Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Må presisere først som sist. Utdannelse er viktig og det er BRA å ta en utdannelse. Men, etter 25 år i arbeidslivet så ser jeg nå for det første et skifte (særlig i min bransje, økonomi). Økonomimedarbeider faller mer og mer bort pga digitalisering og bedrifter søker nå oftere og oftere etter folk med høyere utdannelse. Tidligere kunne erfaring veie opp for manglende utdannelse, nå er minimum bachelor et krav. Og så ser jeg at det nå er diskriminering etter alder på bachelor. Utdannelsen er gått ut på dato. Fler og fler bedrifter satser på nyutdannede uten erfaring da relevant utdannelse er viktigere. Så dere i 30 åra, dere er attraktive. Jeg har nå bachelor og sett meg nødt til å ta master pluss en annen bachelor. Jeg er 45 og har en gammel bachelor, ny master og bachelor. Jobbmarkedet er godt for meg. Samtidig har jeg venner fra min første bachelor som nå opplever å ikke få nye jobbtilbud, beklager bakgrunnen din var ikke relevant nok. Er samfunnet kommet dit at man «aldersdiskrimineres» når man runder 40 år? Det vil si man da har 10 år med muligheter. Bare masse tanker jeg sitter med. Har du utdannelse? Og hvordan er din bransje i forhold til ansettelser og krav til utdannelse?0 Anonymkode: 6f9be...d2e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er 47, og har akkurat skiftet jobb. Var ikke noe problem å finne ny jobb. Ja, utdanning er ferskvare, derfor er det viktig å holde seg oppdatert og ha erfaring Anonymkode: 9c416...bc1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg er 47, og har akkurat skiftet jobb. Var ikke noe problem å finne ny jobb. Ja, utdanning er ferskvare, derfor er det viktig å holde seg oppdatert og ha erfaring Anonymkode: 9c416...bc1 Selvsagt. Jeg mener erfaring er viktigst. Likevel ser jeg at mange som rekrutterer nå sorterer etter ferskest og mest relevant utdannelse som mest relevant til nye stillinger. Det jeg jobber var det lyst ut stilling. 7 av 10 på intervju kom rett fra skolebenken. Jeg undres over dette, jeg som jobber med disse nyansatte sliter mer med å følge opp de nyutdannede. De har tyngre for det. Anonymkode: 6f9be...d2e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Jeg jobbe som lege så her er følgelig erfaring mye mer viktig enn fersk utdannelse. I yrket er det dessuten krav om å holde seg oppdatert med kurs, internundervisning osv. Anonymkode: 4c597...2ce
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Jeg har bachelor, tok utdanning i etapper. Først kandidat, så bachelor og har nå riktig tittel innenfor bransjen. 15 år siden første runde og 11 siden siste. Bikket 40, planen er å jobbe meg gjeldsfri og finne noe helt annet å gjøre fremfor å investere tid og penger i mer utdanning 😅 Det er enorme endringer i vår bransje, her er det bare å henge med, ta kurs og utforske ny programvare kontinuerlig. Liker kombinasjon av praksis og kurs best, her jeg får mest utbytte. Du er enten med eller så ramler du ut etter kort tid. Jeg fikk 6 jobbtilbud bare i fjor, uten å søke, så foreløpig er jeg innafor. Anonymkode: 68141...17e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er sosialarbeider og har master i ledelse. Jeg kan velge og vrake i lederstillinger i offentlige helse- og omsorgstjenester. Her vektlegges erfaring. Anonymkode: 4be70...203
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er sykepleier og opplever at mange av de med eldre utdannelse ikke har vært flinke nok til å holde seg oppdaterte, som vi faktisk er pålagte. Oppdatert faglig i kombinasjon med erfaring er optimalt, det som kalles kunnskapsbasert praksis. Anonymkode: 7a11b...bfb
