Gå til innhold

En hel generasjon sykeligjøres.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sier leder for helsesykepleierne Ann Karin Swang. Hun sier at mange tusen barn flere enn for tre år siden henvises til psykiatrien, og at voksne må gjøre barna mer robuste. De som henvises kan ta opp plasser til de som virkelig trenger hjelp, og vi må lære unge at livet byr på utfordringer uten at det sykeligjøres. Grunnen til at økningen er så stor tror hun er fordi helsesykepleierne hadde andre oppgaver under pandemien, og at barna da ikke hadde dem å snakke med så ting forble uløste. 

Nå har vi fått varsko fra Sanna og nå dette. Kanskje foreldre skal ta ett skritt tilbake og la barna få bryne seg litt, som fks i det minste gå til trening selv, klare å lytte til lydbøker og ikke dille med i ett og alt? Det er disse "perfekte" foreldrene som ødelegger barna mest. Samtidig må også andre voksne tørre å la barna tåle litt.

På tide å våkne? 

Anonymkode: 0444d...401

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På forsiden av VG for de som skulle være interesserte i flere detaljer. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76jgwK/flere-barn-og-unge-henvises-til-psykiatrien-ikke-robuste-nok Linken til saken er forøvrig fin å få med her. Ellers så tenker jeg at det er ingen som helst grunn til å blande Sanna inn i dette her. 

Selvfølgelig er det paralleller til det Sanna skrev! Hvorfor ignorere det? Hadde foreldre gjort litt mindre for barna til enhver tid som hun da, så ville opplagt barn klart mer selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig er det paralleller til det Sanna skrev! Hvorfor ignorere det? Hadde foreldre gjort litt mindre for barna til enhver tid som hun da, så ville opplagt barn klart mer selv. 

Personlig så tenker jeg at helsesykepleier i skolen som et lavterskeltilbud er supert.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Personlig så tenker jeg at helsesykepleier i skolen som et lavterskeltilbud er supert.

Hva betyr det? Relatert til hva? Det er ingen som har skrevet at det ikke skal være et tilbud mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva betyr det? Relatert til hva? Det er ingen som har skrevet at det ikke skal være et tilbud mer. 

Det betyr at det er viktig at de fremover ikke tar andre oppgaver og at de fremover har tid til ungdom som trenger en prat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

På forsiden av VG for de som skulle være interesserte i flere detaljer. 

Så hvorfor kan du ikke bare legge ut linken????????

Anonymkode: 50565...57f

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det betyr at det er viktig at de fremover ikke tar andre oppgaver og at de fremover har tid til ungdom som trenger en prat. 

Fremover ikke tar andre oppgaver som at hvis det skjer en samfunnskrise igjen hvor de trengs andre steder, så skal de likevel være på skolen så barna får en prat med akkurat dem? For det var sånn under pandemien at de trengtes andre steder, og derfor mange tusen nå flere enn før ikke takler å ikke få denne praten med dem. Som det sto i artikkelen så kan barna få den praten også i grupper osv. Det er ikke sikkert at de hadde trengt alle prestene heller hvis de var mer robuste, men at de har tilbud om å dele ting når det trengs - det er ingen uenige i. 

Skrevet

Ikke prestene, men pratene ☝️

Skrevet

Du mista meg da du brukte Sanna Sarromaa som sannhetsvitne. 

Anonymkode: 11ece...130

Skrevet

Så fordi at ungdommene (også) har blitt sterkt preget av nedstengning og pandemi, så må foreldrene skjerpe seg? Det blir jo en ekstrem sammenblanding av årsaker, hvor du ser helt bort ifra den direkte årsaken. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 minutter siden):

Så fordi at ungdommene (også) har blitt sterkt preget av nedstengning og pandemi, så må foreldrene skjerpe seg? Det blir jo en ekstrem sammenblanding av årsaker, hvor du ser helt bort ifra den direkte årsaken. 

Nei, det handlet ifølge Swang om at de ikke fikk praten om ulike problemer. At det hopet seg opp fordi de ikke takler normale følelser som oppstår når de blir ungdommer. De kunne prate om ting på andre måter, i grupper osv, men de er vel ikke vant til å dele fokus med flere kanskje? Eller at de ikke ser nytten med det, og det er jo ikke heldig. 

Skrevet

Foreldre må skjerpe seg, ja. Unge i dag tåler lite motgang og har ikke lært seg å ordne opp i ting selv. De skal ha alt tilpasset seg selv og tåler ikke å stå i stormen. De er foreldrene sin feil. 

Anonymkode: 5aaab...6ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Foreldre må skjerpe seg, ja. Unge i dag tåler lite motgang og har ikke lært seg å ordne opp i ting selv. De skal ha alt tilpasset seg selv og tåler ikke å stå i stormen. De er foreldrene sin feil. 

Ja det er foreldrenes feil. Det er bare veldig vanskelig å nå igjennom til mange av dem. Det er nok flere grunner til det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det handlet ifølge Swang om at de ikke fikk praten om ulike problemer. At det hopet seg opp fordi de ikke takler normale følelser som oppstår når de blir ungdommer. De kunne prate om ting på andre måter, i grupper osv, men de er vel ikke vant til å dele fokus med flere kanskje? Eller at de ikke ser nytten med det, og det er jo ikke heldig. 

Selvsagt er det eneste grunnen. Isolering, avlysing av aktiviteter, angst for at familien skulle få dårlig råd pga permitteringer og oppsigelser, angst for å bli syk, det å bli sett på som en spedalsk fordi de nøs i offentligheten, sorg over å ikke få treffe gamle og syke, det hadde nok ingenting med saken å gjøre.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (9 minutter siden):

Selvsagt er det eneste grunnen. Isolering, avlysing av aktiviteter, angst for at familien skulle få dårlig råd pga permitteringer og oppsigelser, angst for å bli syk, det å bli sett på som en spedalsk fordi de nøs i offentligheten, sorg over å ikke få treffe gamle og syke, det hadde nok ingenting med saken å gjøre.

Jeg tror jeg forholder meg til hva Swang sier her. Fordi hun er leder for de som er tettest på unges problemer. Det er bare dumt å avfeie det, for det gjør ihvertfall ikke saken bedre. Nå har vel kritikken vart også før pandemien, så at den tar seg opp er jo fordi det faktisk er direkte skremmende at vi sykeligjøre unge. De skal videre i livet og utføre samfunnsnyttige oppgaver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tror jeg forholder meg til hva Swang sier her. Fordi hun er leder for de som er tettest på unges problemer. Det er bare dumt å avfeie det, for det gjør ihvertfall ikke saken bedre. Nå har vel kritikken vart også før pandemien, så at den tar seg opp er jo fordi det faktisk er direkte skremmende at vi sykeligjøre unge. De skal videre i livet og utføre samfunnsnyttige oppgaver. 

Helt enig med deg!

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Dette starta ikke med pandemi. Men den er nok god å ha som unnskyldning for deg. Putesying under armene på barna og en overveldende mangel på å behandle dem så de blir levedyktige er en trend over tid.

Anonymkode: d20a3...0b8

Skrevet

Alldeles så uenig , det er ikke min oppfatning .

Anonymkode: 2db01...876

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det sier leder for helsesykepleierne Ann Karin Swang. Hun sier at mange tusen barn flere enn for tre år siden henvises til psykiatrien, og at voksne må gjøre barna mer robuste. De som henvises kan ta opp plasser til de som virkelig trenger hjelp, og vi må lære unge at livet byr på utfordringer uten at det sykeligjøres. Grunnen til at økningen er så stor tror hun er fordi helsesykepleierne hadde andre oppgaver under pandemien, og at barna da ikke hadde dem å snakke med så ting forble uløste. 

Nå har vi fått varsko fra Sanna og nå dette. Kanskje foreldre skal ta ett skritt tilbake og la barna få bryne seg litt, som fks i det minste gå til trening selv, klare å lytte til lydbøker og ikke dille med i ett og alt? Det er disse "perfekte" foreldrene som ødelegger barna mest. Samtidig må også andre voksne tørre å la barna tåle litt.

På tide å våkne? 

Hadde jeg vært ungdom i dag hadde jeg også blitt psykisk syk. Det samfunnet vi lever i i dag hvor alle skal bli krenket for alt er ikke lett å skjønne seg på. Og ALT skal vises så ekstremt mye forståelse. Det er ikke lenger lov å si «ta deg sammen» som vi fikk høre da vi var små, for alt skal forstås og overtolkes og snakkes om til det blir et problem. Og «alle» har depresjon, angst, fobier, komplekser… At noen skoler rapporterer at 40% av elevene føler seg mobbet sier litt om hvor lavt lista er lagt for å definere noe som mobbing. Det vi før kalte krangler og småerting og som vi løste selv er i dag mobbing. (Og ja, jeg vet at noen blir mobbet og at det er veldig alvorlig og må gjøres noe med, men jeg blir frustrert over hvor lite som skal til før barn/ungdom selv kaller det mobbing).

Anonymkode: 828b8...773

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke ett sted sier Swang at det er foreldrenes feil alene. 

Anonymkode: 121ff...f31

Skrevet

Poenget er at pandemien på ingen måte bidro på en god måte til å styrke de ungens psykiske helse. Ungdommene mistet 2 år hvor de normalt hadde utviklet sin selvstendighet. Selv om problemet var der før pandemien så er det jo dumt å avfeie at den bidro negativt ?

Skrevet

Det er ikke alt jeg ville delt i en gruppe heller og det handler ikke om at jeg ikke vil dele fokus. 

Skrevet

Det er nok ikke bare foreldrenes feil. Det er an sammensatt problemstilling. Man får bie fra foreldrene, og så lærer man at man ikke skal krenke andre. Men så er det varierende fra setting til setting hva som er krenkende. Man skal tolerere alle uansett legning, religion m, diagnose osv, men de som har en annen legning eller feks ADHD unnskyldes fordi det er jo synd på dem. Så kommer du hjem og da er det synd på deg. Så skal du passe på å si tydelig nei om noen seksuelt trakasserer deg, og samtidig skal du ha på klær som gjør at de ønsker å seksualisere deg. Du skal være deg selv, men helst ikke hvis det kan være en ulempe for andre. Du skal sladre og slarve, men ikke foran Trine og Per. Du skal være bare snill og grei, men du skal si fra på en slem måte om du er lei. Listen er evig lang.

Jeg jobber med ungdommer deler av tiden, og merker at det er stor forskjell på forventninger i de forskjellige hjemmene. Noen av de har lært at de har null ansvar for andre mennesker rundt seg, og kun for seg selv. Noen må da ta det ansvaret de ikke tar, og det er tøft

Nå er det ikke ungdommene selv som har lage disse normene og lovene. 

Anonymkode: 7a2a4...8ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...