Gå til innhold

Kan 9 barn på en avd med 3-4 åringer i bhg være alene på en avd ?

Anbefalte innlegg

Jeg hentet nettopp sønnen min på 3 år tidlig og kom inn på avdelingen uten å finne en voksen. Jeg møtte hun ene på avd nede i garderoben med de andre 9 som var på vei ut. Jeg sto der litt og så at ungene var spredt rundt omkring på avdelingen og det var kaos. Jeg sjekket om den andre ansatte var på badet og skiftet bleie men ingen voksen å se. Jeg ventet 5 min og spurte barna hvor den voksne var, fikk da beskjed om at han var på kjøkkenet  som var ved en annen avd ca 40m unna. Der ser jeg den ansatte står å tørker oppvask. Er dette greit egentlig?

jeg sa at ungene ikke kunne være alene og at det kunne ha skjedd en ulykke o.l.  Selv om det mest sannsynlig ikke hadde skjedd. 

hva tenker dere?

Anonymkode: f4947...13f

Fortsetter under...

Nei, det kan de jo ikke. Regner med det må ha skjedd en kommunikasjonssvikt her er sted og at den ansatte på kjøkkenet trodde at en øvrig ansatt avlastet på avd mens han tok oppvask el.?

Anonymkode: 923af...310

Det er jo resultatet av bemanningsnormen, det. Kjenner fler som jobber på småbarnsavdelinger, med 1 og 2 åringer, og de er alene med 12 stk halvannen time på morran før neste kommer på jobb... 

Anonymkode: 94387...33b

Vet ikke om jeg overreagerer, men da jeg konfronterte den ansatte sa han at de også måtte gjøre andre oppgaver også..jeg mener at man ikke går ut av avdelingen og inn på et felleskjøkken for å ta oppvasken. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg overreagerer, men da jeg konfronterte den ansatte sa han at de også måtte gjøre andre oppgaver også..jeg mener at man ikke går ut av avdelingen og inn på et felleskjøkken for å ta oppvasken. 

Hvordan mener du de skal tatt oppvasken osv?

Anonymkode: 743e2...c02

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og det er jo rett, de har masse annet de må gjøre og.

Anonymkode: 344d9...523

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo resultatet av bemanningsnormen, det. Kjenner fler som jobber på småbarnsavdelinger, med 1 og 2 åringer, og de er alene med 12 stk halvannen time på morran før neste kommer på jobb... 

Ja, bemanningen er ikke god nok. Men alle ansatte skjønner jo at man bare må bortprioritere forefallende oppgaver om resultatet blir at 9 barn blir alene på avd. Man kan heller ikke dra med seg 9 unger på kjøkkenet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, bemanningen er ikke god nok. Men alle ansatte skjønner jo at man bare må bortprioritere forefallende oppgaver om resultatet blir at 9 barn blir alene på avd. Man kan heller ikke dra med seg 9 unger på kjøkkenet. 

Og hva hvis det er sykdom på avdeling som gjør at de ikke er fler, da? Skal den ansatte da måtte jobbe overtid for å vaske/rydde etter måltid? Kanskje den ansatte må rekke og hente egne barn? 
Dette er jo hverdagen til mange som jobber i barnehagen. Det man gjør ved å hele tiden bortprioritere ting er jo å dekke over ett problem

Å noen steder må man rydde bort for at barna skal kunne leke pp avd og pålegg må i kjøleskapet ol

Anonymkode: 15d9c...ddb

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alt som bare kan bortprioriteres, det forsvinner ikke av seg selv. Å bortprioritere gjør bare at problemet flyttes.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hva hvis det er sykdom på avdeling som gjør at de ikke er fler, da? Skal den ansatte da måtte jobbe overtid for å vaske/rydde etter måltid? Kanskje den ansatte må rekke og hente egne barn? 
Dette er jo hverdagen til mange som jobber i barnehagen. Det man gjør ved å hele tiden bortprioritere ting er jo å dekke over ett problem

Nei, ansatte skal ikke måtte gå overtid. Men man kan bare ikke forlate 9 barn alene. Alt annet må gå før det. Har selv jobbet i barnehage og ved sykdom og ingen tid til overs stepper styrer eller en annen som har tidligst tom avdeling bort for å ta det hn rekker før arbeidstidens slutt. Ingen optimal løsning, men er man en eneste voksne på en avdeling kan man faktisk ikke forlate. Som sagt så tror jeg det her var snakk om en kommunikasjonssvikt.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hva om himmelen faller ned? Man går ikke fra småbarn på avdelingen, det er faktisk så enkelt som det. Oppvask kan vente til neste dag om så er, barna skal ikke være uten tilsyn. 