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Må presisere først som sist. Utdannelse er viktig og det er BRA å ta en utdannelse. Men, etter 25 år i arbeidslivet så ser jeg nå for det første et skifte (særlig i min bransje, økonomi). Økonomimedarbeider faller mer og mer bort pga digitalisering og bedrifter søker nå oftere og oftere etter folk med høyere utdannelse. Tidligere kunne erfaring veie opp for manglende utdannelse, nå er minimum bachelor et krav. Og så ser jeg at det nå er diskriminering etter alder på bachelor. Utdannelsen er gått ut på dato. Fler og fler bedrifter satser på nyutdannede uten erfaring da relevant utdannelse er viktigere. Så dere i 30 åra, dere er attraktive. Jeg har nå bachelor og sett meg nødt til å ta master pluss en annen bachelor. Jeg er 45 og har en gammel bachelor, ny master og bachelor. Jobbmarkedet er godt for meg. Samtidig har jeg venner fra min første bachelor som nå opplever å ikke få nye jobbtilbud, beklager bakgrunnen din var ikke relevant nok. Er samfunnet kommet dit at man «aldersdiskrimineres» når man runder 40 år? Det vil si man da har 10 år med muligheter. Bare masse tanker jeg sitter med. Har du utdannelse? Og hvordan er din bransje i forhold til ansettelser og krav til utdannelse?0 Anonymkode: 6f9be...d2e På den andre siden har du sånne som meg som ikke har bachelor men mye erfaring. Selv om firmaet søkte etter noen med master var det jeg som fikk jobben. (Over 20 søkere med master men lite relevant erfaring) Det kan nok gå begge veier. Anonymkode: 6d080...cfc
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 Det er veldig forskjellig hvilke jobber der ny utdanning er viktig. Noen jobber opplever paradigmeskifter og da vil erfaring miste mye verdi på kort tid. I andre jobber har erfaring alt å si for å ta gode avgjørelser. I noen jobber er det forventet at man oppdaterer seg og da har erfaring mer verdi enn de som er nyutdannet. Jeg jobber med IT. Om man jobber teknisk og oppdaterer seg underveis mister man ingen verdi med alder. Da har erfaring mye å si. Går man i stedet over til prosjektledelse mister man verdi på jobbmarkedet etter at man fyller 45 (tror jeg det var, eller var det 55). Ettersom det i en slik administrativ posisjon ikke alltid er så viktig med bransjeerfaring konkurrerer man plutselig mot mange flere. Erfaring er fortsatt viktig, men bare opp til et visst punkt. Anonymkode: a6a23...4f4
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 Jeg tror nok dette er reelt ja, men det er flere grunner til å satse på nyutdannede. På min arbeidsplass er ledelsen rundt 40 og relavtivt nye som ledere. De ser ut til å sky erfarne arbeidstagere som pesten. Jeg vet om flere erfarne søkere som ikke er utdaterte i det hele tatt. De har imponerende resultater, nettverk i bransjen etc. De har tapt for nyutdannede på stillinger de er svært godt kvalifisert til hos min arbeidsgiver, jeg tror ærlig talt det er fordi ledelsen vil ha overtaket og ikke potensielt få motstand av en ansatt som har spesialisert erfaring som de ikke har selv. De reagerer nemlig veldig fiendtlig om de får motstand fra de erfarne ansatte som ikke har valgt å blir ledere. De yngre er også billigere (lønn og spesielt pensjon) samt at de yngre oftere bytter jobb igjen. Anonymkode: 4df78...b53
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er sykepleier og opplever at mange av de med eldre utdannelse ikke har vært flinke nok til å holde seg oppdaterte, som vi faktisk er pålagte. Oppdatert faglig i kombinasjon med erfaring er optimalt, det som kalles kunnskapsbasert praksis. Anonymkode: 7a11b...bfb Jeg tenker at helsesektor er i særstilling. På godt og vondt. En sykepleierutdanning er muligens noe som ikke er ferskvare. Der er det som du sier faglig påfyll og holde seg oppdatert som er viktigst. Standarder endrer seg og ny forskning medfører endringer. Å ha ansvar for liv er et tungt ansvar. Anonymkode: 6f9be...d2e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror nok dette er reelt ja, men det er flere grunner til å satse på nyutdannede. På min arbeidsplass er ledelsen rundt 40 og relavtivt nye som ledere. De ser ut til å sky erfarne arbeidstagere som pesten. Jeg vet om flere erfarne søkere som ikke er utdaterte i det hele tatt. De har imponerende resultater, nettverk i bransjen etc. De har tapt for nyutdannede på stillinger de er svært godt kvalifisert til hos min arbeidsgiver, jeg tror ærlig talt det er fordi ledelsen vil ha overtaket og ikke potensielt få motstand av en ansatt som har spesialisert erfaring som de ikke har selv. De reagerer nemlig veldig fiendtlig om de får motstand fra de erfarne ansatte som ikke har valgt å blir ledere. De yngre er også billigere (lønn og spesielt pensjon) samt at de yngre oftere bytter jobb igjen. Anonymkode: 4df78...b53 Du har et poeng. Det er ledere rundt 40 som på et eller annet vis ser ut å sky de erfarne. De har kanskje ikke den formelle kompetansen i bunn. Ikke bare der jeg jobber skjer dette, hørt om flere større bedrifter som har omorganisert. Vurdert ansattes totale score for om de kan få rykke opp eller ned i stilling. Uten unntak så har de med manglende formell kompetanse trukket det korteste strået. Som jeg nevnte så er jeg i økonomibransjen. Mulig det er tøffere der. Med det digitale skiftet så ble det jo plutselig en haug erfarne økonomimedarbeider som ble overflødige. Selvsagt kunne de brukes i høyere stillinger men de er dyrere enn nyansatte. Anonymkode: 6f9be...d2e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Du har et poeng. Det er ledere rundt 40 som på et eller annet vis ser ut å sky de erfarne. De har kanskje ikke den formelle kompetansen i bunn. Ikke bare der jeg jobber skjer dette, hørt om flere større bedrifter som har omorganisert. Vurdert ansattes totale score for om de kan få rykke opp eller ned i stilling. Uten unntak så har de med manglende formell kompetanse trukket det korteste strået. Som jeg nevnte så er jeg i økonomibransjen. Mulig det er tøffere der. Med det digitale skiftet så ble det jo plutselig en haug erfarne økonomimedarbeider som ble overflødige. Selvsagt kunne de brukes i høyere stillinger men de er dyrere enn nyansatte. Anonymkode: 6f9be...d2e Jeg opplever at erfaring nedvurderes veldig, det er frustrerende å begynne på nytt igjen hver gang en 26 åring får en stilling med mye ansvar og må lære seg hvordan en får gjort jobben. Anonymkode: 4df78...b53
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 Hvorfor blander du inn aldersdiskriminering når du selv først forteller at det er snakk om innholdet i utdannelsen som har endret seg, og ikke personens alder som er problemet? Min utdannelse går forresten aldri ut på dato. Det fins ting som ikke digialiseres. Anonymkode: 64166...7bd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvorfor blander du inn aldersdiskriminering når du selv først forteller at det er snakk om innholdet i utdannelsen som har endret seg, og ikke personens alder som er problemet? Min utdannelse går forresten aldri ut på dato. Det fins ting som ikke digialiseres. Anonymkode: 64166...7bd Fordi argumenter om innholdet i utdannelsen eller behov for master også brukes for å diskriminere arbeidssøkere over 35. Man bruker den argumentasjonen en kan komme unna med for å kunne ansette de en ønsker seg på helt annet grunnlag enn hvem som vil gjøre den beste jobben og man devaluerer kompetanse ervervet gjennom erfaring. Anonymkode: 4df78...b53
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 Mitt fagfelt er aldri utdatert og mine aldrende grader vil aldri bli brukt mot meg, så lenge jeg kan vise til at jeg i tillegg har årene med erfaring, publikasjoner etc i ettertid vil jeg alltid danke ut de som er nyutdannet. Anonymkode: ad30b...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå