Gå til innhold

Klage fra skolen - sjokoladepålegg på brødskiven i matpakken

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (41 minutter siden):

Det er ikke alle regler barn og voksne trenger å forstå eller være enige i. Dette er en sak jeg ikke hadde giddet å ta. Vil de ikke at det er sjokoladepålegg på skiva så lar vi være det da. Verre er det ikke. Det finnes langt viktigere saker å kjempe for.

Jo, den kampen hadde jeg tatt. Jeg har 3 barn, hvorav 2 av de spiser absolutt alt, mens den i midten kun liker prim, syltetøy og nugatti på skiva. I mine øyne er de 3 påleggene sidestilt hva angår næring og sunnhet. Eller mangel på sådan. For at han skal spise mat på skolen må han få en av de tingene. Jeg valgte prim, men det er jo ikke noe bedre enn nugatti, når alt kommer til alt. De 2 andre får ikke det (kanskje nugatti en og annen gang) og det er rett og slett fordi livet er urettferdig. De kan ikke få likt. Alt må gis på bakgrunn av behov.

Anonymkode: 14cd3...599

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (51 minutter siden):

Det er ikke alle regler barn og voksne trenger å forstå eller være enige i. Dette er en sak jeg ikke hadde giddet å ta. Vil de ikke at det er sjokoladepålegg på skiva så lar vi være det da. Verre er det ikke. Det finnes langt viktigere saker å kjempe for.

Kan du vær så snill å gi noen eksempler på regler voksne ikke forstår? Gjerne barn også. Jeg satt nemlig og tenkte over det sist det var et tema i tråden, og jeg kan ikke huske en eneste gang at jeg ikke har forstått en regel, eller har gitt noen barna ikke forstår. 

Hvis det var en regel som gjaldt hele skolen av en grunn, så ok. At en lærer begynner å moralisere eller belære ovenfor foreldre er noe helt annet. Hvilke voksne mennesker godtar sånt?  Da svarer man som hi og så lar man det ligge. Og ignorerer hele formaningen.

Endret av ReneRene
LME1001 skrev (12 timer siden):

En del av vårt yrke er å formidle kunnskap. En annen del er å lære våre unge håpefulle å se en sak fra flere sider. Du kunne gjerne hatt litt hjelp der 😅

Sukkerkick eller ikke, elevene går fort opp og rask ned i humør når de har hatt kanelboller eller annen søt mat. Er jo ikke nødvendig i det hele tatt. Men om du vil at din pode skal ha nugatti daglig, kan du jo bare det. Er jo ikke sånn at vi straffer de som gjør det. 

Grovbrødskive med sjokoladepålegg kan ikke sammenlignes med kanelbolle. Nugatti sukkerfri har mindre sukker enn brunost. Skal man nekte barna brunost også?

Det er ikke snakk om nugatti daglig. Det er snakk om én (!) dag i året med brødskive med nugatti. ÉN. Er det verre enn syltetøy hver dag hele året eller brunost hver dag hele året?

På min sønns skole er det noen tilknyttet hans trinn som er svært allergisk mot et næringsmiddel. Dette er noe han vanligvis har hatt med i matpakken. Det har vi fått beskjed om at ikke kan sendes med på skolen lenger og det er helt greit. Null stress og en god begrunnelse. De føringene føyer vi oss gjerne etter, skulle bare mangle. Sukkerskrekk hos en enkelt lærer hadde jeg glatt oversett. Barn har heller ikke noe problem med at det er ekstra på bursdager - det skjønner de greit.

Anonymkode: fc776...ebd

Her oppfordrer de til å ikke sende søtsaker av ulikt slag i matpakkene, fordi det blir så mye uro i klassen av det. Så kan man jo si at det er et oppdrageransvar å lære barn å tåle forskjeller, men slik opplæring tar tid, og i mellomtiden er det lærerne som må stå i konfliktene rundt "urettferdig" og "er det lov?" når foreldre velger å gi sine barn privilegier i skoletiden.

Den kampen kan man forvente at lærerne prioriterer om det gjelder Truls som er undervektig og ellers ikke klarer å spise, eller Anna som har nok problemer å hanskes med om ikke matpausen skal bli en kamparena. Men er det nødvendig å stå på barrikadene for "jeg lager, jeg bestemmer" om barnet helt fint takler en matpakke ingen blir misunnelig på? Har vi så lite tid sammen med barna våre, at vi ikke kan spare godene til de er hjemme om det bidrar til senke konfliktnivået i klassemiljøet?

På vår skole har de i alle fall nok å jobbe med angående vennskap, inkludering, oppførsel på sosiale medier, kroppspress langt ned i småskolen og stygg språkbruk. Om foreldre og barn forholder seg enkle anbefalinger med mindre barnet har behov for tilrettelegging, får lærerne frigjort tid til å jobbe med de større sosiale problemene og den faglige tilretteleggingen i gruppen.

Anonymkode: a5f47...ec1

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi lever ikke lenger i et samfunn som har øye for øye og tann for tann

Anonymkode: d7a87...7cb

Det gir absolutt ingen mening i denne konteksten.

Anonymkode: 2b5dd...483

Og jeg forstår ikke hvorfor det absolutt må søte saker til for at det skal være en ekstra glede i matpakka på bursdagen. Det er da så uendelig mye godt som læreren ikke ville reagert på. Har alltid undret meg på hvorfor noe må være skrekkelig søtt for å være ekstra godt for noen. 

En nugatti skive en gang i året er kanskje ikke noe stort problem, men det bør virkelig ikke være noe offer å la være heller, når det nå er denne retningslinjen læreren bruker. Tenker også at barna i dette tilfellet er såpass små at det lett blir turbulens og misunnelse i klassen. Et par år eldre, så kan man friere pøse på med hva man vil i matpakka. Og erfaringsmessig bryr lærerne seg heller ikke så mye om at retningslinjene angående dette, ikke følges til punkt og prikke da. 

Anonymkode: bdc7a...57a

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Og jeg forstår ikke hvorfor det absolutt må søte saker til for at det skal være en ekstra glede i matpakka på bursdagen. Det er da så uendelig mye godt som læreren ikke ville reagert på. Har alltid undret meg på hvorfor noe må være skrekkelig søtt for å være ekstra godt for noen. 

En nugatti skive en gang i året er kanskje ikke noe stort problem, men det bør virkelig ikke være noe offer å la være heller, når det nå er denne retningslinjen læreren bruker. Tenker også at barna i dette tilfellet er såpass små at det lett blir turbulens og misunnelse i klassen. Et par år eldre, så kan man friere pøse på med hva man vil i matpakka. Og erfaringsmessig bryr lærerne seg heller ikke så mye om at retningslinjene angående dette, ikke følges til punkt og prikke da. 

Hvis noen blir misunnelig på at noen har noe ekstra godt i matpakken på bursdagen får de faktisk ta det som et ledd i oppdragelsen. 

Anonymkode: d5bd2...208

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Er så lei sv det misunnelseskortet,slutt med det. 

Anonymkode: e6744...a26

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Turbulens og misunnelse?  Skal de bli skånet fra å føle slike følelser? Jeg tror ikke det er så lurt. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Turbulens og misunnelse?  Skal de bli skånet fra å føle slike følelser? Jeg tror ikke det er så lurt. 

Selvsagt skal de ikke skånes for det. Men problemene omkring dette kan foreldrene ta hjemme, ikke i skoletiden. Disse barna er små, de har ikke lært alt dette enda. Jeg skriver jo at et par år senere blir det annerledes.  Men slikt drama som det er her inne på siden nå pga en skive med Nugatti, er det ikke å forvente at små barn skal kunne forholde seg til den uten misunnelse.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt skal de ikke skånes for det. Men problemene omkring dette kan foreldrene ta hjemme, ikke i skoletiden. Disse barna er små, de har ikke lært alt dette enda. Jeg skriver jo at et par år senere blir det annerledes.  Men slikt drama som det er her inne på siden nå pga en skive med Nugatti, er det ikke å forvente at små barn skal kunne forholde seg til den uten misunnelse.

Men om de kjenner på misunnelse, hvilken skade gjør det? Og som sagt så har ganske små barn stor forståelse for at man har litt andre regler som bursdagsbarn. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Når de har begynt på skolen, så bør de lære å takle forskjeller ganske fort. Vi må slutte å skåne barn fra ubehageligheter og heller lære dem å stå i ting. Lære å akseptere at ulikheter er det uansett hvor man snur og vender seg. Ei skive med sjokopålegg må de virkelig tåle at andre spiser uten å skape turbulens. Det skulle nesten vært pålagt alle foreldre å sende med bursdagsbarn noe ekstra den dagen, så de andre klarte å skjønne at de ikke alltid får og oppnår det noen og enkelte gjør. De må lære å leve livet og bli mer robuste enn det de er nå. Det er det som er litt skummelt med noe av woke også- det ubehagelige skal ikke synes og høres. Men problemet er at det er der likevel. 

Kjenne på misunnelse ja, men noen kjenner ikke bare på det, det kommer til høylytt uttrykk.  Små barn har også stor rettferdighetssans. Sier regelen at man ikke skal ha Nugatti og søte ting, blir det ofte rabalder når regelen brytes.

Men ta det opp i FAU da. Innfør at på bursdager kan man ha med noe ekstra søtt og godt som man ønsker selv. Enten det er skive med Nugatti, bløtkake, sjokoladekakestykke, eller noe annet . Blir ikke kvitt misunnelse kanskje , men urettferdighetsfølelsen over at noen bryter reglene og tusker til seg godsaker, mens andre har foreldre som følger retningslinjene , blir redusert 

Men per i dag sier retningslinjen at dette ikke er ok, ikke på en bursdag heller, og da synes jeg det er unødvendig å mase om det all den stund det er så mye annet godt man kan stappe i matboksene som en bursdagsoppmunteing.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kjenne på misunnelse ja, men noen kjenner ikke bare på det, det kommer til høylytt uttrykk.  Små barn har også stor rettferdighetssans. Sier regelen at man ikke skal ha Nugatti og søte ting, blir det ofte rabalder når regelen brytes.

Men ta det opp i FAU da. Innfør at på bursdager kan man ha med noe ekstra søtt og godt som man ønsker selv. Enten det er skive med Nugatti, bløtkake, sjokoladekakestykke, eller noe annet . Blir ikke kvitt misunnelse kanskje , men urettferdighetsfølelsen over at noen bryter reglene og tusker til seg godsaker, mens andre har foreldre som følger retningslinjene , blir redusert 

Men per i dag sier retningslinjen at dette ikke er ok, ikke på en bursdag heller, og da synes jeg det er unødvendig å mase om det all den stund det er så mye annet godt man kan stappe i matboksene som en bursdagsoppmunteing.

Det er ikke noen regel her. Det er en lærer som prøver å belære foreldre fordi hun har nykker.

ReneRene skrev (1 time siden):

Det er ikke noen regel her. Det er en lærer som prøver å belære foreldre fordi hun har nykker.

Ok. På skolene her jeg bor, har vi denne regelen i hvert fall. (Barneskolene vel og merke.) Trodde det var nokså vanlig alle steder. Sikkert litt ulikt hvor strengt de ulike lærerne håndhever det. Vet at i noen tilfeller har barn blitt tatt fra kanelboller O.l. de har hatt med. Fått brødskive fra SFO i stedet. Men de strengeste her er medelevene som blir meget opprørt når noen har hatt med boller og annet søtt. Ikke misunnelse, men opprør fordi noen bryter regelen de har fått beskjed om. Mest forargelse hos de minste. 

Det er ok å kjenne på misunnelse, det er også ok å lære seg å overholde regler og retningslinjer. Det blir viktig senere i livet. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sååå enig! 

Anonymkode: d78a7...cc5

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ok. På skolene her jeg bor, har vi denne regelen i hvert fall. (Barneskolene vel og merke.) Trodde det var nokså vanlig alle steder. Sikkert litt ulikt hvor strengt de ulike lærerne håndhever det. Vet at i noen tilfeller har barn blitt tatt fra kanelboller O.l. de har hatt med. Fått brødskive fra SFO i stedet. Men de strengeste her er medelevene som blir meget opprørt når noen har hatt med boller og annet søtt. Ikke misunnelse, men opprør fordi noen bryter regelen de har fått beskjed om. Mest forargelse hos de minste. 

Det er ok å kjenne på misunnelse, det er også ok å lære seg å overholde regler og retningslinjer. Det blir viktig senere i livet. 

Det ser nesten ut som at regelen dermed skaper mer konflikt enn er av det gode som du fremlegger det. 

Her er det ingen regel, de opfordret til sunne matbokser men ingen regel, min fikk definitivt merke det når noen alltid hadde med kjeks, han overlevde det og vi fikk prat om at man er forskjellig og gjør ting forskjellig , sånn er livet 

Ganske ille forøvrig at de andre blir meget opprørt

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ganske ille forøvrig at de andre blir meget opprørt

Men som en kan forvente. Barn er barn. Verden er ikke kjempestor enda .For dem er det alvorlig nok, å bryte med 'regelverket' som sier ikke søtt i matpakken. Og egentlig et sunnhetstegn at de reagerer. Vi må opp i adskillig større 'lovbrudd' før vi voksne tar affære og melder fra når noe er galt. Det er noe som skal læres det og. Barn lærer og reagerer ut fra den hverdagen de er i, feks når innholdet i matpakken strider mot det de har fått beskjed om. Matpakke er en stor og betydningsfull del av disse smås hverdag. Lærerens beskjed om hva som ikke skal være i denne, tas på alvor, fordi man fortsatt ser opp til læreren.

Men egentlig ser det ut til at Nugatti er alvorlig også for voksne, i og med at man vurderer brev til skolen osv. Er litt forskrekket kjenner jeg. Er glad jeg har barn som avskyr Nugatti , så slipper jeg å bli fristet til å trasse og lage krangel med lærer og skole om noe slikt. Mye annet godt å ha i matboksene.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men som en kan forvente. Barn er barn. Verden er ikke kjempestor enda .For dem er det alvorlig nok, å bryte med 'regelverket' som sier ikke søtt i matpakken. Og egentlig et sunnhetstegn at de reagerer. Vi må opp i adskillig større 'lovbrudd' før vi voksne tar affære og melder fra når noe er galt. Det er noe som skal læres det og. Barn lærer og reagerer ut fra den hverdagen de er i, feks når innholdet i matpakken strider mot det de har fått beskjed om. Matpakke er en stor og betydningsfull del av disse smås hverdag. Lærerens beskjed om hva som ikke skal være i denne, tas på alvor, fordi man fortsatt ser opp til læreren.

Men egentlig ser det ut til at Nugatti er alvorlig også for voksne, i og med at man vurderer brev til skolen osv. Er litt forskrekket kjenner jeg. Er glad jeg har barn som avskyr Nugatti , så slipper jeg å bli fristet til å trasse og lage krangel med lærer og skole om noe slikt. Mye annet godt å ha i matboksene.

Men er det bare nugatti som setter så sterke følelser i sving? Hva med syltetøy, prim og brunost? Jeg har er barn som kun spiser leverpostei til både hverdag og fest, men har faktisk aldri tenkt på at skolen skal kunne begrense hva barna har på skiven. At det ikke er ønskelig med kaker og godteri skjønner jeg, men pålegg?? Da hadde jeg også blitt litt muggen, må jeg innrømme. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men er det bare nugatti som setter så sterke følelser i sving? Hva med syltetøy, prim og brunost? Jeg har er barn som kun spiser leverpostei til både hverdag og fest, men har faktisk aldri tenkt på at skolen skal kunne begrense hva barna har på skiven. At det ikke er ønskelig med kaker og godteri skjønner jeg, men pålegg?? Da hadde jeg også blitt litt muggen, må jeg innrømme. 

For vår skole og for så vidt også barnehagen, har vi fått beskjed om at man ikke skal ha søte saker i matpakken. Herunder også pålegg. Unntak er prim og brunost fordi disse inneholder/er tilsatt viktige 'stoffer' som  jern og kalsium. Det syltetøyet som er på tube, som ikke inneholder annet enn bær, er og lov. Barna er selv veldig opptatt av å overholde dette på både egne og andres vegne. Jeg har ikke engasjert meg så veldig i dette, fordi jeg ikke ser det som noe problem å unngå disse matvarene. Vi har aldri slikt i hus, og barna mine synes ikke feks Nugatti er godt. Hvis det var det eneste de ville ha på skiva, og nektet å spise ellers, kan det jo hende jeg hadde sett annerledes på det og sannsynligvis angret på at jeg hadde introdusert dem for denne relativt usunne matvaren i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...