Gå til innhold

Er dere med å kjøpe gave til kjæresten/samboers onkelbarn eller kjøper bare for deres tantebarn?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det har jeg gjort fra starten. Ble raskt kjent med dem og glad i dem og følte de ble mine tantebarn fra første gang jeg møtte dem og skiller ikke på biologiske og ikke biologiske. 

Anonymkode: 4e121...10c

Men da er mannen din med og kjøper gaver din dine nevøer og nieser også, ikke sant? Hvis ikke er han vel ikke glad i dem, eller han setter et skille mellom hvem som er de biologiske og hvem som ikke er de biologiske niesene og nevøene?

Anonymkode: 5c1ed...553

Fortsetter under...

Vi er selvfølgelig tante og onkel til barna på begge sider. Det er stort sett jeg som kjøper gaver uansett hvem det er til og vi har aldri satt opp noe regnestykke på hvordan det går opp eller hvilken konto pengene kom fra. 

Vi gir selvsagt gaver til alle nevøer og nieser på begge sider. MEN, jeg går ikke i kvinnefella og ordner alt av presanger. Det er en viktig del av det tredje skiftet at mennene tar ansvar for slike ting. Jaja, jeg vet mange av dere sier dere liker det osv osv, men det er enda et av de "usynlige" kvinneoppgavene som hindrer reell likestilling

Havhesten2017 skrev (3 timer siden):

Vi gir selvsagt gaver til alle nevøer og nieser på begge sider. MEN, jeg går ikke i kvinnefella og ordner alt av presanger. Det er en viktig del av det tredje skiftet at mennene tar ansvar for slike ting. Jaja, jeg vet mange av dere sier dere liker det osv osv, men det er enda et av de "usynlige" kvinneoppgavene som hindrer reell likestilling

Nei det er det ikke

Anonymkode: b6ab3...a89

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei det er det ikke

Men ønsker ikke mennene deres å legge flid i å kjøpe gaver til familien? Er de ikke glade i familiens barn og ønsker å glede dem?

Spør fordi mange av dere argumenterer med at dere kjøper gaver fordi dere er glade i dem dere kjøper gaver til. Da må jo det bety at mennene deres som ikke kjøper gaver bryr seg i særlig grad da?

Vi kjøper gaver til mennesker vi er glade i, uavhengig av blodsbånd og vi har felles økonomi slik at det ikke hR noe å si hvem som gjennomfører betalingen.

Anonymkode: 70b6b...c79

Annonse

Vi kjøper gaver til mennesker vi er glade i, uavhengig av blodsbånd og vi har felles økonomi slik at det ikke hR noe å si hvem som gjennomfører betalingen.

Nettopp. Ingen her fører regnskap over hverken penger eller hvem som kjøper hva. Det er tilfeldig hvem som ordner gavene.

Ut fra hi vil jeg tro at dere ikke har vært sammen så lenge, og at dere ikke har felles økonomi? Isåfall blir jo mange av svarene er ganske irrelevante.

Jeg hadde en særboer i 10 år, der kjøpte vi de gavene tilhørende «vår side», men skrev fra begge.

Forstår jeg det riktig når du har handlet inn alle gavene, til både din og hans side, skrevet fra begge og så betaler han ikke tilbake? Det hadde jeg faktisk tatt opp. Enten spleiser man på gavene (slik som de med fellesøkonomi gjør uavhengig av hvem som handler inn) eller så tar han tiden med å handle inn til sin side, og du til din, og så skriver begge at gaven er fra begge.

Anonymkode: ec98b...4fe

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvis dere ikke hadde felles økonomi, hadde du syntes det var greit å betale for alle gavene, eller hadde du forventet at dere hadde delt på utgiftene?

Og tenker du at det å ønske å dele på utgiftene henger sammen med hvor glad eller ikke glad man er i gavemottakeren?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men ønsker ikke mennene deres å legge flid i å kjøpe gaver til familien? Er de ikke glade i familiens barn og ønsker å glede dem?

Spør fordi mange av dere argumenterer med at dere kjøper gaver fordi dere er glade i dem dere kjøper gaver til. Da må jo det bety at mennene deres som ikke kjøper gaver bryr seg i særlig grad da?

Herregud, du tuller nå? Ikke glad i de fordi de ikke kjøper gaven? Må være  noe sv det dummeste jeg har lest

Ut fra hi vil jeg tro at dere ikke har vært sammen så lenge, og at dere ikke har felles økonomi? Isåfall blir jo mange av svarene er ganske irrelevante.

Jeg hadde en særboer i 10 år, der kjøpte vi de gavene tilhørende «vår side», men skrev fra begge.

Forstår jeg det riktig når du har handlet inn alle gavene, til både din og hans side, skrevet fra begge og så betaler han ikke tilbake? Det hadde jeg faktisk tatt opp. Enten spleiser man på gavene (slik som de med fellesøkonomi gjør uavhengig av hvem som handler inn) eller så tar han tiden med å handle inn til sin side, og du til din, og så skriver begge at gaven er fra begge.

Anonymkode: ec98b...4fe

Nei sånn må man ikke gjøre det. Ikke felles. Økonomi her jamen jeg kjøper likevel gavene . Han kjøper andre ting

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Herregud, du tuller nå? Ikke glad i de fordi de ikke kjøper gaven? Må være  noe sv det dummeste jeg har lest

… men skjønner du hvorfor jeg spør?

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vi har felles økonomi så begge betaler for alles gaver. Jeg sørger for innkjøp av gaver til mine søskens barn, mannen min sørger for innkjøp til hans søskens barn. 
Jeg påtar meg ikke innkjøpsansvar for alle i familien bare fordi jeg er kvinne, og mannen min er i full stand til å finne fine, passende gaver som blir satt pris på av mottakerne.

Samme her. Vi har felles økonomi, men har ansvaret for å finne gaver til hver vår side. Ikke fordi jeg ikke er glad i tantebarn på hans side, eller omvendt, men fordi jeg orker ikke å stå med alt ansvaret for gaver ol. bare fordi jeg tilfeldigvis er kvinne. Nå blir det en jevn fordeling i stedet. 

Anonymkode: 9ad15...206

ReneRene skrev (15 timer siden):

Husk at alle ikke er så tradisjonelle. Noen kaller foreldre ved fornavn, og noen kaller tanter og onkler ved navn, og jeg var ikke tante til hans nevøer og nieser, men en av de yngste kalte meg det. Alle gjør jo ikke ting på samme måte. 

Det er ikke alle som har så mye kontakt med barna til søsken heller. 

Man er jo tante og onkel uavhengig av hva man kalles? På mannen sin side har de ikke tradisjon for å bruke begrepet tante eller onkel, det betyr jo ikke at jeg ikke er tanten deres? 

Så jeg er nok med flertallet her, vi kjøper inn gaver fra begge to til alle tantebarn. Eg fikser det fordi jeg elsker å shoppe. 

Anonymkode: d61e4...f8d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man er jo tante og onkel uavhengig av hva man kalles? På mannen sin side har de ikke tradisjon for å bruke begrepet tante eller onkel, det betyr jo ikke at jeg ikke er tanten deres? 

Så jeg er nok med flertallet her, vi kjøper inn gaver fra begge to til alle tantebarn. Eg fikser det fordi jeg elsker å shoppe. 

Ja, man har en tradisjonell tittel uansett rolle man har. Men poenget var at jeg ikke hadde noe ønske om å bli kalt tante og at det var helt greit med fornavn, og at jeg var onkels kjæreste/ samboer/ ektefelle. Jeg så ikke på slekta hans som min slekt i det hele tatt, og heller ikke han så på min som sin. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ja, man har en tittel uansett rolle man har. Men poenget var at jeg ikke hadde noe ønske om å bli kalt tante og at det var helt greit med fornavn, og at jeg var onkels kjæreste/ samboer/ ektefelle. Jeg så ikke på slekta hans som min slekt i det hele tatt, og heller ikke han så på min som sin. 

Men det har da ingenting med det som diskuteres her å gjøre. Det er svært sjelden at et par som lever sammen ikke anser seg som en del av storfamilien, så lenge de er normaltfungerende.  

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det har da ingenting med det som diskuteres her å gjøre. Det er svært sjelden at et par som lever sammen ikke anser seg som en del av storfamilien, så lenge de er normaltfungerende.  

Normalt fungerende? 🙂 Det har med at jeg svarte på hi og spørsmål jeg fikk. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg vil ikke virke grådig på en 100-200 lapp heller men tenker om det blir vært år + julegaver når vi flytter inn osv, han er onkel til 3 søte barn, jeg har et barn fra før som er 5 år og er tante til 2 søte barn. 
vil gjerne si at vi tar våre egne onkel/tante barn men skriver at det er fra begge for å gjøre det billigst, når han var med i mitt tantebarna bursdag så kjøpte jeg gave, og forventet ikke at han skulle være med å spleise for den, bare skrev at den var fra oss begge

hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 96e46...4a3

Han tar sine, jeg tar mine, begge navn står på alle lapper.

Å ivareta sine egne familierelasjoner er da hvert individ sin egen oppgave. Ikke samboerens.

Anonymkode: 6b3b9...086

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Om det er sjelden eller ofte vet ikke du noe om, du har ikke oversikt over alle storfamilier i Norge eller hvordan de former sine relasjoner.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om det er sjelden eller ofte vet ikke du noe om, du har ikke oversikt over alle storfamilier i Norge eller hvordan de former sine relasjoner.

Hva jeg vet eller ikke vet, vet ikke du noe om. Du vet ikke hvilken oversikt jeg har over alle storfamilier i Norge og hvordan de former sine relasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...