Gå til innhold

Tråkket over...legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på en byrunde i dag. I ei trapp som var litt bløt, tråkket jeg feil og vrikket foten. Er litt hoven og vondt. Legevakt, fastlege eller bare hvile foten ett par dager? 

Anonymkode: b5d1f...cb8

Skrevet

Du hviler foten. Hvis den ikke er blå og mer enn litt hoven så er det ikke noe benbrudd som bør sjekkes opp. 

Anonymkode: ff323...06e

Skrevet

Ta turen til en kiropraktor istedet. Mer hjelp der.

Anonymkode: e1192...4f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du hviler foten. Hvis den ikke er blå og mer enn litt hoven så er det ikke noe benbrudd som bør sjekkes opp. 

Tenker angående sykemelding. Kan selvfølgelig bruke egenmelding 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sykemelding bruker du fastlegen til. Ikke legevakten, i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 784f2...189

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Man kan ha brudd uten å være blå og hoven altså.

Anonymkode: ec262...bbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sykemelding bruker du fastlegen til. Ikke legevakten, i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 784f2...189

Har jo 16 dager egenmelding jeg kan bruke. Men kanskje best med sykemelding i sånne situasjoner?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har jo 16 dager egenmelding jeg kan bruke. Men kanskje best med sykemelding i sånne situasjoner?

Du prøver et par dager hjemme først, og så ber du om sykemelding dersom det vedvarer. 

Skrevet

Datteren min hadde nylig ganske kraftig overtråkk. Vi dro på legevakten, de tok røntgen fordi det kunne være brudd og han fikk skinne. Var ikke brudd. Men må bruke skinne i en måned.

Du må vurdere din situasjon, men jeg ville tatt en tur på legevakt eller fastlege.

Anonymkode: 27a99...5db

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Datteren min hadde nylig ganske kraftig overtråkk. Vi dro på legevakten, de tok røntgen fordi det kunne være brudd og han fikk skinne. Var ikke brudd. Men må bruke skinne i en måned.

Du må vurdere din situasjon, men jeg ville tatt en tur på legevakt eller fastlege.

Var hun hoven og blå? Er litt hoven 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje fastlegen først? 

Skrevet

Ta egenmld denne uken, og hvil foten. Er det ikke bedre til mandag, ta kontakt med fastlegen. Blir det verre før den tid, tar du kontakt med fastlege (legevakt hvis det blir verre i helgen).

Anonymkode: 3e943...ef5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ta egenmld denne uken, og hvil foten. Er det ikke bedre til mandag, ta kontakt med fastlegen. Blir det verre før den tid, tar du kontakt med fastlege (legevakt hvis det blir verre i helgen).

Anonymkode: 3e943...ef5

Takk. Jeg har aldri skadet meg før, så dette er helt nytt for meg 

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Du prøver et par dager hjemme først, og så ber du om sykemelding dersom det vedvarer. 

Skal gjøre det. Er ikke blå eller noe, så det er jo bra 

Skrevet

Gå til legen. Jeg tråkket over en gang. Trodde ikke det var så ille. Hovnet opp litt bare. Tok på støttebandasje. Legen klemte litt på ankelen, sendte meg rett til røntgen. Senen på utsiden hadde dratt av en bit av kulen. Måtte gå med skinne ganske lenge..

Anonymkode: 68bcd...8ea

Skrevet

Siden du er hoven hadde jeg tatt en tur på legevakten.
Kan være brudd selv om den ikke er blå

Anonymkode: 444d9...146

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvor du jobber, men mange steder vil de jo kunne tilrettelegge for å gå på jobb med en vond fot.

Du kan jo ringe fastlegen i morgen, forklare situasjonen og så la de avgjøre om du bør ha time eller ikke hos legen.

Anonymkode: 3c136...504

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Har du en jobb som er uforenlig med en virket fot er det greit med et legebesøk, men de fleste klarer jo å jobbe med krykker.

Anonymkode: 1805a...032

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skal gjøre det. Er ikke blå eller noe, så det er jo bra 

Som sagt, du kan ha brudd selv om du ikke er blå eller hoven.

Anonymkode: ec262...bbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Legevakten kan ikke skrive ut sykemelding, det må du få hos fastlegen.

Sønnen min skadet øyet en kveld og måtte på legevakten, der ble det anbefalt å hvile øyet en uke og være sykemeldt, men de kunne ikke skrive sykemeldingen. Sønnen min måtte skrive en melding til fastlegen, han leste epikrisen fra legevakten, og skrev ut sykemelding.

Så om det er sykemelding du tenker på ringer du fastlegen i morgen.

Anonymkode: 7bf8f...069

Skrevet

Tommelfingerregelen er at bløtvevsskader, som forstuinger o.l., er vondt når du tråkker på det, men er mer eller mindre smertefri når du sitter helt rolig med benet opp. Mens brudd ofte dunker og gjør vondt hele tiden, selv om du sitter i ro.

Men det er ingen fast regel, det finnes mange variasjoner, og man kan ved overtråkk også skade sener, leddbånd osv.

Skrevet

Hvis folk flyr på legevakta for en overtråkket ankel, er det jammen ikke rart det er vanskelig å komme inn der🤪

Joda, av og til er det brudd, men som oftest er det ikke det om du kan gå på foten. Vurder en dag eller to, kontakt fastlege om det ikke blir bedre. 

Anonymkode: d817d...e76

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har du en jobb som er uforenlig med en virket fot er det greit med et legebesøk, men de fleste klarer jo å jobbe med krykker.

Jobber på sykehjem. Kan ikke jobbe med krykker. Vi går hele dagen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da snakker du med lederen din om det finnes andre oppgaver du kan gjøre. Hvis ikke blir det sykmelding.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Da ringer du leder i dag og sier du ikke kommer i morgen for du har skadet foten, også ringer du fastlege i morgen tidlig og får en hastetime

Så avgjør legen etter å ha sett og kjent på skaden hvor lenge du bør holde den i ro og gir deg en sykemelding deretter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...