Gå til innhold

Noen som vet noe om dette: psykisk utviklingshemmet mann som tafser på ungjenter

Anbefalte innlegg

I nabolaget vårt er det en bolig for utviklingshemmede og en av dem som bor der har en tendens til å henge langs skoleveien til ungdomsskolen og prøve å ta på jenter som går forbi. Jeg har ikke ungdomsskolelev enda selv, men har fått dette bekreftet fra naboer. Jeg husker også at jenter i byen her snakket om han da jeg var ung selv, han er kanskje ti år eldre enn meg, og at man måtte snu om man så han. Han tar så vidt jeg skjønner på ansikt og rygg eller mage, men ikke typisk pupper og rumpe etc. jeg har ringt boligen men de sier de ikke kan gjøre noe da han har rett til å gå ut som de sier. Han eier etter det jeg forstår sin egen leilighet, og kan tydeligvis ikke flyttes til en bolig som ikke ligger ved en ungdomsskole.

Hva søren gjør en? Mitt barn begynner på denne skolen til høsten. Hun sliter psykis fra før og jeg vil hun skal slippe å forholde seg til dette hver dag. 

Anonymkode: 8b467...f10

Fortsetter under...

Overskriften din harmoniserer ikke med hi da du understreker at han nettopp ikke tafser.

Du får fikse så noen følger datteren din da,eller om hun må ta taxi. Det er jo ikke så mye mer du kan gjøre. 

Han har rett til å gå ut, men ikke til å ta på andre.

Det kan de på boligen jobbe med. De har som oppgave å gjøre personen klar for å delta i samfunnet, og en av tingene han må lære er at andres intimsone ikke skal invaderes.

Anonymkode: a8e6a...4c0

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Overskriften din harmoniserer ikke med hi da du understreker at han nettopp ikke tafser.

Du får fikse så noen følger datteren din da,eller om hun må ta taxi. Det er jo ikke så mye mer du kan gjøre. 

Han tar på dem og prøver å komme under klærne. Det et flisespikkeri å henge seg opp i om det er tafsing eller ikke. Naboens teori er at han har fått mange beskjeder om å ikke ta på pupper, vulva eller rumpe og derfor tar andre steder, men det er like ubehagelig for jentene at han prøver å nærmest kle av dem for å komme til hud. Vi kan følge til skolen men vi kan ikke dra fra jobb 13:00 hver dag.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Han tar på dem og prøver å komme under klærne. Det et flisespikkeri å henge seg opp i om det er tafsing eller ikke. Naboens teori er at han har fått mange beskjeder om å ikke ta på pupper, vulva eller rumpe og derfor tar andre steder, men det er like ubehagelig for jentene at han prøver å nærmest kle av dem for å komme til hud. Vi kan følge til skolen men vi kan ikke dra fra jobb 13:00 hver dag.

Hva er dette egentlig? Er det rykter, og hvem vet noe her? Har du snakket med skolen eller noen jenter som har opplevd dette som tafsing? Naboen spekulerer jo bare! 

Jeg syns alt virker veldig uoversiktlig her når du beskriver dette. At det er masse rykter som du har blitt engstelig av. Skolen må jo være den nærmeste institusjonen du ringer? Hvis han har blitt opplevd som en som fysisk trakkaserer unge på vei til og fra skolen, så vet jo de mest om det. 

Endret av ReneRene

Annonse

Gjest Danida
ReneRene skrev (1 time siden):

Hva er dette egentlig? Er det rykter, og hvem vet noe her? Har du snakket med skolen eller noen jenter som har opplevd dette som tafsing? Naboen spekulerer jo bare! 

Jeg syns alt virker veldig uoversiktlig her når du beskriver dette. At det er masse rykter som du har blitt engstelig av. Skolen må jo være den nærmeste institusjonen du ringer? Hvis han har blitt opplevd som en som fysisk trakkaserer unge på vei til og fra skolen, så vet jo de mest om det. 

Hva mener du konkret at skolen skal kunne gjøre?

Skolen har ikke noen myndighet over tilfeldige fotgjengere på gata.

Danida skrev (1 minutt siden):

Hva mener du konkret at skolen skal kunne gjøre?

Skolen har ikke noen myndighet over tilfeldige fotgjengere på gata.

Hvor har jeg skrevet at skolen skal gjøre noe? Hvis ts er så bekymret for noe som angivelig skjer på skoleveien så er det mest naturlig å høre med dem om hva som er realiteten her. Jeg har ikke sagt at noen skal gjøre noe som helst, annet enn hva ts kan gjøre for hun føler datteren er trygg. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at skolen skal gjøre noe? Hvis ts er så bekymret for noe som angivelig skjer på skoleveien så er det mest naturlig å høre med dem om hva som er realiteten her. Jeg har ikke sagt at noen skal gjøre noe som helst, annet enn hva ts kan gjøre for hun føler datteren er trygg. 

Skolen skal liksom sitte med info om hvor denne fyren eventuelt klår? 
Det virker som et veldig rart sted å gå for å få opplysninger....

Danida skrev (Akkurat nå):

Skolen skal liksom sitte med info om hvor denne fyren eventuelt klår? 
Det virker som et veldig rart sted å gå for å få opplysninger....

Åja. Jeg tror kanskje de fleste foreldre ville tatt opp dette og at skolen var godt informert. Men det er jo mulig at det er en helt fjern tanke for andre... 

Hi, jeg mener du bør få med andre som har sett ham og ev. også foreldre til de han har tafset på, og så går dere sammen om en klage til kommuneoverlegen og politiet.

Om du ikke får med deg andre, ring likevel både kommunelegen og dra og snakk med politiet.

Om du husker når du ringte boligen der han bor, så noter ned dato, klokkeslett og ev. hvem du snakket med, om du husker navn.

Dette er jo tydelig noe som har pågått i veldig mange år, og ingen har tatt tak i det.

Det kan ikke fortsette slik. De i boligen gjør heller ikke sin jobb, for de skulle ha meldt dette videre til både mannens fastlege, politi og ev. andre som kan sette igang tiltak slik at han f.eks. må følges på tur. Kommunen er jo garantert ikke særlig villig til å betale for dette, men tiltak vil jo også være for å beskytte ham selv.

Det virker som om han er blitt mer pågående når han forsøker å komme under klærne til jentene. Det han gjør er overgrep!

Ring/skriv til kommunelegen og dra innom politiet!

Anonymkode: e55c0...d07

Han tafser jo ikke. Klart han oppleves som ubehagelig. Å føle du må skåne en ungdomsskoleelev for en som tar på ryggen er helikoptermamma til et nytt nivå. 
Du kan lære din datter å si fra og sette grenser, for det får hun selvsagt lov til. 
De pleier å respondere greit på tilsnakk. 

Anonymkode: 38b0f...706

Annonse

ReneRene skrev (4 timer siden):

Skolen har jo taushetsplikt og kan selvsagt ikke uttale seg om enkeltpersoner. Og jo, han tafser. Tafsing er ikke begrenset til spesifikke kroppsdeler. 

Hi: Han kan ikke nektes å gå ut, men om han oppleves ubehagelig og skremmende så må han ha med følge. Jeg hadde tatt kontakt med leder for boligen hans og opplyst om at om det ikke blir slutt på at han får gå alene og ta seg til rette så blir han både politianmeldt og meldt til statsforvalter. At dere skal ta fri fra jobb for å følge store skolebarn, eller betale for taxi, som noen foreslår, er jo bare idiotisk. Dette er kommunens ansvar. 

Anonymkode: 1e9eb...b2f

Artig at dette ikke har plaget deg i 30 år, men at du begynner å handle først når ditt eget barn skal begynne på skolen der.

Uansett. Lær datteren din å si fra. Lær henne å vri seg unna og gå om hun ikke klarer å si fra. Etter hva jeg forstår, så forsøker han, han løper ikke etter dem for å ta på dem, eller vinder dem til å dra klærne opp så han kan klå.

Anonymkode: 415b9...3d6

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Artig at dette ikke har plaget deg i 30 år, men at du begynner å handle først når ditt eget barn skal begynne på skolen der.

Uansett. Lær datteren din å si fra. Lær henne å vri seg unna og gå om hun ikke klarer å si fra. Etter hva jeg forstår, så forsøker han, han løper ikke etter dem for å ta på dem, eller vinder dem til å dra klærne opp så han kan klå.

Seriøst? Det skal være tenåringens ansvar å løpe fra? PU er ingen fribillett til å ta for seg. Sitter du her og forsvarer mannens rett til å tafse? 

Og man tar selvsagt tak i ting som er aktuelle for seg selv. Det er jo utrolig at ingen har stoppet denne mannen før. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skolen har jo taushetsplikt og kan selvsagt ikke uttale seg om enkeltpersoner. Og jo, han tafser. Tafsing er ikke begrenset til spesifikke kroppsdeler. 

Hi: Han kan ikke nektes å gå ut, men om han oppleves ubehagelig og skremmende så må han ha med følge. Jeg hadde tatt kontakt med leder for boligen hans og opplyst om at om det ikke blir slutt på at han får gå alene og ta seg til rette så blir han både politianmeldt og meldt til statsforvalter. At dere skal ta fri fra jobb for å følge store skolebarn, eller betale for taxi, som noen foreslår, er jo bare idiotisk. Dette er kommunens ansvar. 

Ingen har sagt at noen skal uttale seg om enkeltpersoner. Man tar en telefon til skolen og forteller at du har fått informasjon om problemer med hendelser langs skoleveien, og vil ha bekreftet eller avkreftet om det stemmer. Det virker som om det går i spekulasjoner og rykter og ingen faktiske opplysninger her, og det er påfallende at dette skal ha skjedd over generasjoner uten at noen har tatt tak i det. 

Du kan melde bekymring til statsforvaltningen, så kan de evt ta et tilsyn. Om det skjer noe konkret må du anmelde.
Det er helt riktig at han ikke kan nektes å gå ut hvis han vil, og det fungerer ikke slik at han «gjør som han får beskjed om» bare personal er der. En anmeldelse vil kunne åpne for flere verktøy som personalet kan bruke i sin jobb for å skjerme mannen og samfunnet.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han tafser jo ikke. Klart han oppleves som ubehagelig. Å føle du må skåne en ungdomsskoleelev for en som tar på ryggen er helikoptermamma til et nytt nivå. 
Du kan lære din datter å si fra og sette grenser, for det får hun selvsagt lov til. 

Slik Hi beskriver det så tafser jo mannen i aller høyeste grad. Hun skriver at han prøver å komme under klærne på jentene. Det er overgrep og tafsing. 

Man må jo selvsagt sette grenser for egen kropp, men det er kanskje ikke så lett for en trettenåring å si klart ifra til en voksen utviklingshemmet mann som oppfører seg såpass pågående som beskrevet her. 

Jeg tenker det er på sin plass at mannen får en real omgang juling. Kanskje han blir såpass skremt at han holder seg borte fra småjenter da. 

Anonymkode: 0a78a...cfe

Jeg regner med du tuller? 

Anonymkode: 3bcdd...660

For det første er det rart at ikke foreldre til de jentene som har vært utsatt for dette ikke allerede har tatt affære og meldt til ulike instanser om det faktisk er et reelt problem og ikke bare en fjær som har vokst til en hønseflokk. Å melde statsforvalter eller politiet uten noe som helst annet enn rykter er jeg redd ikke vil føre til noe som helst. Du VET jo faktisk egentlig ingenting. Du har hørt rykter om at han prøver å komme under klærne på jenter, du har hørt rykter om at han og det er alt. Om han er så ille som ryktene helt fra du var ung skulle tilsi så ville det jo ha vært satt i gang tiltak for lengst. Jeg skjønner at du er bekymret for din jente, men før du nærmest vil landsforvise mannen så bør det kanskje skilles hva som er rykter og overdrivelser og hva som er sannhet. Jeg har selv vokst opp et sted med en utviklingshemmet mann som hadde ord på seg for å klå. Jeg og venninnene mine traff han stadig vekk og ikke en eneste gang opplevde vi at han ville noe annet enn å prate med oss om sport. Utviklingshemmede opplever så mange avvisninger fra normale folk, at folk ikke sier hei en gang, snakker over hodene på dem, setter ut rykter osv, så forsikre deg om at det faktisk er et reelt problem før du drar i gang og at det ikke bare har vært en liten hendelse for 17 år siden som fortsatt snakkes om og som vokser og vokser blant sladrekjerringene. 

Anonymkode: 133a6...544

ReneRene skrev (8 timer siden):

Mener du virkelig dette? Jeg tror jeg som 13-åring hadde funnet det rimelig ugreit om en voksen/gammel mann (unge menn også for så vidt) jeg ikke kjente forsøkte å ta på meg under klærne selv om det var magen og ikke puppene han forsøkte seg på. Det kan ikke være greit at jenter ikke kan gå hjem uten å bli antastet. Hva hadde du gjort om hver gang du gikk fra jobb stod det en fremmed mann og prøvde å ta på deg (og den veien måtte du gå ellers måtte du ut med 200 kr hver dag for å unngå det  - som ditt taxi-forslag innebærer)? Tenkt at det var din feil og ditt problem?

HI, her må politiet varsles. Dette er ikke greit. Hvis dette skjer skal det anmeldes igjen og igjen. Mennesker med PU har rettigheter, men ikke på bekostning av andre. Kan han ikke være ute uten å ta på småjenter kan han enten ikke være ute eller han kan ikke være ute uten oppsyn.

Anonymkode: 98e0a...384

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mener du virkelig dette? Jeg tror jeg som 13-åring hadde funnet det rimelig ugreit om en voksen/gammel mann (unge menn også for så vidt) jeg ikke kjente forsøkte å ta på meg under klærne selv om det var magen og ikke puppene han forsøkte seg på. Det kan ikke være greit at jenter ikke kan gå hjem uten å bli antastet. Hva hadde du gjort om hver gang du gikk fra jobb stod det en fremmed mann og prøvde å ta på deg (og den veien måtte du gå ellers måtte du ut med 200 kr hver dag for å unngå det  - som ditt taxi-forslag innebærer)? Tenkt at det var din feil og ditt problem?

HI, her må politiet varsles. Dette er ikke greit. Hvis dette skjer skal det anmeldes igjen og igjen. Mennesker med PU har rettigheter, men ikke på bekostning av andre. Kan han ikke være ute uten å ta på småjenter kan han enten ikke være ute eller han kan ikke være ute uten oppsyn.

Anonymkode: 98e0a...384

Dette er basert på kun rykter. Man går ikke til politiet med rykter når det åpenbart er utallige vitner til dette, og som har vært "ofre" for mannens oppførsel. Det tar helt av i tråden her uten at så mange bryr seg om hva som er fakta eller fordommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...