Gå til innhold

Lever mange røykere i den villfarelsen at de ikke lukter røyk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden satt vi i grupper på jobb for å se på trivselsregler for arbeidsplassen. Vi kom inn på dette med matlukt og parfymebruk og røykerne i gruppa var engasjert og hadde sterke meninger om at både makrell i tomat og parfyme var en uting. Så nevnte noen røyk... Da slo de tvert om og mente at å røyke var en menneske rett og om noen ikke skulle tåle røyklukt så var det deres problem og dessuten så røkte de sånne sigaretter alle mann som ikke luktet annet enn roser og fioler (stemmer ikke). Dere som røyker, tror dere at det ikke lukter røyk av dere og at det er tull og særheter som gjør at noen reagerer på røyklukt fra dere?

Anonymkode: b3692...537

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, røykere er så tette i pappen. De mener oppriktig at de ikke lukter noe som helst. Sannheten er at de lukter dritt. 

Men når det er sagt. Det er en uskreven regel ang makrell i tomat og egg på nista. Det bruker man ikke når man sitter sammen og spiser. 

Anonymkode: da0d2...0e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ja, røykere er så tette i pappen. De mener oppriktig at de ikke lukter noe som helst. Sannheten er at de lukter dritt. 

Men når det er sagt. Det er en uskreven regel ang makrell i tomat og egg på nista. Det bruker man ikke når man sitter sammen og spiser. 

Eller blåmuggost.

Anonymkode: dfed6...f06

Skrevet

Tror nok de fleste er realistisk nok til å skjønne at andre lukter det av dem, men at de velger å la det stå til. 

Enda verre er det hjemme hos mine gamle foreldre. De sitter ved kjøkkenvifta og røyker og tror oppriktig at røyken ikke siver til resten av huset. Altså, HELE HUSET stinker, til og med på loftet. Når vi har vært der lukter det også av yttertøyet vårt som hang i gangen. Og når ungene har vært der på overnatting lukter det av rene klær fra bagen som ikke ble rukket å bruke, som lå på loftet hele tiden. 

Har sagt det til dem, men de rister avvisende på hodet 🤣

Anonymkode: bda88...c09

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Heller makrell i tomat enn røyklukt.

Anonymkode: b3692...537

Skrevet

De aller fleste røykere vet at det lukter, men de vet også at det ikke lukter så ille som folk skal ha det til to timer etter at de tok den røyken. På samme måte som at de som drikker vet at det stinger av dem selv etter «bare» et glass, og de som bruker makrell i tomat og egg vet at det lukter. Og de som bruker ridderost og falukorv osv. 

Anonymkode: 12708...d8f

Skrevet

Hvor mye røyk røykere lukter er litt individuelt, alt etter hvor mye de røyker, helsen generelt, hygiene m.m.

Det røykere ser helt bort fra, foruten lukten, det er at de utsetter andre for de skadelige stoffene i røyk. Disse setter seg i lungene og de puster dem ut hele døgnet, og det setter seg i klærne deres som så går over på møbler, kommer i rommet osv.

Jeg hater intenst lukten av blåmuggost, blir uvel av det, men heller det enn røyklukten.

At folk spiser sunt til lunsj, med makrell i tomat eller egg, det tenker jeg ikke er noe problem. Men, det er viktig at de som spiser makrell i tomat sørger for å spise hele boksen, ikke lar noe stå, og også at de sørger for at søpla blir tømt eller boksen skylt, samme dag. Har hatt flere kollegaer som har spist makrell i tomat, det har vært null problem, fordi de har en fersk boks, spiser alt, skyller boksen etterpå eller går ut med søpla etter lunsj.

Anonymkode: 62256...799

Skrevet

Føler meg ganske truffet av denne! Jeg er født pp 70-tallet, så mine opplevelser med røyking er preget av dette. 

Jeg vokste opp i et hjem der foreldrene mine røkte, og selv om jeg ikke likte lukten av røyk så skjønte jeg ikke, eller merket ikke, at jeg og alle tingene mine stinket røyk. Jeg var nok (dessverre) ikke den eneste ungen på den tiden som opplevde dette. Det som er trist er å høre i ettertid at familier i røykfrie hjem opplevde at ting fra vårt hjem, som for eksempel gaver, stinket røyk. 

Selv om jeg ikke likte at foreldrene mine var røykere så havnet jeg utpå som røyker selv. På VGS og de første studieårene var det røyking i hver pause, og vi tenkte ikke over at vi luktet røyk da vi satt ved siden av våre røykfrie venner. Jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse, og skikkelig dårlig samvittighet, da jeg selv sluttet og røyke og fikk igjen normal luktesans. Det å sitte ved siden av en røyker i klasserommet var ikke veldig stas. Og jeg må med hånden på hjertet innrømme at jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet over hva jeg har utsatt mine røykfrie venner for når jeg satt så tett på dem med røykeånden min. For det hjelper virkelig ikke med tyggis eller pastiller, for det kommer fra kroppen!

Så ja, mange røykere tror faktisk at de ikke lukter røyk så lenge de vasker hender og pusser tenner!

Anonymkode: f5d05...bee

Skrevet

Jeg kjenner absolutt ingen som røyker, verken av familie, venner eller kollegaer. Trodde det var noe folk sluttet med for 20 år siden. 

Anonymkode: 6908f...8a0

Skrevet

Jeg røyker og vet at det lukter. Derimot lukter det 1000 ganger verre om jeg røyker en prince mild enn om jeg røyker mentol. Jeg kjenner jo selv at det lukter røyk, men med mentol forsvinner lukta fortere. 

Anonymkode: 88826...a3f

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva røykere tenker. Men både makrell, blåmuggost og parfyme er innafor normalen, altså, og det er røyk også (uten at jeg kjenner en sjel som røyker lenger), det er ikke noe som skal reguleres av arbeidsgiver.

Skrevet

Som eksrøyker kan jeg komme med min erfaring. Jeg visste røyk luktet, men ikke hvor lenge etter. Min mor røyker, men der er lukten borte etter noen minutter.  En venninne røyker, og først da jeg sluttet merket jeg hvor lenge det faktisk sitter i på henne. Jeg er i utgangspunktet veldig var på lukt, men jeg kjenner lukten etter hun har forlatt bilen f.eks. opptil en halvtime etterpå. Hennes mann derimot, merket ikke hun røkte på flere år. Hun skjulte det ikke bevisst, hun røyker bare alene eller med andre røykere. Han røyker ikke selv, men luktet det ikke likevel. Min svogerforskning er derfor at noen avgir mer lukt enn andre, mens noen er mer sensitive enn andre. Det viktigste er normal høflighet overfor medmennesker. Man puster ikke røykånde i ansiktet på andre, på samme måte som at man ikke spiser makrell i tomat rett i ansiktet på andre. 

Anonymkode: 143e8...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...