Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #76 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (5 minutter siden): Og holdningen er problematisk fordi...? Mennesker med intellektuell kapasitet klarer å se at det du sier ikke harmonerer med det du egentlig mener. Mennesker med intellektuell kapasitet ser problemet med slik dobbeltkommunikasjon. Anonymkode: ca974...192
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #77 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Mennesker med intellektuell kapasitet klarer å se at det du sier ikke harmonerer med det du egentlig mener. Mennesker med intellektuell kapasitet ser problemet med slik dobbeltkommunikasjon. Anonymkode: ca974...192 Nå tror jeg at du går deg litt vill i din egen fortreffelighet. Anonymkode: 9f2f1...423
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #78 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå tror jeg at du går deg litt vill i din egen fortreffelighet. Anonymkode: 9f2f1...423 Nå var det ikke jeg som dro inn intellektuell kapasitet, og jeg ville aldri brukt slik hersketeknikk heller. Det fremstår jo enda verre når vedkommende forventer mye mer av andre enn hun selv fremviser. Da er det kanskje på sin plass å bruke hennes eget "argument"? Anonymkode: ca974...192
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #79 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mennesker med intellektuell kapasitet klarer å se at det du sier ikke harmonerer med det du egentlig mener. Mennesker med intellektuell kapasitet ser problemet med slik dobbeltkommunikasjon. Anonymkode: ca974...192 Mennesker med intuisjon, fintfølelse og godt opptrente sosiale øyne klarer å se at man ikke nødvendigvis mener alt man sier. Ikke alle har alt dette, selv om de har intellektuell kapasitet. Mange gjennomskuer ikke en hvit løgn, eller lar den passere uten å konfrontere den. Og det er ganger da en hvit løgn er smart å ha, f eks når man får en gave man ikke liker så godt, men ikke vil stille giveren i forlegenhet. Da smiler man (muligens ikke helt ekte) og sier "tusen takk" (muligens ikke helt helhjertet) og så forbigår man i stillhet det faktum at man egentlig har ønska seg noe annet. Er man 4 år kan dette være vanskelig å få til, fordi følelsene fortsatt har større plass enn intellektet, og fordi en fireåring er spontan og har lite impulskontroll. Er man 11, jobber man med saken, og greier sannsynligvis å si takk for noe man ikke liker. Det er greit nok, det, fordi man ikke ønsker å være uhøflig mot giveren. Men derfra til å justere følelsene sånn at man begynner å like tingene på ekte, det nærmer seg hjernevask. Ikke noe man kan eller skal utsette barn for. Jeg liker ikke heller alle gaver jeg får. Men jeg liker alle menneskene jeg får gaver av. Så derfor er mitt smil ekte når jeg pakker opp - det er kjærligheten til personen og ikke tingen som er viktig da. Noen ganger gjør jeg som denne jenta; sparer gaven til en annen som faktisk ønsker seg den tingen.
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #80 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (På 14.3.2023 den 12.55): Ja, og da forklarer foreldre at det forstår de, men giver mente det for å glede. De hiver seg ikke på tastaturet og er såret på barnets vegne! Anonymkode: ca974...192 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nå var det ikke jeg som dro inn intellektuell kapasitet, og jeg ville aldri brukt slik hersketeknikk heller. Det fremstår jo enda verre når vedkommende forventer mye mer av andre enn hun selv fremviser. Da er det kanskje på sin plass å bruke hennes eget "argument"? Anonymkode: ca974...192 Du gikk langt i å antyde at noe var feil på HI fordi hun fortalte om situasjonen her; og i din versjon gjorde hun det I STEDET FOR å snakke med datteren. Du går ganske langt i å beskrive henne som mindre kapabel, og det er vel den største hersketeknikken. Jeg tenker at jeg ikke ser noen grunn til å debattere med med deg, ettersom det er meningsløst å ha en samtale gående med folk som lyver sammen egne versjoner av situasjoner de ikke var til stede i. Man kan ikke diskutere på falske premisser.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #81 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (4 minutter siden): Mennesker med intuisjon, fintfølelse og godt opptrente sosiale øyne klarer å se at man ikke nødvendigvis mener alt man sier. Ikke alle har alt dette, selv om de har intellektuell kapasitet. Mange gjennomskuer ikke en hvit løgn, eller lar den passere uten å konfrontere den. Og det er ganger da en hvit løgn er smart å ha, f eks når man får en gave man ikke liker så godt, men ikke vil stille giveren i forlegenhet. Da smiler man (muligens ikke helt ekte) og sier "tusen takk" (muligens ikke helt helhjertet) og så forbigår man i stillhet det faktum at man egentlig har ønska seg noe annet. Er man 4 år kan dette være vanskelig å få til, fordi følelsene fortsatt har større plass enn intellektet, og fordi en fireåring er spontan og har lite impulskontroll. Er man 11, jobber man med saken, og greier sannsynligvis å si takk for noe man ikke liker. Det er greit nok, det, fordi man ikke ønsker å være uhøflig mot giveren. Men derfra til å justere følelsene sånn at man begynner å like tingene på ekte, det nærmer seg hjernevask. Ikke noe man kan eller skal utsette barn for. Jeg liker ikke heller alle gaver jeg får. Men jeg liker alle menneskene jeg får gaver av. Så derfor er mitt smil ekte når jeg pakker opp - det er kjærligheten til personen og ikke tingen som er viktig da. Noen ganger gjør jeg som denne jenta; sparer gaven til en annen som faktisk ønsker seg den tingen. Man trenger hverken god intuisjon, finfølelse eller "godt sosialt opptrente sosiale øyne" for å ta til seg non - verbal kommunikasjon. Det er sånt vi gjør hele tiden, og derfor må man tenke på å ikke dobbeltkommunisere, spesielt med barn. Det blir de både usikre og forvirret av, samt at de utvikler dårlig dømmekraft. Anonymkode: ca974...192
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #82 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man trenger hverken god intuisjon, finfølelse eller "godt sosialt opptrente sosiale øyne" for å ta til seg non - verbal kommunikasjon. Det er sånt vi gjør hele tiden, og derfor må man tenke på å ikke dobbeltkommunisere, spesielt med barn. Det blir de både usikre og forvirret av, samt at de utvikler dårlig dømmekraft. Anonymkode: ca974...192 Det du sier gjennom hele tråden er vel at barna må lære seg å bedrive dobbeltkommunikasjon (leke glad) for ikke å skuffe bestemor (som da åpenbart mangler evnen til å oppfange nonverbal kommunikasjon, og heller ikke bør være for god til det) - men at mor er enig med datteren, dét syns du er problematisk? OK. Vi er såpass langt ute på jordet. God tur hjem.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #83 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nå var det ikke jeg som dro inn intellektuell kapasitet, og jeg ville aldri brukt slik hersketeknikk heller. Det fremstår jo enda verre når vedkommende forventer mye mer av andre enn hun selv fremviser. Da er det kanskje på sin plass å bruke hennes eget "argument"? Anonymkode: ca974...192 Jeg står ved kommentaren min. Du er bare pinlig sett utenfra. Anonymkode: 9f2f1...423
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #84 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (3 minutter siden): Det du sier gjennom hele tråden er vel at barna må lære seg å bedrive dobbeltkommunikasjon (leke glad) for ikke å skuffe bestemor (som da åpenbart mangler evnen til å oppfange nonverbal kommunikasjon, og heller ikke bør være for god til det) - men at mor er enig med datteren, dét syns du er problematisk? OK. Vi er såpass langt ute på jordet. God tur hjem. Jeg sier ikke noe sted at barn skal dobbeltkommunisere. Jeg sier at de skal vite at mennesker gir gaver for å glede. Det er det eneste jeg har sagt, og det handler om forståelse, ikke dobbeltkommunikasjon. Anonymkode: ca974...192
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #85 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg sier ikke noe sted at barn skal dobbeltkommunisere. Jeg sier at de skal vite at mennesker gir gaver for å glede. Det er det eneste jeg har sagt, og det handler om forståelse, ikke dobbeltkommunikasjon. Anonymkode: ca974...192 Da må du slutte å dobbeltkommunisere selv, da. For du kommuniserte veldig tydelig noen flere ting i tillegg, bl a at det var noe feil på mor som skrev her.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #86 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (Akkurat nå): Da må du slutte å dobbeltkommunisere selv, da. For du kommuniserte veldig tydelig noen flere ting i tillegg, bl a at det var noe feil på mor som skrev her. Jeg syns det er feil at foreldre blir harme/ krenket eller kritiske fordi barna ikke er fornøyd med gavene, ja. Anonymkode: ca974...192
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #87 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns det er feil at foreldre blir harme/ krenket eller kritiske fordi barna ikke er fornøyd med gavene, ja. Anonymkode: ca974...192 Du dikter videre. Harme og krenkelse er dine ord.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #88 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (9 minutter siden): Du dikter videre. Harme og krenkelse er dine ord. Glemte du "kritisk" ? Hvis du oppfatter hi sitt innlegg som annet, må du gjerne fortelle meg. Anonymkode: ca974...192
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #89 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Glemte du "kritisk" ? Hvis du oppfatter hi sitt innlegg som annet, må du gjerne fortelle meg. Anonymkode: ca974...192 Jeg oppfatter "harme" og "krenkelse" som bærer av helt andre verdier og styrkegrader enn "kritikk". Hun var kritisk: Helt berettiget. Hun var verken harm eller krenket: Oppdikta av deg. Når man forvrenger eller spisser andres uttalelser for å gjøre dem lettere å angripe, kalles det en stråmannsdebatt. Det var det du gjorde. Det er kjedelig og uredelig, så slutt med det.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #90 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (5 minutter siden): Jeg oppfatter "harme" og "krenkelse" som bærer av helt andre verdier og styrkegrader enn "kritikk". Hun var kritisk: Helt berettiget. Hun var verken harm eller krenket: Oppdikta av deg. Når man forvrenger eller spisser andres uttalelser for å gjøre dem lettere å angripe, kalles det en stråmannsdebatt. Det var det du gjorde. Det er kjedelig og uredelig, så slutt med det. Jeg ser ikke helt den store forskjellen som du tydeligvis gjør. Jeg skjønner heller ikke formuleringen "bærer av helt andre verdier". Ikke ordet "styrkegrader" heller. Uansett så oppfattet jeg lett innlegget som beskrivende for alle tre følelser, men du må jo gjerne kalle det stråmenn. Jeg skjønner ikke begrepene du bruker i hvilken sammenheng, men jeg kan lett slå fast at vi er veldig uenige i saken. Mor har ingen grunn til å være kritisk til at barna ikke får gaver de ønsker seg. Og så er jeg ferdig med denne diskusjonen. Anonymkode: ca974...192
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #91 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen har også intellektuell kapasitet til å skjønne holdningen til hi også. Uansett hva hun formidler til datteren, og jeg lurer på om ikke barn på 11 år også har intellektuell kapasitet til å gjennomskue en ytring på bakgrunn av en så... tydelig holdning. Anonymkode: ca974...192 Nettop 👏 Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #92 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (1 time siden): Jo, i dine innlegg her gjør du det. Du kan forlange at noen framviser en bestemt atferd. Man kan aldri forlange at noen skal ha en viss følelse. Du kan ikke bestemme hva jrg gjør 🙄 Anonymkode: 81565...ee5
Gjest Danida Skrevet 16. mars 2023 #93 Skrevet 16. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du kan ikke bestemme hva jrg gjør 🙄 Anonymkode: 81565...ee5 Hvis du var min 11 år gamle datter kan jeg love deg at jeg ville være fint i stand til å bestemme hva du GJØR. Men jeg ville aldri hatt noe ønske om å bestemme hva du skulle FØLE. To meget ulike ting.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2023 #94 Skrevet 16. mars 2023 Danida skrev (3 timer siden): Hvis du var min 11 år gamle datter kan jeg love deg at jeg ville være fint i stand til å bestemme hva du GJØR. Men jeg ville aldri hatt noe ønske om å bestemme hva du skulle FØLE. To meget ulike ting. 🙄 Anonymkode: 81565...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå