Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #26 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er mulig hun spurte av nysgjerrighet og ikke at det var ment som at hun skulle kjøpe det. Hvis dette skjer år etter år, så må du minne datteren din på at mormor ikke mener det som en bestilling. Så håper jeg at du i samme slengen minner på at mennesker er ulike, iblant rare, men at hun alltid må takke for gaver likevel. Det ser nesten ut som at datteren din klaget og at du støttet henne. Jeg syns det er mye verre av deg enn av mormor som gir feil gaver. Anonymkode: ca974...192 Uenig med deg. Barnet har lov til å bli skuffet. Ihvertfall når bestemor SPØR hva hun ønsker seg. Hvis hun likevel skal gi gave for 300,hvorfor ikke gi noe hun ønsker seg? Veldig rart. Syns det er kjempeflott at mor og datter kan ha en dialog på dette. De har ikke sagt noe til bestemor, så de er veldig rause og ydmyke spør du meg. Anonymkode: f3982...17a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #27 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tror dattern er takknemlig, men skuffet. Man skulle tro at nærmeste familie har et ønske om å glede bursdagsbarnet, enn å kjøpe noe helt annet enn det barnet ønsker seg. I vår familie, barn og ungdommer, får det de ønsker seg. Eller så får de gavekort/ penger. Men det er alltid noen infmailien som et som i innlegget. Tror de gjør en god gjerning, men nei. Anonymkode: f3982...17a Jeg synes det er veldig spesielt at man har kommet dit st barn forventer å få noen ønsker ellers er det lov å bli skuffet. Jamen ikke rart barn nå til dags omtales som bortskjemt og utakknemlig. Om mitt barn hadde blitt skuffet fordi han fikk noe utenom ønskelisten , hadde han fått klar beskjed om at han ikke trenger å få gaver neste gang. I vår familie får man gaver , så fint at de ønsker å gi noe! Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #28 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Uenig med deg. