Gå til innhold

Er det fullstendig galskap å ta med seg familien på teltferie

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Telt til 3000 kr er jeg litt usikker på da det kan vøre for lav vannsøyle. Du bør ha minst 5000 i vannsøyle, og egentlig høyere da det er dritkjipt å våkne på nattaat det regner gjennom teltet.

Anonymkode: 4dd10...5da

Vi har teltet i fint telt 3000 kr 3-4 år på rad:) bare tart med en presenning for sikkerhetsskyld, men fikk ikke bruk for det da vannsøyle på billigturer har holdt.  :)

Anonymkode: 44ae4...5b7

Fortsetter under...

Ift utstyr så anbefaler jeg å sjekke bruktmarkedet. Var enormt mange som fant ut at de skulle begynne å telte under Coronaen, men som har gått tilbake til sydenferie straks det åpnet opp igjen.

Anonymkode: 29985...bdc

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Greit å ha med nok pledd/varmt tøy og en liten vifteovn:)telt kan bli litt rått og kaldt om kvelden og natta 😉

Man kan da ikke ha vifteovn i teltet 😱man vil helst ikke brenne opp familien sin. 

Anonymkode: 2044c...2c3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man kan da ikke ha vifteovn i teltet 😱man vil helst ikke brenne opp familien sin. 

Anonymkode: 2044c...2c3

Vi hadde det på  sent utpå kvelden og på morgenen som regel :) ikke når vi voksne sov. Deilig å få bort litt fukt :)

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde det på  sent utpå kvelden og på morgenen som regel :) ikke når vi voksne sov. Deilig å få bort litt fukt :)

Det selges egne vifteovner til bruk i telt. Er jo ikke noe farligere enn å ha på vifteovner ellers. Finnes mange forskjellige på markedet, men vi følte det tryggest å ikke bruke det når v sov :) 

Annonse

Jeg har vært mye på telttur og liker det. Men ikke overnatt på rasteplasser. Bruk campingplasser og bo gjerne flere netter på samme sted, slik at dere slipper mye ned og oppakking, og barna får roet seg ned og blitt litt kjent i området.

4 uker hørtes lenge ut å være på tur. Det hadde blitt for lenge for vår familie.

Anonymkode: ff79b...0a2

Rasteplasser er det vel oftest ikke lov å campe på? Burde sove på campingplass med do og dusj.

Dere trenger jo kjøling til mer enn medisiner, maten, eller skal dere handle hver dag?

Redd innsekter, da kan det bli interessant for det blir masse innsekter. Om det ikke regner mye da.

For meg høres dette grusomt ut, jeg liker ikke campinglivet og spesielt ikke telt. Liker hverken å fryse og bli våt av fukt, eller våt av svette fordi solen steker på teltet. Det blir liksom ikke bra uansett vær.

Små barn elsker som regel telt, ungdom som regel ikke. Vi sover i telt i løpet av sommeren vi også, men da i hagen vår. Tilgang på alt og kan rømme inn ved dårlig vær eller noe annet, og vi trenger ikke være der hele dagen. Skygge fra epletrær og et sted det blir lite fukt. 

Jeg synes dette høres litt voldsomt ut når dere ikke er vant til det, og spesielt når det er en med diagnose som kan få hetta av innsekter. Tenker at ferie må ikke være ut på tur, man kan fint slappe av hjemme, dra på dagsturer ol. Eller legge de pengene i en helg et sted på hotell eller hytte. 

Anonymkode: 8481b...2c5

Som flere sier her, er det ikke lov til å overnatte på rasteplasser.  Så enten må de bli campingplass eller fricamping i naturen. Det siste er lov mange steder, om reglene ikke har blitt forandret er det vel sånn at man har lov til å slå opp telt og bo to døgn på samme plass i naturen. 

Anonymkode: 472ee...73b

Anonym bruker skrev (På 21.3.2023 den 8.40):

Takk for mange fine tips. Blir ikke 4 uker i strekk i telt. Vi har besteforeldre som vi skal besøke også. Så da blir det en uke i hus. Pluss fem dager i leilighet i hunderfossen. Så er litt over to uker med telting. 

Jeg tror nok de to yngste barna kommer til å storkose seg. Men veldig spent på de to tenåringene. Hverfall ene som ikke er så glad for endringer og livredd insekter. 

Jeg gruer meg også litt til opp og nedpakkingen av tingene. 

Hi

Anonymkode: ebb09...b96

Jeg tror de ti tusen kronene kan brukes på en bedre måte. Må jo være helt krise for to tenåringer å måtte lide seg gjennom dette når de ikke er vant med telt. Og det er langt fra gratis med teltplass på campingplasser altså. 

Anonymkode: 62e87...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...