Gå til innhold

Klage fra skolen - sjokoladepålegg på brødskiven i matpakken

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

For vår skole og for så vidt også barnehagen, har vi fått beskjed om at man ikke skal ha søte saker i matpakken. Herunder også pålegg. Unntak er prim og brunost fordi disse inneholder/er tilsatt viktige 'stoffer' som  jern og kalsium. Det syltetøyet som er på tube, som ikke inneholder annet enn bær, er og lov. Barna er selv veldig opptatt av å overholde dette på både egne og andres vegne. Jeg har ikke engasjert meg så veldig i dette, fordi jeg ikke ser det som noe problem å unngå disse matvarene. Vi har aldri slikt i hus, og barna mine synes ikke feks Nugatti er godt. Hvis det var det eneste de ville ha på skiva, og nektet å spise ellers, kan det jo hende jeg hadde sett annerledes på det og sannsynligvis angret på at jeg hadde introdusert dem for denne relativt usunne matvaren i utgangspunktet.

Anonymkode: bdc7a...57a

Akkurat hvordan kan barnehage og skole sjekke at man har riktig type syltetøy på skiven? Jeg tror nesten at dere tuller her i denne tråden, jeg har hatt barn i barnehage og skole i over 20 år og det har aldri blitt nevnt hva som er tillatt i matboksen. Jeg regner med at der det ev er et problem med usunne nistepakker blir det tatt opp på foreldresamtalene. 

Anonymkode: d5bd2...208

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat hvordan kan barnehage og skole sjekke at man har riktig type syltetøy på skiven? Jeg tror nesten at dere tuller her i denne tråden, jeg har hatt barn i barnehage og skole i over 20 år og det har aldri blitt nevnt hva som er tillatt i matboksen. Jeg regner med at der det ev er et problem med usunne nistepakker blir det tatt opp på foreldresamtalene. 

Dette syltetøyet har en gråere farge enn annet syltetøy. Og nei, tuller ikke. Hva som ikke er ønsket i matboksene får vi beskjed om hvert år ved skole- og barnehagestart. Det som er nytt for meg er at det tydeligvis er et stort problem for noen. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dette syltetøyet har en gråere farge enn annet syltetøy. Og nei, tuller ikke. Hva som ikke er ønsket i matboksene får vi beskjed om hvert år ved skole- og barnehagestart. Det som er nytt for meg er at det tydeligvis er et stort problem for noen. 

Kan det være et stobyfenomen, det å legge føringer for barnas kosthold på et slikt detaljnivå? Jeg bor i en liten by og kvaliteten på nistematen har aldri vært tema, verken i vedtekter eller på foreldremøter. 

Jeg er ganske omgjengelig av meg, lager lite støy og følger som regel reglene uten problemer, men jeg hadde blitt ordentlig muggen om andre hadde lagt seg opp i vårt kosthold så lenge det ikke er helseskadelig. Sjekke hva slags syltetøy barn har på skiven, jeg har aldri hørt på maken!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skolen har ikke noen myndighet til å legge føringer for kostholdet hos foreldre. Det er rett og slett ikke skolens oppgave. Det er regel hos dere, og det er et problem med den regelen siden barn blir tatt fra mat og andre blir opprørte. Regler skal ikke skape konflikter, tvert i mot. Så de har failet, og nei, de kan ikke tillate syltetøy som kun er uten sukker og så sjekke det hos den enkelte for å se om det har riktig farge.

Gi deg? 🙂

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Kan det være et stobyfenomen, det å legge føringer for barnas kosthold på et slikt detaljnivå? Jeg bor i en liten by og kvaliteten på nistematen har aldri vært tema, verken i vedtekter eller på foreldremøter. 

Jeg er ganske omgjengelig av meg, lager lite støy og følger som regel reglene uten problemer, men jeg hadde blitt ordentlig muggen om andre hadde lagt seg opp i vårt kosthold så lenge det ikke er helseskadelig. Sjekke hva slags syltetøy barn har på skiven, jeg har aldri hørt på maken!

Vi bor på landsbygda, men skole og barnehage er i en liten småby. Så noe storbyfenomen er det ikke.

Synes det er merkelig at dette er nytt for mange. Det var jo et tema i media da man begynte med sukkerbegrensing og sunn mat for en del år siden. (5-6 år siden, kanskje mer.) Husker at da var det en skole eller barnehage på østlandet som ikke tillot brun ost og prim heller. Det ble kostholdsmessig ikke godtatt , fordi disse påleggstypene tross alt gir kalsium og jern, så det fikk de ikke lov til å ikke godta dette i matpakken.

Selvsagt kontrollerer man ikke her heller at man har riktig syltetøy på maten. Man regner jo med at de fleste foreldre er noenlunde samarbeidsvillige og klarer å ordne dette selv. Men barna er veldig opptatt av dette, og gir tydelig beskjed når noen slurver og har med seg noe de ikke skal . Da reagerer læreren i forhold til dette.

Så vidt jeg har forstått, kom dette som en følge av at man ønsker sunnere barn. Vi lever i en tid der selv barn beveger seg lite. Kosten har hos flere og flere mye sukker og fast food. Det blir flere og flere overvektige barn og derav  barn med diabetes. Sukkerbegrensing er veldig lett å forholde seg til, og sukker er en matvare man lett kan klare seg uten.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men som en kan forvente. Barn er barn. Verden er ikke kjempestor enda .For dem er det alvorlig nok, å bryte med 'regelverket' som sier ikke søtt i matpakken. Og egentlig et sunnhetstegn at de reagerer. Vi må opp i adskillig større 'lovbrudd' før vi voksne tar affære og melder fra når noe er galt. Det er noe som skal læres det og. Barn lærer og reagerer ut fra den hverdagen de er i, feks når innholdet i matpakken strider mot det de har fått beskjed om. Matpakke er en stor og betydningsfull del av disse smås hverdag. Lærerens beskjed om hva som ikke skal være i denne, tas på alvor, fordi man fortsatt ser opp til læreren.

Men egentlig ser det ut til at Nugatti er alvorlig også for voksne, i og med at man vurderer brev til skolen osv. Er litt forskrekket kjenner jeg. Er glad jeg har barn som avskyr Nugatti , så slipper jeg å bli fristet til å trasse og lage krangel med lærer og skole om noe slikt. Mye annet godt å ha i matboksene.

Nei man kan ikke forvente det, har man derimot foreldre som snakker ned andres valg så kan man forvente det

Anonymkode: e6744...a26

Annonse

Nei vi hadde ingen regler på det i storby 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Vi bor på landsbygda, men skole og barnehage er i en liten småby. Så noe storbyfenomen er det ikke.

Synes det er merkelig at dette er nytt for mange. Det var jo et tema i media da man begynte med sukkerbegrensing og sunn mat for en del år siden. (5-6 år siden, kanskje mer.) Husker at da var det en skole eller barnehage på østlandet som ikke tillot brun ost og prim heller. Det ble kostholdsmessig ikke godtatt , fordi disse påleggstypene tross alt gir kalsium og jern, så det fikk de ikke lov til å ikke godta dette i matpakken.

Selvsagt kontrollerer man ikke her heller at man har riktig syltetøy på maten. Man regner jo med at de fleste foreldre er noenlunde samarbeidsvillige og klarer å ordne dette selv. Men barna er veldig opptatt av dette, og gir tydelig beskjed når noen slurver og har med seg noe de ikke skal . Da reagerer læreren i forhold til dette.

Så vidt jeg har forstått, kom dette som en følge av at man ønsker sunnere barn. Vi lever i en tid der selv barn beveger seg lite. Kosten har hos flere og flere mye sukker og fast food. Det blir flere og flere overvektige barn og derav  barn med diabetes. Sukkerbegrensing er veldig lett å forholde seg til, og sukker er en matvare man lett kan klare seg uten.

Ok, så det tillates at barn blir mobbet pga det de har med i matpakken? Høres ut som en ræva plass med ræva folk. Det er ok å rakke ned på andre men Gud forby om noen får i seg noe sukker. Tenker du det er bra for folkehelsa?

Anonymkode: 83f52...684

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg syns det er merkelig at du syns et er merkelig at ikke alle kjenner til dette. 

Personlig hadde jeg reagert sterkere på at det legges opp til at barna tillates å kritisere andres matpakker! Husk at det som regel ikke er småskolebarna selv som bestemmer hva som ligger i matboksen. 

Fokus på sunt kosthold kan gjøres på bedre måter enn å detaljstyre matpakken, altså. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns det er merkelig at du syns et er merkelig at ikke alle kjenner til dette. 

Personlig hadde jeg reagert sterkere på at det legges opp til at barna tillates å kritisere andres matpakker! Husk at det som regel ikke er småskolebarna selv som bestemmer hva som ligger i matboksen. 

Fokus på sunt kosthold kan gjøres på bedre måter enn å detaljstyre matpakken, altså. 

Ikke sant, høres helt sjukt ut!

Anonymkode: 83f52...684

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg undres over at dette ikke er kjent, fordi det i flere omganger har vært i media. Noen rasende over at man blander seg inn i folks privatliv på denne måten, andre påpeker viktigheten av godt kosthold, helsemessige gevinster , misunnelse osv osv. Akkurat som her inne nå .

Nei, småbarna lager ikke nista selv, det er derfor vi foreldre skal passe på hva vi putter i matboksene, slik at ingen kritiseres eller mobbes. Har faktisk egentlig ikke opplevd at dette er noe problem. Det er mer bestyrtelse over at noen har sånn og slik på maten og bryter med tillatelsen.

Og ja, trodde dette var helt vanlig på alle skoler. Mye mat som er god og uten sukker, jeg velger å bruke det i matboksene. Ser meg ferdig med å tenke gjennom dette flere ganger, som sagt har dette vært diskutert i media et utall ganger i årenes løp.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Helt enig 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg undres over at dette ikke er kjent, fordi det i flere omganger har vært i media. Noen rasende over at man blander seg inn i folks privatliv på denne måten, andre påpeker viktigheten av godt kosthold, helsemessige gevinster , misunnelse osv osv. Akkurat som her inne nå .

Nei, småbarna lager ikke nista selv, det er derfor vi foreldre skal passe på hva vi putter i matboksene, slik at ingen kritiseres eller mobbes. Har faktisk egentlig ikke opplevd at dette er noe problem. Det er mer bestyrtelse over at noen har sånn og slik på maten og bryter med tillatelsen.

Og ja, trodde dette var helt vanlig på alle skoler. Mye mat som er god og uten sukker, jeg velger å bruke det i matboksene. Ser meg ferdig med å tenke gjennom dette flere ganger, som sagt har dette vært diskutert i media et utall ganger i årenes løp.

Feil, feil, feil! Vi skal IKKE passe på hva som er i matboksen for å forhindre mobbing. Det er å begynne i så feil ende som det går an. Klassemiljøet må skapes så trygt at det er rom for alle varianter, fra den med rester fra gårsdagens niste fordi mamma eller pappa er syk og ikke orker til den som har med festniste pga at hn har bursdag. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Feil, feil, feil! Vi skal IKKE passe på hva som er i matboksen for å forhindre mobbing. Det er å begynne i så feil ende som det går an. Klassemiljøet må skapes så trygt at det er rom for alle varianter, fra den med rester fra gårsdagens niste fordi mamma eller pappa er syk og ikke orker til den som har med festniste pga at hn har bursdag. 

Hva er ditt bidrag til dette?

Den norske skolen må gjerne forby en viss type mat eller pålegge en annen type mat, MEN da må de servere den maten selv. All den tid skolemat ikke eksisterer i Norge (idiotisk!!) så må foreldrene få sende med det som fungerer for seg og deres barn.

Mine barn har fått med litt popcorn ved siden av maten sin noen ganger. Fikk tilbakemelding, via barnet, at det var ikke greit for det et godteri. På samme skole er sjokoladepålegg helt innafor (mine barn får ikke det, men klassekameratene har det på sin mat…), men popcorn var godteri.

Popcorn, som har masse fiber og er relativt sundt. Sånt bare fnyser jeg av.

Men tilbakemeldingen kom også indirekte via mitt barn som da var 6 år. Om lærerne har kommentarer til hva en seksåring har på maten kan de ta det direkte med foreldrene, ikke bruke barnet som budbringer!

Men uansett synes jeg ikke skolen skal legge seg i det: men mindre de observerer at noen for eksempel kun får loff med sjokoladepålegg eller godteri/kaker: da kan man ta en prat med foreldrene 

Anonymkode: aa44e...0ec

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er jeg enig i at er et viktig og riktig mål . Men hverken resteniste eller festmat trenger være søtt, usunt kliss.

Enda en ting som forventes av skolen, men som ingen heim har konkrete bidrag til. 

Ja, der er fint HVIS klassemiljøet er slik, men hvordan tenker du at skolen skal passe på at slik blir praktisert? Hvilke timer skal det gå på bekostning av? Dobbelkonsonanter, skjelettoppbygging, gym, sløyd, hva? Alt bare forventes at skolen skal legge til rette for. 

Hva er ditt bidrag til dette?

Bidrag til hva?

LME1001 skrev (6 minutter siden):

Enda en ting som forventes av skolen, men som ingen heim har konkrete bidrag til. 

Ja, der er fint HVIS klassemiljøet er slik, men hvordan tenker du at skolen skal passe på at slik blir praktisert? Hvilke timer skal det gå på bekostning av? Dobbelkonsonanter, skjelettoppbygging, gym, sløyd, hva? Alt bare forventes at skolen skal legge til rette for. 

Mitt tilsvar var til en som syns det var greit at skolen la føringer for hva barna skal ha på nisten og lot medelever kommentere på, og bli opprørt over, mat som ikke holdt seg innen rammene. Så du kan bare rulle inn stråmannargumentasjonen din. Forøvrig er det selvsagt skolens ansvar å skape et godt klassemiljø, i tillegg til å legge til rette for faglig utvikling. Du er lærer og skjønner ikke dette?

Ditt Bidrag til å skape et trygt klassemiljø. 

Jeg er ikke lærer. Men jeg oppdrar barna mine. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dette. Mye merkelig som blir påstått i tråden.

Gjest Danida
LME1001 skrev (6 timer siden):

Man tar ikke bort deler av undervisninga for å skape et trygt klassemiljø.
Man skaper et trygt klassemiljø for å tilrettelegge for læring. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (På 17.3.2023 den 20.08):

Det er det som er litt skummelt med noe av woke også- det ubehagelige skal ikke synes og høres. Men problemet er at det er der likevel

Hvorfor i alle dager blander du inn "woke"?

Danida skrev (16 minutter siden):

Hvorfor i alle dager blander du inn "woke"?

Og hvorfor i alle dager er det min kommentar her du reagerer på? Akkurat som om den er så oppsiktsvekkende ift alt annet som er skrevet i denne crazy tråden.. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Og hvorfor i alle dager er det min kommentar her du reagerer på? Akkurat som om den er så oppsiktsvekkende ift alt annet som er skrevet i denne crazy tråden.. 

Dette er vel mitt tjuende innlegg i tråden, så hvis du føler deg plukket ut som veldig eksklusiv, må jeg dessverre skuffe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...