Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg har en gutt pĂ„ ett Ă„r som ikke spiser ved bordet. Han har spist dĂ„rlig en periode, og selv om han virker sulten, sĂ„ har han bare ikke tid til Ă„ sitte ved bordet Ă„ spise. Om vi tar med skiva ut sĂ„ kan han spise, bĂ„de om vi gĂ„r tur med vogna eller om han sitter pĂ„ bakken og leker. SĂ„ prĂžvde vi Ă„ la han leke inne mens vi ga han brĂždbiter, og han Ă„t. Om vi sitter i stua kan han oppsĂžke oss for en brĂždbit, og farter sĂ„ tilbake i lek igjen, eller stĂ„r og «prater» litt mens han spiser. I dag testet jeg ut skjerm ved bordet, og han Ă„t.  Middag spiser vi jo sammen alle sammen, og da sitter han ved bordet. Noen ganger spiser han med god appetitt, andre ganger ikke. BrĂždmĂ„ltid blir bare noe klin. Han moser brĂždbitene utover bordet, og plukker av pĂ„legget om det lar seg gjĂžre. Vi har tenkt at dette ikke er gunstig, men at vi heller gjĂžr det slik enn at han ikke spiser, fordi han da blir grinete og sover dĂ„rlig.  Hva tenker dere? Har dere erfaring med barn som sliter med Ă„ spise? Hvor ille er det egentlig med disse dĂ„rlige rutinene en periode? De eldre barna har dette aldri vĂŠrt noe tema for, de har alltid spist ved bordet, selv om ogsĂ„ de har hatt gode og dĂ„rlige spiseperioder. Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/ Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg er kanskje litt kjerringa mot strĂžmmen her, men jeg tenker som sĂ„ at vi har lang tid pĂ„ Ă„ oss til Ă„ oppdra barna vĂ„re. Hvis det er dette som kreves nĂ„, sĂ„ er det helt greit. Han kommer helt sikkert ikke til Ă„ springe bort til deg for Ă„ fĂ„ en brĂždbit i munnen nĂ„r han er 10 Ă„r, liksom. Dette gĂ„r seg til. Vi har hatt en som ikke klarte Ă„ sitte rolig ved bordet fĂžr hun ble rundt 11 Ă„r. Det var utallige "skal bare", skli ned fra stolen osv, og i tillegg spiste hun mer med hendene enn forventet. NĂ„ har hun ADHD da, viste det seg, men poenget er at nĂ„ er hun 13 Ă„r og sitter fint med bordet og spiser med bestikk osv. PĂ„ samme mĂ„te var pĂ„kledning om morgenen vanskelig lenge. Hun klarte Ă„ kle pĂ„ seg selv, altsĂ„ kunne det, men det gikk dĂ„rlig om morgenen. SĂ„ i stedet for kjefting og masing, tok vi henne pĂ„ fanget, snakket hyggelig sammen og kledde pĂ„ henne, helt til hun ble 8-9 Ă„r. Etter det gjorde hun det selv. Ting gĂ„r seg til, og jeg tror i hvert fall vi har hatt mye igjen for Ă„ ikke stresse og presse fram ting, men heller vĂŠre fleksibel og tĂ„lmodig. NĂ„ som hun er 13 Ă„r, snart 14, opplever jeg i hvert fall Ă„ ha en jente som er veldig trygg og Ă„pen overfor oss, vi har nesten ingen tenĂ„ringsutfordringer. Anonymkode: 9ea95...141 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933836 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg har en gutt pĂ„ ett Ă„r som ikke spiser ved bordet. Han har spist dĂ„rlig en periode, og selv om han virker sulten, sĂ„ har han bare ikke tid til Ă„ sitte ved bordet Ă„ spise. Om vi tar med skiva ut sĂ„ kan han spise, bĂ„de om vi gĂ„r tur med vogna eller om han sitter pĂ„ bakken og leker. SĂ„ prĂžvde vi Ă„ la han leke inne mens vi ga han brĂždbiter, og han Ă„t. Om vi sitter i stua kan han oppsĂžke oss for en brĂždbit, og farter sĂ„ tilbake i lek igjen, eller stĂ„r og «prater» litt mens han spiser. I dag testet jeg ut skjerm ved bordet, og han Ă„t.  