Gå til innhold

Lurte på å ha ost og kjeks til helgen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er mye jeg ikke har vært borti og, men jeg betviler ikke andre som sier det går an. Det er ost. Og kjeks. Klart det kan spises sammen! 

Jeg spiste forresten bringebærsyltetøy med kaviar HVER DAG som liten! Men du har kanskje ikke vært borti det heller

Anonymkode: c146b...556

Hvitost er jo ikke noe man koser seg med som i ost og kjeks😅 Det er jo hverdagspålegg. Smaker jo ikke noe særlig. At jeg aldri har vært borti at noen serverer hvitost på ostebrett til kjeks viser jo at det er det mange som er enig i. Man vil jo gjerne ha litt god ost da, noe man ikke spiser hver dag til frokost liksom. Serverer du melt til ost og kjeks også kanskje? 🤣

Anonymkode: 0e72f...5c1

Fortsetter under...

59 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvitost er jo ikke noe man koser seg med som i ost og kjeks😅 Det er jo hverdagspålegg. Smaker jo ikke noe særlig. At jeg aldri har vært borti at noen serverer hvitost på ostebrett til kjeks viser jo at det er det mange som er enig i. Man vil jo gjerne ha litt god ost da, noe man ikke spiser hver dag til frokost liksom. Serverer du melt til ost og kjeks også kanskje? 🤣

Nå var det ikke snakk om hva man serverer i litt finere selskap, men hva en som ikke har prøvd så mye oster kan ha på kjeks. Jeg liker ikke så mye ost, de eneste jeg synes er spiselige er veldig milde oster, helst sikkert noe du ville sett på som hverdagspålegg og kjedelig. Hva du synes er god ost er ikke det samme som det jeg vil ha. Jeg hadde nok heller ikke servert Synnøve gulost på ostefat hvis jeg skulle hatt besøk, men jeg kunne lett spist det selv 🙂 mange ville nok godtatt en ordentlig engelsk cheddar på et ostefat også, men i England er det "hverdagsosten".

Anonymkode: 8f4de...d85

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå var det ikke snakk om hva man serverer i litt finere selskap, men hva en som ikke har prøvd så mye oster kan ha på kjeks. Jeg liker ikke så mye ost, de eneste jeg synes er spiselige er veldig milde oster, helst sikkert noe du ville sett på som hverdagspålegg og kjedelig. Hva du synes er god ost er ikke det samme som det jeg vil ha. Jeg hadde nok heller ikke servert Synnøve gulost på ostefat hvis jeg skulle hatt besøk, men jeg kunne lett spist det selv 🙂 mange ville nok godtatt en ordentlig engelsk cheddar på et ostefat også, men i England er det "hverdagsosten".

Anonymkode: 8f4de...d85

Derav forslag om brie og kremoster, de er milde fine nybegynner oster. Regner ikke hi er ute etter oster hun allerede spiser, og hvitost ble nevnt som en ost hun allerede kjenner til. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er oster jeg har brukt på knekkebrød. Dette blir mitt første ostefat med kjeks. Ble spurt hvilke oster jeg kjente til. 

Anonymkode: 50cec...f57

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette er oster jeg har brukt på knekkebrød. Dette blir mitt første ostefat med kjeks. Ble spurt hvilke oster jeg kjente til. 

Hvis du går på butikker med ostedisk kan du faktisk smake litt hvis du snakker med de bak disken. Meny har ofte sånn disk eller spar. 

Det finnes også noen pakker med mange små i som er fine til å teste ut nye smaker. Castello finnes i det, og en rund pakke som har 6 ulike trekanter i med ulik smak. 

Lykke til! Ost og kjeks er godt! 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

og en rund pakke som har 6 ulike trekanter i med ulik smak. 

Tenker du på denne, eller finnes det en med 6 trekanter og?

https://meny.no/varer/ost/smoreoster/smoreost/buko-ost-5760466321150

Anonymkode: 18aaa...14d

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, tror det er den. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Supert. Kunne sett etter denne. Takk 🙂

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for masse gode svar og tips. Ikke spist mye ost så nybegynner, men hadde lyst å forsøke noen for å se om jeg likte noen. En start 🙂

I og med du er nybegynner, ville jeg valgt en blanding av lett og litt mer, så kan du prøve litt om du liker de friske eller mer skarpe smakene, uten å ta helt av. 

Forslag til 3 forskjellige

Ridderost (lukter sure sokker, men er veldig god til kjeks) 

Castello taste Hawaii (forsvinner alltid fra ostefatet, så den er lettspiselig og deilig søt sammenlignet med andre smaker) 

En klassisk brie med marmelade til, gjerne av fiken eller bær. 

Anonymkode: c0ddd...7a1

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I og med du er nybegynner, ville jeg valgt en blanding av lett og litt mer, så kan du prøve litt om du liker de friske eller mer skarpe smakene, uten å ta helt av. 

Forslag til 3 forskjellige

Ridderost (lukter sure sokker, men er veldig god til kjeks) 

Castello taste Hawaii (forsvinner alltid fra ostefatet, så den er lettspiselig og deilig søt sammenlignet med andre smaker) 

En klassisk brie med marmelade til, gjerne av fiken eller bær. 

Anonymkode: c0ddd...7a1

Takk for tipsene dine 😊 Ut å handle nå snart. 

Jeg ville hatt en god cheddar (smuldrete og hvit, ikke orangefarget og gummiaktig, dette er det eneste området jeg er ostesnobb), manchego, myk geitost (chevre) og en blåmuggost. Da hadde jeg vært fornøyd, men det var en god idé å gå innom en Meny og spørre om de har noen smaksprøver. Da finner du ut hva du liker. 

Anonymkode: edfb1...37b

Annonse

Jeg er lite glad i oster, men kan kose meg gløgg med et fat bestående av hvitost, brie, eple og druer! Pleier kjøpe ritzkjeks eller de firkanta (husker ikke hva de heter, men pakningen er blå tror jeg). Også smør!

Anonymkode: 05ce3...bd5

Anonym bruker skrev (På 15.3.2023 den 10.51):

Joda, og en ost kan holde det også hvis du pynter og har tilbehør, mer vanlig er minimum tre oster. Jeg tok utgangspunkt i at hi var vant til kun hvitost og brunost da jeg svarte. Kremoster og tubeost har ingenting på et ostefat å gjøre hvis man skal ha gjester. 

Anonymkode: 9cf2e...67e

Selvsagt har det det

Anonymkode: 7b3e5...591

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da er jeg klar for ost og kjeks kveld. Håper jeg liker det jeg har kjøpt. Takk for tips her 🙂 Noe nytt og spennende.,

DF37797C-4765-4CAA-9AF8-AC2FCC665119.jpeg

Kos deg! Håper det faller i smak!

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Veldig fornøyd med osten jeg kjøpte og når de er det flere spennende oster jeg vil prøve som dere tipset om. Takk 🙂

spist opp 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...