Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Mer av dette!!!!! 👏🏻 https://www.nrk.no/ytring/et-spiseforstyrra-land-1.16323734 Har flere kjente som sliter med vekten og vet at flere sliter med psyken på ulike måter. Og skulle så ønske om at jeg kunne snakke fritt til de om den sammenhengen, istedenfor kaloritelling og trening (når de selv tar temaet opp) Anonymkode: 2fa55...71e
ReneRene Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 En veldig viktig kronikk! Det er noe med det at mennesker med lidelsen overspising spiser følelser, og at det ligger psykiske issues bak spiseforstyrrelser burde være kjent. Det er ikke noe nytt. Det som er nytt er dette hysteriske fokuset på mat og hva som er "sunt" og ikke sunt. Her på forumet blir det i en tråd uttrykt bekymring om vekt på en baby. En baby altså. Det er helt forferdelig å se alt som skrives og diskuteres både her og andre steder. Folk er blitt hysteriske og er overopptatt av mat- noe som i seg selv er et symptom på spiseforstyrrelse. Det er spørsmål flere ganger i måneden om hva som er sunn mat, akkurat som om ikke enhver person vet det. For det vet vi, men det folk er redde for er om de spiser for mye usunt. Jeg har lurt på hva som ligger bak. Er det panikk for å bli syke, er det frykt for å ikke leve et langt liv? Hva ER dette? Og når noen spør om hvordan de skal gå ned 5 kg. 5 kilo altså. Rene galskapen alt sammen. Men viktigst av alt er at vi må og bør vite at dette er psykisk fra a-å.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 ReneRene skrev (1 time siden): En veldig viktig kronikk! Det er noe med det at mennesker med lidelsen overspising spiser følelser, og at det ligger psykiske issues bak spiseforstyrrelser burde være kjent. Det er ikke noe nytt. Det som er nytt er dette hysteriske fokuset på mat og hva som er "sunt" og ikke sunt. Her på forumet blir det i en tråd uttrykt bekymring om vekt på en baby. En baby altså. Det er helt forferdelig å se alt som skrives og diskuteres både her og andre steder. Folk er blitt hysteriske og er overopptatt av mat- noe som i seg selv er et symptom på spiseforstyrrelse. Det er spørsmål flere ganger i måneden om hva som er sunn mat, akkurat som om ikke enhver person vet det. For det vet vi, men det folk er redde for er om de spiser for mye usunt. Jeg har lurt på hva som ligger bak. Er det panikk for å bli syke, er det frykt for å ikke leve et langt liv? Hva ER dette? Og når noen spør om hvordan de skal gå ned 5 kg. 5 kilo altså. Rene galskapen alt sammen. Men viktigst av alt er at vi må og bør vite at dette er psykisk fra a-å. Er det ille å ville gå ned 5 kg altså? Altså? Anonymkode: 0a1dd...02f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Det er jo ikke noe nytt i den kronikken. Anonymkode: 37fe7...316
ReneRene Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Er det ille å ville gå ned 5 kg altså? Altså? Anonymkode: 0a1dd...02f Det er ille å lage fuzz rundt det. Ille å be om råd og uttrykke det som overvekt og at det er et stort problem. Ja.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 ReneRene skrev (50 minutter siden): Det er ille å lage fuzz rundt det. Ille å be om råd og uttrykke det som overvekt og at det er et stort problem. Ja. Så du har fasiten på når folk kan spør om råd for vektnedgang? Hvor går grensen for at man kan lage fuzz da? Anonymkode: 0a1dd...02f
ReneRene Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Så du har fasiten på når folk kan spør om råd for vektnedgang? Hvor går grensen for at man kan lage fuzz da? Anonymkode: 0a1dd...02f Her er det snakk om hva vi mener og tenker om dette temaet. Hvis du mener noe annet er du selvfølgelig i din fulle rett til å uttrykke det du også.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er overvektig, og har store traumer fra barndommen. Og mat har vært problematisk for meg, siden jeg var 4 år. Jeg var undervektig i flere år, så normalvektig i flere år, og nå overvektig i 8 år. Men det jeg er frustrert over, er at jeg får ikke hjelp. DPS, mener de ikke kan hjelpe meg, siden jeg har slitt med spiseforstyrrelse i over 40 år. Og siden jeg ikke er farlig undervektig, så trenger jeg ikke akutt hjelp. Men nå er det ikke mange jeg vil dele dette med. Det er jo ikke alle, som vil dele traumene sine med venner Anonymkode: 28e18...04c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 ReneRene skrev (6 minutter siden): Her er det snakk om hva vi mener og tenker om dette temaet. Hvis du mener noe annet er du selvfølgelig i din fulle rett til å uttrykke det du også. Men du sier ikke ‘jeg mener’, du fremlegger det som fakta. Dårlig diskusjonsteknikk. Anonymkode: 0a1dd...02f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Så du har fasiten på når folk kan spør om råd for vektnedgang? Hvor går grensen for at man kan lage fuzz da? Anonymkode: 0a1dd...02f Seriøst. Be om tips for å gå ned fem kilo? Det er jo latterlig. Anonymkode: 711a5...d7a
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg er overvektig, og har store traumer fra barndommen. Og mat har vært problematisk for meg, siden jeg var 4 år. Jeg var undervektig i flere år, så normalvektig i flere år, og nå overvektig i 8 år. Men det jeg er frustrert over, er at jeg får ikke hjelp. DPS, mener de ikke kan hjelpe meg, siden jeg har slitt med spiseforstyrrelse i over 40 år. Og siden jeg ikke er farlig undervektig, så trenger jeg ikke akutt hjelp. Men nå er det ikke mange jeg vil dele dette med. Det er jo ikke alle, som vil dele traumene sine med venner Anonymkode: 28e18...04c Lignende historie har hun jeg kjenner og tror at hun også ser sammenhengen, men når når hun selv nevner sin egen vekt snakker hun om mat og trening, men samtidig hvor vanskelig det er å gå ned. Skulle ønske jeg heller kunne vist forståelse for traumene hennes, istedenfor å snakke om kalorier. Anonymkode: 2fa55...71e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det er jo ikke noe nytt i den kronikken. Anonymkode: 37fe7...316 Nei, det er jo egentlig ikke det. Men fortsatt behandler vi overvekt som en vane basert på kunnskap eller manglende kunnskap, fremfor en avhengighet, med alt det innebærer fra traumer, personlighetstrekk og hjernens evne til å manipulere deg når den vil ha belønning. Jeg er meget spent på resultatene fra den psykedeliske renessansen vi ser blomstre opp igjen. Når 2/3 ikke kvalifiserer til PTSD 1 år etter behandling med MDMA og terapi, 70 % har en signifikant reduksjon av depressive trekk etter ett par behandlinger med psilocybin sammen med terapi og mange opplever bedring i depresjon, angst og spiseforstyrrelse etter behandling av ketamin. Hvorfor drar vi da frem kaloritabellen vel vitende at majoriteten vil på sikt være like overvektig, om ikke mer. Det er helt uforståelig. Anonymkode: f7e76...2e6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Lignende historie har hun jeg kjenner og tror at hun også ser sammenhengen, men når når hun selv nevner sin egen vekt snakker hun om mat og trening, men samtidig hvor vanskelig det er å gå ned. Skulle ønske jeg heller kunne vist forståelse for traumene hennes, istedenfor å snakke om kalorier. Anonymkode: 2fa55...71e Mulig du heller ville det det, men aner du noe som helst om hvor vanskelig det er å snakke med andre om. Min hemmelighet har jeg aldri fortalt til noen, og den kommer jeg nok til å ta med meg i graven. Anonymkode: 61e9a...4f4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Mulig du heller ville det det, men aner du noe som helst om hvor vanskelig det er å snakke med andre om. Min hemmelighet har jeg aldri fortalt til noen, og den kommer jeg nok til å ta med meg i graven. Anonymkode: 61e9a...4f4 Nettopp. Jeg ville heller aldri bragt det opp. Har stor forståelse for at det er vanvittig sårt og vanskelig å snakke om. Men jeg tror at dersom snakker mer åpent om hvordan en håndterer uro/angst whatever på så kan det være til hjelp. Hun har ikke bedt om disse traumene. Hun må deale med det og en måte for hun er å flykte til maten. Vi er programmert til å håndtere uro enten ved å flykte, fryse eller gå til angrep. Det er for jævli at hun kjenner på skam om noe som er naturlig for mennesker i tillegg til å bære på traumene hennes. Anonymkode: 2fa55...71e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå