Gå til innhold

Regler for matpakker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var ikke regler for det var det ikke behov for. På 70 og 80-tallet hadde vi nok alle er bedre kosthold med mindre sukker enn det er i dag. 

Anonymkode: 9746f...587

Statistikken viser motsatt, altså at vi har redusert inntaket av sukker betydelig. 

Anonymkode: da65f...946

Fortsetter under...

Det var sånn der jeg vokste opp også. Ikke lov med "slikkerier" - fantastisk ord, forresten -, kaker og kjeks, eller brus.

Men jeg vokste opp på 1970-tallet, så saft og syltetøy var helt innafor. Det var laget av bær, og var derfor definert som sunt. Brunost og prim var sikringskost på grunn av jerninnholdet. Vi hadde ikke melkeordning så all drikke måtte være med hjemmefra. Jeg likte ikke lunken melk, så mine foreldre kjøpte en termos til meg. Jeg hadde med melk eller saft vår og høst og kakao om vinteren. Kakao var også ansett som sunt og bra, for det var laget av melk. 

Jeg kan ikke huske at noen av mine klassekamerater (eller jeg selv) noen gang fikk med oss sjokoladepålegg eller kake eller godteri på skolen. Vår lærer - "frøken" som vi kalte henne - var temmelig streng og sjekket matbokser, og det var det ingen som stusset over. Sånn var det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, ikke sant. For han havner på en måte potetgull og salami i samme kategori, og kake og brødskive med sjokoladepålegg blir også mye av det samme.  Det henger jo sammen hvis man bare ser på næringsinnholdet og ikke de kulturelle oppfatningene av de forskjellige matvarene.

Salami er jo røkt kjøtt og ikke sunt i det hele tatt, objektivt sett er kanskje potetgull bedre (så lenge man ikke spiser mye mer av det). Kalorimessig handler det jo bare om mengder.

Ideelt sett burde man holde seg til friske råvarer også i matpakkene, men det tror jeg ikke mange av oss klarer.

Anonymkode: c96e6...d81

Det kan være vrient i en hektisk hverdag med unger som har forskjellige preferanser. Men jeg er helt enig, råvarer og det å lage ting selv er gull. Vi overskrider fort grensen for nitritt gjennom salami, pølser og bacon. Saltinntaket er for høyt, mye salt i brød f eks. Vi får i oss altfor mye omega 6 vs omega 3, dette er tydelig knyttet mot inflammasjon i kroppen, som igjen har vist seg å være største risikofaktor for hjerte- og karsykdommer. Ikke kolesterol, som lenge fikk stå uimotsagt som synderen. 

Jeg er enig med samboeren din i sammenligning av salami og potetgull. Ugunstig begge deler. 

Skolen her måtte ha en gjennomgang av dette når lærene oppdaget at den nye matpakketrenden som kom for endel år sien ble ett hinder. Problemet vsr nemlig at jo mer fancy matpakker ungene hadde med seg, jo mindre spiste de. Det kunne bli ett samlingsted rundt ett barn for å se hva gøy hva det ene barnet hadde med i dag, hvem som kunne bytte til seg noe, andre barn som nesten ikke torde åpne sin matpakke med bare brødskiver med gulost om mange andre hadde fancy matpakker osv. Disse matpakkene stjal så mye oppmerksomhet at flertallet fikk ikke spist nok på en tiden de hadde til å spise. Så det var egentlig ikke innholdet i seg selv som var problemet, for det var sundt og bra, men det stjal oppmerksomheten og ungene ble mer opptatt av dette slik at de glemte å spise. 

Jeg var klassekontakt så var med på noen samtaler rundt dette. Enden på visa var at skolen gikk ut med nye anbefalninger. Gi barna en normal matpakke, ikke for fancy. Samtidig slang de med litt informasjon om loff, sjokoladepålegg, vaffler osv ikke er bra mat for en skolehverdag. De trenger mat som ikke gjør st blodsukkeret spretter opp og går like for ned. Skolen var veldig klar på at det ikke var noe galt i å gjøre matpakka litt mer spennende enn en brødskive, men at disse fancy matpakkene virket mot sin hensikt både for det barnet som hadde den og klassekameratene. 

Dette ble ikke tatt negativt imot fra mange. Jeg fikk ikke noen negative tilbakemeldinger i min klasse, hørte heller noe ikke noe i storesøsters sin klasse. 

Anonymkode: bf9ca...6bc

Jeg kan ikke huske at det har vært noen skrevne regler da jeg gikk på skolen, det har ikke vært noen med egne unger og jeg jobber på skolen, og vi har ingen regler om hva som kan være i matpakka. Men det er jo noen uskrevne, som kanskje har blitt til en slags sedvane etter hvert. Vi har ikke noe godteriforbud når det gjelder matboksen, men det er absolutt ikke vanlig at ungene har godterier i matboksen uansett.  For noen barn som sliter med å spise, så kan faktisk det å ha Nugatti på skiva være det som gjør at de spiser. Friske, aktive barn tåler fint en skive med Nugatti. 

Når ungene spør om det er lov å ha med godterier på skolen, er svaret at det er lov å ha litt med siste dag før jul og litt siste dag før sommerferien. Og skulle det dukke opp noe i sekken som de har sneket med seg, vil de nok få beskjed om å pakke det ned igjen. Men om noen en sjelden gang, som f.eks på bursdag, skulle ha et lite kakestykke i boksen, så går nok det helt fint. 

Anonymkode: fa68a...784

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Skolen her måtte ha en gjennomgang av dette når lærene oppdaget at den nye matpakketrenden som kom for endel år sien ble ett hinder. Problemet vsr nemlig at jo mer fancy matpakker ungene hadde med seg, jo mindre spiste de. Det kunne bli ett samlingsted rundt ett barn for å se hva gøy hva det ene barnet hadde med i dag, hvem som kunne bytte til seg noe, andre barn som nesten ikke torde åpne sin matpakke med bare brødskiver med gulost om mange andre hadde fancy matpakker osv. Disse matpakkene stjal så mye oppmerksomhet at flertallet fikk ikke spist nok på en tiden de hadde til å spise. Så det var egentlig ikke innholdet i seg selv som var problemet, for det var sundt og bra, men det stjal oppmerksomheten og ungene ble mer opptatt av dette slik at de glemte å spise. 

Jeg var klassekontakt så var med på noen samtaler rundt dette. Enden på visa var at skolen gikk ut med nye anbefalninger. Gi barna en normal matpakke, ikke for fancy. Samtidig slang de med litt informasjon om loff, sjokoladepålegg, vaffler osv ikke er bra mat for en skolehverdag. De trenger mat som ikke gjør st blodsukkeret spretter opp og går like for ned. Skolen var veldig klar på at det ikke var noe galt i å gjøre matpakka litt mer spennende enn en brødskive, men at disse fancy matpakkene virket mot sin hensikt både for det barnet som hadde den og klassekameratene. 

Dette ble ikke tatt negativt imot fra mange. Jeg fikk ikke noen negative tilbakemeldinger i min klasse, hørte heller noe ikke noe i storesøsters sin klasse. 

Anonymkode: bf9ca...6bc

Hadde skolen lagt seg borti hvordan jeg laget matpakke , hadde de fått høre det. Ærlig talt, sp fantastisk at man har med varierte matbokser. Aldri sett problemet med det hverken pp skole eller i bhg. Men noen skoler og bhg lager problemer av alt

Anonymkode: abbf8...82e

Annonse

Jeg smurte mine egne matpakker fra førsteklasse, og da ble det veldig ofte nugatti fordi det var enkelt å smøre på (tok litt tid før jeg fikk dreisen på ostehøvel, og det var ikke så mange andre valg i skap og kjøleskap).

Ingen som blandet seg i det.

Dette var tidlig 90-tallet.

Da min datter startet på skolen i 2011 var det forbud mot alt som inneholdt nøtter eller spor av nøtter, og alt som hadde egg eller spor av egg. Dette fordi noen på skolen var ekstremt allergiske. Det var heller ikke tillatt med søte pålegg av noen slag. Tok litt tid å finne varianter av pålegg og matpakker som ikke gjorde ungen matlei, men fikk dreisen på det etterhvert.

Anonymkode: 9425b...46f

Jeg er 88 modell, bestevenninnen min på barneskolen hadde skive med syltetøy og saft med seg , hver dag i 6 år. Mange hadde nugatti, noen hadde av og til boller eller kake. Jeg fikk aldri noe søtt, før jeg begynte å smøre matpakken selv 😉🙂

Anonymkode: 8e890...c94

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Var det bare min skole som praktiserte dette?

Min skole praktiserte "ikke godteri i skoletida".

Særlig var man opptatt av tyggis, det var visst djevelens verk. Men syltetøy, hapå eller sjokoladepålegg kunne man fritt bruke. Noen hadde kakao på termos eller saft på flaske, så det var ikke sukkeret i seg selv som ble ansett for å være et problem.

Ingen lurte på om du hadde grovt eller fint brød, altså.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kan du slutte å legge føringer for hva andre skal skrive nå? Du ødelegger alle tråder med gnålet ditt!

Anonymkode: 318ce...1dc

Vet du, at det er helt naturlig å reagere når voksne mennesker i fullt alvor sitter og argumenterer for at potetgull bør være tillatt på lik linje med salami som lunsj på skolen. Det er helt utrolig å lese hva noen faktisk får seg til å bruke som argument. Ikke en førsteklassing engang ville kommet med sånt sprøyt. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (15 minutter siden):

Vet du, at det er helt naturlig å reagere når voksne mennesker i fullt alvor sitter og argumenterer for at potetgull bør være tillatt på lik linje med salami som lunsj på skolen. Det er helt utrolig å lese hva noen faktisk får seg til å bruke som argument. Ikke en førsteklassing engang ville kommet med sånt sprøyt. 

I Storbritannia er en pose potetgull - eller enda rarere: smørbrød med potetgull - regnet som mat og sendes med i matboksen. Av voksne, ikke førsteklassinger...

ReneRene skrev (4 timer siden):

Nei. Du viser at du ikke takler normal diskusjonkotyme. Det er ikke opp til deg å sette munnkurv på folk. Du viser også at du kan lite om verden utenfor din snevre sirkel. 

Annonse

Danida skrev (4 timer siden):

Min skole praktiserte "ikke godteri i skoletida".

Særlig var man opptatt av tyggis, det var visst djevelens verk. Men syltetøy, hapå eller sjokoladepålegg kunne man fritt bruke. Noen hadde kakao på termos eller saft på flaske, så det var ikke sukkeret i seg selv som ble ansett for å være et problem.

Ingen lurte på om du hadde grovt eller fint brød, altså.

Jeg kan godt forstå hvorfor tyggis ble ansett som djevelens verk i og med min pappa var vaktmester ved ungdomsskolen. Liten digresjon, men man ønsker jo å bruke arbeidstiden til ansatte på litt andre ting enn å skrape bort tyggis på de rareste steder. 

Det var mange med nugatti og syltetøy på skivene, saft med sukker var "obligatorisk" og det samme var oboypulver til melka. 

Kake var ikkje vanleg, men det var stadig nokon med ein muffin eller eit kakestykke i matboksen, utan at det vart sanksjonert.

Det einaste eg kan hugse skapte oppstyr var makrell i tomat, for det lukta.

Kan ikke huske "matpakke-regler" i skolen da jeg vokste opp. Godt mulig at jeg ikke husker det fordi jeg alltid hadde med sunne matpakker.

Ved mine barns skole har jeg heller aldri hørt noe om "matpakke-regler". De får stort sett med seg sunne matpakker, men kan fint også få både nugatti og syltetøy på skiva, mellombar etc. 

Anonymkode: aa471...174

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg har hatt denne diskusjonen utallige ganger med samboer. For han er det rart at det er regler i det hele tatt, men han kan strekke seg til å godta at ting med mye sukker er forbudt. Da er det en viss logikk i det, i hvertfall om alt med mye sukker er forbudt, altså ikke bare kaker og kjeks, men også boller, saft, syltetøy, polarbrød og sjokoladepålegg. Hvordan kan man ellers vite hva som er lov og ikke?, sier han. (Han er ingeniør og liker klare kategorier 🙂) Potetgull derimot er uten sukker, og han syns det er ekstremt ulogisk at det er forbudt når andre ting med mye salt og fett (som salami) er lov. Potetgull kan man også ha på brødskive.

Mitt eneste motargument har i grunn vært at slik har det alltid vært. Det ser det ut som de fleste er enige i, selv om det er uenighet om sjokoladepålegg skal være innafor eller utafor.

Hi.

Han kommer fra et land hvor nesten alle er feite og med stygge tenner, det i seg selv diskvalifiserer ham fra å ha en mening!

Anonymkode: f92a6...43b

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Han kommer fra et land hvor nesten alle er feite og med stygge tenner, det i seg selv diskvalifiserer ham fra å ha en mening!

Anonymkode: f92a6...43b

Seriøst? Hvor kommer du fra, som er både dum og slem?

Sånn for the record, det mannen min (som forøvrig verken er feit eller har stygge tenner 🙄) mener er ikke at vi skal sende med barna potetgull og sjokolade på skolen, men at det bør være opp til oss, foreldrene, å bestemme hva som er lov, ikke skolen. Det er jo akkurat det samme som de fleste mener her inne, i hvertfall i den andre tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...