Gå til innhold

Hva serverte dere i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke koldtbord er særlig høytidelig. Vår konfirmant ønsket seg taco - da ble det det.

Anonymkode: 002e5...552

Ikke sant. Og jeg som trodde at oppdragelse innebar å lære barn litt skikk og bruk. Det hører ikke hjemme noe sted å servere pyntede gjester som kommer med gaver taco, som er den vanlige fredagsmaten til nordmenn. Skal vi ikke lære barna forskjell på hverdagsmat og selskapsmat heller? 

Anonymkode: 90e1e...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har konfirmant om 2 år. Maten er ikke bestemt, men det blir iallefall ikke taco!

Anonymkode: 93a4d...5d6

Skrevet

Nei, synes ikke taco passer i komf. 

Anonymkode: 91610...155

Skrevet

Nr. 1 og nr. 3 hadde koldtbord, han midterste hadde kinamat. Kom billigere utav det med kinamat en med koldtbord, og det var MENGDER med mat igjen. Sendte mat med alle som ville ha med seg. Det var noen venner av oss innom dagen etter å spiste + at leieboeren vår var innom ett par ganger å fikk med seg mat.

Konfirmantene var fornøyde og da var vi foreldre også fornøyde. Hadde de ønsket taco så hadde de nok fått det, selvom det hadde blitt litt vanskelig å spise med bunad på.

Anonymkode: 9e038...00d

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ikke sant. Og jeg som trodde at oppdragelse innebar å lære barn litt skikk og bruk. Det hører ikke hjemme noe sted å servere pyntede gjester som kommer med gaver taco, som er den vanlige fredagsmaten til nordmenn. Skal vi ikke lære barna forskjell på hverdagsmat og selskapsmat heller? 

Jeg spiser brødskiver hver dag. Det serveres på koldtbord. Eggerøre og spekeskinke kan jeg også fint finne på å spise på en hverdag.

Tacoen vi hadde i konfirmasjonen var langt fra vanlig fredagstaco og tro det eller ei alle klarte å spise det selv om de var pyntet. Skikk og bruk sier vel noe om hvordan man skal oppføre seg som gjest også - det innebærer vel å spise det man får servert uten å rynke på nesen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg spiser brødskiver hver dag. Det serveres på koldtbord. Eggerøre og spekeskinke kan jeg også fint finne på å spise på en hverdag.

Tacoen vi hadde i konfirmasjonen var langt fra vanlig fredagstaco og tro det eller ei alle klarte å spise det selv om de var pyntet. Skikk og bruk sier vel noe om hvordan man skal oppføre seg som gjest også - det innebærer vel å spise det man får servert uten å rynke på nesen.

Taco faktisk! Simpelt 

Anonymkode: cc89d...938

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at det hører til i oppdragelsen å lære barn såpass elementære ting når det gjelder selskap. Da serveres ikke taco og pizza, det serveres mat som er noe utenom hverdagskost. På koldtbord er utvalget større enn vanlig, det er noe litt mer eksklusiv mat og det er ikke minst pyntet penere enn et vanlig frokostbord. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Taco faktisk! Simpelt 

Ekte taco er langt fra simpelt. Men om du er en sånn som bruker Santa Maria sine produkter så kan jeg skjønne skepsisen din. 

Anonymkode: f9f04...d4e

Skrevet

Jeg mener at det hører til i oppdragelsen å lære barn såpass elementære ting når det gjelder selskap. Da serveres ikke taco og pizza, det serveres mat som er noe utenom hverdagskost. På koldtbord er utvalget større enn vanlig, det er noe litt mer eksklusiv mat og det er ikke minst pyntet penere enn et vanlig frokostbord. 

Og akkurat som koldtbord inneholder litt mer enn en vanlig frokost eller lunsj så inneholder gjerne fest-taco mer enn den vanlige fredagstacoen. Og sist jeg sjekket så var det ikke noe i veien for å pynte mer enn til fredagstacoen heller.  Det blir ingen usmak på tacoen av å spise den på "hvit duk" og "pen-serviset " heller.  

Jeg kan ikke komme på noe mat som det ikke går an å lage en festversjon av. 

Anonymkode: 561d4...8e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og akkurat som koldtbord inneholder litt mer enn en vanlig frokost eller lunsj så inneholder gjerne fest-taco mer enn den vanlige fredagstacoen. Og sist jeg sjekket så var det ikke noe i veien for å pynte mer enn til fredagstacoen heller.  Det blir ingen usmak på tacoen av å spise den på "hvit duk" og "pen-serviset " heller.  

Jeg kan ikke komme på noe mat som det ikke går an å lage en festversjon av. 

Anonymkode: 561d4...8e3

Du snakker ned koldtbord som det skulle bestå av en gulost og 2-3 påleggsvarianter. Søk opp koldtbord fra seriøse cateringfirmaer som lager til konfirmasjoner, dåp mm…litt mer enn «vanlig frokost…»

Skrevet

Du snakker ned koldtbord som det skulle bestå av en gulost og 2-3 påleggsvarianter. Søk opp koldtbord fra seriøse cateringfirmaer som lager til konfirmasjoner, dåp mm…litt mer enn «vanlig frokost…»

Er dette virkelig noe å krangle om? Det er søndag, du har sikkert fri. Nyt dagen heller?

Skrevet

Og du snakker ned taco som om det kun består av kjøttdeig, skjell, ost og litt salat. Det har ikke falt deg inn at taco også kan være mer enn en vanlig fredagstaco? Søk opp seriøse cateringfirmaer og se på tex mex, så kan du se. Eller bruk egen fantasi. 

Anonymkode: a9ffe...537

Skrevet

Vi har hatt helstekt indrefilet av okse med fløtepotet, grønnsaker og saus. Også en "barnemeny" til de minste barna, som var gryterett med ris/salat, karbonader og pommfri. Har hatt det i begge konfirmasjonene. Bestillt fra catering😊

Anonymkode: d5797...0ba

Skrevet

Jeg har vært i en konfirmasjon der vi fikk servert kyllingfilet, Bretagne saus fra Toro og potetmos🙈

Anonymkode: 0a67f...0c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Så hvis man serverer taco kan man ikke pynte bordet? Det kan bare gjøres på koldtbord? Det visste jeg ikke.

Vi lagde alt selv. Vi hadde mangosalsa, ananassalsa, guacamole, scampi, langtidsstekt kjøtt, masse forskjellige grønnsaker, hjemmelaget pico de gallo +++ Alt krydder var hjemmelaget. Med andre ord et stort utvalg og noe helt annet enn fredagstaco med santa maria.

Men for all del kos dere med karbonadene med sprøstekt løk og røyelaks. Skjønner at det er myyyye flottere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så hvis man serverer taco kan man ikke pynte bordet? Det kan bare gjøres på koldtbord? Det visste jeg ikke.

Vi lagde alt selv. Vi hadde mangosalsa, ananassalsa, guacamole, scampi, langtidsstekt kjøtt, masse forskjellige grønnsaker, hjemmelaget pico de gallo +++ Alt krydder var hjemmelaget. Med andre ord et stort utvalg og noe helt annet enn fredagstaco med santa maria.

Men for all del kos dere med karbonadene med sprøstekt løk og røyelaks. Skjønner at det er myyyye flottere.

Nå mente jeg pynt i form av spiselige ting, som grønnsaker og frukt. Det blir mer innbydende med en gang. Det er vel mer begrenset hva som serveres av taco, men nå er det ikke bare ingrediensene i matretten som er feil, men enda mer at man forventer at gjester i pentøy skal spise mat i lefser og skjell. Syns alt med taco blir feil i mer høytidelige selskap som konfirmasjon er. Det må i det minste gå å forvente mat hvor man kan bruke bestikk. 

Skrevet

Nå mente jeg pynt i form av spiselige ting, som grønnsaker og frukt. Det blir mer innbydende med en gang. Det er vel mer begrenset hva som serveres av taco, men nå er det ikke bare ingrediensene i matretten som er feil, men enda mer at man forventer at gjester i pentøy skal spise mat i lefser og skjell. Syns alt med taco blir feil i mer høytidelige selskap som konfirmasjon er. Det må i det minste gå å forvente mat hvor man kan bruke bestikk. 

Hvis du ikke klarer å spise tacolefse med bestikk mangler du noen grunnleggende egenskaper selv. I tillegg er det langt mer sjarmerende med mennesker som klarer å innrømme at de tar feil. Jeg vet i hvert fall godt hvilken mat jeg hadde foretrukket å få servert av alternativene koldtbord og spennende taco.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du ikke klarer å spise tacolefse med bestikk mangler du noen grunnleggende egenskaper selv. I tillegg er det langt mer sjarmerende med mennesker som klarer å innrømme at de tar feil. Jeg vet i hvert fall godt hvilken mat jeg hadde foretrukket å få servert av alternativene koldtbord og spennende taco.

Tacolefser og bestikk? 😄 Jajøss. Stilig og ikke udelikat i det hele tatt.

Hva du foretrekker å få servert har ingenting med hvor langt vertskap tenker og hvor gjestfritt selskapet er. 

Noen syns det er så avslappende og uhøytidelig med hverdagsmat og generelt lite stil, men i bunn og grunn er det bare arrogant på en harry måte. Noe folk liksom er stolte av. Vi serverer taco vi, så lite jålete er vi! Kult, ikke sant?

Og tanken på gjester som for to dager siden mest sannsynlig spiste samme rett som middag eller kveldskos hjemme, det bryr vi oss ikke om. Her handler det om hva vi liker og ikke om gjestene i det hele tatt. De skal komme pyntet med gaver, det er alt.

