Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Inspirert av den andre tråden. Slik jeg husker det fra min barndom på 80-tallet var det regler for hva man kunne ha med i matpakka på skolen. Ingen brus, ikke godteri og sjokolade, kaker, kjeks eller potetgull, helst grovt brød og frukt eller grønnsak. Det ble snakket om på skolen. Mine foreldre fulgte alltid dette, så jeg vet ikke helt hva som skjedde om noen ikke fulgte reglene, men jeg husker vagt at en gutt fikk tilsnakk for en bit sjokoladekake. Nå leser jeg at mange andre ikke vokste opp med slike regler og syns det er rart at skolene bryr seg om matpakkene. Min samboer som er fra England syns også det er rart med matpakkeregler, men jeg trodde virkelig det alltid hadde vært sånn i Norge. Har jeg tatt feil? Var det bare min skole som praktiserte dette? Anonymkode: c96e6...d81
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Hva er poenget med to tråder med samme tema? Anonymkode: 9c2e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Samme på min barneskole. Husker en gang at en gutt i klassen ble fratatt en skolebolle. Mener sjokoladepålegg var tillatt. Jeg er født i 82. Anonymkode: 7da90...070
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva er poenget med to tråder med samme tema? Anonymkode: 9c2e6...7f0 Jeg ønsket å vite hva andre har vokst opp med og ville ikke avspore den andre tråden mer. Den er lang nok fra før. Hi Anonymkode: c96e6...d81
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er født i 1971 og det var ikke lov med godteri ig brus bortsett fra turdag og siste skoledag før jul og sommeren, men vi hadde ingen regler på hva som var lov eller ikke av vanlig mat. Jeg er mamma til fire som er født i perioden 1994-2013 og har aldri vært verken på møte eller lest i vedtektene at forskjellige pålegg er uønsket. Anonymkode: 318ce...1dc
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 (endret) Godteri, kaker og brus var ikke lov, men det var da ingen som sjekket om det var kaviar eller nugatti på skiven. Eller om syltetøyet hadde rett farge 🙈🤣 Endret 18. mars 2023 av LillaGorilla♥♥ Skriveleif
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden): Godteri, kaker og brus var ikke lov, men det var da ingen som sjekket om det var kaviar eller nugatti på skiven. Eller om syltetøyet hadde rett farge 🙈🤣 Jeg tror ikke sjokladepålegg var lov, og i hvertfall kan jeg ikke huske at noen hadde det. Kanskje det bare var mindre vanlig generelt den gangen? Anonymkode: c96e6...d81
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke sjokladepålegg var lov, og i hvertfall kan jeg ikke huske at noen hadde det. Kanskje det bare var mindre vanlig generelt den gangen? Anonymkode: c96e6...d81 Tja, vi var mange som stadig hadde nugatti på skiven da det kom og vi ble gamle nok til å smøre vår egen matpakke. 😅 Saft hadde vi også i flaskene, og det var ikke sukkerfri den gangen. Men nå spiste vi vel generelt sunnere ellers og var i mer aktivitet, og vi hadde også annet pålegg og frukt utenom. Jeg spiste heller ikke annet usunt utenom i helgene, for eksempel, og vi fløy ute nesten hele dagen. Jeg tenker at det er totalen som gir problemer nå til dags, ikke hverken nugattiskiver eller «feil» syltetøy.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg ønsket å vite hva andre har vokst opp med og ville ikke avspore den andre tråden mer. Den er lang nok fra før. Hi Anonymkode: c96e6...d81 Ok. Det var ingen regler på det da hverken jeg vokste opp eller da barna gikk på barneskolen. Potetgull, sjokolade, brus og kaker er forøvrig ikke mat, men ellers kan ikke skolen legge seg bort i familiers kosthold. Såvidt jeg vet er det heller ikke noe problem i skolene. Foreldre bestemmer hva slags mat barna skal spise- det er ingenting skolen har noe med. Anonymkode: 9c2e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 LillaGorilla♥♥ skrev (11 minutter siden): Tja, vi var mange som stadig hadde nugatti på skiven da det kom og vi ble gamle nok til å smøre vår egen matpakke. 😅 Saft hadde vi også i flaskene, og det var ikke sukkerfri den gangen. Men nå spiste vi vel generelt sunnere ellers og var i mer aktivitet, og vi hadde også annet pålegg og frukt utenom. Jeg spiste heller ikke annet usunt utenom i helgene, for eksempel, og vi fløy ute nesten hele dagen. Jeg tenker at det er totalen som gir problemer nå til dags, ikke hverken nugattiskiver eller «feil» syltetøy. Jeg fikk faktisk ikke lov av foreldrene mine til å spise sjokoladepålegg, og vi hadde det aldri hjemme. Derfor tror jeg egentlig at jeg ville ha husket det om det var mange som hadde med. Når jeg tenker etter var det mange som hadde med sjokopulver til melka (jeg fikk ikke liv til det heller), så skolen var nok ikke helt konsekvent. Hi Anonymkode: c96e6...d81
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 Tallerkenmodellen sto sterkt på åttitallet. Og den modellen er jo veldig enkel og bra. Den forklarer for selv den enkleste hvordan inntaket bør være. På åttitallet var det ikke like mange usunne muligheter. Det var mer hjemmebakt og grove kornprodukter. Tror ikke min skole hadde regler, men alle hadde sunne matpakker. Jeg hadde med saft å drikke da (melkeintoleranse) kan aldri huske det var noe tema. Det hendte mamma overrasket meg med en sjokoladekjeks i matpakka. Aldri noen som sa noe på det heller. Dagens samfunn har blitt så hysterisk på mange fronter, ett lite avvik skal slås ned på. Selvsagt skal man følge opp de det svikter hos, men folk må se litt stort på ting. Skal man detaljstyre så blir det mye jobb. Hos oss er det sunn mat hver dag. Men jeg kan også sende med én kjeks innimellom. Det er fortsatt lov å bruke huet. 😊 Anonymkode: 9ae5c...4ff
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ok. Det var ingen regler på det da hverken jeg vokste opp eller da barna gikk på barneskolen. Potetgull, sjokolade, brus og kaker er forøvrig ikke mat, men ellers kan ikke skolen legge seg bort i familiers kosthold. Såvidt jeg vet er det heller ikke noe problem i skolene. Foreldre bestemmer hva slags mat barna skal spise- det er ingenting skolen har noe med. Anonymkode: 9c2e6...7f0 Hva som er mat i denne sammenhengen er et definisjonsspørsmål. Min mor mente at sjokoladepålegg ikke var mat men godteri, og samboeren mener bestemt at potetgull er mat. Det er poteter, og da er det underordnet at det er frityrstekt og saltet, det er fortsatt mat. Min skole hadde definitivt regler (selv om jeg ikke husker om det gjaldt sjokoladepålegg), så kanskje det var forskjell fra sted til sted. Dette var et lite tettsted på Østlandet. Anonymkode: c96e6...d81
ReneRene Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva som er mat i denne sammenhengen er et definisjonsspørsmål. Min mor mente at sjokoladepålegg ikke var mat men godteri, og samboeren mener bestemt at potetgull er mat. Det er poteter, og da er det underordnet at det er frityrstekt og saltet, det er fortsatt mat. Min skole hadde definitivt regler (selv om jeg ikke husker om det gjaldt sjokoladepålegg), så kanskje det var forskjell fra sted til sted. Dette var et lite tettsted på Østlandet. Anonymkode: c96e6...d81 Men kjære vene da! Jeg blir så lei slik argumentasjon. Alle vet at sjokopålegg er til å ha på skiva, det ligger da i navnet! Potetgull har aldri blitt klassifisert som mat, uavhengig hva din samboer mener. Jeg antar at de som produserer varer vet hva de lager?! En må jo regne med i en slik diskusjon at det er definert hva som er mat og ikke ?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Men kjære vene da! Jeg blir så lei slik argumentasjon. Alle vet at sjokopålegg er til å ha på skiva, det ligger da i navnet! Potetgull har aldri blitt klassifisert som mat, uavhengig hva din samboer mener. Jeg antar at de som produserer varer vet hva de lager?! En må jo regne med i en slik diskusjon at det er definert hva som er mat og ikke ? Sorry blanding av Nick og anonym. Anonymkode: 9c2e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 LillaGorilla♥♥ skrev (48 minutter siden): Tja, vi var mange som stadig hadde nugatti på skiven da det kom og vi ble gamle nok til å smøre vår egen matpakke. 😅 Saft hadde vi også i flaskene, og det var ikke sukkerfri den gangen. Men nå spiste vi vel generelt sunnere ellers og var i mer aktivitet, og vi hadde også annet pålegg og frukt utenom. Jeg spiste heller ikke annet usunt utenom i helgene, for eksempel, og vi fløy ute nesten hele dagen. Jeg tenker at det er totalen som gir problemer nå til dags, ikke hverken nugattiskiver eller «feil» syltetøy. Å, nå fikk jeg flashback til den hvite flasken med rød kork og juno saft. Rød eller gul 😃 Syntetisk smak og sukker i fleng 😂 Anonymkode: da65f...946
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 Vi fikk hapå og banos, det kan umulig ha vært bedre enn sjokoladepålegg i dag. Brus og godteri var til faste begivenheter. Men saften vi fikk med var vel like mye sukker som brus, så hvor mye hensikt det lå bak den kan en jo spørre seg om. Om sommeren la vi den i frysa, så tennene fikk jo kjørt seg med småslurker gjennom dagen sånn sett 😆 Anonymkode: da65f...946
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. mars 2023 #17 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Vi fikk hapå og banos, det kan umulig ha vært bedre enn sjokoladepålegg i dag. Brus og godteri var til faste begivenheter. Men saften vi fikk med var vel like mye sukker som brus, så hvor mye hensikt det lå bak den kan en jo spørre seg om. Om sommeren la vi den i frysa, så tennene fikk jo kjørt seg med småslurker gjennom dagen sånn sett 😆 Anonymkode: da65f...946 Banos, ja, namnam! Og Nøtte 😍 Husker første gang Nugatti med crisp kom, da spiste fetteren min og jeg opp hele boksen med skje mens mamma var på jobb. Husker hun var fly forbanna, siden den også kostet mer enn vanlig Nugatti. 😂
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #18 Skrevet 18. mars 2023 Jeg har hatt denne diskusjonen utallige ganger med samboer. For han er det rart at det er regler i det hele tatt, men han kan strekke seg til å godta at ting med mye sukker er forbudt. Da er det en viss logikk i det, i hvertfall om alt med mye sukker er forbudt, altså ikke bare kaker og kjeks, men også boller, saft, syltetøy, polarbrød og sjokoladepålegg. Hvordan kan man ellers vite hva som er lov og ikke?, sier han. (Han er ingeniør og liker klare kategorier 🙂) Potetgull derimot er uten sukker, og han syns det er ekstremt ulogisk at det er forbudt når andre ting med mye salt og fett (som salami) er lov. Potetgull kan man også ha på brødskive. Mitt eneste motargument har i grunn vært at slik har det alltid vært. Det ser det ut som de fleste er enige i, selv om det er uenighet om sjokoladepålegg skal være innafor eller utafor. Hi. Anonymkode: c96e6...d81
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #19 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg har hatt denne diskusjonen utallige ganger med samboer. For han er det rart at det er regler i det hele tatt, men han kan strekke seg til å godta at ting med mye sukker er forbudt. Da er det en viss logikk i det, i hvertfall om alt med mye sukker er forbudt, altså ikke bare kaker og kjeks, men også boller, saft, syltetøy, polarbrød og sjokoladepålegg. Hvordan kan man ellers vite hva som er lov og ikke?, sier han. (Han er ingeniør og liker klare kategorier 🙂) Potetgull derimot er uten sukker, og han syns det er ekstremt ulogisk at det er forbudt når andre ting med mye salt og fett (som salami) er lov. Potetgull kan man også ha på brødskive. Mitt eneste motargument har i grunn vært at slik har det alltid vært. Det ser det ut som de fleste er enige i, selv om det er uenighet om sjokoladepålegg skal være innafor eller utafor. Hi. Anonymkode: c96e6...d81 Så ta et barn som har med potetgull da. Det er snacks og smaker bedre enn ei skive med salami. Det er noe av det mest fetende og usunne du kan dytte i det, og det vil bli spist mer enn det usunne ei salamiskive inneholder. Mannen din som er ingeniør bør klare så enkle regnestykker også 🙂 Dessutan er det altså ikke klassifisert som mat, og er ingenting vi spiser til måltid annet enn tilbehør til noen retter. Hvem bruker potetgull på skiva? Et tredje problem er at det potetgullet ville helt klart blitt delt rundt Normalt blir ikke maten i nista det. Kan vi legge bort potetgull nå? Anonymkode: 9c2e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #20 Skrevet 18. mars 2023 LillaGorilla♥♥ skrev (33 minutter siden): Banos, ja, namnam! Og Nøtte 😍 Husker første gang Nugatti med crisp kom, da spiste fetteren min og jeg opp hele boksen med skje mens mamma var på jobb. Husker hun var fly forbanna, siden den også kostet mer enn vanlig Nugatti. 😂 Haha, der sa du noe. Jeg gjorde akkurat det samme selv 😆 Anonymkode: da65f...946
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #21 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Så ta et barn som har med potetgull da. Det er snacks og smaker bedre enn ei skive med salami. Det er noe av det mest fetende og usunne du kan dytte i det, og det vil bli spist mer enn det usunne ei salamiskive inneholder. Mannen din som er ingeniør bør klare så enkle regnestykker også 🙂 Dessutan er det altså ikke klassifisert som mat, og er ingenting vi spiser til måltid annet enn tilbehør til noen retter. Hvem bruker potetgull på skiva? Et tredje problem er at det potetgullet ville helt klart blitt delt rundt Normalt blir ikke maten i nista det. Kan vi legge bort potetgull nå? Anonymkode: 9c2e6...7f0 Kan du slutte å legge føringer for hva andre skal skrive nå? Du ødelegger alle tråder med gnålet ditt! Anonymkode: 318ce...1dc
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #22 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg har hatt denne diskusjonen utallige ganger med samboer. For han er det rart at det er regler i det hele tatt, men han kan strekke seg til å godta at ting med mye sukker er forbudt. Da er det en viss logikk i det, i hvertfall om alt med mye sukker er forbudt, altså ikke bare kaker og kjeks, men også boller, saft, syltetøy, polarbrød og sjokoladepålegg. Hvordan kan man ellers vite hva som er lov og ikke?, sier han. (Han er ingeniør og liker klare kategorier 🙂) Potetgull derimot er uten sukker, og han syns det er ekstremt ulogisk at det er forbudt når andre ting med mye salt og fett (som salami) er lov. Potetgull kan man også ha på brødskive. Mitt eneste motargument har i grunn vært at slik har det alltid vært. Det ser det ut som de fleste er enige i, selv om det er uenighet om sjokoladepålegg skal være innafor eller utafor. Hi. Anonymkode: c96e6...d81 Men det siste du skriver går litt igjen i samfunnet. Det er mye som motargumenteres med slik har det alltid vært. Sjokoladepålegg kan være sunt, mens en del kjøttpålegg er kreftfremkallende og inneholder skadelige stoffer. Jeg skjønner at han stiller litt spørsmål rundt det, selv om potetgull ikke er mitt valg av alternativ 😅 Majoriteten der inneholder litt for mye omega 6 til å holde inflammasjon i kroppen under kontroll. Men det gjelder jo majones og annet som er «godkjent» på matpakka også. Anonymkode: da65f...946
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #23 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men det siste du skriver går litt igjen i samfunnet. Det er mye som motargumenteres med slik har det alltid vært. Sjokoladepålegg kan være sunt, mens en del kjøttpålegg er kreftfremkallende og inneholder skadelige stoffer. Jeg skjønner at han stiller litt spørsmål rundt det, selv om potetgull ikke er mitt valg av alternativ 😅 Majoriteten der inneholder litt for mye omega 6 til å holde inflammasjon i kroppen under kontroll. Men det gjelder jo majones og annet som er «godkjent» på matpakka også. Anonymkode: da65f...946 Ja, ikke sant. For han havner på en måte potetgull og salami i samme kategori, og kake og brødskive med sjokoladepålegg blir også mye av det samme. Det henger jo sammen hvis man bare ser på næringsinnholdet og ikke de kulturelle oppfatningene av de forskjellige matvarene. Salami er jo røkt kjøtt og ikke sunt i det hele tatt, objektivt sett er kanskje potetgull bedre (så lenge man ikke spiser mye mer av det). Kalorimessig handler det jo bare om mengder. Ideelt sett burde man holde seg til friske råvarer også i matpakkene, men det tror jeg ikke mange av oss klarer. Anonymkode: c96e6...d81
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #24 Skrevet 18. mars 2023 Det var ikke regler for det var det ikke behov for. På 70 og 80-tallet hadde vi nok alle er bedre kosthold med mindre sukker enn det er i dag. Anonymkode: 9746f...587
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2023 #25 Skrevet 18. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk faktisk ikke lov av foreldrene mine til å spise sjokoladepålegg, og vi hadde det aldri hjemme. Derfor tror jeg egentlig at jeg ville ha husket det om det var mange som hadde med. Når jeg tenker etter var det mange som hadde med sjokopulver til melka (jeg fikk ikke liv til det heller), så skolen var nok ikke helt konsekvent. Hi Anonymkode: c96e6...d81 Vi hadde fri tilgang til nugatti da jeg vokste opp. Vi spiste det av og til, men en boks varte i mange måneder. Tror ikke vi hadde det på skolematen eller at noen andre hadde det. Mine barn får også sjokoladepålegg om de vil, men to spiser det aldri og en spiser det av og til. Begrenset hvor usunt det kan bli med grovbrød som basis. Synes hysteriet rundt sjokoladepålegg er unødvendig. Anonymkode: 65675...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå