Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Hva skal til og hvordan går man fram for å prøve å få gitt ut en bok? Barnebok. Anonymkode: f6869...755
ReneRene Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Du bør jo ha en god historie som ikke lett kan sammenlignes med annet som er kjent gitt ut. Språk har jo også ganske mye å si, og selv om det ikke trenger å være sofistikert, så må det passe til barn. De har et annet forhold til ord enn oss voksne, som mer tenker på betydning enn det auditive barn ofte gjør. Dette er vel de to viktigste kriteriene.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 ReneRene skrev (9 minutter siden): Du bør jo ha en god historie som ikke lett kan sammenlignes med annet som er kjent gitt ut. Språk har jo også ganske mye å si, og selv om det ikke trenger å være sofistikert, så må det passe til barn. De har et annet forhold til ord enn oss voksne, som mer tenker på betydning enn det auditive barn ofte gjør. Dette er vel de to viktigste kriteriene. Boka er "klar", tenkte mer på hvordan jeg faktisk får den utgitt, hvem man kontakter osv. Aner ikke noe om det, men ideen til boka kom, den er lagd og jeg har lyst til å få sjekket om den kan "fly". Har lest en million barnebøker, så den burde ikke være mye dårligere enn mange som faktisk er utgitt. Men jeg har jo hverken et kjent navn eller kontakter. Anonymkode: f6869...755
ReneRene Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Boka er "klar", tenkte mer på hvordan jeg faktisk får den utgitt, hvem man kontakter osv. Aner ikke noe om det, men ideen til boka kom, den er lagd og jeg har lyst til å få sjekket om den kan "fly". Har lest en million barnebøker, så den burde ikke være mye dårligere enn mange som faktisk er utgitt. Men jeg har jo hverken et kjent navn eller kontakter. Anonymkode: f6869...755 Å ok. Jeg misforsto der. Jeg kan ikke skjønne annet enn at man bare må kontakte ulike forlag, sende eller levere manuskriptet? Det kan vel ikke være så mange andre måter å gjøre det på? Er det et spesielt forlag du tenker på, så send dit først?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Finn et forlag du vil prøve deg hos og send inn manus. Et kjapt googlesøk viser deg hvilke forlag som gir ut barnebøker. Tvi tvi! Anonymkode: 917a1...c59
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Finn et forlag du vil prøve deg hos og send inn manus. Et kjapt googlesøk viser deg hvilke forlag som gir ut barnebøker. Tvi tvi! Anonymkode: 917a1...c59 Høres for enkelt ut😅 Anonymkode: f6869...755
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Høres for enkelt ut😅 Anonymkode: f6869...755 Hehe, skjønner hva du mener, men det skal litt til for at et forlag gir ut bøker. Ideen på være bra, samt at språket må være bra. Ting må klaffe, rett og slett. Så det er ikke såå enkelt, men du kan klare det! Er det en bok med illustrasjoner du vil gi ut? I så fall, hvis du ikke er ferdig med den biten også, ville jeg kontaktet en illustratør. Anonymkode: 917a1...c59
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hehe, skjønner hva du mener, men det skal litt til for at et forlag gir ut bøker. Ideen på være bra, samt at språket må være bra. Ting må klaffe, rett og slett. Så det er ikke såå enkelt, men du kan klare det! Er det en bok med illustrasjoner du vil gi ut? I så fall, hvis du ikke er ferdig med den biten også, ville jeg kontaktet en illustratør. Anonymkode: 917a1...c59 Mye skrivefeil, beklager det Anonymkode: 917a1...c59
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #9 Skrevet 17. mars 2023 https://www.gyldendal.no/om-gyldendal/bli-forfatter/ Det er egentlig veldig lett, om du har skrevet noe som fenger Mamma har gitt ut en bok, prosessen er ganske rett frem. Anonymkode: b298c...eb7
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #10 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): https://www.gyldendal.no/om-gyldendal/bli-forfatter/ Det er egentlig veldig lett, om du har skrevet noe som fenger Mamma har gitt ut en bok, prosessen er ganske rett frem. Anonymkode: b298c...eb7 Tjener man overhodet noe på det, eller blir det mest hobby for moro skyld? Det er litt det også, at jeg aner jo ikke hva jeg kan ha krav på om noen vil gi den ut. Anonymkode: f6869...755