Anonymkode: 514e3...1d3

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Overtid er noe man kan være vidt til å pålegge av og til i alle yrker.

Anonymkode: 976d0...df7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er noe veldig mange barnehager ikke vil betale for. Og da har man ikke noe annet valg enn å enten jobbe gratis, eller få det unna i arbeidstiden. Jeg tror det er mange som desverre er altfor uvitende om hvordan hverdagen i mange barnehager egentlig er.

Det er noe veldig mange barnehager ikke vil betale for. Og da har man ikke noe annet valg enn å enten jobbe gratis, eller få det unna i arbeidstiden. Jeg tror det er mange som desverre er altfor uvitende om hvordan hverdagen i mange barnehager egentlig er.

Gratis skal man ikke jobbe og det er dyrt for arbeidsgiver å pålegge overtid, men noen ganger er det nødvendig.

Kanskje det akkurat hadde vært en voksen der, rett før du kom, så sjekker den voksne kanskje innom til barna hvert 5 min. Oppvasken måtte sikkert på slik at barna har kopper til frokost i morgen. Sånn er det hos oss, oppvaskemaskin må på, ellers har vi ikke kopper til neste måltid. Men vi er heldige å har kjøkken på avdelingen så vi slipper å gå fra barna. Men det blir alltid ganske kaotisk etter fruktmåltidet, en voksen rydder kjøkkenet, og en voksen skifer bleier på 12 barn, samtidig som begge voksne ordner opp i konflikter og snakker med foreldrene . 

Anonymkode: 6d09e...6d6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Men barnehager gjør det sjeldent. Og hva om den ansatte måtte hente egne barn? Skal dems barn lide da!?

Dette er grunnen til at vi som foreldre må kjempe for en bedre bemanningsnorm! Slike hendelser skjer i de fleste barnehager fra tid til annen, og ofte får de ansatte beskjed fra leder/eier om å dekke over dette. For det er viktig for barnehagen å gjøre det godt på foreldreundersøkelsen! Dette gjelder særlig i kommersielle private barnehager. 

I stede for å satse på bemanning er det om å gjøre å tekkes «kunder» med fullkost og lange åpningstider (som igjen blir til enda dårligere bemanning) 

Det er bare 2-3 timer hver dag det er full bemanning. Barnehagen er åpen fra ca 7-17, de tilsatte har 7,5 timer arbeidsdag, pedagogene har minimum 4timer planleggingstid, de tilsatte skal ha pauser, interne møter, møter med eksterne (PPT, barnevernet osv) kurs, opplæring i systemer, foreldresamtaler osv…

ulenissen skrev (11 minutter siden):

Dette er grunnen til at vi som foreldre må kjempe for en bedre bemanningsnorm! Slike hendelser skjer i de fleste barnehager fra tid til annen, og ofte får de ansatte beskjed fra leder/eier om å dekke over dette. For det er viktig for barnehagen å gjøre det godt på foreldreundersøkelsen! Dette gjelder særlig i kommersielle private barnehager. 

I stede for å satse på bemanning er det om å gjøre å tekkes «kunder» med fullkost og lange åpningstider (som igjen blir til enda dårligere bemanning) 

Det er bare 2-3 timer hver dag det er full bemanning. Barnehagen er åpen fra ca 7-17, de tilsatte har 7,5 timer arbeidsdag, pedagogene har minimum 4timer planleggingstid, de tilsatte skal ha pauser, interne møter, møter med eksterne (PPT, barnevernet osv) kurs, opplæring i systemer, foreldresamtaler osv…

👏

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvordan mener du de skal tatt oppvasken osv?

Anonymkode: 743e2...c02

De kan ikke forlate barna alene på avdelingen for å ta oppvasken altså. Barna skal aldri være alene på avdelingen. 

Pobie skrev (33 minutter siden):

De kan ikke forlate barna alene på avdelingen for å ta oppvasken altså. Barna skal aldri være alene på avdelingen. 

Det skjer. Hver dag! Hver _eneste_ dag! Jeg kjenner 8 stk som jobber i barnehage og alle sier det samme! Tenk deg selv når Kari kommer på jobb 7:15 og er alene på avdelinga til Tone kommer 8. På den tida har det kommet 8 barn. Så må en av de ha ny bleie, og på de andre avdelingene er det også like lite ansatte. Skal da Ola på 2 gå med bæsj i bleia til den andre ansatte kommer eller må han få ny bleie?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...