Gå til innhold

Dere som dyrker stort og smått ute om sommeren

Anbefalte innlegg

Jeg har planlagt følgende:

- En pellekasse med jordbær
- En pellekasse med paprika
- En pellekasse med chili
- En pellekasse med agurk
- En pellekasse med gresskar
- 2 store bøtter med 3 forskjellige microbusker med tomater.

Pellekassene er 80*120 cm

Da har jeg en kasse igjen.
Ut fra det jeg allerede har planlagt, hva ville dere hett i den siste?

Anonymkode: 19486...e0b

Fortsetter under...

Jeg må alltid ha reddik og sukkererter, så anbefaler det. De trenger litt plass, men er lette å dyrke. Har som oftest en pallekarm med det, og gulrøtter, plukksalat og forskjellige fargerike beter i en annen.

Anonymkode: 14c82...a8b

Gulrøtter, rødbeter, salat, sukkererter. Kan også plantes innimellom de andre (jordbær er fint som kantvekst i kasser hvor du dyrker andre ting). 

Åpne karmer eller overbygde? Kan være du bør planlegge overbygg på den med chili for å få avling. Avhengig av klimasone agurken og paprikaen og.

Anonymkode: 7b7c0...2b4

Annonse

Eg er litt usikker på om eg ville hatt chili og paprika ute i pallekarm .dei liker det barn og godt rundt seg så ville heller hatt dei i potte inntil ein vegg eller i le ein annan plass .

Me liker godt potet,salat ,reddik , grønnkål,  spinat , sukkerert , mais i pallekarm . Veldig enkelt å få til ein flott avling .

Anonymkode: 0d5f6...1d6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eg er litt usikker på om eg ville hatt chili og paprika ute i pallekarm .dei liker det barn og godt rundt seg så ville heller hatt dei i potte inntil ein vegg eller i le ein annan plass .

Me liker godt potet,salat ,reddik , grønnkål,  spinat , sukkerert , mais i pallekarm . Veldig enkelt å få til ein flott avling .

Anonymkode: 0d5f6...1d6

Chilien og paprikaen er i kassene inntil en levegg.
Det har fungert utmerket tidligere år :)

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns gulrot og sukkererter hører med, eventuelt aspargesbønner hvis du vil ha noe litt mer originalt.

Hvilken klimasone bor du i? 

Anonymkode: b990c...495

Bor på Romerike, Østlandet

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bor på Romerike, Østlandet

Wow, det gjør faktisk jeg også. Jeg visste ikke at det gikk an å få til chilli og paprika ute her, det skal jeg sannelig prøve i sommer.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Wow, det gjør faktisk jeg også. Jeg visste ikke at det gikk an å få til chilli og paprika ute her, det skal jeg sannelig prøve i sommer.

Jeg har dyrket chili og paprika utendørs i flere år før jeg fikk drivhus. Med ganske varierende resultat, alt etter sesong. Selv om jeg har sådd i januar og forkultivert innendørs med vekstlys. Og jeg bor lunt til på Sørlandet. 

Hvis du skal lykkes ville jeg lest meg opp på hardføre og tidlige sorter, for eksempel på tomatprat.no , og sådd innendørs med vekstlys i januar, og herdet fra tidlig vår så du får store og hardføre planter før utplanting. 

Anonymkode: b1f49...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...