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #11 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tjener man overhodet noe på det, eller blir det mest hobby for moro skyld? Det er litt det også, at jeg aner jo ikke hva jeg kan ha krav på om noen vil gi den ut. Anonymkode: f6869...755 Ikke meg du spør, men jeg har undersøkt litt, og man tjener ikke mye som forfatter, dessverre. Kommer jo helt an på hvor mange bøker man selger, men årslønnen er heller dårlig. Man tjener litt på salg via bokhandlere og litt på at biblioteker gjerne kjøper boken din. Jeg holder på med et manus nå, men det er mer som en hobby fremfor at jeg skal bli rik Anonymkode: 917a1...c59
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #12 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Tjener man overhodet noe på det, eller blir det mest hobby for moro skyld? Det er litt det også, at jeg aner jo ikke hva jeg kan ha krav på om noen vil gi den ut. Anonymkode: f6869...755 Man kan tjene på det, men i Norge er det veldig begrenset hvor mange som selger så godt at du faktisk kan leve av det. Det varierer jo hvor lang tid og hvor mye energi man bruker på å skrive en bok, men mange bøker blir til fordi man kan søke om forfatterstipend og tilskudd (f.eks. fra forfatterforeninger eller Fritt ord), det er nettopp fordi det er et ønske om litteraturproduksjon selv om avkastningen rent økonomisk er lav. Om du allerede har en noenlunde ferdig bok er det bare å forsøke å sende den inn til de forlagene du tenker er aktuelle. Om du blir antatt vil forlaget selvsagt gi deg en kontrakt. Du kan lese mer om dine rettigheter hos Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere: https://www.nbuforfattere.no/for-du-signerer/ Anonymkode: 3fd66...4dc
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2023 #13 Skrevet 17. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tjener man overhodet noe på det, eller blir det mest hobby for moro skyld? Det er litt det også, at jeg aner jo ikke hva jeg kan ha krav på om noen vil gi den ut. Anonymkode: f6869...755 Du får gjerne en prosent av antall solgte bøker. Det blir ikke allverdens av en bok. Mamma sin bok rusler og går selv om det er flere år siden hun gav den ut, men hun tjener bare lommerusk. Har du skrevet mange bøker, de gis ut i nye opplag, selges i flere utgaver osv, som f.eks Nesbø, kan du tjene greit med penger. Med en bok kan du tjene noen tusen første året også er det slutt når restopplaget er solgt ut på salg året etter. Mamma sin bok har forlaget valgt å trykke opp i nye opplag og ha på lager. Hun tjener mellom 10 og 15 kr pr solgte bok tror jeg. Anonymkode: b298c...eb7
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (På 17.3.2023 den 12.39): Høres for enkelt ut😅 Anonymkode: f6869...755 Nei, det er jo DA vanskelighetene virkelig begynner. Redaktøren må være enig med deg i at du skal få denne boka ut til et publikum. Å sende inn manuset er enkelt, men å overbevise ham/henne er IKKE enkelt. Anonymkode: e8964...5db
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Anonym bruker skrev (På 17.3.2023 den 12.41): Hehe, skjønner hva du mener, men det skal litt til for at et forlag gir ut bøker. Ideen på være bra, samt at språket må være bra. Ting må klaffe, rett og slett. Så det er ikke såå enkelt, men du kan klare det! Er det en bok med illustrasjoner du vil gi ut? I så fall, hvis du ikke er ferdig med den biten også, ville jeg kontaktet en illustratør. Anonymkode: 917a1...c59 Jeg ville ha latt forlaget kontakte illustratøren. Dumt å bruke penger på den personen hvis det likevel ikke blir noe av. Anonymkode: e8964...5db
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 I tillegg til rådene du har fått vil jeg legge til at du ikke må gi deg. Hvis du har tro på det du har laget gjelder det å møte riktig person. Selv Rowling ble avvist. Anonymkode: fb483...d35
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 Dersom du ikke har avtale med noe forlag, må du rett og slett sende inn manuset til så mange forlag som mulig og håpe at noen vil ta deg inn. Og; ingen bok er «ferdig» før en redaktør har sagt sitt. Du har pr nå en historie, og hvis du er så heldig at et forlag vil anta deg må du regne med og skrive om og endre teksten mange ganger før de er fornøyde. Deretter skal en barnebok illustreres. Alternativet er å få historien illustrert og deretter trykket opp. Det finnes mange ulike trykkerier rundt om. Så kan du selge den selv vis messer, Facebook, egen nettside osv. Anonymkode: ff661...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå