Gå til innhold

Bør referanser være avklart til jobbintervju eller er det ok å kontakte disse like etterpå?

Anbefalte innlegg

Hva forventer arbeidsgiver egentlig? Det tar jo kort tid å ta kontakt med referanser ,samt sende kontaktinfo til intervjuer, men fremstår det bedre å ha kontaktet de i forkant av intervju? Hva tenker dere?

Anonymkode: bb670...5da

Fortsetter under...

Nei, du trenger da ikke det. Du har med relevant info, og referanser er tillegg til inntrykket de får av deg selv, og disse ringer de ikke før etter intervjuet hvis det ikke er noe spesielt. Hvis jeg skjønte spørsmålet ditt riktig. 

Anonymkode: 1aa34...adc

Hvorfor vente? Det er klart at arb.giver setter pris på alt som er klart. Det avgjør neppe om du får jobben eller ikke, men teller positivt om det er klart.

Anonymkode: 7b579...6b1

Referanser skal du ha avklart med i forkant! Hadde jeg blitt oppringt av en arbeidsgiver som spurte om en som ikke hadde avklart dette på forhånd, så hadde jeg sagt i fra om det, og det ville neppe slått positivt ut for den arbeidssøkende. 

Anonymkode: 92c1b...6c7

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Referanser skal du ha avklart med i forkant! Hadde jeg blitt oppringt av en arbeidsgiver som spurte om en som ikke hadde avklart dette på forhånd, så hadde jeg sagt i fra om det, og det ville neppe slått positivt ut for den arbeidssøkende. 

Selvsagt skal referansepersonen vite om det i forkant, spørsmålet er jo bare om det er greit å fikse det like etter intervju når man faktisk vet med sikkerhet at man får bruk for referanse.

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Selvsagt skal referansepersonen vite om det i forkant, spørsmålet er jo bare om det er greit å fikse det like etter intervju når man faktisk vet med sikkerhet at man får bruk for referanse.

Det er helt greit å avklare dette etterpå. Vi ringer uansett ikke referanser på de som ikke kommer til 2. gangs intervju. 

Men du bør ha en klar formening om hvem som skal være dine referanser. Og vite at de faktisk kan si noe positivt om deg. Jeg blir ofte spurt om å være referanse. Noen ganger blir jeg oppriktig forundret over de som spør meg. De spør bare om jeg kan være referanse - ikke om hva jeg evt. kan si om dem. Jeg er helt ærlig dersom jeg blir ringt, og det er faktisk ikke alltid jeg bare kan si positive ting. 

Anonymkode: 5fa65...645

Jeg har oppgitt referanser, men ikke kontaktet dem før etter intervjuet.

I intervju sier jeg at om jeg er aktuell å ta med videre i prosessen og de ønsker å kontakte referanser så avtaler jeg med mine referanser samme dag som intervjuet, slik at de kan ringe fra dagen etter. 

Nå har jeg bare vært i fire jobbprosesser. Tre av jobbene har jeg fått (og hatt i flere år), i den fjerde jobben ble jeg innstilt som nummer to. Så ut fra min erfaring er det ingen ulempe å ikke ha avtalt med referanser på forhånd. 

Grunnen for å gjøre det sånn er at jeg tenker det er dumt å varsle referansene hvis de ikke faktisk blir kontaktet. Bedre å kun «mase» på den når de faktisk vil bli kontaktet. 

Anonymkode: 6235c...a6d

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva forventer arbeidsgiver egentlig? Det tar jo kort tid å ta kontakt med referanser ,samt sende kontaktinfo til intervjuer, men fremstår det bedre å ha kontaktet de i forkant av intervju? Hva tenker dere?

Hva hvis de sier nei til å være referanse...? 
Da blir det jo superrart at man allerede har lagt inn kontaktinfoen deres.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vær klar over at enkelte er uetiske og ringer før de inviterer til intervju. Det er ikke arbeidssøkeren sin skyld.

Anonymkode: abca4...6f5

Danida skrev (19 minutter siden):

Hva hvis de sier nei til å være referanse...? 
Da blir det jo superrart at man allerede har lagt inn kontaktinfoen deres.

Du skal selvfølgelig ha fått ja fra dem på et tidspunkt. Jeg forsto det slik at det er snakk om å si fra til en referanse like før eller etter et intervju 

Anonymkode: abca4...6f5

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg måtte en gang bruke en referanse jeg hadde jobbet med/for for over ti år siden. Personen sto naturlig nok ikke oppgitt som referanse siden arbeidsforholdet ble avsluttet for så lenge siden, men den jobben jeg søkte var relevant for det jeg gjorde den gang. Måtte da kaste meg rundt og prøve å få tak i vedkommende (som nesten ikke husket meg). 

Alt som kan planlegges bør planlegges. 

Anonymkode: 7ed1b...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...