Stil over det 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva du foretrekker å få servert har ingenting med hvor langt vertskap tenker og hvor gjestfritt selskapet er. 

Noen syns det er så avslappende og uhøytidelig med hverdagsmat og generelt lite stil, men i bunn og grunn er det bare arrogant på en harry måte. Noe folk liksom er stolte av. Vi serverer taco vi, så lite jålete er vi! Kult, ikke sant?

Og tanken på gjester som for to dager siden mest sannsynlig spiste samme rett som middag eller kveldskos hjemme, det bryr vi oss ikke om. Her handler det om hva vi liker og ikke om gjestene i det hele tatt. De skal komme pyntet med gaver, det er alt.

Stil over det 🙄

Min mor spiser taco med bestikk helt uten problemer. Det er veldig tydelig at du skjønner at du har tapt denne lille disputten, men ikke søren om du skal gi deg😅alle andre skjønner at det er forskjell på fredagstaco og når man steller til fest. På samme måte som det er forskjell på skive meg egg på til lunsj og et koldtbord. 

Og hva kan man pynte med på et tradisjonelt koldtbord som er utelukket på en tacobuffe?

Skrevet

Vi lagde all maten selv og hadde koldtbord med varmretter - biff wellington og aspargesbønner, fløtegratinerte poteter, laks og eggerøre, karbonader (konfirmantens ønske), to forskjellige salater, en majonesbasert potetsalat (også konfirmatens ønske), en sopp-pai og en grønnsaks-quiche, rosmarintomater, mini-paier med spinat og feta, godt brød.

Anonymkode: e9d81...bc3

Skrevet

Min mor spiser taco med bestikk helt uten problemer. Det er veldig tydelig at du skjønner at du har tapt denne lille disputten, men ikke søren om du skal gi deg😅alle andre skjønner at det er forskjell på fredagstaco og når man steller til fest. På samme måte som det er forskjell på skive meg egg på til lunsj og et koldtbord. 

Og hva kan man pynte med på et tradisjonelt koldtbord som er utelukket på en tacobuffe?

Nå er jeg ikke opptatt av å vinne noe som helst her. Jeg ytrer det jeg mener og fremlegger mitt syn på saken. Hvis du føler at dette er en konkurranse så får du nesten ta det på egen kappe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nå er jeg ikke opptatt av å vinne noe som helst her. Jeg ytrer det jeg mener og fremlegger mitt syn på saken. Hvis du føler at dette er en konkurranse så får du nesten ta det på egen kappe. 

Ja, du kan jo prøve å få oss til å tro det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Stil over det 🙄

Tror du skal være forsiktig med hvem du anklager for å være arrogant.

Snakk for deg selv - jeg har selv spist taco i konfirmasjon hos andre. Det smakte fortreffelig og vi spiste helt uten å søle til verken bunader eller fintøy (vi har nemlig lært å bruke kniv og gaffel til å spise all slags forskjellig mat - anbefaler deg å lære det samme). Jeg som gjest fortrekker taco fremfor koldtbord. Så hvis du serverer koldtbord - hva sier det om deg som vert? Du serverer nemlig det du vil - koldtbord. Jeg er godt oppdratt så jeg ville spist godt, takket for maten og hatt det hyggelig med gjestene. Ville du stått i hjørnet og surmult over tacoen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tror du skal være forsiktig med hvem du anklager for å være arrogant.

Snakk for deg selv - jeg har selv spist taco i konfirmasjon hos andre. Det smakte fortreffelig og vi spiste helt uten å søle til verken bunader eller fintøy (vi har nemlig lært å bruke kniv og gaffel til å spise all slags forskjellig mat - anbefaler deg å lære det samme). Jeg som gjest fortrekker taco fremfor koldtbord. Så hvis du serverer koldtbord - hva sier det om deg som vert? Du serverer nemlig det du vil - koldtbord. Jeg er godt oppdratt så jeg ville spist godt, takket for maten og hatt det hyggelig med gjestene. Ville du stått i hjørnet og surmult over tacoen?

Nei, jeg serverer ikke det jeg "vil" Jeg serverer mat jeg vet alle gjester vil like noe av, mest sannsynlig ganske mye også, av det som står fremme. Normalt er det både kjøtt og fisk. Ganske godt utvalg i begge deler samtidig som det er noe for både vegetarianere og veganere. Noen varmretter til de som foretrekker det. Mer gjestfri mat finner du faktisk ikke. 

Skrevet

Jeg ville ikke surmult over taco heller nei. Som gjest komplimenterer jeg alltid maten uansett, noe som er ren høflighet og skikk og bruk. Her er det fritt fram for å si hva jeg mener så jeg håper du ser forskjellen på å være gjest og ytre meninger på et forum.

Ps. svar til anonym- 552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...