Gå til innhold

Ei jeg kjenner har blitt gravid i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er fantastisk! Hun har gjort et bestemt valg og det står det respekt av. Det fødes for få barn i Norge så enste jeg tenker er at det er dumt hun må dra til Danmark, burde hatt det samme tilbudet her. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheWitch skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det er fantastisk! Hun har gjort et bestemt valg og det står det respekt av. Det fødes for få barn i Norge så enste jeg tenker er at det er dumt hun må dra til Danmark, burde hatt det samme tilbudet her. 

Det finnes i Norge også.

Anonymkode: 6b2c1...d0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes i Norge også.

Anonymkode: 6b2c1...d0e

Så bra. Vel det fantes ikke for single før, men godt at det går fremover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.3.2023 den 21.19):

Egoisme betyr "jeg-tenking". Vi og jeg er ikke samme sak. Selv om mange av dere sikkert tenker, "vi" om "jeg". At "vi ønsker barn" betyr at, "jeg ønsker at han skal få oppleve gleden ved å bli far" og at han tenker at, "jeg ønsker at hun skal få oppleve gleden ved å bli mor". Det er ikke egoisme.

"Jeg vil ha unge", det, derimot, er egoisme.

Anonymkode: e250d...99e

Tull.

Trenger slettes ikke bety det nei. Hva med de parene der den ene maser og nesten tvinger den andre til å få barn/få ett barn til. Hva med parene der det jukses med prevensjon for å få barnet den ene ønsker, den andre vil vente med/ikke ønsket? 

Anonymkode: a331e...c7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tull.

Trenger slettes ikke bety det nei. Hva med de parene der den ene maser og nesten tvinger den andre til å få barn/få ett barn til. Hva med parene der det jukses med prevensjon for å få barnet den ene ønsker, den andre vil vente med/ikke ønsket? 

Eller hva med voldtekt? Hva med jomfrufødsel?

Hvorfor ta de 98% av de vanlige tilfellene når vi kan bruke anekdotene som standard i stedet?

Skrevet

Synes det er litt betenkelig at 90 % av svarene er "ligg unna", "hennes beslutning" og  "personlig valg". Der er klart at man kan ha meninger om hva andre gjør i forhold til etiske problemstillinger, uten at det er å blande seg opp i eller dømme dem! 

Det ER jo en interessant debatt hvorvidt vi skal legge tilrette for å skaffe seg barn utenom naturmetoden, hvem som skal ha tilgang og hvordan et slikt lovverk påvirker de barna som som kommer til på den måten. Personlig synes jeg det er kjempeflott at folk kan få hjelp til å få barn, og jeg forstått ønsket om foreldreskap veldig godt. Jeg kjenner at jeg er litt betenkt når det kommer til enslige kvinner. De er ofte oppi åra...35+ og har ofte eldre foreldre, dvs overvekt av dem har et mindre nettverk som kan bidra inn i med hjelp og avlastning. Når man er to kan man avlaste hverandre - når man er 1, er man avhengig av goodwill fra noen som ikke er barnets forelder. Det er ensomt! Min erfaring fra de jeg kjenner som har reist til Danmark, er at de sliter med dette faktisk. Jeg ser også hvordan de barna har få menn i livet sitt (lesbiske enslige eller par), og veldig lite nettverk. Jeg har egentlig mer sansen for Trettebergstuen-metoden. Finn en god venn - så får barnet flere nære voksenpersoner som elsker det ubetinget. De voksne er ikke alene i foreldreskapet noe som også er viktig.

Anonymkode: 40155...1d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eller hva med voldtekt? Hva med jomfrufødsel?

Hvorfor ta de 98% av de vanlige tilfellene når vi kan bruke anekdotene som standard i stedet?

Kanskje fordi du neppe finner et par der den ene KUN ønsker barn fordi de ønsker å se den andre parten som mor/far og IKKE har noe som helst ønske om å bli mor/far selv. For har begge dette ønsket, er det jo i følge innlegget jeg kommenterte egoismen som råder også i parforholdene. Og slik er det jo, for det å få barn gjør jo så godt som alle, etter eget ønske og behov. Med mindre man adopterer da, da kan man nok si at man gjør det for å gi et barn et bedre liv. Men selv her er det en stor porsjon egoisme, fordi man jo ønsker et eget barn. 

Å få barn er egoistisk, så godt som alltid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje fordi du neppe finner et par der den ene KUN ønsker barn fordi de ønsker å se den andre parten som mor/far og IKKE har noe som helst ønske om å bli mor/far selv. For har begge dette ønsket, er det jo i følge innlegget jeg kommenterte egoismen som råder også i parforholdene. Og slik er det jo, for det å få barn gjør jo så godt som alle, etter eget ønske og behov. Med mindre man adopterer da, da kan man nok si at man gjør det for å gi et barn et bedre liv. Men selv her er det en stor porsjon egoisme, fordi man jo ønsker et eget barn. 

Å få barn er egoistisk, så godt som alltid. 

At du mangler empati og bare bryr deg om deg selv i ditt parforhold betyr ikke at alle er slik. Det hører til sjeldenhetene faktisk.

Skrevet
Danida skrev (På 14.3.2023 den 1.14):

Alle jeg kjenner er blitt gravide med sperm. 

Jeg merker at jeg ikke har noen motforestillinger mot det.

😆 Tidenes svar 🥳

Anonymkode: 539ca...944

Skrevet
TheWitch skrev (3 timer siden):

Jeg er enig. I tillegg er det mange ensomme menn, spons av datingtur til Nigeria for de, så løser vi både eldrebølgen, ensomhet, utdanning for unge jenter og infrastruktur i samme slengen. 

Anonymkode: 539ca...944

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

At du mangler empati og bare bryr deg om deg selv i ditt parforhold betyr ikke at alle er slik. Det hører til sjeldenhetene faktisk.

Ikke det jeg har skrevet. Man kan ha empati i bøtter og spann i parforholdet. At hovedmengden av parforhold får barn kun av empati med partneren og dennes ønske om å bli mor/far, uten minste snev av å ønske barn selv, er ikke realiteten. Og er det det, så er det høyst betenkelig å sette barn til verden, dersom eneste grunn er empati med partneren. Og dersom man ønsker barn selv, er man jo egoistisk skrives det her. Og da er vi inne i samme problematikk  som om single drar til Danmark og får hjelp til å få barn. Hvilket ble skrevet her inne var egoisme, og ikke bra. 

Jeg ser ingen problemer med å lage barn i Danmark, i ektesengen eller hvor som helst ellers for den del. Så lenge barnet er ønsket, og man kan gi det en trygg oppvekst, er det det viktigste, enten man er singel eller to i et par. 

Skrevet

Skjønner henne veldig godt jeg. Mannfolk er faen meg slitsomt å bo med. 🤣

Neida, joda. Men vi er 3 venniner, som fikk barn med 2-3 års mellomrom. Ene pappaen flyttet til et annet land, sendte en sms om at nå kunne han bare ha ungen i ferier. Andre pappaen, viste seg at skulle bli pappa med en annen dame. Dette fant hun ut selv en mnd i forveien- han sa aldri noe. Han hadde også vært masse utro og skjult unna masse økonomisk snusk, Tredje pappaen, ble plutselig forelsket i en bartender. Så han sa så fint "jeg er ikke forelsket i deg lenger." pakket sakene og dro og bodde sammen med henne. For langt unna til at han kan ha ungen. Så jeg vet ikke helt, om jeg tenker at "de må jo ha en pappa" er en godt argument lenger. For alle våre 3 barn tror jeg hadde hatt det bedre uten. Og vi klarer helt fint å ta vare på ungene uten dem! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Synes det er litt betenkelig at 90 % av svarene er "ligg unna", "hennes beslutning" og  "personlig valg". Der er klart at man kan ha meninger om hva andre gjør i forhold til etiske problemstillinger, uten at det er å blande seg opp i eller dømme dem! 

Det ER jo en interessant debatt hvorvidt vi skal legge tilrette for å skaffe seg barn utenom naturmetoden, hvem som skal ha tilgang og hvordan et slikt lovverk påvirker de barna som som kommer til på den måten. Personlig synes jeg det er kjempeflott at folk kan få hjelp til å få barn, og jeg forstått ønsket om foreldreskap veldig godt. Jeg kjenner at jeg er litt betenkt når det kommer til enslige kvinner. De er ofte oppi åra...35+ og har ofte eldre foreldre, dvs overvekt av dem har et mindre nettverk som kan bidra inn i med hjelp og avlastning. Når man er to kan man avlaste hverandre - når man er 1, er man avhengig av goodwill fra noen som ikke er barnets forelder. Det er ensomt! Min erfaring fra de jeg kjenner som har reist til Danmark, er at de sliter med dette faktisk. Jeg ser også hvordan de barna har få menn i livet sitt (lesbiske enslige eller par), og veldig lite nettverk. Jeg har egentlig mer sansen for Trettebergstuen-metoden. Finn en god venn - så får barnet flere nære voksenpersoner som elsker det ubetinget. De voksne er ikke alene i foreldreskapet noe som også er viktig.

Anonymkode: 40155...1d5

Da bør man vel strengt tatt sette krav til par også som ønsker assistert befruktning? At man sørger for delt ansvar om forholdet tar slutt. At uansett hvor sprø en av foreldrene er så skal samvær opprettholdes. At begge foreldrene må samarbeide om klare grenser til barnet osv. 

Selv har jeg vært alene med mitt barn hele livet og ja det har sine fordeler og ulemper. Noen av foreldrene er: Mine regler gjelder! Jeg opplevde ikke en populærkokuranse blandt foreldrene for selv om barnet fikk gjør som de ville hos far så forsto barnet mine grenser.

Jeg hadde ingen falske forhåpninger om hjelp. Jeg ble kjent med ei som også var alene med barn i samme alder og vi delte på det å avlaste hverandre. Fungert kjempe bra. 

Ulempen var nok mest om jeg hadde spysyke og i tillegg måtte passe et barn, men det må jo folk i par også. 

Anonymkode: 93ddf...1a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...