Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Hei! Har ei jente som nettopp ble 13 år som har mast en stund etter p-piller pga smerter v mensen. Hun tror alt blir mye bedre da, men jeg er litt i tvil om å gi henne dette i så ung alder. Noen tanker rundt dette? Anonymkode: ed601...b2a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 En på 13 trenger ikke p-piller. Anonymkode: 62403...4c4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 La det være så lenge hun ikke har sex. Selvsagt, om det er uutholdelige smerter må du sjekke med legen. Men ikke bare fordi det er litt ubehag Anonymkode: 8ac60...054
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Kommer an på graden av smerter. Er de invalidiserende mens det står på, villet jeg satset på p-piller. Anonymkode: 20a65...36e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Vær obs på at hun bør ha hatt regelmessig menstruasjon i minst ett år før hun begynner på hormoner. Ellers kan det ødelegge syklusen hennes for alltid. Anonymkode: 112b0...e16
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Dette er råd som florer blandt de unge. For noen fungerer det andre ikke, dette sier ikke de til hverandre. Mitt yngste barn fikk p-piller når hun var 14år. Hun ble helt slått ut hver gang. Ble likbleik, feberakigkropp, svimmel og store smerter. Så jeg sendte henne til legen og hun kom hjem med p-piller. Tror tredje varianten hun prøvde fungerte. Hun har fortsatt vondt, men hun fungerer i disse dagene. Anonymkode: af350...0b5
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Dere som har jenter som får veldig store smerter ved mensen bør ha endometriose i bakhodet. Jeg selv hadde store smerter som ung tenåring og fikk p-piller da jeg ble 15 år. Det hjalp en del, men ikke helt. Først i slutten av 30-årene ble det oppdaget at jeg har endometriose (og da var det jeg selv som mistenkte dette og gikk til privat gynekolog). Nå er det ikke uvanlig at unge jenter sliter med opp til moderate smerter uten at noe er galt, men hvis de har sterke smerter bør man i hvert fall tenke på det. Og for å svare på det du spør om, så synes jeg 13 år er litt ungt, i hvert fall hvis det ikke er snakk om store smerter. Snakk eventuelt med lege eller gynekolog uten henne en gang først. Anonymkode: 98f0e...65e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Tusen takk for svar alle🥰 Jeg skal snakke med gyn. Hun mener selv at hun kan få det uten vår tillatelse uansett.Med et kjapt google søk ser det ut som det stemmer?!😳 Anonymkode: ed601...b2a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Hvorfor så restriktive? Er det fordi dere forbinder p-piller med sex? Se heller på det som en medisin for å ikke bli syk av mensen hver måned. Anonymkode: 09a4d...56c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Om smertene er ille bør hin få prøve , hilsen ei som ble ekstremt dårlig og satt ut sv spill hver eneste mnd Anonymkode: b281f...d55
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 Har samme problemstilling i heimen, men her er 13-åringen usikker også. Mye kramper og store blødninger, noe hun har etter meg. I tillegg cystisk akne. Jeg gikk selv på p piller for å ha kontroll på syklus, blødning og akne. Vi leste heftet med bivirkning sammen, var der hun ble usikker og ville se an litt til. Anonymkode: 1c0f5...175
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Jeg har en på 13 år (blir 14 til høsten), og hun har hatt mensen i litt over et år. Annenhver gang blir hun kjempe dårlig og blør masse. Såpass at hun blør gjennom alt på natten, og så smerter at hun ikke klarer å gå på skolen. Vi har bestemt oss for å se det an til sommeren. Er det like ille etter sommeren drar vi til privat gynekolog. Jeg er ikke imot p-piller til ungdom, men det skal være godt begrunner og følges nøye opp mtp blodtrykk og lignende. Anonymkode: f5e71...a67
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 Er viktig at den som gir ungdom p piller, stiller spørsmål om familiehistorikk angående blodtrykk, blodpropp osv, og at ungdommen forstår viktigheten av å ta dem hver dag. Det hører jeg at de sjelden passer på i dag, men er like viktig nå som for 20 år siden! Er og viktig å vite at en bør bruke solkrem f 15 eller høyere på ferie til varme strøk og når sola begynner å titte frem her. Det pga en lettere kan få pigmentflekker når en bruker hormonpreparater og er i sola. Så les deg opp på slike ting og, og sett deg ned med ungdommen og ta opp alt av info og viktige ting. Anonymkode: b08cf...810
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå