Gå til innhold

Er det tredje skiftet fordelt jevnt hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder da først og fremst dere som er i heterofile forhold, med felles barn.

Det tredje skiftet, for de av dere som ikke kjenner til dette, innebærer alt organiseringen av og rundt familie AS. Ha oversikt over barnas klær ol., treninger, planlegging og innkjøp av gaver, avtale ting foreldre til barnas venner, huske og kjøpe gaver til bursdager barna går i, legeavtaler, tannlege ol., planlegging av mat i besøk, stelle til/pynte til ting som f.eks. jul, påske osv.

Er dette jevnt fordelt mellom dere? Hvis ikke, mener du det er greit og rettferdig at det ikke er det, og synes du det tredje skiftet faktisk er en ganske stor "jobb"?

Anonymkode: 33698...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke jevnt fordelt i det hele tatt. Jeg synes det er en stor jobb, og jeg blir sliten av å ha alt det organisatoriske ansvaret. I tillegg synes jeg alle jobber jeg delegerer til mannen min blir så synlige og store, mens alt jeg gjør selv ikke vises like godt. Vi snakker ofte om det, og han er enig i at det er jeg som har dette ansvaret. Men det skjer ingen endring! Virker som vi har stivnet i disse rollene etter mange år sammen, og jeg ser ikke helt hvordan vi skal røske opp i det.. Jeg synes også det er vanskelig å vite om denne forventningen ligger mest i mitt eget hode. Denne forventningen om at hvis en oppgave ikke er sagt høyt og eksplisitt fordelt så er den min.. Jeg forsøker ofte å avvente, men ingen av oss klarer å endre oss ser det ut til..

Anonymkode: 4d52c...c17

Skrevet

Det er jeg som har ansvar for alt du ramser opp, og det er helt greit for meg. Jeg vet at mannen hadde taklet det om han måtte, men siden han er bortreist ca halve mnd så er det utfordrende for han å holde oversikt over alt som skjer. Han tar tilnærmet 100 % av alt husarbeid + bil og hage når han er hjemme, så jeg er svært fornøyd med fordelingen hos oss. 

Anonymkode: f88e1...6b7

Skrevet

Overhodet ikke. Og det er en avgjørende faktor for hvorfor vi ble skilt

Anonymkode: 2df7c...ec5

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Dette gjelder da først og fremst dere som er i heterofile forhold, med felles barn.

Det tredje skiftet, for de av dere som ikke kjenner til dette, innebærer alt organiseringen av og rundt familie AS. Ha oversikt over barnas klær ol., treninger, planlegging og innkjøp av gaver, avtale ting foreldre til barnas venner, huske og kjøpe gaver til bursdager barna går i, legeavtaler, tannlege ol., planlegging av mat i besøk, stelle til/pynte til ting som f.eks. jul, påske osv.

Er dette jevnt fordelt mellom dere? Hvis ikke, mener du det er greit og rettferdig at det ikke er det, og synes du det tredje skiftet faktisk er en ganske stor "jobb"?

Det er mye jobb, og der er visst mitt ansvar. Hvis ikke jeg gjør det blir det ikke gjort. Veldig urettferdig da jeg også gjør mest husarbeid. 

Anonymkode: 87f9d...954

Skrevet

Ganske jevnt.

Anonymkode: 27654...d48

Skrevet

Nå er jeg enke, så jeg har alle skiftene aleine. 
Men jeg savner min avdøde mann når jeg driver med administrasjonen av A/S Familien - han hadde en vidunderlig oversikt. Hente, kjøre, bringe, handle ... og ikke minst, taime alt sånn at de som skal på det ene og det andre rekker litt mat før og etter, og de som skal ha en gave får en, ferdig innpakka, og at ertene ligger i vann til morgendagens suppe, eller kjøttet er tatt opp av fryseren i rett tid. Åh, som jeg savner alt dette! Ungene er flinke og hjelper til, men de har ikke oversikt, de skyver ut ting til siste minutt, eller tar feilaktige egenvurderinger som får korthuset til å rase sammen.

