Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Han er 13 år og har autismespekterforstyrrelse. Han er var på lukter, og alle deodoranter vi har forsøkt ender med at han brekker seg og kaster opp av lukten. Men så har det seg også slik at han lukter svette. Han dusjer hver dag, men trener også mye og er er veldig aktiv på skolen. Merker lukten med en gang han kommer hjem fra skolen. Jeg er redd vener skal ta avstand våde fordi han er ganske asosial og nå at han lukter svette. Hva gjør man med sånt? Anonymkode: 620ab...3a1
Mrs Remington Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Du kan lage en deo selv, bland kokosolje sammen med bakepulver, eller få ham til å gjøre det selv, da har han nok lyst til å prøve den 😇 https://www.kinsarvik.no/10-grunner-til-a-ha-kokosolje-i-hus/
Himmel og hav Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Regner med at dere har prøvd parfymefri deodorant? Kan talkum i en eller annen variant virke? Potetmel funker under svette pupper om sommeren, så kanskje det funker under armene også. Det lukter i det minste svært, svært lite.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Stopp 24 lukter ingenting Anonymkode: f24ec...867
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 Mrs Remington skrev (6 timer siden): Du kan lage en deo selv, bland kokosolje sammen med bakepulver, eller få ham til å gjøre det selv, da har han nok lyst til å prøve den 😇 https://www.kinsarvik.no/10-grunner-til-a-ha-kokosolje-i-hus/ God ide, men det er boksen dårlig ide for ham. Himmel og hav skrev (6 timer siden): Regner med at dere har prøvd parfymefri deodorant? Kan talkum i en eller annen variant virke? Potetmel funker under svette pupper om sommeren, så kanskje det funker under armene også. Det lukter i det minste svært, svært lite. Jepp. Prøvd alle typer jeg har funnet. Pulver under armene skal han ikke ha sier han. Det er enda mer ekkelt. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Stopp 24 lukter ingenting Anonymkode: f24ec...867 Men det er et produkt for å redusere svettemengde, ikke for å redusere lukten? Altså et medisinsk produkt, ikke en vanlig deodorant Anonymkode: 620ab...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Kan deg fungere å dusje og ta på deg om kvelden og så vaske vekk om morgenen? Anonymkode: e66a9...b43
oslofrk Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 Kan det hjelpe om det er spray og ikke stift? Her i huset hjalp det 😉
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan deg fungere å dusje og ta på deg om kvelden og så vaske vekk om morgenen? Anonymkode: e66a9...b43 Han dusjer alltid om kvelden, men bruker da ikke «herresåpe» heller fordi han synes det lukter ekkelt. Har latt han bruke min deodorant fordi den lukter mindre, men den luktet visst for mye den også Anonymkode: 620ab...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 oslofrk skrev (1 minutt siden): Kan det hjelpe om det er spray og ikke stift? Her i huset hjalp det 😉 Nei. Det er lukten som plager han med deodoranten. En spray vil nok gjøre det verre Anonymkode: 620ab...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Har dere prøvd f.eks neutral? Jeg reagerer lett på parfymelukt, men den klarer ikke jeg å merke at lukter noe. Anonymkode: 7c12e...559
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Har dere prøvd f.eks neutral? Jeg reagerer lett på parfymelukt, men den klarer ikke jeg å merke at lukter noe. Anonymkode: 7c12e...559 Ja, er forsøkt. Har forsøkt alle typer i butikk, både dame og herre. Samme opplegg med såper. Klarer ikke lukten av dem heller Anonymkode: 620ab...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Jeg må først understreke at selv har en med høytfungerende autisme, to med ADHD og selv har ADHD/litt autistiske trekk, blant annet da på sanseoversensitivitet, så det jeg skriver videre er ikke tuftet på manglende forståelse. Sannsynligvis er det like mye den nye rutinen som plager ham som lukten. Jeg kjøper ikke helt hans forklaring om utelukkende lukt, selv om det helt sikkert også skaper ubehag, rett og slett fordi han kjenner denne deodorantlukten hele tiden fra andre. Han lukter den på deg og andre familiemedlemmer, fra lærere og nå helt sikkert fra klassekamerater også, og ikke minst i garderoben der flere av dem nok sprayer seg ivrig. Hadde han reelt vært så sensitiv på lukt at han ikke en gang tåler lukten av de omtrent luktfrie typene, ville han ikke klart å være i samme rom som andre heller. Jeg er selv ekstremt sensitiv overfor lukt, og slikt fanger man godt opp, tro meg! Jeg tror løsningen ligger like mye i å bruke tid på å få ham til å fullt ut forstå viktigheten av å bruke deodorant i vårt samfunn, for selv om han rent intellektuelt skjønner det nå, skjønner han det sikkert ikke helt. Jeg var der selv, mamma hadde en sann kamp for å få meg til å bruke deodorant. Jeg forstod jo ordene hennes, selvfølgelig, men det tok tid å ta innover seg at andre faktisk reagerte. Det var først da en venninne tok det opp med meg, at jeg luktet, og jeg ble dødsflau, at jeg begynte å bruke deodorant frivillig. Som et ledd på veien er det uansett verdt å merke seg at deodorant lukter mest i det man tar den på. Et alternativ kan være neseklype mens han tar den på, og så kle på seg (bare det vil dempe lukten), og gå ut av rommet deodoranten ble påført. Vent noen minutter og ta klypen av. De færreste luktfrir/luktreduserte deodoranter avgir noe videre lukt når de bare har tørket helt. Jeg for min del kan ikke bruke roll-on fordi jeg synes fuktigheten er for ubehagelig, men må bruke deostick. Her er det greit å prøve seg fram. Anonymkode: dd450...971
