Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Syns jeg opplever at de har det i mye større grad enn andre. Kanskje det kommer naturlig når man har en skokk mennesker å veilede og belære. Det slår aldri feil at det er dem som får delegert ut oppgaver og sørget for at ting blir gjort. Kvinnelige pedagoger har enda mer autoritet enn mannlige, men menn er naturlig mer tilbakeholdne i sosiale settinger har jeg inntrykk av. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Mener du autoritære? Anonymkode: 30e23...f32
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Jeg er en kvinnelig pedagog. Pedagoger uavhengig av kjønn har aldri vært mindre autoritære eller fått mindre respekt enn det vi får nå. Elever og foreldre lever jo i samme samfunn som oss alle. -det alt handler om meg, meg, meg og hva verden kan gjøre for meg meg og meg. Alle har så mye rettighetene at vi har mistet all mulighet til å være pedagog og ha yrkesstolthet knyttet til det. Jeg har kanskje svart på noe annet enn du mente, men sånn er det i alle fall… Anonymkode: e0223...eaa
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er en kvinnelig pedagog. Pedagoger uavhengig av kjønn har aldri vært mindre autoritære eller fått mindre respekt enn det vi får nå. Elever og foreldre lever jo i samme samfunn som oss alle. -det alt handler om meg, meg, meg og hva verden kan gjøre for meg meg og meg. Alle har så mye rettighetene at vi har mistet all mulighet til å være pedagog og ha yrkesstolthet knyttet til det. Jeg har kanskje svart på noe annet enn du mente, men sånn er det i alle fall… Anonymkode: e0223...eaa Sorry, men jeg tenkte mer i private situasjoner. De kvinnelige pedagogene jeg ser og opplever virker som mye sterkere enn andre, og det kan kanskje komme av at de må stå i mye mer som det du er inne på også? Det må jo være en utrettelig motivasjon for mange uten at jeg vil bagatellisere din mening og erfaring. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 De kvinnelige pedagogene jeg kjenner har ingen autoritet. De er svimete, oppdrar ikke barna slik at de blir de mest ufordragelige barna og unnskylder det med at de er høysensitive. Høysensitive barn står ikke og skjeller ut andre barn og slår dem når de ikke følger deres regler, men jo, der vet hun, for hun er pedagog. Men nå kjenner jeg bare to da. Og den ene unngår jeg så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 6c2ea...a08
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De kvinnelige pedagogene jeg kjenner har ingen autoritet. De er svimete, oppdrar ikke barna slik at de blir de mest ufordragelige barna og unnskylder det med at de er høysensitive. Høysensitive barn står ikke og skjeller ut andre barn og slår dem når de ikke følger deres regler, men jo, der vet hun, for hun er pedagog. Men nå kjenner jeg bare to da. Og den ene unngår jeg så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 6c2ea...a08 Da har vi veldig ulike erfaringer, men det med at pedagoger ikke oppdrar barna har jeg sett noen har nevnt før. Jeg tror heller det er at mange kanskje forventer at barn av pedagoger skal oppføre seg nærmest plettfritt, eller det kan være at de er mer oppdaterte og har mer erfaring med barn og har litt andre og mer gjennomtenkte grenser? Jeg påstår ikke at de alle er autoritære og dyktige på alt, men inntrykket mitt sånn jevnt over er at de er det. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Jeg er pedagog. Har jobbet 17 år i bhg, 5 av årene med barn med særskilte behov. Har nå jobbet 3 år med rusavhengige og pårørende. Jeg har naturligvis flere verktøy i ryggsekken og ulike arbeidsmetoder i både relasjonsbygging, mellommenneskelige forhold og veiledning enn "den gjengse forelder". Spør noen om råd eller tips til ulike aspekter av barneoppdragelse, svarer jeg gjerne. Men jeg prakker ikke på andre mine pedagogiske sykspunkter hele tiden. For min egen del gjorde det fallhøyden enorm da jeg ble mamma. Jeg skulle være "perfekt", takle alt og ha verktøyene til å løse evt utfordringer relatert til barnet. Jeg gikk på en supersmell. Barnet mitt ble dessverre utsatt for kraftig mobbing fra 2. klasse og måtte bytte skole midtveis i 3. klasse. Jeg som pedagog hadde ingenting å stille opp med. Som mamma var det så tøft at jeg fikk en dyp depresjon. Anonymkode: fa244...ee3
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Syns jeg opplever at de har det i mye større grad enn andre. Kanskje det kommer naturlig når man har en skokk mennesker å veilede og belære. Det slår aldri feil at det er dem som får delegert ut oppgaver og sørget for at ting blir gjort. Kvinnelige pedagoger har enda mer autoritet enn mannlige, men menn er naturlig mer tilbakeholdne i sosiale settinger har jeg inntrykk av. Anonymkode: e9967...868 …menn er naturlig mer tilbakeholdne i sosiale settinger…????? Anonymkode: deee4...d1e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg er pedagog. Har jobbet 17 år i bhg, 5 av årene med barn med særskilte behov. Har nå jobbet 3 år med rusavhengige og pårørende. Jeg har naturligvis flere verktøy i ryggsekken og ulike arbeidsmetoder i både relasjonsbygging, mellommenneskelige forhold og veiledning enn "den gjengse forelder". Spør noen om råd eller tips til ulike aspekter av barneoppdragelse, svarer jeg gjerne. Men jeg prakker ikke på andre mine pedagogiske sykspunkter hele tiden. For min egen del gjorde det fallhøyden enorm da jeg ble mamma. Jeg skulle være "perfekt", takle alt og ha verktøyene til å løse evt utfordringer relatert til barnet. Jeg gikk på en supersmell. Barnet mitt ble dessverre utsatt for kraftig mobbing fra 2. klasse og måtte bytte skole midtveis i 3. klasse. Jeg som pedagog hadde ingenting å stille opp med. Som mamma var det så tøft at jeg fikk en dyp depresjon. Anonymkode: fa244...ee3 Det er nok det folk ofte forventer, at pedagoger skal oppdra perfekte barn og takle alt på en adekvat og riktig måte som mor. Men det er to forskjellige roller selv om man har mer kunnskap. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Syns jeg opplever at de har det i mye større grad enn andre. Kanskje det kommer naturlig når man har en skokk mennesker å veilede og belære. Det slår aldri feil at det er dem som får delegert ut oppgaver og sørget for at ting blir gjort. Kvinnelige pedagoger har enda mer autoritet enn mannlige, men menn er naturlig mer tilbakeholdne i sosiale settinger har jeg inntrykk av. Anonymkode: e9967...868 Belære? Hvorfor høres dette mest ut som et fordekt shameinnlegg. Anonymkode: 62e3c...034
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): …menn er naturlig mer tilbakeholdne i sosiale settinger…????? Anonymkode: deee4...d1e Ja? Det er vel kvinner som tar styringa og snakker mest og høyst? Det er en viss forskjell fordi menn normalt håndterer småprat om alt og ingenting dårligere enn kvinner. De tar ikke så lett ansvaret for å delegere oppgaver heller. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Belære? Hvorfor høres dette mest ut som et fordekt shameinnlegg. Anonymkode: 62e3c...034 Å belære er riktig uttrykk men det kan også brukes negativt. Hvis du ser hva jeg ellers skriver her, så er det vel ikke noen tvil om at dette ikke er negativt ment. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Å belære er riktig uttrykk men det kan også brukes negativt. Hvis du ser hva jeg ellers skriver her, så er det vel ikke noen tvil om at dette ikke er negativt ment. Anonymkode: e9967...868 Hva er belære riktig uttrykk for? Hadde jeg ikke vært i tvil om det, så hadde jeg jo ikke kalt det et fordekt shameinllegg. Anonymkode: 62e3c...034
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva er belære riktig uttrykk for? Hadde jeg ikke vært i tvil om det, så hadde jeg jo ikke kalt det et fordekt shameinllegg. Anonymkode: 62e3c...034 Nå er det takk til deg. Google er din venn. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå er det takk til deg. Google er din venn. Anonymkode: e9967...868 Jeg kan jo ikke google meg frem til hvordan du mener at belære er et positivt ord, noe det overhodet ikke er. Anonymkode: 62e3c...034
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja? Det er vel kvinner som tar styringa og snakker mest og høyst? Det er en viss forskjell fordi menn normalt håndterer småprat om alt og ingenting dårligere enn kvinner. De tar ikke så lett ansvaret for å delegere oppgaver heller. Anonymkode: e9967...868 Kvinner snakker mest og høyest? Har du våknet opp i Bakvendtland? Anonymkode: deee4...d1e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Kvinner snakker mest og høyest? Har du våknet opp i Bakvendtland? Anonymkode: deee4...d1e Godt spørsmål. Her er kvinnene de som styrer og snakker mest, så det er kanskje fordi det er flere autoritære og sterke kvinner da? Det er kanskje derfor jeg har det inntrykket jeg har. Anonymkode: e9967...868
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 Det kommer vel an på settingen, men jeg tror du har rett i at (kvinnelige) pedagoger ofte tar regien i FAU, fritidsaktiviteter, osv. Anonymkode: 54142...9be
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Da har vi veldig ulike erfaringer, men det med at pedagoger ikke oppdrar barna har jeg sett noen har nevnt før. Jeg tror heller det er at mange kanskje forventer at barn av pedagoger skal oppføre seg nærmest plettfritt, eller det kan være at de er mer oppdaterte og har mer erfaring med barn og har litt andre og mer gjennomtenkte grenser? Jeg påstår ikke at de alle er autoritære og dyktige på alt, men inntrykket mitt sånn jevnt over er at de er det. Anonymkode: e9967...868 Jeg forventer ikke at noen barn skal oppføre seg plettfritt, men jeg forventer at en pedagog skal kunne ta tak i at barnet slår andre og havner i slåsskamper nesten daglig heller enn å unnskylde det med «høysensitiv» og at derfor må alle andre ta hensyn til dem. Anonymkode: 6c2ea...a08
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #20 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg forventer ikke at noen barn skal oppføre seg plettfritt, men jeg forventer at en pedagog skal kunne ta tak i at barnet slår andre og havner i slåsskamper nesten daglig heller enn å unnskylde det med «høysensitiv» og at derfor må alle andre ta hensyn til dem. Anonymkode: 6c2ea...a08 Det forventer jeg av alle foreldre, ikke bare pedagoger. Anonymkode: fa244...ee3
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #21 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det forventer jeg av alle foreldre, ikke bare pedagoger. Anonymkode: fa244...ee3 Jeg kjenner kun en som gjør det, og hun er pedagog Anonymkode: 6c2ea...a08
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2023 #22 Skrevet 15. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ja? Det er vel kvinner som tar styringa og snakker mest og høyst? Det er en viss forskjell fordi menn normalt håndterer småprat om alt og ingenting dårligere enn kvinner. De tar ikke så lett ansvaret for å delegere oppgaver heller. Anonymkode: e9967...868 Nå viser all forskning at det er motsatt, så du bør nok lene deg på andre kilder enn egen erfaring Anonymkode: 30e23...f32
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2023 #23 Skrevet 15. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Alle har så mye rettighetene at vi har mistet all mulighet til å være pedagog og ha yrkesstolthet knyttet til det. Hvilke "rettigheter" er det som tar fra deg muligheten til å være pedagog og føle yrkesstolthet?? Anonymkode: cc294...d46
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2023 #24 Skrevet 15. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Å belære er riktig uttrykk men det kan også brukes negativt. Hvis du ser hva jeg ellers skriver her, så er det vel ikke noen tvil om at dette ikke er negativt ment. Anonymkode: e9967...868 Belære er ikke synonymt med å undervise, hvis det var det du prøvde å uttrykke. Å belære ligger vel mer opp mot å irettesette noen. Anonymkode: cc294...d46
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2023 #25 Skrevet 15. mars 2023 Tja, ettersom jeg er pedagog så kjenner jeg og omgås mange andre pedagoger. Jeg tenker at hvorvidt du har autoritet etter ikke ikke nødvendigvis henger sammen med faget ditt, men med type / personlighetstrekkene dine. Så vil jo noen da påstå at det etter all sannsynlighet er en overrepresentasjon av en gitt personlighetstype på denne fagsiden- og dermed også flere f.eks autoritære pedagoger. det sagt så har de fleste jeg har møtte i 20 i år i skolen som forelder være det motsatte av autoritære og jeg tenker skoleverket og barnehagene har en vei å gå med «å gjenreise kjerringa» der. I oppdragelse og undervisning (ledelse/ klassseromsledelse) trengs det noe autoritet. Jeg selv? Har en god del naturlig autoritet, f.eks er det sjelden bråk når fotballlaget til sønnen henger hjemme hos meg, eller når småttisene «herjer» vilt, eller når jeg et leder på jobben. Jeg hever sjelden(aldri) stemmen, er sjelden eller aldri sint, men er tydelig og rydding både med rammer, regler og forventninger, samt forklarer retning, mening og mål både for barn og medarbeidere. Som en lengre opp nevnte så har jeg et sett verktøy i ryggsekken- og de bruker jeg, men mest av alt har jeg det naturlig i meg. Og som hun lengre opp sa- når det kommer til mine egne barn så virker ikke pedagogen- da er det for nært, for vanskelig og for følelsesmessig involvert. heldigvis er det rom for at vi er forskjellige, kan utfylle hverandre styrker og svakheter, og at det samlet sett er bruk oss❤️ det aller viktigste verktøyet du har i sekken uavhengig av pedagog eller ikke er evnen til refleksjon over egne adferd og evnen til å justere deg i møte med andre! Anonymkode: d864b...fdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå