Gå til innhold

Arv fra familie, samboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har felles økonomi og har vært sammen lenge. 

Nå er det snakk om mindre arv fra min slekt i form av  andel i en fritidseiendom, jeg ønsker å beholde andelen,  men samboer ikke. Det blir vedlikeholdsutgifter og jeg har ingen "egne" penger siden vi har felles økonomi. Så dette er noe vi må finne en felles løsning på.  Jeg synes det er veldig vanskelig. Mye følelser og minner med i bildet fra min side.

Noen som har erfaringer å dele?

Anonymkode: 074e8...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha felles økonomi bortsett fra den summen fritidseiendommen vil koste deg?

Så kan han sette inn tilsvarende sum på en konto han kan bruke på akkurat hva han vil?

Skrevet

Det skal jeg tenke på. 

Da blir neste dilemma om det er bare noe jeg eier og hva vi gjør med annen arv i framtiden.  Er redd det kan skape splid mellom oss å begynne med litt separat økonomi.

Det er jo alltid kompromisser i et forhold, føler at det er jeg som over tid har gjort flest av de og hadde nok derfor forventet litt mer storsinn.

Skrevet

Det er alltid særeie på arv, så annen arv som evt kommer senere er det også særeie på.

Anonymkode: 19c13...d62

Skrevet

Men vi har alltid delt på ting, så i utgangspunktet ønsker jeg at vi skal fortsette med det.

Hvis jeg arvet penger, hadde jeg tenkt at det gikk inn i vår felles økonomi, til felles glede for oss som familie.

Ser at vi må ta en diskusjon om det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg arvet penger, hadde jeg tenkt at det gikk inn i vår felles økonomi, til felles glede for oss som familie.

Da må du i så fall forsikre deg om at han gjør det samme.

Kjipt for både deg og barna dine hvis det blir slutt og han stikker av med halva arva di og hele sin.

Anonymkode: f6c41...7e7

Skrevet

Ikke prøv å dele fritidseiendom! Det blir bare uvennskap og frustrasjoner når dere må bli enige om ting som hvem som skal ha uke 26, hvor ofte gardinene skal vaskes, hvor gamle barna må være før de får være der alene, hvordan det skal gjøres når en vil leie ut, en er blakk og en vil pusse opp alt osv.

Anonymkode: 68bd6...01d

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det skal jeg tenke på. 

Da blir neste dilemma om det er bare noe jeg eier og hva vi gjør med annen arv i framtiden.  Er redd det kan skape splid mellom oss å begynne med litt separat økonomi.

Det er jo alltid kompromisser i et forhold, føler at det er jeg som over tid har gjort flest av de og hadde nok derfor forventet litt mer storsinn.

Har du sagt dette siste som du påpeker her? At det nå kanskje er samboerens tur til å være raus, og til å innse at visse ting betyr mye for deg?

Skrevet

Men å ha alle penger felles, kan uansett fort skape splid. En kan jo ikke kjøpe noe en selv vil, uten at begge er enige…. 🤔 

Jeg hadde behold min andel, men hadde ikke vært problem , da vi og har egne penger som vi bruker som vi vil, i tillegg til felles kontoer.

Anonymkode: ce5dd...693

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men å ha alle penger felles, kan uansett fort skape splid. En kan jo ikke kjøpe noe en selv vil, uten at begge er enige…. 🤔 

Jeg hadde behold min andel, men hadde ikke vært problem , da vi og har egne penger som vi bruker som vi vil, i tillegg til felles kontoer.

Anonymkode: ce5dd...693

Vi har vært sammen i over 20 år og til nå har ikke felles økonomi skapt splid. Vi bruker å være enige om pengeforbruk og har vel nesten aldri kranglet om penger, tjener nokså likt også.

Skrevet

Del økonomien. Det er særeie på arv, men om felles midler er benyttet på oppgradering og verdiøkning, så har han krav på å få dette med ut av samboerforholdet om det tar slutt. 

Anonymkode: c88fa...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...