Gå til innhold

Eks som har kranglet på barnebidrag i 8 år..

Anbefalte innlegg

For 9 år siden flyttet eksen som jeg hat barn med, 6 timer unna. 1 år senere, fikk jeg en melding på Facebook, der det sto - at nå passet det ikke å ha barnet vårt mer enn ferier. Han hadde fått ny jobb. Han var utro fra jeg ble gravid. Men jeg holdt ut i 2 år før jeg klarte å gå. 

Han har aldri vist interesse for å ha barnet. Jeg har kjørt mye av veien, for ellers truet han med å ikke ha henne. Hvis han måtte kjøre hit. 

Han har i perioder betalt 500,-/mnd. Barnebidrag som Nav har satt. Aldri over 2500,-/mnd. Selvom han har to nye barn, samboer og høyere månedslønn enn meg. 

Nå sier nav at de setter ned bidraget til 1200,- og at jeg skylder han 14 000,- han har betalt for mye.. 

Jeg begynner å bli ordentlig deprimert av det her.. Er det noen som har tatt sånn sak videre med f. Eks advokat og fått det gjennom? 

Anonymkode: d7895...859

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan kan du skylde han penger når han ikke har betalt? Hva skulle han egentlig betalt? Hvorfor har de satt ned bidraget til 1200 om han tjener mer enn deg?

Anonymkode: 8db1a...99f

Det ble satt opp til drøyt 2000,- en periode. Han søkte i Januar 2022 om å få satt det ned, for det ble for mye for han. 

Så fikk han det godkjent nå i Mars 2023, men gjeldende fra Januar 2022- og da sier Nav at jeg må betale tilbake alt han har betalt utover 1200,- i mnd. Siden januar 2022😥

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer også på hvordan du kan skylde han penger. NAV har satt bidraget og du må betale fordi de har gjort feil, eller hva er dette? 

Stemmer. De satt det til litt over 2000,-. Han klagde fordi han mente det var helt feil og altfor mye. Han fikk godkjent klagen nå i Mars 2023. Jeg må tilbakebetale alt han har betalt over 1200 de 14 månedene.. 😥 Jeg har betalt og gjort alt for barnet vårt i 8 år. Absolutt alt. Han hjelper ikke med noenting. Ingenting. 

Dette kan jo umulig stemme? Hvis han knapt har samvær og han har høyere inntekt enn deg, må jo bidraget bli høyere enn det? Husk at utgifter til transport til og fra samvær også skal deles. Har han betalt noe for transport?

Anonymkode: c7376...58b

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det ble satt opp til drøyt 2000,- en periode. Han søkte i Januar 2022 om å få satt det ned, for det ble for mye for han. 

Så fikk han det godkjent nå i Mars 2023, men gjeldende fra Januar 2022- og da sier Nav at jeg må betale tilbake alt han har betalt utover 1200,- i mnd. Siden januar 2022😥

Men da kan dere jo knapt tjene penger noen av dere?! Med minste samværsklasse (som i praksis var 0 samvær) så måtte min eks betale 3600 når barnet var 14 år… 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Stemmer. De satt det til litt over 2000,-. Han klagde fordi han mente det var helt feil og altfor mye. Han fikk godkjent klagen nå i Mars 2023. Jeg må tilbakebetale alt han har betalt over 1200 de 14 månedene.. 😥 Jeg har betalt og gjort alt for barnet vårt i 8 år. Absolutt alt. Han hjelper ikke med noenting. Ingenting. 

Du må klage på dette. Det ser jo overhodet ikke riktig ut.

Finn frem alt du har av gamle kontoutskrifter (du kan få utskrift fra arkiverte utskrifter i nettbanken), og ellers alt du har av dokumentasjon av mail og meldinger og sms fra ham i disse årene.

Og så legger du ved dokumentasjon på at han i store perioder knapt har betalt noe som helst i bidrag, til tross for at han har tjent mer enn deg, og også at du har betalt mer for reise når han har hatt samvær, selv om han tjener mer.

I tillegg - finn ut hvilken lønn han oppgir til Nav.

Kan det være at han har gitt uriktige opplysninger til Nav? At han tjener svarte penger eller at han har gitt andre uriktige opplysninger som kan påvirke bidraget?

Har du mulighet til det ville jeg fått en advokat til å sett på saken. Du kan spare en del penger på å skaffe all dokumentasjon du greier før du kontakter advokat.

Det er jo helt uforståelig at han ikke skal betale mer enn 1200 kr i måneden når han ikke har barnet mer enn noen ferier, og han tjener mer enn deg. Da tenker jeg det er grunn til å tro at han enten har gitt feil opplysninger til Nav, eller at Nav av en eller annen grunn har gjort utregninger på feil grunnlag. Så les også nøye gjennom sakspapirene fra Nav, for å se hva de bruker som grunnlag for beregningene av bidraget.

(Om du vet han jobber en del svart, meld det anonymt til skatteetaten.)

Anonymkode: fcd60...32c

Mine barn har minimalt samvær, dvs noen få helger i løpet av et år, vi tjener likt, han betaler ca 4000 per barn. Når din eks har to barn til, så blir summen redusert fordi det er en beregning som tar hensyn til at han forsørger to barn til, så det kan stemme at det er litt rundt 2000 eller rett under. Du kan levere egen søknad om å fastsette barnebidrag tilbake i tid, f eks 3 år tilbake, og vise til hvor lite samvær han hadde, men summa summarium blir beløpet noenlunde det som NAV har beregnet, tror jeg …

Anonymkode: a7117...34a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mine barn har minimalt samvær, dvs noen få helger i løpet av et år, vi tjener likt, han betaler ca 4000 per barn. Når din eks har to barn til, så blir summen redusert fordi det er en beregning som tar hensyn til at han forsørger to barn til, så det kan stemme at det er litt rundt 2000 eller rett under. Du kan levere egen søknad om å fastsette barnebidrag tilbake i tid, f eks 3 år tilbake, og vise til hvor lite samvær han hadde, men summa summarium blir beløpet noenlunde det som NAV har beregnet, tror jeg …

Det stemmer ikke, hvis han har normal lønning. Vi har 4 felles barn og mannen en fra tidligere. Og det har ingen innvirkning på bidraget at vi har fire felles 

Anonymkode: 1af9e...18f

Javel. Det står i vedtaket og vedlegget som viser beregningen - hva du mener ikke stemmer, vet jeg ikke. Det er en viss prosent av inntekten man kan belastes for maksimalt, og denne reduseres utfra forsørgelsesplikt overfor alle barn. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det stemmer ikke, hvis han har normal lønning. Vi har 4 felles barn og mannen en fra tidligere. Og det har ingen innvirkning på bidraget at vi har fire felles 

Anonymkode: 1af9e...18f

Min eks har og 2 barn til. Han betalte 5800 i bidrag siste året nå. Han tjener rundt 800 i året sist jeg sjekka. Jeg tjener 550

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva sier vedtaket? Er jo ikke inntekt aleine som er avgjørende. Hvor mye samvær er lagt til grunn? Det tas også hensyn til at han har egne barn i egen husstand ect…. 

Anonymkode: 0c8df...137

Finn frem alt du har av gamle kontoutskrifter (du kan få utskrift fra arkiverte utskrifter i nettbanken), og ellers alt du har av dokumentasjon av mail og meldinger og sms fra ham i disse årene.

Og så legger du ved dokumentasjon på at han i store perioder knapt har betalt noe som helst i bidrag, til tross for at han har tjent mer enn deg, og også at du har betalt mer for reise når han har hatt samvær, selv om han tjener mer.

I tillegg - finn ut hvilken lønn han oppgir til Nav.

Kan det være at han har gitt uriktige opplysninger til Nav? At han tjener svarte penger eller at han har gitt andre uriktige opplysninger som kan påvirke bidraget?

Har du mulighet til det ville jeg fått en advokat til å sett på saken. Du kan spare en del penger på å skaffe all dokumentasjon du greier før du kontakter advokat.

Det er jo helt uforståelig at han ikke skal betale mer enn 1200 kr i måneden når han ikke har barnet mer enn noen ferier, og han tjener mer enn deg. Da tenker jeg det er grunn til å tro at han enten har gitt feil opplysninger til Nav, eller at Nav av en eller annen grunn har gjort utregninger på feil grunnlag. Så les også nøye gjennom sakspapirene fra Nav, for å se hva de bruker som grunnlag for beregningene av bidraget.

(Om du vet han jobber en del svart, meld det anonymt til skatteetaten.)

Anonymkode: fcd60...32c

Nav innhenter innmeldt lønn fra arbeidsgiver fra a -ordningen. Arbeidsgiver er lovpålagt å melde inn lønn der hver måned. Videre er det jo ikke kun inntekt og samvær. Dersom han har egne barn i egen husstand blir jo evnen hans fordelt på flere barn.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da skal du slepe bena etter deg og gjøre det så sakte du kan. 

Eksen min skyldte meg nesten 40.000 etter å ha betalt null i bidrag lenge. Da han endelig begynte å betale, skulle NAV inndrive denne summen gjennom  - hold deg fast - ved å ilegge ham en ekstrasum på 400 kr i måneden! Jeg ringte så klart og spurte hva i h*--- dette skulle bety, med så lav månedsrate ville det jo ta årevis! Saksbehandleren ble helt rar og nervøs i stemmen og begynte å fnise (dette er helt sant) og innrømmet at jo, det ville ta noen år. Hvorfor mitt barn skulle utsettes for dette vet jeg ikke, men jeg ringte eksen og ba ham få ut fingeren i en faderlig fart. Jeg var såpass arg at han betalte hele summen samme måned. Da tok jeg nok en telefon til NAV, gjorde dem oppmerksom på at han hadde hatt pengene hele tida, og at det ikke var rett at jeg måtte leke torpedo. Dét er faktisk deres jobb.

Men siden de har den praksisen, skal du selvsagt først kreve at NAV tar halvparten av summen, ettersom det er de som har regnet feil, og deretter kreve å betale dette tilbake i rater. Rater på ca 200 kr i måneden. Og mens du driver med det, får du bidraget regna ut på nytt, for mannen din har åpenbart løyet. Skattelistene kommer snart. Da kan du se selv hva han tjener, for han må faktisk være ansatt i kun 50% stilling, eller ha veldig mye samvær, hvis den summen skal være så liten som 1200 kr.

Anonymkode: eb5a4...733

Nav innhenter innmeldt lønn fra arbeidsgiver fra a -ordningen. Arbeidsgiver er lovpålagt å melde inn lønn der hver måned. Videre er det jo ikke kun inntekt og samvær. Dersom han har egne barn i egen husstand blir jo evnen hans fordelt på flere barn.

Men det endrer jo  ikke på at barnets i HIs tilfelle har 100% bosted hos moren.

Javel. Det står i vedtaket og vedlegget som viser beregningen - hva du mener ikke stemmer, vet jeg ikke. Det er en viss prosent av inntekten man kan belastes for maksimalt, og denne reduseres utfra forsørgelsesplikt overfor alle barn. 

Nei, den prosenten var før. Nå er det en døgnsum, men regnet ut etter hva de impliserte tjener. Dermed er døgnsummen størst for den som tjener mest. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, den prosenten var før. Nå er det en døgnsum, men regnet ut etter hva de impliserte tjener. Dermed er døgnsummen størst for den som tjener mest. 

Dette er riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...