Den ansatte hadde ikke hørt noe om et barn slo seg eller gråt. Det er litt anderledes om man må skifte en bleie på badet inne på selve avd. 

Anonymkode: f4947...13f

Du sa 40 m unna tidligere ? 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ja. Men barnehager gjør det sjeldent. Og hva om den ansatte måtte hente egne barn? Skal dems barn lide da!?

Akkurat det er detcsamme for alle med barn.

Anonymkode: 976d0...df7

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat det er detcsamme for alle med barn.

Ja, selvsagt. Men om jeg drar fra jobb når jeg skal blir ingen sure for at jeg ikke har blitt igjen og passa på noe annet

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, selvsagt. Men om jeg drar fra jobb når jeg skal blir ingen sure for at jeg ikke har blitt igjen og passa på noe annet

Noen yrker er det viktigere å gjøre der og da enn andre. Hadde du vært bussjåfør ville de blitt surere om du bare satte fra deg bussen og dro hjem hvis det var forsinkelse en dag for eksempel.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jo det kan man faktisk forvente, ærlig talt

Det kan man forvente på samme måte som man forventer at de som skal ta seg av barna ikke forlater dem. Men om den som skulle hente ble forbannet når det ikke var noen voksne i nærheten kunne hn tatt med barnet for å vise hva som kan skje. Det hadde ikke vært greit, men det KAN skje, og hva hadde barnehagen gjort da? Ringt foreldrene og innrømmet at de hadde mistet kontrollen på barnet? 

Anonymkode: 514e3...1d3

Det er selvsagt ikke greit at 9 tre- og fireåringer er alene igjen på avdelingen. Nå kan det jo selvsagt hende at den ansatte som gikk fra ungene er en dust, men jeg tenker at dette er et symptom på hvor lite det å jobbe med barn verdsettes, og hvor dårlig bemanningen i barnehagen faktisk er. Og derfor tenker jeg at dette burde klages på opp i systemet. Ikke for at den/ de ansatte skal få en smekk, men for å synliggjøre problemet. 

Som en barnehageansatt i denne tråden peker på: Åpningstidene utvides, barnetallet øker og de ansatte smøres stadig tynnere ut over dagen. Og skulle en ansatt bli sykmeldt settes det ikke inn vikar før etter 16 dager. Jeg synes det er helt horribelt at politikerne ikke åpner øynene og ser at dette ikke er forsvarlig, og derfor mener jeg at slike ting må meldes fra om. Kanskje det kan skje noe med bemanningen i barnehagene før det skjer noe tragisk.

Så tenker jeg jo også at dårlig bemanning fører til et umenneskelig press på de ansatte, og på sikt vil jo det føre til at stadig flere søker seg vekk fra barnehagene. Og da ender man opp med stor gjennomtrekk av ansatte, noen som sluntrer unna og noen få ildsjeler. Så det å gjøre jobb i barnehage til å leve med, det er viktig både på kort og lang sikt.

(Så tenker jeg også at den oppvasken er ikke livsviktig. Ingen rene kopper og tallerkner til dagen etter? Vel, bruk engangs. Det er dyrt og ikke spesielt miljøvennlig, det er så, men noe må prioriteres vekk og det kan ikke være barna.)

Det kan man forvente på samme måte som man forventer at de som skal ta seg av barna ikke forlater dem. Men om den som skulle hente ble forbannet når det ikke var noen voksne i nærheten kunne hn tatt med barnet for å vise hva som kan skje. Det hadde ikke vært greit, men det KAN skje, og hva hadde barnehagen gjort da? Ringt foreldrene og innrømmet at de hadde mistet kontrollen på barnet? 

Om man blir forbannet lar man likevel ikke la være å si fra

Så da skal man lære den ansatte an lekse altså............tragisk.

Anonymkode: 344d9...523

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Om man blir forbannet lar man likevel ikke la være å si fra

Neida, kjære deg! Jeg skriver at det ikke er greit, men det finnes mange rare folk og når de barnehageansatte forlater barnegruppen så mister de kontrollen og DET KAN SKJE at noen henter barnet uten å gi beskjed.
Man skulle faktisk tro at en voksen person skjønner hva jeg faktisk skriver! 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Så da skal man lære den ansatte an lekse altså............tragisk.

Ja, det hadde vært tragisk. Men det finnes tragiske mennesker, det er blant annet derfor man ikke forlater småbarn uten tilsyn. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det hadde vært tragisk. Men det finnes tragiske mennesker, det er blant annet derfor man ikke forlater småbarn uten tilsyn. 

Det er tragisk at første tanke er at de ansatte er noen uansvarlige tullinger, la oss lære han/hun hva som kan skje. Kanskje den ansatte er en uansvarlig tulling, men noe kan jo og faktisk ha skjedd som gjør at den ansatte ikke er der. Hvis man da som forelder bare tar med seg barnet sitt og forlater resten av barna alene, uten å sjekke om noe er galt, da er man en av de tragiske menneskene.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er tragisk at første tanke er at de ansatte er noen uansvarlige tullinger, la oss lære han/hun hva som kan skje. Kanskje den ansatte er en uansvarlig tulling, men noe kan jo og faktisk ha skjedd som gjør at den ansatte ikke er der. Hvis man da som forelder bare tar med seg barnet sitt og forlater resten av barna alene, uten å sjekke om noe er galt, da er man en av de tragiske menneskene.

Vi er helt enig i at man selvsagt ikke tar med seg barn uten å gi beskjed.  Jeg skjønner ikke hva du krangler på? 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Neida, kjære deg! Jeg skriver at det ikke er greit, men det finnes mange rare folk og når de barnehageansatte forlater barnegruppen så mister de kontrollen og DET KAN SKJE at noen henter barnet uten å gi beskjed.
Man skulle faktisk tro at en voksen person skjønner hva jeg faktisk skriver! 

Åpenbart skriver du litt dårlig siden flere reageree

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi er helt enig i at man selvsagt ikke tar med seg barn uten å gi beskjed.  Jeg skjønner ikke hva du krangler på? 

Jeg krangler ikke, det var jo du som bragte det inn i tråden.....

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Åpenbart skriver du litt dårlig siden flere reageree

Nei, det gjør jeg faktisk ikke i dette tilfellet. Du må bare skjønne hva du leser. Ikke ett eneste sted har jeg forsvart det du påstår. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...