Elina Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Hva med en slik krystall deodorant. Lukter ingenting og ser bare ut som en krystall. Du gnir den mot fuktig hud og lar det tørke på huden.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg må først understreke at selv har en med høytfungerende autisme, to med ADHD og selv har ADHD/litt autistiske trekk, blant annet da på sanseoversensitivitet, så det jeg skriver videre er ikke tuftet på manglende forståelse. Sannsynligvis er det like mye den nye rutinen som plager ham som lukten. Jeg kjøper ikke helt hans forklaring om utelukkende lukt, selv om det helt sikkert også skaper ubehag, rett og slett fordi han kjenner denne deodorantlukten hele tiden fra andre. Han lukter den på deg og andre familiemedlemmer, fra lærere og nå helt sikkert fra klassekamerater også, og ikke minst i garderoben der flere av dem nok sprayer seg ivrig. Hadde han reelt vært så sensitiv på lukt at han ikke en gang tåler lukten av de omtrent luktfrie typene, ville han ikke klart å være i samme rom som andre heller. Jeg er selv ekstremt sensitiv overfor lukt, og slikt fanger man godt opp, tro meg! Jeg tror løsningen ligger like mye i å bruke tid på å få ham til å fullt ut forstå viktigheten av å bruke deodorant i vårt samfunn, for selv om han rent intellektuelt skjønner det nå, skjønner han det sikkert ikke helt. Jeg var der selv, mamma hadde en sann kamp for å få meg til å bruke deodorant. Jeg forstod jo ordene hennes, selvfølgelig, men det tok tid å ta innover seg at andre faktisk reagerte. Det var først da en venninne tok det opp med meg, at jeg luktet, og jeg ble dødsflau, at jeg begynte å bruke deodorant frivillig. Som et ledd på veien er det uansett verdt å merke seg at deodorant lukter mest i det man tar den på. Et alternativ kan være neseklype mens han tar den på, og så kle på seg (bare det vil dempe lukten), og gå ut av rommet deodoranten ble påført. Vent noen minutter og ta klypen av. De færreste luktfrir/luktreduserte deodoranter avgir noe videre lukt når de bare har tørket helt. Jeg for min del kan ikke bruke roll-on fordi jeg synes fuktigheten er for ubehagelig, men må bruke deostick. Her er det greit å prøve seg fram. Anonymkode: dd450...971 Jeg har forsøkt i nesten to år. Ville ha ham forberedt. Han har egen garderobe fordi han reagerer på lukt og har kastet opp på skolen flere ganger, og han dusjer ikke på skolen. Dette er barneskole også, så ikke så mange av guttene som er helt der enda. Elina skrev (33 minutter siden): Hva med en slik krystall deodorant. Lukter ingenting og ser bare ut som en krystall. Du gnir den mot fuktig hud og lar det tørke på huden. Link? Anonymkode: 620ab...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 Har du prøvd klar deodorant? Ikke prøvd selv, men mener å ha hørt de lukter mer rent enn parfyme. Vår med aspergers vil ikke bruke flytende deo. Han synes de er ubehagelige å ta/ha på. Løsningen her ble sterilan, men i "voks"type. Den er ikke klissete under og etter påføring. Anonymkode: 5895d...3ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Har du prøvd klar deodorant? Ikke prøvd selv, men mener å ha hørt de lukter mer rent enn parfyme. Vår med aspergers vil ikke bruke flytende deo. Han synes de er ubehagelige å ta/ha på. Løsningen her ble sterilan, men i "voks"type. Den er ikke klissete under og etter påføring. Anonymkode: 5895d...3ed Han synes flytende er helt ok, det er bare lukten som plager ham Anonymkode: 620ab...3a1
Himmel og hav Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har forsøkt i nesten to år. Ville ha ham forberedt. Han har egen garderobe fordi han reagerer på lukt og har kastet opp på skolen flere ganger, og han dusjer ikke på skolen. Dette er barneskole også, så ikke så mange av guttene som er helt der enda. Link? Anonymkode: 620ab...3a1 https://sunkost.no/krystall-deodorant
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 Elina skrev (2 timer siden): Hva med en slik krystall deodorant. Lukter ingenting og ser bare ut som en krystall. Du gnir den mot fuktig hud og lar det tørke på huden. Anbefaler denne, min sønn med autisme diagnose, bruker denne. Anonymkode: 6fa00...3f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå