Gå til innhold

Soldater må lokkes med dessert for å spise fisk.

Anbefalte innlegg

Kokken opplyser også om at mange ikke engang har smakt kokt potet, men er vokst opp med ris og pasta. Det er ikke så farlig, men nå ser det ut som at poteter får en liten renessanse. Men angående fisk, er dette også en god ide for småbarnsfamilier? Ha fiskemiddag to, tre ganger i uka og så dessert den ene dagen uten at barna vet om det er gjeldende dag. Blir jo litt spenning i det også da, som å lure på om hvilke dag desserten serveres. Jeg syns selv det er en god ide.

Anonymkode: 68f31...38b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Både jeg og sønnen min hater fiskemiddager,så når vi først har det til middag så har vi alltid dessert.

Anonymkode: cc9f4...89b

Ja, tror det er lurt hver gang man har fisk. Mitt mer uintelligente forslag i hi vil nok ikke fungere helt 😂 syns det er en god ide for å få i folk fisk da, sånn ellers. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dette er ikke noe nytt. Sånn var det også da jeg var i forsvaret for mange herrens år siden ☺️

Anonymkode: 9eadf...210

Men da var jo både fisk og dessert mer vanlig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kokken opplyser også om at mange ikke engang har smakt kokt potet, men er vokst opp med ris og pasta. Det er ikke så farlig, men nå ser det ut som at poteter får en liten renessanse. Men angående fisk, er dette også en god ide for småbarnsfamilier? Ha fiskemiddag to, tre ganger i uka og så dessert den ene dagen uten at barna vet om det er gjeldende dag. Blir jo litt spenning i det også da, som å lure på om hvilke dag desserten serveres. Jeg syns selv det er en god ide.

Hæ? Her elsker barna fisk, og de ser ikke på fisk som noe annet enn annen mat. Hvorfor skulle de bli belønnet for å spise noe de synes er godt?

Foreldres holdning til at fisk er æsj er jo eneste som kan få barn til å skulle tenke det samme. 

Anonymkode: d9579...ba8

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Her elsker barna fisk, og de ser ikke på fisk som noe annet enn annen mat. Hvorfor skulle de bli belønnet for å spise noe de synes er godt?

Foreldres holdning til at fisk er æsj er jo eneste som kan få barn til å skulle tenke det samme. 

Normalt foretrekker nok barn annen mat, og jeg kan til en viss grad forstå det, da fiskemiddager blir ganske kjedelige av det jeg ser. Og det er enorm forskjell på de som får fersk fisk kontra de som kjøper i butikken, for sistnevnte smaker altså ikke godt! Fisk er ferskvare, så kan du tilberede smaker det nok mye bedre enn hva mange får servert. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Normalt foretrekker nok barn annen mat, og jeg kan til en viss grad forstå det, da fiskemiddager blir ganske kjedelige av det jeg ser. Og det er enorm forskjell på de som får fersk fisk kontra de som kjøper i butikken, for sistnevnte smaker altså ikke godt! Fisk er ferskvare, så kan du tilberede smaker det nok mye bedre enn hva mange får servert. 

"Normalt foretrekker barn annen mat"? Hvor har du det fra?
Normalt syns vel barn ofte at kjøtt er vanskeligere enn fisk, fordi det er seigere å tygge.
At man lager kjedelige fiskemiddager skyldes vel feil på kokken mer enn feil på maten...

Danida skrev (23 minutter siden):

"Normalt foretrekker barn annen mat"? Hvor har du det fra?
Normalt syns vel barn ofte at kjøtt er vanskeligere enn fisk, fordi det er seigere å tygge.
At man lager kjedelige fiskemiddager skyldes vel feil på kokken mer enn feil på maten...

Det er ikke seigt å tygge kjøtt mer enn det er seigt å tygge en karamell, tvert i mot. Dessuten har lukt nær sagt alt å si for hvordan mat smaker, og fisk har aldri luktet spesielt godt. 

Det har med oppdragelse å gjøre... En plass feilet det. Er ikke noe galt med fiskemiddag. Blir man sydd puter under armene på, vil det gå i arv. Å lokke med dessert for å få noen til å spise fisk, hadde ikke funket her i gården. 

Anonymkode: 910dc...4d7

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det har med oppdragelse å gjøre... En plass feilet det. Er ikke noe galt med fiskemiddag. Blir man sydd puter under armene på, vil det gå i arv. Å lokke med dessert for å få noen til å spise fisk, hadde ikke funket her i gården. 

Ja, det har med oppdragelse å gjøre. Det er bare ulike måter å gjøre ting på da. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her så har barna fått mye fiskemiddager som små, og ene elsker alt av sjømat. Andre spiser bare laks eller ørret. 

Jeg og er oppvokst med fiskemiddag, flere ganger i uken. Men likte aldri fisk som barn. Nå som jeg er voksen, så elsker jeg sjømat.

Anonymkode: a7f71...0a8

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette innlegget er tull fra en ende til en annen 

Anonymkode: 64ae9...7ef

Dere som ikke liker fisk eller har barn som ikke liker det; hva slags retter med fisk lager dere?

Kokt ørret feks skjønner jeg om ikke folk liker. Men fisk kan da brukes til alt? Bytte ut kjøtt med fisk, feks fiskeburger, fisketaco, gryter og woker og laksebowl. Fiskeboller, fiskepinner, fiskekaker osv er jo litt kjedelig, men veldig barnevennlig. Fiskegrateng, laks som pålegg osv. 

11 hours ago, Danida said:

Veldig merkelig at det fins voksne folk som ikke klarer å få i seg normal mat uten å måtte bestikkes.

Det handler jo om hva man velger når man kan og heldigvis kan man som voksen velge å spise akkurat hva man vil! Fisk er helt klart sunt, men ingen dør av å ikke spise det så det velger jeg bort helt uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 0112e...e03

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Dere som ikke liker fisk eller har barn som ikke liker det; hva slags retter med fisk lager dere?

Kokt ørret feks skjønner jeg om ikke folk liker. Men fisk kan da brukes til alt? Bytte ut kjøtt med fisk, feks fiskeburger, fisketaco, gryter og woker og laksebowl. Fiskeboller, fiskepinner, fiskekaker osv er jo litt kjedelig, men veldig barnevennlig. Fiskegrateng, laks som pålegg osv. 

Igjen så er det at det vi smaker avhenger av lukten. Fisk lukter ikke innbydende uten riktig krydder. Tror mange barn derfor vegrer seg, og ikke fordi de nødvendigvis blir tilbudt feil rett. 

18 minutes ago, Anonym bruker said:

Fiskeburger smaker jo ikke plutselig det samme som en cheeseburger da. Fisk smaker fisk uansett hvilken fasong du lager på den, og fisk er en smak som dominerer alt annet på tallerkenen. Tacokrydder hjelper ikke for meg. Dere som liker fisk må for all del spise det da, men jeg skjønner ikke hvorfor alle skal legge seg opp i hva andre voksne mennesker velger å spise.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Igjen så er det at det vi smaker avhenger av lukten. Fisk lukter ikke innbydende uten riktig krydder. Tror mange barn derfor vegrer seg, og ikke fordi de nødvendigvis blir tilbudt feil rett. 

Fisk lukter da ikke mer vondt enn rått kjøtt?? Da har du gammel fisk... igjen, foreldrenes holdning, skrukkete på nesa og tenker at fisk lukter vondt og smaker vondt. Det skaper jo ikke gode vaner på fiskespising. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fiskeburger smaker jo ikke plutselig det samme som en cheeseburger da. Fisk smaker fisk uansett hvilken fasong du lager på den, og fisk er en smak som dominerer alt annet på tallerkenen. Tacokrydder hjelper ikke for meg. Dere som liker fisk må for all del spise det da, men jeg skjønner ikke hvorfor alle skal legge seg opp i hva andre voksne mennesker velger å spise.

Nei, fisk smaker ikke fisk😅 Dette kan du tydeligvis ikke, eller er dårlig til å lage mat. Men når en voksen som du oppfører seg slik blir jo barna helt like. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fisk lukter da ikke mer vondt enn rått kjøtt?? Da har du gammel fisk... igjen, foreldrenes holdning, skrukkete på nesa og tenker at fisk lukter vondt og smaker vondt. Det skaper jo ikke gode vaner på fiskespising. 

Rått kjøtt lukter ikke på samme måte i det hele tatt, og ikke i nærheten av så lite innbydende under tilberedning heller. Fiskelukt i huset er ikke noe noen ønsker seg av god grunn 🙂 men du kan jo være en av få som syns det lukter godt. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, selvfølgelig smaker ikke fisk cheeseburger, men om det lukter veldig fisk av fisken, så har du fått fisk som ikke er fersk. I min favorittfiskebutikk lukter det faktisk ikke fisk i det hele tatt. Det lukter sjø. I fiskedisken i matbutikken, derimot, der lukter det fisk og de selger 11 dager gammel fisk som "fersk". Fisk smaker mye forskjellig. Sprøstekt hvitting smaker ikke det samme som dampet kveite eller stekt laks. Om du ikke har funnet en fiskerett du liker, så kanskje du ikke har funnet riktig fisk? Jeg liker fisk, men innrømmer glatt at jeg ikke er så glad i hverken sei eller rødspette.

Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Nei, selvfølgelig smaker ikke fisk cheeseburger, men om det lukter veldig fisk av fisken, så har du fått fisk som ikke er fersk. I min favorittfiskebutikk lukter det faktisk ikke fisk i det hele tatt. Det lukter sjø. I fiskedisken i matbutikken, derimot, der lukter det fisk og de selger 11 dager gammel fisk som "fersk". Fisk smaker mye forskjellig. Sprøstekt hvitting smaker ikke det samme som dampet kveite eller stekt laks. Om du ikke har funnet en fiskerett du liker, så kanskje du ikke har funnet riktig fisk? Jeg liker fisk, men innrømmer glatt at jeg ikke er så glad i hverken sei eller rødspette.

Sjø lukter fisk 😂 

Seriøst så lukter fisk lite innbydende under tilberedning. Luktesansen vår har nesten alt å si for hva vi smaker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...