Gå til innhold

Pedagoger har mer autoritet enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg forventer ikke at noen barn skal oppføre seg plettfritt, men jeg forventer at en pedagog skal kunne ta tak i at barnet slår andre og havner i slåsskamper nesten daglig heller enn å unnskylde det med «høysensitiv» og at derfor må alle andre ta hensyn til dem.

Anonymkode: 6c2ea...a08

Det forventer jeg at alle foreldre skal gjøre. At du kjenner én pedagog som ikke gjør det betyr bare det, at du kjenner én. 

Anonymkode: deee4...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det forventer jeg at alle foreldre skal gjøre. At du kjenner én pedagog som ikke gjør det betyr bare det, at du kjenner én. 

Anonymkode: deee4...d1e

Og det har jeg også presisert selv, så det stemmer 

Anonymkode: 6c2ea...a08

Skrevet

Hadde det vært flere enn en håndfull pedagoger som hadde noen som helst naturlig autoritet hadde skolene fungert.

Anonymkode: 88c8d...4b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hadde det vært flere enn en håndfull pedagoger som hadde noen som helst naturlig autoritet hadde skolene fungert.

Det er det foreldrene som har sørget for, ved at barna lærer at de ikke trenger å høre på lærerne. Og når lærerne ikke har noen sanksjonsmåter, så sier det seg selv at det ikke er ro i klasserommet. Hadde foreldre tatt tak og lært ungene vanlig, normal folkeskikk, i stedet for å legge dette over på skolen, hadde skolen fungert.

Skrevet
Østerdølen skrev (1 time siden):

Det er det foreldrene som har sørget for, ved at barna lærer at de ikke trenger å høre på lærerne. Og når lærerne ikke har noen sanksjonsmåter, så sier det seg selv at det ikke er ro i klasserommet. Hadde foreldre tatt tak og lært ungene vanlig, normal folkeskikk, i stedet for å legge dette over på skolen, hadde skolen fungert.

Det er helt riktig at det hele starter med foreldrene, men det finnes lærere som får det til selv der foreldrene har feilet - og så finnes det uendelig masse lærere som ikke har noe å komme med hverken faglig, formidlingsmessig eller - i dette tilfellet - autoritetsmessig. Det eneste de har er papirer på at de liksom skal fungere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt riktig at det hele starter med foreldrene, men det finnes lærere som får det til selv der foreldrene har feilet - og så finnes det uendelig masse lærere som ikke har noe å komme med hverken faglig, formidlingsmessig eller - i dette tilfellet - autoritetsmessig. Det eneste de har er papirer på at de liksom skal fungere.

Her mangler det i stor grad syntaks, og i såpass stor grad at du bør være litt forsiktig med å kritisere lærere 🙂

Anonymkode: e9967...868

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her mangler det i stor grad syntaks, og i såpass stor grad at du bør være litt forsiktig med å kritisere lærere 🙂

Nusselig. Særlig når du tror det er mulig å skrive uten syntaks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Belære er ikke synonymt med å undervise, hvis det var det du prøvde å uttrykke. Å belære ligger vel mer opp mot å irettesette noen.

Anonymkode: cc294...d46

Jepp.

https://no.wiktionary.org/wiki/belære

Anonymkode: 63769...8ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nusselig. Særlig når du tror det er mulig å skrive uten syntaks.

Syntaks er regler, og man kan fint skrive uten å vite hvilke regler som gjelder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.3.2023 den 12.08):

Ja? Det er vel kvinner som tar styringa og snakker mest og høyst? Det er en viss forskjell fordi menn normalt håndterer småprat om alt og ingenting dårligere enn kvinner. De tar ikke så lett ansvaret for å delegere oppgaver heller. 

Hvilke situasjoner er det du snakker om her, egentlig? Min erfaring (ikke forskningsbasert) er at det varierer VELDIG med både kontekst og personlighet.

Anonymkode: 63769...8ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...