Gå til innhold

Jeg er sjalu på eksen hans

Anbefalte innlegg

Lang historie kort: jeg er stormforelsket i en mann som jeg møtte for ca 6 mnd siden. Vi har det utrolig fint sammen, og han gir meg masse bekreftelse, kjærlighet, og planlegger fremtiden sin med meg. 

Vi har begge et barn hver fra tidligere forhold. Jeg har et ganske uproblematisk forhold til min eks. Vi har et godt samarbeid, har god kontakt, og kan også møtes og feks ta en middag eller kaffe for å ha samvær med barnet vårt sammen. Min nye kjæreste ser ikke ut til å ha noen problemer med dette. 

Han har et svært turbulent forhold til sin eks. De er venner og uvenner annenhver dag. Det er mye uenigheter om samvær, barnebidrag, osv. I det ene øyeblikket har de advokater, og i det neste har hun vært hjemme hos han, og hatt en lang og god oppklarende prat, slik at han blir en time forsinket til avtalen han hadde med meg. 

Jeg er selvsagt helt for at de skal finne ut av ting, slik at situasjonen blir best mulig for barnet. Men likevel knyter det seg litt i magen min, da min opplevelse av dette er at han er så emosjonelt investert i å snakke, diskutere og løse ting med eksen. Han har spesifisert for meg flere ganger at dette kun er for barnets skyld, og at han er helt ferdig med eksen. Men likevel sitter jeg her og føler meg truet. Jeg har ikke sagt noe til han om mine følelser rundt dette. Jeg har ikke ønsket å blande meg inn i deres problemer, men forsøkt å være en støttende kjæreste. 

Hvordan kan jeg bli kvitt denne klumpen i magen som jeg sitter med? Er dette bagasje man "må" tåle når man blir sammen med noen som har barn? Eller er jeg naiv og blind, hvis jeg velger å se bort i fra dette potensielt "røde flagget"? 

Anonymkode: 8f62e...e0f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438971-jeg-er-sjalu-p%C3%A5-eksen-hans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha tatt en pause fra ham. Å få en kjæreste som er i en sånn turbulent relasjon, det er som å stikke hånda i vepsebolet. Jeg har prøvd... Vi er ikke sammen i dag, for å si det slik, det klarte hun å sabotere. (Men de er heller ikke sammen i dag, da. Hun saboterte bare fordi hun hadde makt til det, og fordi han ikke klarte å holde armlengdes avstand til dramaet hennes.)

Anonymkode: e7bf3...26a

Jeg skjønner deg godt, HI. Når det er såpass høy temperatur er det - for meg i hvert fall - en slags indikator på at det er følelser til stede, og det gjør vondt når energien går til dét i stedet for til det nye, som du er en del av. Men så er det jo som han sier at det handler om barnet, og det er jo sant - og noe man bare må akseptere. Jeg har vært i dine sko, på sett og vis, men i vårt tilfelle var det min manns eks som lagde alt dramaet. Det høres helt klisjéfylt ut, men det var faktisk det, og det tok laaaang tid (minst et par år etter at vi ble sammen, og da hadde det vært slutt mellom dem en god stund før det også) før hun aksepterte bruddet fullt og helt. I mellomtiden måtte min mann stå i endeløs mistenkeliggjøring og skyllebøtter og vennskap og hat om hverandre. For meg hjalp det å i grunnen akseptere situasjonen for det den er, nemlig at man har denne avhengigheten av hverandre som foreldre, og at ingenting i verden kan rokke ved det (inntil barna er voksne). For det andre brukte vi mye tid på å snakke om det, vi som par, og mannen min var flink til å holde meg oppdatert og involvere meg i det som var konfliktfylt, slik at vi, som det nye paret, fikk en felles platform også. Det hjalp!

Også er det lov å være sjalu og sårbar! Det betyr jo, i ditt tilfelle, at du er redd for å miste det forholdet du har. Det er ikke noe negativt i det! Spørsmålet er hvordan du håndterer det sånn at det ikke går utover dere to, og det tror jeg man løser best ved å være åpen og nettopp sårbar.

Anonymkode: 19e38...3b4

Høres nesten ut som om du er dama til eksen min! 😅 Vi er ikke så konfliktfylt at det er advokater involvert da, men han er årsaken til mine psykiske diagnoser (dette kommer fra psykologen og fastlegen min), og jeg prøver hardt å samarbeide. Han er en person som kan love gull og grønne skoger, for så å snu ryggen til fem minutter etterpå. Dette er et image han ikke viser til andre, og han er god med ord og å bortforklare seg. Hvis du bare har kjent han i 6mnd, er du sikker på at han har en crazy-ex, eller har han skapt en crazy-ex?

Anonymkode: 907ff...369

Annonse

Hvor lenge er det siden de gikk fra hverandre, og ca hvilken alder har barnet?

Hvis dere ble sammen raskt etter de to gikk fra hverandre tror jeg risikoen for konflikt er større. Om de gikk fra hverandre for noen år siden og fremdeles holder på slik så er situasjonen annerledes.

Uansett, du virker egentlig ikke sjalu, HI. Det virker mer som om du blir usikker på hele situasjonen, fordi de skaper et kaos sammen fordi de ikke greier å samarbeide.

Jeg tror du uansett må snakke med ham om dette. Er det slik at det er hun som er pådriver for kaoset, og han forsøker å roe, da tror jeg du vil få et inntrykk av det i en samtale. Om det er han som skaper kaos (men skylder på henne), eller om de er like skyldige, da tror jeg du får inntrykk av det også, med riktige spørsmål til ham, og at du lytter.

Snakk med ham!

Anonymkode: 8f6d3...965

Anonym bruker skrev (På 20.3.2023 den 18.46):

Du får skaffe deg en mann som er uberørt av menneskehender, da. Alle andre kommer med historie og er du så svak og ømtålig at du ikke fikser det så får du velge deg ut.

Anonymkode: f9e1e...2ae

Har ikke noe med å være svak eller ømtålig å gjøre. Det har å gjøre med ryddighet.

Anonymkode: e7bf3...26a

HI her. Det ble slutt mellom de for 1 år siden. Etter å ha snakket med han, og hørt fra bekjente som kjenner både han og eksen hans, er mitt intrykk at hun forsøker å drive en slags maktkamp. Hun ønsker ikke å gi han mer samvær med barnet fordi hun trenger pengene hun får fra bidrag, NAV, osv.. Han fikk ha barnet litt mer i en lengre periode, og ymtet da innpå at de da kunne korrigere barnebidraget etter samvær, men da dro hun tilbake på samværet igjen.. Dette er altså kjernen i konflikten slik jeg har forstått det. Han er svært frustrert fordi han mister mye tid med barnet sitt, men sier også selv at han antageligvis ikke er den beste på å roe ned situasjonen. 

Jeg forstår selvsagt at det er mye frustrasjon og følelser fordi det gjelder barnet hans. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI her. Det ble slutt mellom de for 1 år siden. Etter å ha snakket med han, og hørt fra bekjente som kjenner både han og eksen hans, er mitt intrykk at hun forsøker å drive en slags maktkamp. Hun ønsker ikke å gi han mer samvær med barnet fordi hun trenger pengene hun får fra bidrag, NAV, osv.. Han fikk ha barnet litt mer i en lengre periode, og ymtet da innpå at de da kunne korrigere barnebidraget etter samvær, men da dro hun tilbake på samværet igjen.. Dette er altså kjernen i konflikten slik jeg har forstått det. Han er svært frustrert fordi han mister mye tid med barnet sitt, men sier også selv at han antageligvis ikke er den beste på å roe ned situasjonen. 

Jeg forstår selvsagt at det er mye frustrasjon og følelser fordi det gjelder barnet hans. 

Det kan han løse ved å betale det samme og likevel ha barnet mer. Når moren er så ubrukelig at hun bruker penger som maktmiddel så får han bare heve seg over det. 

Anonymkode: 9993c...51d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...