Middag spiser vi jo sammen alle sammen, og da sitter han ved bordet. Noen ganger spiser han med god appetitt, andre ganger ikke. BrĂždmĂ„ltid blir bare noe klin. Han moser brĂždbitene utover bordet, og plukker av pĂ„legget om det lar seg gjĂžre. Vi har tenkt at dette ikke er gunstig, men at vi heller gjĂžr det slik enn at han ikke spiser, fordi han da blir grinete og sover dĂ„rlig.  Hva tenker dere? Har dere erfaring med barn som sliter med Ă„ spise? Hvor ille er det egentlig med disse dĂ„rlige rutinene en periode? De eldre barna har dette aldri vĂŠrt noe tema for, de har alltid spist ved bordet, selv om ogsĂ„ de har hatt gode og dĂ„rlige spiseperioder. Anonymkode: 33279...628 Jeg tenker at det er helt greit. Dette ordner seg. Et triks kan vĂŠre Ă„ gi han ulike ting til samme mĂ„ltid og alltid noe han liker ekstra godt. F.eks brĂždskive, blĂ„bĂŠr og litt banan. Da vil han starte med det han liker best og mest sannsynlig smake pĂ„ det andre ogsĂ„. Viktig at noen sitter sammen med han. Anbefaler Ă„ fĂžlge solid starts pĂ„ Instagram og ogsĂ„ laste ned appen. Masse tips i forhold til denne problematikken. đ Anonymkode: 652b1...780 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933838 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er kanskje litt kjerringa mot strĂžmmen her, men jeg tenker som sĂ„ at vi har lang tid pĂ„ Ă„ oss til Ă„ oppdra barna vĂ„re. Hvis det er dette som kreves nĂ„, sĂ„ er det helt greit. Han kommer helt sikkert ikke til Ă„ springe bort til deg for Ă„ fĂ„ en brĂždbit i munnen nĂ„r han er 10 Ă„r, liksom. Dette gĂ„r seg til. Vi har hatt en som ikke klarte Ă„ sitte rolig ved bordet fĂžr hun ble rundt 11 Ă„r. Det var utallige "skal bare", skli ned fra stolen osv, og i tillegg spiste hun mer med hendene enn forventet. NĂ„ har hun ADHD da, viste det seg, men poenget er at nĂ„ er hun 13 Ă„r og sitter fint med bordet og spiser med bestikk osv. PĂ„ samme mĂ„te var pĂ„kledning om morgenen vanskelig lenge. Hun klarte Ă„ kle pĂ„ seg selv, altsĂ„ kunne det, men det gikk dĂ„rlig om morgenen. SĂ„ i stedet for kjefting og masing, tok vi henne pĂ„ fanget, snakket hyggelig sammen og kledde pĂ„ henne, helt til hun ble 8-9 Ă„r. Etter det gjorde hun det selv. Ting gĂ„r seg til, og jeg tror i hvert fall vi har hatt mye igjen for Ă„ ikke stresse og presse fram ting, men heller vĂŠre fleksibel og tĂ„lmodig. NĂ„ som hun er 13 Ă„r, snart 14, opplever jeg i hvert fall Ă„ ha en jente som er veldig trygg og Ă„pen overfor oss, vi har nesten ingen tenĂ„ringsutfordringer. Anonymkode: 9ea95...141 Takk, vi tenker liktâ€ïž De eldste er pĂ„ vei over i voksen alder, og min erfaring er ogsĂ„ at slike ting lar seg korrigere eller gĂ„r over av seg selv. Han har akkurat fyllt ett Ă„r, og jeg vet jo at om svĂŠrt kort tid vil det vĂŠre mulig Ă„ forklare at om han mauler pĂ„legget sĂ„ mĂ„ han spise resten uten pĂ„legg. NĂ„r det er pent vĂŠr og vi er ute er det ogsĂ„ helt naturlig med niste og spise ute, uten at et bord nĂždvendigvis er med i mĂ„ltidet. Jeg vet at mange barn ser pĂ„ skjerm mens de spiser, selv om de kanskje er eldre enn min yngste. De eldste sĂ„ ogsĂ„ pĂ„ skjerm om de Ă„t alene, men det har aldri vĂŠrt et tema Ă„ gjĂžre det under fellesmĂ„ltider. Jeg fĂžler ikke ellers at ting gĂ„r over styr i heimen, og de andre barna blir oppfattet som hĂžflige og lettlikte. Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933839 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at det er helt greit. Dette ordner seg. Et triks kan vĂŠre Ă„ gi han ulike ting til samme mĂ„ltid og alltid noe han liker ekstra godt. F.eks brĂždskive, blĂ„bĂŠr og litt banan. Da vil han starte med det han liker best og mest sannsynlig smake pĂ„ det andre ogsĂ„. Viktig at noen sitter sammen med han. Anbefaler Ă„ fĂžlge solid starts pĂ„ Instagram og ogsĂ„ laste ned appen. Masse tips i forhold til denne problematikken. đ Anonymkode: 652b1...780 Tusen takk for tips om  side og app, den skal jeg prĂžveâ€ïž Han er jo altfor liten til Ă„ sitte alene, sĂ„ det gjĂžr vi uansett. Men det er stort sett bare middagsmĂ„ltidet vi er samlet alle sammen. Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933841 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Tusen takk for tips om  side og app, den skal jeg prĂžveâ€ïž Han er jo altfor liten til Ă„ sitte alene, sĂ„ det gjĂžr vi uansett. Men det er stort sett bare middagsmĂ„ltidet vi er samlet alle sammen. Anonymkode: 33279...628 Bare hyggelig! Og jeg tror ikke engang du trenger Ă„ tenke pĂ„ at du skaper dĂ„rlige vaner. Det viktigste er Ă„ skape matglede. PrĂžvd med bok i stedet for skjerm? đ Anonymkode: 652b1...780 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933854 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Bare hyggelig! Og jeg tror ikke engang du trenger Ă„ tenke pĂ„ at du skaper dĂ„rlige vaner. Det viktigste er Ă„ skape matglede. PrĂžvd med bok i stedet for skjerm? đ Anonymkode: 652b1...780 Jeg har latt han fikle med en leke eller ting tidligere, da for Ă„ fĂ„ i han grĂžt. Men jeg har ikke prĂžvd Ă„ lese for han, sĂ„ det kan jeg prĂžve! SĂ„ deilig Ă„ ikke bare bli halshugd og fĂ„ beskjed om at det «bare er Ă„ sette grenser, baby spiser nĂ„r han er sulten». Jeg vet jo at det ikke stemmer selv om han nok spiser fĂžr han sulter ihjel. SpĂžrsmĂ„let er da om jeg er frustrert nok over sutring og sĂžvnmangel at jeg har gĂ„tt lĂžs pĂ„ han fĂžrstđđ Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933864 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har latt han fikle med en leke eller ting tidligere, da for Ă„ fĂ„ i han grĂžt. Men jeg har ikke prĂžvd Ă„ lese for han, sĂ„ det kan jeg prĂžve! SĂ„ deilig Ă„ ikke bare bli halshugd og fĂ„ beskjed om at det «bare er Ă„ sette grenser, baby spiser nĂ„r han er sulten». Jeg vet jo at det ikke stemmer selv om han nok spiser fĂžr han sulter ihjel. SpĂžrsmĂ„let er da om jeg er frustrert nok over sutring og sĂžvnmangel at jeg har gĂ„tt lĂžs pĂ„ han fĂžrstđđ Anonymkode: 33279...628 Jeg tenker at disse menneskene, som mener sĂ„ mye og sterkt om oppdragelse, oppdragelse, oppdragelse, mister noe veldig viktig underveis. Man skal selvfĂžlgelig sette grenser, vĂŠre tydelig og veilede barnet, jeg er ingen tilhenger av fri oppdragelse, men jeg synes at man mĂ„ vĂŠre fleksibel og lydhĂžr i prosessen, se an barnet og situasjonenen og velge sine kamper. Anonymkode: 9ea95...141 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933868 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Del Skrevet 22. mars 2023 Ville droppet skjerm, men tror ikke noen matbiter i farta har skadet noen. StĂžtter forslaget om bok, det fungerer godt her for den som sliter med Ă„ sitte rolig (litt eldre enn din). NĂ„r fokuset er pĂ„ boka, kan du putte inn noen biter innimellom nĂ„r det gĂ„r tregt. Ellers tenker jeg at grising er ganske naturlig i den alderen. Anonymkode: c330a...85f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933884 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #10 Del Skrevet 22. mars 2023 Hadde det sĂ„nn med 3.mann. Han skapte sĂ„ mye kaos rundt mĂ„ltidene at han fikk styre selv om han spiste i sofaen eller pĂ„ gulvet eller om han fikk ipad pĂ„ bordet. Alt for Ă„ skape ro sĂ„nn at de to andre slapp til! NĂ„ er han 10 og han har slutta for lengst Ă„ ligge pĂ„ gulvet Ă„ spise spaghetti! Det lĂžser seg! Anonymkode: 352cc...5df Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933895 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Jeg har latt han fikle med en leke eller ting tidligere, da for Ă„ fĂ„ i han grĂžt. Men jeg har ikke prĂžvd Ă„ lese for han, sĂ„ det kan jeg prĂžve! SĂ„ deilig Ă„ ikke bare bli halshugd og fĂ„ beskjed om at det «bare er Ă„ sette grenser, baby spiser nĂ„r han er sulten». Jeg vet jo at det ikke stemmer selv om han nok spiser fĂžr han sulter ihjel. SpĂžrsmĂ„let er da om jeg er frustrert nok over sutring og sĂžvnmangel at jeg har gĂ„tt lĂžs pĂ„ han fĂžrstđđ Anonymkode: 33279...628 Grising og leking med maten en veldig viktig del av utviklingen. Hvis et barn utvikler vegring mot Ă„ spise, sĂ„ er en del av behandlingen Ă„ starte pĂ„ nytt, dvs la dem grise, leke og spytte ut maten. Jeg har aldri matet mine barn og har nĂ„ fire barn som liker alt og spiser alt og vi har veldig hyggelige mĂ„ltiderđ De har spist selv siden de kunne sitte i hĂžystol. đ Anonymkode: 652b1...780 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933897 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg er ikke redd for litt gris, men for at det skal ha noe for seg sĂ„ mĂ„ jo noe av det i munnen og magen ogsĂ„đ Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933934 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #13 Del Skrevet 22. mars 2023 Tenker dette gĂ„r helt fint, han er veldig liten ennĂ„. đ Ting jeg tenker du kan prĂžve hvis du vil: Sett ham ved bordet (eller kanskje pĂ„ fanget?) og se om han spiser hvis du synger en sang, gir ham en leke eller en sleiv Ă„ holde i (og kaste pĂ„ gulvet đđ) eller gir ham noe Ă„ gnage pĂ„ mens du mater med det han egentlig skal spise. Ikke bli helt klovn og stress deg opp, men gi det et lite forsĂžk hver dag og slipp han heller ned pĂ„ gulvet og mat ham "pĂ„ farten" hvis det ikke funker. PrĂžv sĂ„ godt du kan Ă„ ikke gi ham mat mellom mĂ„ltidene. Det er fristende Ă„ fylle pĂ„ med jevne mellomrom nĂ„r de ikke spiser sĂ„ godt til mĂ„ltidene, men det kan virke mot sin hensikt ogsĂ„, siden de da sannsynligvis ikke er sĂ„ sultne nĂ„r det er tid for lunsj. En ettĂ„ring har liten mage som fylles raskt opp. Det er ikke farlig at barna er litt sultne, det kan vĂŠre greit Ă„ lĂŠre seg Ă„ tĂ„le det pĂ„ sikt og ikke alltid mĂ„tte spise med en gang man fĂžler pĂ„ sult. Her kjenner du selvsagt ditt eget barn best, forslaget er kun ment til ettertanke. Uansett hva du prĂžver, sĂ„ gĂ„ inn i det med lave skuldre og tenk at du skal gjĂžre et forsĂžk. Ikke tenk at du mislykkes, for det gjĂžr du ikke. Snakk med helsesĂžster hvis du synes det er ok.  Anonymkode: 60e7e...bc6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933948 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har en gutt pĂ„ ett Ă„r som ikke spiser ved bordet. Han har spist dĂ„rlig en periode, og selv om han virker sulten, sĂ„ har han bare ikke tid til Ă„ sitte ved bordet Ă„ spise. Om vi tar med skiva ut sĂ„ kan han spise, bĂ„de om vi gĂ„r tur med vogna eller om han sitter pĂ„ bakken og leker. SĂ„ prĂžvde vi Ă„ la han leke inne mens vi ga han brĂždbiter, og han Ă„t. Om vi sitter i stua kan han oppsĂžke oss for en brĂždbit, og farter sĂ„ tilbake i lek igjen, eller stĂ„r og «prater» litt mens han spiser. I dag testet jeg ut skjerm ved bordet, og han Ă„t.  Middag spiser vi jo sammen alle sammen, og da sitter han ved bordet. Noen ganger spiser han med god appetitt, andre ganger ikke. BrĂždmĂ„ltid blir bare noe klin. Han moser brĂždbitene utover bordet, og plukker av pĂ„legget om det lar seg gjĂžre. Vi har tenkt at dette ikke er gunstig, men at vi heller gjĂžr det slik enn at han ikke spiser, fordi han da blir grinete og sover dĂ„rlig.  Hva tenker dere? Har dere erfaring med barn som sliter med Ă„ spise? Hvor ille er det egentlig med disse dĂ„rlige rutinene en periode? De eldre barna har dette aldri vĂŠrt noe tema for, de har alltid spist ved bordet, selv om ogsĂ„ de har hatt gode og dĂ„rlige spiseperioder. Anonymkode: 33279...628 Han er 1 Ă„r..... Du forventer ALTFOR mye. Sett pĂ„ skjerm, da spiser ungen. BrĂždmat blir klin? Man moser maten utover bordet? SelvfĂžlgelig! og det er det han skal gjĂžre. Utforske, bruke fingrene. Ser ikke problemet. Anonymkode: 7080f...807 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933965 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #15 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nĂ„): Han er 1 Ă„r..... Du forventer ALTFOR mye. Sett pĂ„ skjerm, da spiser ungen. BrĂždmat blir klin? Man moser maten utover bordet? SelvfĂžlgelig! og det er det han skal gjĂžre. Utforske, bruke fingrene. Ser ikke problemet. Anonymkode: 7080f...807 Vi har til og med gitt barnet IS fĂžr mat, for at han skal ha lyst pĂ„ mat. Sette igang smakslĂžkene. Han er fin gutt, som elsker grĂžnnsaker. GjĂžr det som funker, det blir ordentlige folk av dem for det. đ Anonymkode: 7080f...807 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149933967 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han er 1 Ă„r..... Du forventer ALTFOR mye. Sett pĂ„ skjerm, da spiser ungen. BrĂždmat blir klin? Man moser maten utover bordet? SelvfĂžlgelig! og det er det han skal gjĂžre. Utforske, bruke fingrene. Ser ikke problemet. Anonymkode: 7080f...807 Som sagt sĂ„ er det ikke et problem at han griser med maten, det skrev jeg egentlig bare for Ă„ presisere at han fĂ„r prĂžve selv ogsĂ„, men at det i de settingene ikke gĂ„r i munnen. Han mestrer selvsagt Ă„ putte ting i munnen selv, men i mĂ„ltidssituasjoner er han ikke interessert. Hva er du mener jeg forventer som er for mye? At han vil innta fĂžde ved bordet? Mulig det er uvanlig, men mine tre andre barn har alltid gjort det. Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi har til og med gitt barnet IS fĂžr mat, for at han skal ha lyst pĂ„ mat. Sette igang smakslĂžkene. Han er fin gutt, som elsker grĂžnnsaker. GjĂžr det som funker, det blir ordentlige folk av dem for det. đ Anonymkode: 7080f...807 Ja, vi har ogsĂ„ av og til gitt frukt, maispinner eller skorpe for den saks skyld for Ă„ komme i gang, men dette funker dĂ„rlig nĂ„.  Det eneste han av og til fĂ„r mellom mĂ„ltidene er pupp. Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934030 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #17 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tenker dette gĂ„r helt fint, han er veldig liten ennĂ„. đ Ting jeg tenker du kan prĂžve hvis du vil: Sett ham ved bordet (eller kanskje pĂ„ fanget?) og se om han spiser hvis du synger en sang, gir ham en leke eller en sleiv Ă„ holde i (og kaste pĂ„ gulvet đđ) eller gir ham noe Ă„ gnage pĂ„ mens du mater med det han egentlig skal spise. Ikke bli helt klovn og stress deg opp, men gi det et lite forsĂžk hver dag og slipp han heller ned pĂ„ gulvet og mat ham "pĂ„ farten" hvis det ikke funker. PrĂžv sĂ„ godt du kan Ă„ ikke gi ham mat mellom mĂ„ltidene. Det er fristende Ă„ fylle pĂ„ med jevne mellomrom nĂ„r de ikke spiser sĂ„ godt til mĂ„ltidene, men det kan virke mot sin hensikt ogsĂ„, siden de da sannsynligvis ikke er sĂ„ sultne nĂ„r det er tid for lunsj. En ettĂ„ring har liten mage som fylles raskt opp. Det er ikke farlig at barna er litt sultne, det kan vĂŠre greit Ă„ lĂŠre seg Ă„ tĂ„le det pĂ„ sikt og ikke alltid mĂ„tte spise med en gang man fĂžler pĂ„ sult. Her kjenner du selvsagt ditt eget barn best, forslaget er kun ment til ettertanke. Uansett hva du prĂžver, sĂ„ gĂ„ inn i det med lave skuldre og tenk at du skal gjĂžre et forsĂžk. Ikke tenk at du mislykkes, for det gjĂžr du ikke. Snakk med helsesĂžster hvis du synes det er ok.  Anonymkode: 60e7e...bc6 Takk, jeg tror egentlig ogsĂ„ at det gĂ„r greit, men greit Ă„ hĂžre andres innspill ogsĂ„. Ă lese bok har jeg jo ikke forsĂžkt. Han fĂ„r ikke annen mat enn evt litt pupp mellom mĂ„ltidene. Han spiser jo, bare han fĂ„r litt underholdningđ Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934033 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #18 Del Skrevet 22. mars 2023 Hatt en unge som ikke spiste ved kjĂžkkenbordet ogsĂ„. Hun gikk i mange dager uten mat fĂžr hun kunne spise en skive og det var stopp igjen. Hun bare spiste ikke, prĂžvde alle mulige knep og lureri hjemme til ingen nytte. Besteforeldre prĂžvde ogsĂ„.  LĂžsningen ble Ă„ mate fuglene. Da spiste hun mer tĂžrtg brĂžd enn hun kasta til fuglene. SĂ„ det ble en daglig tur for at hu skulle fĂ„ i seg noe. SĂ„ fant jeg ut at om vi skulle noe og samtidig hadde mat med oss sĂ„ spiste hun. SĂ„ vi satte oss ute pĂ„ trappa for Ă„ se pĂ„ bilene som kjĂžrte forbi. Da forsvant brĂždskiva fort. Om jeg sa vi skulle sette oss der for Ă„ spise, sĂ„ ble det ikke spist en bit. SĂ„ alle mĂ„ltider uten om middagen ble spist pĂ„ andre steder og jeg hadde en begrunnelae til at vi gjorde ditten eller datten. Middagen ble servert pĂ„ kjĂžkkenbordet, om hun ikke spiste den sĂ„ var det helt greit siden jeg fikk i hu noe ellers pĂ„ dagen. Middag er som oftes mer grisete, sĂ„ den ville jeg ikke ha andre steder. Hun sĂ„iste lite middag, men nĂ„r hun sĂ„ faren spise av kjelene mens han ryddet av sĂ„ begynte hun Ă„ spise. Faren tok seg ofte noen bite grĂžnnsaker fra kjelen nĂ„r han ryddet bort, da skulle hun ogsĂ„ gjĂžre det og da forsvant det pĂ„ hĂžykant.  Slik var det i ett Ă„rs tid eller noe slikt, fĂžr alt bare falt pĂ„ plass. Aldri hatt noen problemer siden. Anonymkode: 1cfc4...47e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934058 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Del Skrevet 22. mars 2023 Tenker at det er helt greit sĂ„ lenge han spiser. Og sĂžle med maten i den alderen er helt vanlig. Verre med de som mĂ„ mare barnet sitt fordi det ikke skal bli sĂ„ mye sĂžl. Da gĂ„r barnet glipp av en viktig utvikling. Min sĂžnn spiste dĂ„rlig og satt ihvertfall ikke rolig. Kunne han spise pĂ„ farten eller gĂ„ litt frem og tilbake til bordet sĂ„ spiste han ihvertfall. Han har ADHD da, sĂ„ det forklarer en god del. I dag som 13 Ă„ring kan han fint sitte Ă„ spise pĂ„ restaurant eller ved et spisebord hjemme og pĂ„ besĂžk uten problemer, selvom han naturlig nok ikke sitter i timesvis.  Anonymkode: 8592d...d0d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934062 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #20 Del Skrevet 22. mars 2023 Det er nok ikke sĂ„ farlig nĂ„, men det hĂžres ut som om han spiser brĂždmĂ„ltidene alene. Da er det ikke rart han er rastlĂžs. PrĂžv Ă„ sitte sammen og spise sammen, sĂžrg for at han er skikkelig sulten til mĂ„ltidene og venn ham til at mat spises ved bordet. Hvis gutten er alvorlig undervektig mĂ„ dere jo gjĂžre en innsats for Ă„ fĂ„ ham til Ă„ spise litt i hvertfall, men ellers har ikke ungene vondt av Ă„ gĂ„ sultne noen timer hvis de ikke er sultne nok til Ă„ sitte Ă„ spise til mĂ„ltidene. Anonymkode: 9be2f...cc6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934091 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #21 Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg tror det der gĂ„r seg til pĂ„ veien, ikke noe Ă„ stresse med nĂ„r de er sĂ„ smĂ„. Noen barn har behov for Ă„ utforske maten pĂ„ den mĂ„ten. Jeg passet en gutt pĂ„ samme alder da datteren min var 1-2 Ă„r og han klinet ogsĂ„ mye med brĂždbitene sine, klemte dem i hĂ„nden og trykket dem ned i bordet. Lot han bare kose seg, noen ganger puttet jeg en brĂždbit i munnen hans innimellom mens han var opptatt med sitt. NĂ„ er han 4 Ă„r og sitter ved bordet og spiser pent selv. Anonymkode: c9301...ed3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934093 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #22 Del Skrevet 22. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er nok ikke sĂ„ farlig nĂ„, men det hĂžres ut som om han spiser brĂždmĂ„ltidene alene. Da er det ikke rart han er rastlĂžs. PrĂžv Ă„ sitte sammen og spise sammen, sĂžrg for at han er skikkelig sulten til mĂ„ltidene og venn ham til at mat spises ved bordet. Hvis gutten er alvorlig undervektig mĂ„ dere jo gjĂžre en innsats for Ă„ fĂ„ ham til Ă„ spise litt i hvertfall, men ellers har ikke ungene vondt av Ă„ gĂ„ sultne noen timer hvis de ikke er sultne nok til Ă„ sitte Ă„ spise til mĂ„ltidene. Anonymkode: 9be2f...cc6 Han spiser selvsagt ikke brĂždmĂ„ltidene alene! Det er jo en selvfĂžlge, og ogsĂ„ skrevet i et svar tidlig i trĂ„den. Han er langt ifra undervektig heller, han er stor for alderen. Hvis han er skikkelig sulten spiser han fortsatt ikke ved bordet, men blir grinete og sover dĂ„rlig. Etter noen dager pĂ„ den mĂ„ten sĂ„ er det ikke noe alternativ Ă„ ikke prĂžve Ă„ fĂ„ i han mat pĂ„ annen mĂ„te enn ved bordet. Anonymkode: 33279...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934196 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #23 Del Skrevet 22. mars 2023 Ikke gi opp. Les bok. Anonymkode: c7164...0d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934212 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2023 #24 Del Skrevet 22. mars 2023 Min yngste hadde spisevegring fra hun var baby og til hun var 4 Ă„r pga refluks. Den eneste mĂ„ten vi fikk i henne mat pĂ„ var fĂžrst ved at hun fikk en leke forann seg og lekte med den samtidig. Etter hvert ble det skjerm mens hun ble matet. SĂ„nn holdt vi pĂ„ ganske lenge. NĂ„ er hun er frisk og fin 12-Ă„ring som sitter pent ved bordet og spiser uten skjermđ Anonymkode: e5f3d...eeb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439008-baby-med-d%C3%A5rlige-spisevaner%F0%9F%A5%B5/#findComment-149934276 Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