Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Vi har i nærmeste familie fått en liten tulle siste året. Jeg er gammeltante, og det er første baby i slekta på mange år. Så stor stas! Noen ting har endret seg på disse 15 årene siden minstemann her i huset var baby, men klær, utstyr, retningslinjer etc er fortsatt ganske likt. Men én ting er helt nytt for meg (og andre "gamlinger" i slekta), og det er denne babysnacksen! Altså, er det faktisk vanlig å tilby snacks mellom måltidene til babyer under ett år? Her går det i sånne "ostepop", yoghurtposer, babykjeks etc. Og det er i tillegg til de vanlige måltidene. Gjerne hvis baby blir litt sutrete og krevende. Ser i butikken at det har kommet et stort utvalg av slike produkter. Da jeg hadde småunger var most banan den eneste snacksen som så små unger fikk. For meg er dette helt skrekkelig å se på! Jeg syns det er ille å gi småunger uvaner med snacks og slike mellommåltider, og gjerne når barnet er litt utilpass. Jeg tenker vekt, tenner og helse generelt. Er dette faktisk så vanlig som mammaen her skal ha oss til å tro? Anonymkode: c4099...b90
Hengebukksvinet Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er også helt enig. Godtemaset kommer uansett fort nok!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Vekt skal ingen tenke på når det gjelder babyer såfremt de ikke er undervektige selvfølgelig. Jeg syns ikke at det gjør noe å gi slike ting en gang iblant fks med gjester og på bilturer osv. Babyer har behov for fysisk nærhet, mat og søvn, så det er ikke så mye annet som trøster eller tilfredstiller dem ellers. At det gis hver dag og flere ganger om dagen, så lager man muligens problemer for både baby og foreldre, for det er lurt og viktig med faste måltider og at babyen er sulten til det tidspunktet. Rutiner et trygghet for små barn. Anonymkode: 72075...97f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er for mellommåltider. At de får en fruktpose av og til går bra. Husker da jeg avr liten, og yngre søsken var små, var det boller og kjeks. Enda verre syns jeg. Anonymkode: 57f7d...99e
prekæs Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Enig og det som er enda verre er at noe av det som brukes som daglig mat til barn, ofte framstår som sunt fordi produsent hevder at maten er uten tilsatt sukker. Det som ikke nevnes er at det ikke er tilsatt sukker, fordi frukten blir kokt ned til en sirupgrøt som til slutt har langt mer sukker enn raspet eple eller knust banan. Dette dytter folk i ungene sine.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Lettvekterforeldre faller for alt. Anonymkode: ca619...f81
prekæs Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er for mellommåltider. At de får en fruktpose av og til går bra. Husker da jeg avr liten, og yngre søsken var små, var det boller og kjeks. Enda verre syns jeg. Anonymkode: 57f7d...99e Er ikke det dessverre. Denne såkalte fruktposen inneholder nok langt mer sukker enn en hjemmelaget hvetebolle.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi har i nærmeste familie fått en liten tulle siste året. Jeg er gammeltante, og det er første baby i slekta på mange år. Så stor stas! Noen ting har endret seg på disse 15 årene siden minstemann her i huset var baby, men klær, utstyr, retningslinjer etc er fortsatt ganske likt. Men én ting er helt nytt for meg (og andre "gamlinger" i slekta), og det er denne babysnacksen! Altså, er det faktisk vanlig å tilby snacks mellom måltidene til babyer under ett år? Her går det i sånne "ostepop", yoghurtposer, babykjeks etc. Og det er i tillegg til de vanlige måltidene. Gjerne hvis baby blir litt sutrete og krevende. Ser i butikken at det har kommet et stort utvalg av slike produkter. Da jeg hadde småunger var most banan den eneste snacksen som så små unger fikk. For meg er dette helt skrekkelig å se på! Jeg syns det er ille å gi småunger uvaner med snacks og slike mellommåltider, og gjerne når barnet er litt utilpass. Jeg tenker vekt, tenner og helse generelt. Er dette faktisk så vanlig som mammaen her skal ha oss til å tro? Anonymkode: c4099...b90 Hvis barnet er litt sultent er det vel greit med litt snacks når det ikke er så lett å dra fram puppen? For tennene er morsmelk like ille. Og barnet trenger jo venne seg til ulike smaker og konsistenser. Rett og slett venne seg til å spise mat. Slike snacks er lette å ta med og lette å ta fram borte på tur. Ikke så lett å begynne å lage fruktmos el når man er borte. Ser ikke helt problemet så lenge det de gir er noenlunde sunt. Anonymkode: 61286...e4d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 Ser virkelig ikke problemet , men kanskje du sksl være mindre med de om det irriterer deg sånn Anonymkode: e50b9...c49
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis barnet er litt sultent er det vel greit med litt snacks når det ikke er så lett å dra fram puppen? For tennene er morsmelk like ille. Og barnet trenger jo venne seg til ulike smaker og konsistenser. Rett og slett venne seg til å spise mat. Slike snacks er lette å ta med og lette å ta fram borte på tur. Ikke så lett å begynne å lage fruktmos el når man er borte. Ser ikke helt problemet så lenge det de gir er noenlunde sunt. Anonymkode: 61286...e4d Morsmelk er ikke like ille. Morsmelk har faktisk antibakterielle egenskaper. Har ammet fire barn til de var tre år, også om natten. Ingen har hatt hull i tennene. Anonymkode: b4aa8...edd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis barnet er litt sultent er det vel greit med litt snacks når det ikke er så lett å dra fram puppen? For tennene er morsmelk like ille. Og barnet trenger jo venne seg til ulike smaker og konsistenser. Rett og slett venne seg til å spise mat. Slike snacks er lette å ta med og lette å ta fram borte på tur. Ikke så lett å begynne å lage fruktmos el når man er borte. Ser ikke helt problemet så lenge det de gir er noenlunde sunt. Anonymkode: 61286...e4d Det er ingenting som er lettere overalt enn å dra frem puppen. Anonymkode: 1da92...c04
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg har min tredje baby på fem år og har derfor mange i omgangskretsen med babyer. Det går lite i snacks mellom måltidene. Anonymkode: 41ebe...95f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Morsmelk er ikke like ille. Morsmelk har faktisk antibakterielle egenskaper. Har ammet fire barn til de var tre år, også om natten. Ingen har hatt hull i tennene. Anonymkode: b4aa8...edd Nå er det jo ikke akkurat bakterier som lager hull i tennene da. Og jo, morsmelk er ikke bra for tennene, mye sukker i melk. Derfor pisser man jo også tennene til de minste, og unngår nattamming når de blir litt større. Anonymkode: 61286...e4d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er ingenting som er lettere overalt enn å dra frem puppen. Anonymkode: 1da92...c04 Nei, men ikke like gøy å sitte med puppen ute overalt. Hvertfall ikke når barnet begynner å bli stort. Anonymkode: 61286...e4d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå er det jo ikke akkurat bakterier som lager hull i tennene da. Og jo, morsmelk er ikke bra for tennene, mye sukker i melk. Derfor pisser man jo også tennene til de minste, og unngår nattamming når de blir litt større. Anonymkode: 61286...e4d Hva tror du det er hvis det ikke er bakterier? Anonymkode: fa408...0cc
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hva tror du det er hvis det ikke er bakterier? Anonymkode: fa408...0cc Det er plakken som dannes, den er jo bakteriene med på å lage. Men plakken blir kun borte av pussing. Hjelper ikke å desinfisere munnen liksom. Anonymkode: 61286...e4d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, men ikke like gøy å sitte med puppen ute overalt. Hvertfall ikke når barnet begynner å bli stort. Anonymkode: 61286...e4d Jeg kan ikke komme på et sted det er et problem å amme. Og hvis barnet er så stort at det er flaut å amme offentlig er det stort nok til å få ordentlig frukt heller enn enn pose. Anonymkode: 1da92...c04
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg kan ikke komme på et sted det er et problem å amme. Og hvis barnet er så stort at det er flaut å amme offentlig er det stort nok til å få ordentlig frukt heller enn enn pose. Anonymkode: 1da92...c04 Bare fordi du ikke kommer på noe sted betyr ikke at alle drar fram puppen overalt. Jeg har også hatt et barn som kun diet om jeg lå og ammet ham. Anonymkode: 61286...e4d
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Bare fordi du ikke kommer på noe sted betyr ikke at alle drar fram puppen overalt. Jeg har også hatt et barn som kun diet om jeg lå og ammet ham. Anonymkode: 61286...e4d Men da er disse rett og slett dårlige mødre. Det burde være fokuset ditt, i tillegg til hvilke elendige substitutter de avspiser barna med. Man ammer overalt - eller man svikter sine barn. Anonymkode: ca619...f81
ReneRene Skrevet 20. mars 2023 #21 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men da er disse rett og slett dårlige mødre. Det burde være fokuset ditt, i tillegg til hvilke elendige substitutter de avspiser barna med. Man ammer overalt - eller man svikter sine barn. Anonymkode: ca619...f81 Wow
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #22 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men da er disse rett og slett dårlige mødre. Det burde være fokuset ditt, i tillegg til hvilke elendige substitutter de avspiser barna med. Man ammer overalt - eller man svikter sine barn. Anonymkode: ca619...f81 Heregud Anonymkode: e50b9...c49
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mars 2023 #23 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvis barnet er litt sultent er det vel greit med litt snacks når det ikke er så lett å dra fram puppen? For tennene er morsmelk like ille. Og barnet trenger jo venne seg til ulike smaker og konsistenser. Rett og slett venne seg til å spise mat. Slike snacks er lette å ta med og lette å ta fram borte på tur. Ikke så lett å begynne å lage fruktmos el når man er borte. Ser ikke helt problemet så lenge det de gir er noenlunde sunt. Anonymkode: 61286...e4d For tennene er morsmelk helt suverent om det er sult og ikke tørste som er problemet. Vann er best for tørsten. Når det er sagt så er ikke denne snacksen for de minste babyene, de skal uansett kun ha morsmelk. Når de er store nok for snacks, er de store nok for brød og frukt(biter) også. Det finnes derfor reelt sett ikke en situasjon hvor snacks er det beste eller eneste alternativet. Selv har jeg fått kull nr to, og er enig i at utvalget er enormt når det gjelder babygodteri «nå til dags». Derimot var utvalget av ulike middagsglass og grøt mye større for 15-20 år siden.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2023 #24 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men da er disse rett og slett dårlige mødre. Det burde være fokuset ditt, i tillegg til hvilke elendige substitutter de avspiser barna med. Man ammer overalt - eller man svikter sine barn. Anonymkode: ca619...f81 Helt enig i at man ammer over alt når barnet trenger det, men vil ikke gå så langt å si at man svikter barna hvis ikke. For sunne mødre er barnas ve og vel alltid prioritet men ikke alle mødre klarer å ta de beste valgene uten at det betyr de svikter barna. Anonymkode: a9b22...44f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mars 2023 #25 Skrevet 20. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Helt enig i at man ammer over alt når barnet trenger det, men vil ikke gå så langt å si at man svikter barna hvis ikke. For sunne mødre er barnas ve og vel alltid prioritet men ikke alle mødre klarer å ta de beste valgene uten at det betyr de svikter barna. Anonymkode: a9b22...44f Det er jo også noen perioder babyene slettes ikke finner ro til å die om det er noe form for stimuli i nærheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå