Gå til innhold

Feil str på bolig i skattemeldingen! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte ny bolig i oktober. 240kvm står det i prospektet, 160 kvm står det i skattemeldingen jeg nå fikk. Det er kjeller i boligen å nå lurer jeg selvfølgelig på om kjelleren ikke er godkjent likevel. Kjipt for oss om vi nå plutselig selger (en fang i fremtiden) ett 160 kvm hus å ikke 240, det er jo vesentlig forskjell. Kan skattemeldingen ta feil?

Anonymkode: ab032...ec7

Fortsetter under...

Det kan helt klart være feil i skattemeldingen.

I fjor kom det plutselig på skattemeldingen at svigerfar sin bolig hadde en verdi på over 6 mill kroner. En eldre liten bolig fra 50-tallet uten særlig oppgraderinger siden den ble bygget. Vi måtte ha inn en megler, og verdien ble satt til 1,5 mill.

Ingen kunne gi noe godt svar på hvorfor den plutselig hadde så høy verdi på skattemeldingen, men feil var det helt klart.

Bare rett det, de er jo ganske klare på at vi skal gå gjennom meldingen og rette på evt feil.

Anonymkode: 0076b...2fc

Sjekk taksten, du har sikker den i salgsmelding eller kontrakten dere signerte. Den kan du bruke. Det forekommer feil i skattemeldinger, den bygger kun på de siste innrapporterte tall og de er ikke alltid riktig. Shit in, Shit out. 

Anonymkode: 2c26b...71f

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Absolutt. Kan rette om det er feil men vil vite om jeg ikke har betalt jævlig mye penger for ett hus som er 80kvm mindre enn antatt. 

hi

Arealet i skattemeldingen er P-rom. Du har ikke blitt lurt.

Du kan lese alt her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/forklaring-av-ord-og-begreper/

Anonymkode: e146b...d24

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi kjøpte ny bolig i oktober. 240kvm står det i prospektet, 160 kvm står det i skattemeldingen jeg nå fikk. Det er kjeller i boligen å nå lurer jeg selvfølgelig på om kjelleren ikke er godkjent likevel. Kjipt for oss om vi nå plutselig selger (en fang i fremtiden) ett 160 kvm hus å ikke 240, det er jo vesentlig forskjell. Kan skattemeldingen ta feil?

Det er vel hva som skal skattes av mht eiendomsskatt? 
Det var feil i min, den var oppgitt for stor, noe som kostet penger for meg. 

Men husk at det ikke er skatteetaten som avgjør hvilke rom som er godkjente. Det kan hende de opererer med gamle mål.

Anonymkode: d715e...2e1

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

I boligannonsen står det primærrom 240 kvadrat, bruksareal 300 kvadratmeter. Så jeg skjønner fortsatt ikke hvor de 160 p rom i skattemeldingen kommer fra.  Vi har ca 60 kvm med boder/tekniske rom ol (ikke boareal).. takk for svar forresten, jeg bare forstår fortsatt ikke.

hi

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hvor stort huset ditt er burde du sjekket ordentlig opp før du la inn bud. 

Anonymkode: c57cf...d12

Ja det sto jo 240 , 300 kvadratmeter bruksareal. Hva mer skulle vi ha sjekket. Stoler jo på at takstrapporten og de innhentede opplysningene stemmer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...