Gå til innhold

Hvordan håndterer man dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en eldre slektning som har begynt med noe veldig spesielt den siste tiden. Jeg er veldig usikker på om det kan være tegn på begynnende demens eller om det bare er et utslag av at vedkommende er mye alene og har tid til å gå og fantasere og dagdrømme for seg selv. Vedkommende har nemlig begynt med å fortelle om opplevelser som helt klart ikke er sanne. Eller, det vil si, de er sanne, men det er ikke vedkommende som har opplevd dem. Det er alltid ting som en i familien har vist bilder eller film fra og fortalt om. Noen ganger er det ting som nylig har skjedd og andre ganger er de ting som ligger langt tilbake i tid. Det kan være historier som da vedkommende datt på fjellet og måtte hentes med snøscooter. Alle vet at dette er onkel Arnes opplevelse og at vedkommende ikke var tilstede da det hendte en gang. Om noen sier at dette var det noen andre som opplevde så blånekter vedkommende og står på sitt. Ellers er personen oppegående, frisk, rask, henger med på både sport og nyheter og klarer seg veldig fint på egenhånd. Er dette så bekymringsfullt at man burde nevne det for fastlegen? Skal man bare jatte med eller fortsette og realitetsorientere?

Anonymkode: d4985...d8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ReneRene skrev (36 minutter siden):

Hvor ofte har det skjedd? 

Jeg treffer personen bare ca. annenhver måned, men det skjer hver gang. Av og til samme historien om igjen, men noen ganger nye. At vedkommende forteller samme historier om og om igjen er sånn det har vært i sikkert 20 år så det er ikke noe nytt, men da har det vært historier som har vært selvopplevd. Det å fortelle andres historier som sine har vedkommende gjort i litt over ett år. Hører andre fortelle at de opplever det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg treffer personen bare ca. annenhver måned, men det skjer hver gang. Av og til samme historien om igjen, men noen ganger nye. At vedkommende forteller samme historier om og om igjen er sånn det har vært i sikkert 20 år så det er ikke noe nytt, men da har det vært historier som har vært selvopplevd. Det å fortelle andres historier som sine har vedkommende gjort i litt over ett år. Hører andre fortelle at de opplever det samme. 

Ok. Hvis h*n er som normalt ellers tenker jeg at dette ikke er så farlig, men det er jo greit å holde et oppsyn med det. Det kan jo være tegn på begynnende demens, for det starter jo med litt "surr". Det går jo an å ta en samtale med legen for sikkerhets skyld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...