Gå til innhold

Er dere med å kjøpe gave til kjæresten/samboers onkelbarn eller kjøper bare for deres tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke virke grådig på en 100-200 lapp heller men tenker om det blir vært år + julegaver når vi flytter inn osv, han er onkel til 3 søte barn, jeg har et barn fra før som er 5 år og er tante til 2 søte barn. 
vil gjerne si at vi tar våre egne onkel/tante barn men skriver at det er fra begge for å gjøre det billigst, når han var med i mitt tantebarna bursdag så kjøpte jeg gave, og forventet ikke at han skulle være med å spleise for den, bare skrev at den var fra oss begge

hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 96e46...4a3

Fortsetter under...

Skrevet

Ja selvsagt. Det er jo mine tantebarn også ❤️

Anonymkode: c8a05...3b1

Skrevet

Jeg ser ikke på det som hans og mine nieser og nevøer altså. 

Vi er et par, og vi er tante og onkel til både hans og mine søsken sine barn.

Vi har ikke 100% felles økonomi, men likevel er mine penger hans og omvendt, vi deler på både inntekter og utgifter.

Anonymkode: 36b8a...7db

Skrevet

Vi har felles økonomi, så ja.

Men her kjøper vi sjelden bursdagsgaver til hans side, husker aldri når de har bursdag og vi blir aldri bedt. 

Julegaver kjøper vi.

Anonymkode: 03c61...200

Skrevet

Nei, vi kjøpte selv til våre slektninger, også nevøer og nieser. Skrev fra begge på alt. 

Skrevet
ReneRene skrev (4 minutter siden):

Nei, vi kjøpte selv til våre slektninger, også nevøer og nieser. Skrev fra begge på alt. 

Tenker det er bedre, synes jula og mange bursdager blir dyrt da jeg har egne tantebarn, vi ser sjeldent hverandres onkel og tantebarn uansett, så vi har ikke noe stor forhold til hverandres onkel/tantebarn

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenker det er bedre, synes jula og mange bursdager blir dyrt da jeg har egne tantebarn, vi ser sjeldent hverandres onkel og tantebarn uansett, så vi har ikke noe stor forhold til hverandres onkel/tantebarn

Ja, vi ble ihvertfall fort enige om det, men det er ikke en fasit. Dere som par avgjør det, og jeg tror begge deler er vanlig.

Skrevet

I de forholdene jeg har vært i fra rundt 20-årsalderen så har vi alltid kjøpt til hver vår side og skrevet fra begge på alt. 

Anonymkode: fdbbe...e58

Skrevet

Handler slikt om penger altså? Så vulgært.

Skrevet

Vi har ikke hans og mine , vi er ett psr og har felles nieser oh nevøer. 
jeg kjøper alle gaver 

Anonymkode: b6ab3...a89

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg vil ikke virke grådig på en 100-200 lapp heller men tenker om det blir vært år + julegaver når vi flytter inn osv, han er onkel til 3 søte barn, jeg har et barn fra før som er 5 år og er tante til 2 søte barn. 
vil gjerne si at vi tar våre egne onkel/tante barn men skriver at det er fra begge for å gjøre det billigst, når han var med i mitt tantebarna bursdag så kjøpte jeg gave, og forventet ikke at han skulle være med å spleise for den, bare skrev at den var fra oss begge

hvordan gjør dere det?

Men de blir jo dine tantebarn og vel, og omvendt?

Anonymkode: cbab0...3a0

Skrevet
sug lut skrev (10 minutter siden):

Handler slikt om penger altså? Så vulgært.

Kan fort bli dyrt med mange barn som skal ha bursdagsgave og julegave, og tror ikke mange av barna bryr seg hvem de får gave av. 

Skrevet

Jeg kjøper alt av gaver. Uavhengig om det er min eller hans slekt.

Anonymkode: d84b8...363

Annonse

Skrevet

Det høres ikke ut som at dette er er forhold du har tenkt å involvere deg noe særlig i så da er det like greit å holde det hver for seg. 
For min del hadde det vært helt uaktuelt å skille sånn, min mann er onkel til min brors barn og jeg er selvfølgelig tante til hans søskens barn! Mitt liv ville vært fattigere uten mine fantastiske nevøer og nieser på min manns side. Det gir meg mye glede å kjøpe gaver til dem. 

Skrevet

Kan fort bli dyrt med mange barn som skal ha bursdagsgave og julegave, og tror ikke mange av barna bryr seg hvem de får gave av. 

Hvis ikke de bryr seg om hvem de får gave av må det være kjedelige gaver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men de blir jo dine tantebarn og vel, og omvendt?

Husk at alle ikke er så tradisjonelle. Noen kaller foreldre ved fornavn, og noen kaller tanter og onkler ved navn, og jeg var ikke tante til hans nevøer og nieser, men en av de yngste kalte meg det. Alle gjør jo ikke ting på samme måte. 

Det er ikke alle som har så mye kontakt med barna til søsken heller. 

Skrevet

For det første har vi felles økonomi, så pengene kommer fra samme pott. For det andre- vi er da begge tante og onkel til alle barna. Vi er jo hverandres familie.

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Husk at alle ikke er så tradisjonelle. Noen kaller foreldre ved fornavn, og noen kaller tanter og onkler ved navn, og jeg var ikke tante til hans nevøer og nieser, men en av de yngste kalte meg det. Alle gjør jo ikke ting på samme måte. 

Det er ikke alle som har så mye kontakt med barna til søsken heller. 

Jeg spurte ikke deg.

Skrevet

Jeg spurte ikke deg.

Sant det, men iom at du tenker at alle følger samme mønster og tradisjoner, og vi diskuterer samme sak her, så tenkte jeg bare å minne deg på det.

En inngiftet slektning er kanskje ikke i bildet for alltid heller. Veldig ofte ikke, så hvis en bytter partner flere ganger som ikke er uvanlig, så blir det mange tanter og onkler etterhvert. 

Skrevet

Jeg kjøper alle gavene her i huset, men vi skriver selvfølgelig fra begge 🙂. Eneste gavene mannen min kjøper er de som er til meg 😉

Anonymkode: 4315d...c2d

Skrevet

Hos oss har det blitt sånn at jeg kjøper til barna på min side av familien, og han kjøper til hans. Skriver selvfølgelig fra begge, pluss barnet vårt. 

Anonymkode: 16674...3b7

Skrevet

Ja, det har jeg gjort fra starten. Ble raskt kjent med dem og glad i dem og følte de ble mine tantebarn fra første gang jeg møtte dem og skiller ikke på biologiske og ikke biologiske. 

Anonymkode: 4e121...10c

Skrevet

Jeg kjøper til min side og han til sin. Alle står på kortet 

Anonymkode: 0ba9e...4fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

hvordan gjør dere det?

Men hvordan tenker du at det blir noen økonomisk forskjell?

Han har tre barn som får gave til bursdag og jul, la oss si 400 pr gave x 3 barn = 2400 i året. 

Tre barn på din side også, blir 2400 i året der også. 

Om dere betaler 100% av gavene på egen side, eller spleiser 50/50 på alle gaver, så betaler dere uansett 2400 hver. 

Regner med ditt eget barn får mer enn tantebarn, så eksempelet mitt stemmer ikke helt. Men hvorfor drive å skille mitt og ditt på alle områder, for å unngå en hundrelapp eller tre ekstra i ÅRET, ikke i uka. 

Bor man sammen så spleiser man på mat, strøm, aktiviteter, ferier+++ som koster enormt mye mer enn noen små gaver…

Det høres utrolig kjipt og smålig ut. Tenker dere to hyller hver i kjøleskapet og separat mat også?

Personlig skjønner jeg ikke poenget med å ha separat økonomi hvis man deler livet med noen. 

Anonymkode: 853dd...93f

Skrevet

Vi har felles økonomi så begge betaler for alles gaver. Jeg sørger for innkjøp av gaver til mine søskens barn, mannen min sørger for innkjøp til hans søskens barn. 
Jeg påtar meg ikke innkjøpsansvar for alle i familien bare fordi jeg er kvinne, og mannen min er i full stand til å finne fine, passende gaver som blir satt pris på av mottakerne.

Anonymkode: 5c1ed...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...