Min eks derimot, hadde ikke noen ansvarsfølelse når det gjaldt administrasjon. Han kunne påta seg konkrete oppgaver, men å se hvordan de passet inn i resten av forløpet, det var ikke mulig. Og samme hva jeg skulle, måtte jeg finne "barnevakt" også når han selv faktisk var hjemme den dagen!

Anonymkode: 0cebf...a13

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Overhodet ikke. Og det er en avgjørende faktor for hvorfor vi ble skilt

Anonymkode: 2df7c...ec5

Gjenkjennelig.

Skrevet

Ikke i det hele tatt, og derfor er jeg singel. Egentlig har jeg ikke problem med å være «manegeren» i hjemmet, siden jeg er ganske organisert og liker å ha oversikten, men da trenger jeg at «mine ansatte» gjør jobben sin. Problemet var at jeg ble sett på som masete og kontrollerende, selv om vi ble enige om den fordelingen. Vi prøvde også å fordele oppgavene likt mellom oss, men da ble ikke 50% av oppgavene gjort.

Anonymkode: 57a19...837

Skrevet

Jeg syns det er helt merkelig at slike spørsmål fremdeles stilles. Jeg blir mildt sagt overrasket over ikke bare at kvinner fremdeles tar mest av oppgavene,men at de i tillegg både forsvarer det og syns at det er greit. Det er som om tiden har stått stille siden 50- tallet noen ganger, og det aller verste er valg av menn disse kvinnene tar. Hva kommer det av? Er det dårlige rollemodeller i fedre, eller hva er grunnen egentlig? 

Det er en selvfølge at begge bidrar like mye i et forhold. Ikke noe annet enn en selvfølge. 

Skrevet

Absolutt ikke. En av grunnene til at vi ble skilt.

Fem år etter bruddet spør min eks fortsatt når barna slutter på skolen på samværsdagen. De har sluttet til samme tid i 6,5 år... Tipper det kommer som et sjokk at eldstejenta begynner på ungdomsskolen til høsten (får nok en telefon om hvor hun er første samværsdag etter sommerferien).

Anonymkode: d2851...3c4

Skrevet

Akkurat nå er det svært skjevt. Min mann tar nesten alt. Han står uten jobb nå i noen måneder og da kan jeg sette inn et støt på jobbfronten. Han fikser lekser, mat, husarbeid, gaver, lege/tannlegetimer, stiller på guttas fotballtreninger osv. Behagelig.

Anonymkode: dae93...e7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør absolutt alt ! Alt faktisk. Rettferdig nei. 

Anonymkode: dbb56...b39

Skrevet
ReneRene skrev (15 minutter siden):

Jeg syns det er helt merkelig at slike spørsmål fremdeles stilles. Jeg blir mildt sagt overrasket over ikke bare at kvinner fremdeles tar mest av oppgavene,men at de i tillegg både forsvarer det og syns at det er greit. Det er som om tiden har stått stille siden 50- tallet noen ganger, og det aller verste er valg av menn disse kvinnene tar. Hva kommer det av? Er det dårlige rollemodeller i fedre, eller hva er grunnen egentlig? 

Det er en selvfølge at begge bidrar like mye i et forhold. Ikke noe annet enn en selvfølge. 

Hvor mange her tar oppgavene, forsvarer det og mener det er greit? Så vidt jeg kan se ønsker de fleste i tråden at begge bidrar likt.

Skrevet

Det var 100% mitt ansvar, og jeg var den som gjorde nesten alt av husarbeid,matlaging, barna, plenklipping, snømåking osv. Men gikk fra han, og livet ble mye lettere.

Anonymkode: 6496c...a3f

Skrevet

Vårt hjem og vårt liv har flere oppgaver enn de du ramser opp, arbeidsbyrden er jevnt fordelt men sikkert litt for mye delt ut i fra kjønn. Men det er ok, vi trives med det. Min mann ligger sjelden på sofaen, og gjør han det har han god grunn til å være sliten eller vi ligger der begge to

Anonymkode: 01300...f18

Skrevet

Begrepet "Familien AS" er faen meg noe av det dummeste jeg hører og leser. 

Anonymkode: 3b95b...b7e

Skrevet

Det var i mange år en selvfølge at jeg organiserte og delegerte oppgaver. Det var fryktelig slitsomt.
Vi har jobbet med en mer rettferdig fordeling, og det ble mye bedre noen år. 
Men så tok mannen en jobb med mye reising (og betydelig mer inntekt til vår felles økonomi), så nå ligger noe mer på meg igjen, og vi kjøper oss ut av en del husarbeid og vedlikehold. 

Det fungerer greit nå, selv om jeg har mest ansvar. Mannen har eneansvar for alt på Spond (alle kamper, turer og treninger ifbm barnas idretter). Bare det er deilig å slippe tak i. 
Ellers er det fremdeles jeg som må holde oversikten, planlegge hverdagen, og jeg delegerer oppgaver til mannen når han er hjemme. Ikke et perfekt system, men sånn blir det, når jeg er alene med ansvaret 2-4 ukedager hver uke. 

Anonymkode: 04ce7...19e

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Begrepet "Familien AS" er faen meg noe av det dummeste jeg hører og leser. 

Helt enig, det er en egen type som bruker det, gjerne de som «tar det tredje skiftet» alene og klager over det🤨

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare svare på spørsmålet uten å moralisere over emnet? Hvem forsvarer at de tar det og syns det er greit? Det skjer visst bare inni ditt hode. 

Anonymkode: f88e1...6b7

Skrevet

Nja...

Jeg har nok noe mer oversikt og jeg syns det er mest gøy. Jeg liker å fikse presanger, klær, helligdagspynt. Men om jeg drar han med i planleggingen så deltar han.  Men han planlegger verksted og oppussing, vedlikehold for hus og bil.  Hente og bringe deler vi på. logistikk av matinnkjøp og middager deler vi og på. lege og tannlege er den som har minst viktig avtale på jobb som tar... Men nå er de så store at det er kun transport da. treninger sliter vi begge med å følge med på... lenge leve spond... og det tar den som ikke har noe viktig fore.

Anonymkode: fc372...bfa

Skrevet

Jeg er født organisator, og det gjenspeiler seg i familien. Kort sagt, jeg er mer effektiv med planlegging og organisering enn med praktiske oppgaver. Det koster meg lite å ha oversikt og å vite hva som skal hvor, hvem som skal hva, hva som skal skje og ting som må ordnes både før og etter. Mannen er ganske motsatt, han er god til å få ting gjort, gjerne raskt og effektivt, men ikke alltid like god til å se det på forhånd, men han tar lett i mot "ordre".  Det meste vanlige i det daglige, ser han selvfølgelig, og i og med at han er mer effektiv, så er det oftest han som gjør det. Ellers har vi våre oppgaver som i løpet av årene bare har blitt "sånn" -  jeg gjør det, og han gjør det. Men begge kan gjøre den andres oppgaver, for det meste i alle fall, om det trengs.

Så for det meste er nok arbeidsbyrden ganske godt, og i våre øyne fornuftig, fordelt her i huset. 

Anonymkode: c16bb...7a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Helt enig, det er en egen type som bruker det, gjerne de som «tar det tredje skiftet» alene og klager over det🤨

Ja, akkurat som de sliter så mye mer enn alle andre. De gjør ikke det. Er heller ikke så fan av "det tredje skiftet" heller. Det er et begrep som ikke henger på greip. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det var da en pussig antagelse. Hos oss er det jevnt fordelt, og jeg lurte på noe, klaget ikke. Du ser forskjellen?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, akkurat som de sliter så mye mer enn alle andre. De gjør ikke det. Er heller ikke så fan av "det tredje skiftet" heller. Det er et begrep som ikke henger på greip. 

Hvordan mener du at det ikke henger på greip? Det er et etablert og ganske treffende uttrykk som det har blitt forsket mer på de siste årene. Jeg går ut i fra at du skjønner selve begrepet?

HI

Skrevet

Her hos oss er det mannen som tar mest av "det tredje skiftet". Han er flink til å organisere, ha oversikt og høyre kapasitet enn meg når det gjelder kjøring og henting av barn til venner og trening. Tipper han tar ca 70 % av dette og jeg resten.

Anonymkode: 8aa7f...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...