Gå til innhold

Tar dere bare av hverandres ting hjemme?

Anbefalte innlegg

Liten frustrasjon i dag, alt jeg egentlig ber om er å bli spurt først, og at det blir satt tilbake. 

Helt tullete og bagateller, men ganske irriterende i hverdagen. Kjøper jeg en flaske til å ha på trening. Borte. Termokopp til kaffe. Borte. Hentet ut resept på melatonin. Tomt etter kort tid. Telefonlader jeg bruker hver dag på nattbordet. Borte. Bunkrer opp med en del forbruksting, men i og med det faller helt naturlig å legge tomme esker tilbake i skapet, skjer det at jeg tror vi har noe som viser seg å være tomt allikevel. 

Nå har eldste tatt etter faren, så det å ha ting i orden eller i fred er utopi. Jeg har sagt i fra mange ganger, spør først. Da har jeg i hvert fall muligheten til å ta med hjem fra jobb eller finne frem noe annet, i stedet for å oppdage at jeg mangler i det jeg trenger det. Neida, her er det visst bare å ta og dra. Blir jeg irritert, så er jeg problemet. 

Ville du blitt irritert over sånt? 

Anonymkode: bd112...782

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt gal. Ladeledningen min forsvant før, da kjøpte jeg meg en rosa, den fikk jeg beholde (verken mannen eller sønnene mine ville bruke den og det ble veldig synlig hvilken som var min). Nå har jeg løst det ved å ha en telefon som trenger en annen lader enn den de andre har😂

De andre tingene har jeg ingen god løsning på, annet enn å ikke kjøpe inn det det er tomt av før de andrebert deg om det, men det fungerer selvfølgelig ikke med det du trenger selv. Medisiner hentet ut i ditt navn skal ikke brukes av noen andre, så til dem tror jeg nesten jeg hadde kjøpt en låsbar boks og sagt at ettersom dere tydeligvis har noen i familien som ikke er voksne nok til å holde seg unna medisiner som ikke er skrevet ut til dem, derfor må de oppbevares i et låst slapp. 

Anonymkode: aa5ea...d10

endel ting er felles, mens andre ting er mine egne. F.eks tar vi ikke hverandres ladeledninger fra nattbordet eller reseptbelagte medisiner fra badeskapet. Dusjsåpe som står i dusjen kan selvfølgelig alle brue, men det er ikke greit at ungdommen tar den med seg i treningsbagen og lar den ligge der. Termokopper og drikkeflasker har vi hver vår av. jeg hadde blitt irritert om min var tatt når jeg skal ta den med meg i forbifarten.

Anonymkode: 5236a...fe1

Jeg hadde (og har!) klikket av å ikke få ha egne ting i fred. Selv om man er i familie så er det normal høflighet å spørre om det er greit, evt gi et lite hint om at man har forsynt seg. Det har stor praktisk betydning for meg hvis jeg skal bake og så mangler jeg feks plutselig kokesjokoladen. Det gjør meg forbanna! Ikke fordi kokesjokoladen ble spist, men fordi jeg ikke fikk beskjed om det slik at jeg kunne kjøpe en ny når jeg likevel var på butikken. Det koster av min tid når folk er frekke og egoistiske. Det er normal høflighet å si ifra. 

Anonymkode: d6f0c...ede

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, vi er ett hjem og for meg er det helt naturlig st vi alle kan ta av det som er ( eneste vi ikke deler er reseptbelagte legemidler) 

Hadde synes det var sært å bo i et hus hvor vi ikke delte

Anonymkode: a178c...d1a

Jeg pleier å dele, men jeg skulle bare ønske de spurte først slik at jeg slapp å stå der å mangle det jeg trenger når jeg trenger det. 

Kan jeg ta med tannkremen? Ja, jeg kan kjøpe med en ny på vei hjem fra jobb. Problem løst liksom. 

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Liten frustrasjon i dag, alt jeg egentlig ber om er å bli spurt først, og at det blir satt tilbake. 

Helt tullete og bagateller, men ganske irriterende i hverdagen. Kjøper jeg en flaske til å ha på trening. Borte. Termokopp til kaffe. Borte. Hentet ut resept på melatonin. Tomt etter kort tid. Telefonlader jeg bruker hver dag på nattbordet. Borte. Bunkrer opp med en del forbruksting, men i og med det faller helt naturlig å legge tomme esker tilbake i skapet, skjer det at jeg tror vi har noe som viser seg å være tomt allikevel. 

Nå har eldste tatt etter faren, så det å ha ting i orden eller i fred er utopi. Jeg har sagt i fra mange ganger, spør først. Da har jeg i hvert fall muligheten til å ta med hjem fra jobb eller finne frem noe annet, i stedet for å oppdage at jeg mangler i det jeg trenger det. Neida, her er det visst bare å ta og dra. Blir jeg irritert, så er jeg problemet. 

Ville du blitt irritert over sånt? 

Nei, ikke greit og ja, jeg hadde blitt irritert! Lærer barna her i huset at man spør først, ikke bare tar ting og det gjelder både voksne og barn. De er stort sett veldig flinke til å la andres ting være/spørre dersom de vil låne noe. Unntaket er kanskje ladere, det lånes nok litt på kryss og tvers her.

Anonymkode: 9dbb5...0d0

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde blitt gal. Ladeledningen min forsvant før, da kjøpte jeg meg en rosa, den fikk jeg beholde (verken mannen eller sønnene mine ville bruke den og det ble veldig synlig hvilken som var min). Nå har jeg løst det ved å ha en telefon som trenger en annen lader enn den de andre har😂

De andre tingene har jeg ingen god løsning på, annet enn å ikke kjøpe inn det det er tomt av før de andrebert deg om det, men det fungerer selvfølgelig ikke med det du trenger selv. Medisiner hentet ut i ditt navn skal ikke brukes av noen andre, så til dem tror jeg nesten jeg hadde kjøpt en låsbar boks og sagt at ettersom dere tydeligvis har noen i familien som ikke er voksne nok til å holde seg unna medisiner som ikke er skrevet ut til dem, derfor må de oppbevares i et låst slapp. 

Anonymkode: aa5ea...d10

Ja, vet du, jeg tror jeg skal skaffe meg en boks med lås. Takk for ideen. 

Vi bruker begge melatonin med samme styrke, så når han har glemt å hente ut resept, så jeg ikke noe problem med at han tok en av meg. Problemet oppstod når han da ikke henter ut egne. Så ja, spørs om ikke låsbart skap er tingen her. Og rosa lader 😅

Jeg har kjøpt både drikkeflaske og kopper i forskjellige farger til alle, men Neida. Tullete når en sånn ting skal bli ett problem. 

Selv om man er familie og bor i samme hus, ER det lov å ha private ting. Lader på ditt nattbord, din medisin osv er dine ting. Da spør man selvsagt før man tar/låner og legger tilbake på plass etterpå. Dette må du gi tydelig beskjed om, hver eneste gang, til det sklir inn. "Har du lånt laderen min? Greit, men neste gang spør du først. Nå finner du den og legger den på plass igjen. Med EN gang!". Hver gang. Alltid. Til det sklir inn.

Melatoninen gjemmer du, den er faktisk skrevet ut til deg, ikke de andre.

Når det gjelder mat ol., er det felles, men her må man gi beskjed og/eller skrive det inn i den felles digitale handlelisten hvis man bruker opp noe eller nesten bruker det opp. Vi hadde problemer med ene sønnen vår som også satt omtrent tomme ting på plass igjen uten å gi beskjed, så etter utallige beskjeder uten at noe skjedde, kom han flere ganger en uke ned og fant ut at det ikke var middag fordi det var jo plutselig tomt for melken jeg skulle ha brukt, pastaen osv. Det ble tørre brødskiver i stedet. Det hjalp. 

Anonymkode: bfb8e...c4b

Nei, hos oss spør vi før vi tar andres ting, alle mann. Jeg ville synes det var rart å bo i et hus der jeg aldri fikk ha noe i fred (for å være motvekt til kommentaren tidligere). Vi deler med hverandre der vi kan, men spør før vi tar! Jeg mener det handler om respekt for hverandre. Så hender det selvfølgelig at man ikke rekker å spørre, men da sier man ifra etterpå: «du, jeg lånte termokoppen din,  for jeg fant i gen andre.» Jeg mener du burde satt tydeligere grenser for mannen spesielt tidligere. Ikke bare si ifra, bli sint og gjem bort ting. 

Anonymkode: 11872...ec1

Jeg har fire barn boende hjemme akkurat nå, tre tenåringer og en som har rundet 20 år.

Mitt svar er å ha nok av ting. Matbokser, drikkeflasker og slikt har vi mange av. Alle trener og går på skole, selvfølgelig skal de kunne ta en drikkeflaske og fylle med vann uten å spørre først. Selvfølgelig har jeg også tatt frem strengestemmen av og til, de brukte må tilbake på kjøkkenet og ikke bli liggende i bilen, sekken, rommet osv, men stort sett går det greit.

På det ene badet har vi et skap med flere flasker såpe, tannkrem osv. Jeg kjøper når det er salg, har aldri gått tom

Ladere har vi hver våre av da, aldri opplevd at den forsvinner.

Reseptbelagte medisiner er rart å dele, det hadde jeg protestert på

Anonymkode: 21576...12b

Vi deler på mye, men drikkeflasker og slike ting pleier vi ikke å låne av hverandre, og i hvert fall ikke uten å spørre først. 

Og medisiner - da spør man selvsagt. Jeg vil jo ikke at mannen ikke skal ha nok medisin fordi jeg har brukt opp hans. 

Det ser ut som om mannen din er litt for vant til at du bare ordner opp for alle. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ja, vet du, jeg tror jeg skal skaffe meg en boks med lås. Takk for ideen. 

Vi bruker begge melatonin med samme styrke, så når han har glemt å hente ut resept, så jeg ikke noe problem med at han tok en av meg. Problemet oppstod når han da ikke henter ut egne. Så ja, spørs om ikke låsbart skap er tingen her. Og rosa lader 😅

Jeg har kjøpt både drikkeflaske og kopper i forskjellige farger til alle, men Neida. Tullete når en sånn ting skal bli ett problem. 

Litt vesentlig å skrive st begge bruker melatonin da

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har fire barn boende hjemme akkurat nå, tre tenåringer og en som har rundet 20 år.

Mitt svar er å ha nok av ting. Matbokser, drikkeflasker og slikt har vi mange av. Alle trener og går på skole, selvfølgelig skal de kunne ta en drikkeflaske og fylle med vann uten å spørre først. Selvfølgelig har jeg også tatt frem strengestemmen av og til, de brukte må tilbake på kjøkkenet og ikke bli liggende i bilen, sekken, rommet osv, men stort sett går det greit.

På det ene badet har vi et skap med flere flasker såpe, tannkrem osv. Jeg kjøper når det er salg, har aldri gått tom

👏

Familie eller ei, folk må lære seg folkeskikk. Hva gjør sånne folk på jobb, tar andres mat i kjøleskapet og stjeler penner fra andre fordi de ikke gidder å gå å hente ny selv? 

Jeg deler alt jeg har med barna, men de spør alltid først og de legger det tilbake etter å ha lånt noe. Jeg vet at laderen min ligger på nattbordet mitt, selv om ungene har lånt den i løpet av dagen. Kjøp en lader til hver person, men lær de likevel normal folkeskikk.

Jeg handler inn mat, kjeks, osv. Barna går ikke bananas og tømmer skapene..og blir noe tomt så skriver de på lista at vi trenger mer. De er 11 og 13 år!

Datteren min bruker bind fra skapet på badet, jeg har ikke et eget lager som jun ikke får bruke. Men jenta er oppegående og gir beskjed når det nærmer seg tomt. 

Har jeg er flaske eller en termokopp så er dette mitt. Vil ungene ha likt så kjøper vi  men jeg opplever ikke å skal dra på jobb så har 13-åringen min dratt på skolen med min flaske. Hun får låne den hvis hun spør, men hun er ikke en frekk ego unge som tar deg til rette.

Mann har jeg ikke, æsj og fysj😬 den mannen ble jo ikke oppdratt, og det er for sent for deg å endre det. 

Anonymkode: e4c58...01c

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Skal bunkre opp med litt ekstra forbruksvarer, går heldigvis ikke ut på dato med det første. 

Bare siste året har tre drikkeflasker jeg bruker på trening forsvunnet, mistenker at jeg uvitende fyller godt på i haugen med mistet på både skoler og treningssenter 😅

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Litt vesentlig å skrive st begge bruker melatonin da

Sorry, glapp i innlegget 🙈 Jeg er forøvrig ikke uenig i at slik ikke skal deles, for det blir jo ett problem når han stadig glemmer å hente ut sin. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skal bunkre opp med litt ekstra forbruksvarer, går heldigvis ikke ut på dato med det første. 

Bare siste året har tre drikkeflasker jeg bruker på trening forsvunnet, mistenker at jeg uvitende fyller godt på i haugen med mistet på både skoler og treningssenter 😅

Hvis du har egne flasker som du vil ha i fred, så kjøp en boks og legg sånne ting øverst i et høyskap. Så kan ungene forsyne seg med flasker der flaskene ligger, men la være dine. Jeg har en flaske som er min, den skal ikke glemmes igjen på håndballen eller skolen, så den er min. Det er fullt lov å ha egne ting selv om man har mann og barn. 

Klart ungene ikke skal spørre om lov til å fylle en vannflaske, som hun over skriver, men det er forskjell på å fylle seg en vannflaske og ta andres ting uten å spørre. 

Hadde ikke blitt fornøyd om jeg skulle på jobb i 10 minus og boblejakka mi var borte. Sånt er ikke ok.

Anonymkode: e4c58...01c

Lader; lad gjerne med min lader, men ikke fjern den fra sin faste plass, da blir jeg sur.

Termoflasker og matbokser deler hele familien.

Termos, alle bruker alle. Men jeg ønsker at den store «mat»-termosen til suppe og pølser ikke brukes til kaffe. Jeg synes også at de små termosene til ungene ikke bør brukes til kaffe, fordi mannen min har det med å glemme å vaske termoser og flere dagers kaffe setter lukt uansett hvor mye man vasker dem.

Medisiner på resept er kun til den medisinen er skrevet ut til.

Anonymkode: 8849d...b23

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Familie eller ei, folk må lære seg folkeskikk. Hva gjør sånne folk på jobb, tar andres mat i kjøleskapet og stjeler penner fra andre fordi de ikke gidder å gå å hente ny selv? 

Jeg deler alt jeg har med barna, men de spør alltid først og de legger det tilbake etter å ha lånt noe. Jeg vet at laderen min ligger på nattbordet mitt, selv om ungene har lånt den i løpet av dagen. Kjøp en lader til hver person, men lær de likevel normal folkeskikk.

Jeg handler inn mat, kjeks, osv. Barna går ikke bananas og tømmer skapene..og blir noe tomt så skriver de på lista at vi trenger mer. De er 11 og 13 år!

Datteren min bruker bind fra skapet på badet, jeg har ikke et eget lager som jun ikke får bruke. Men jenta er oppegående og gir beskjed når det nærmer seg tomt. 

Har jeg er flaske eller en termokopp så er dette mitt. Vil ungene ha likt så kjøper vi  men jeg opplever ikke å skal dra på jobb så har 13-åringen min dratt på skolen med min flaske. Hun får låne den hvis hun spør, men hun er ikke en frekk ego unge som tar deg til rette.

Mann har jeg ikke, æsj og fysj😬 den mannen ble jo ikke oppdratt, og det er for sent for deg å endre det. 

Anonymkode: e4c58...01cdu ser ikke forskjell på jobb og hjemme? 

Endret av Kengubarnet

Det er normalt å ha sine egne ting selv om man er del av en familie.  Vi har ulike regler for ulike ting.  Noen ting (for eksempel vanlig mat) er fritt frem, men om man åpner siste pasta-pakken skal man oppdatere handlelisten. 

Jeg prøver å alltid ha et lite lager av forbruksvarer som sjampo, vaskemiddel osv.  Hvis man ser at det begynner å gå tomt oppdaterer man handlelisten. 

Datteren min låner gjerne klær/sko av meg, men hun får ikke lov til å rote rundt i skuffene mine. Om hun trenger noe må hun spørre.  Tilsvarende respekterer jeg rommene til barna mine. 

Om noen trenger bilen gir de beskjed.  Det er viktigere at den som skal til tannlegen har bil enn at den som skal hjem til en venn har bil.  Så vi avtaler fortløpende.  

Anonymkode: ff9aa...114

Det der er helt typiske ting som skjer i de fleste familier. Så kan en legge til å ta med og kaste tomme doruller, å tre på en ny isteden for å sette den oppå den tomme. Tørke over benken, bruke fjel og ikke skjære brødet i lufta for å slippe å hente en. 

Det er mye som er helt typisk og som irriterer i familier, og noen finner jo fiffige løsninger som å kjøpe rosa produkter når menn ikke vil bruke rosa. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...