Gå til innhold

Utredning ADHD barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor omfattende er det, for barnet og oss foreldre? Og ser de kun etter ADHD? Eller ser de etter "alt" liknende? 

Anonymkode: 50c08...55e

Skrevet

Det kommer nok litt an på om det er en rett fram-utredning, eller om man møter på andre ting underveis. Begge mine ble litt ekstra på, så da ble det mer krevende også.

Noe av det første som blir gjort er at du og far må fylle ut en hel haug med skjemaer, og der tar de inn flere elementer, som f.eks. som vil gi indikasjon på ting som autisme, Tourettes, angst osv. Hvis ikke dette er relevant, blir det ren adhd-testing videre. Det er ikke spesielt slitsomt for barnet, men jeg synes det var krevende som voksen.

Anonymkode: f28fe...258

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer nok litt an på om det er en rett fram-utredning, eller om man møter på andre ting underveis. Begge mine ble litt ekstra på, så da ble det mer krevende også.

Noe av det første som blir gjort er at du og far må fylle ut en hel haug med skjemaer, og der tar de inn flere elementer, som f.eks. som vil gi indikasjon på ting som autisme, Tourettes, angst osv. Hvis ikke dette er relevant, blir det ren adhd-testing videre. Det er ikke spesielt slitsomt for barnet, men jeg synes det var krevende som voksen.

Ok, barnet har allerede påvist dysleksi. Antar det er litt liknende utredning, bare mer omfattende? Far er dårlig på det her, må vi gjøre det hver for oss, eller sammen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ok, barnet har allerede påvist dysleksi. Antar det er litt liknende utredning, bare mer omfattende? Far er dårlig på det her, må vi gjøre det hver for oss, eller sammen?

Hver for dere med tanke på å fylle ut skjemaene, men resten sammen. 

Skrevet

Det foregår i faser, vår sønn ble utredet i fjor høst men de fant ikke holdepunkter i første del, så da gikk de ikke videre med neste. Det var en del innhenting av info fra skole og hjem (helsehistorikk, symptombeskrivelser, spørreskjema rundt atferd…) samt iq-test.

Vår gutt hadde mange år tidligere fått tourette-diagnose, den ble opprettholdt. 

Anonymkode: 618d5...961

Skrevet

Det er masse samtaler med barnet, dere og sammen. Legeundersøkelser og tester. Tar noen mnd.

Anonymkode: 9ceba...00b

Skrevet

Dysleksi henger jo ofte sammen med ADHD,  så dette blir tatt med i utredningen. 

Dysleksi utredningen her var kort. Noen få tester på BUP og uttalelser fra skolen.  ADHD utredningen tok 8 måneder, selv om de etter 5 måneder sa at de ikke var i tvil på at han hadde det. Det er en haug med skjemaer,  samtaler,  legeundersøkelse, og her tok vi også en undersøkelse på epilepsi for å utelukke. 

Anonymkode: acde8...346

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...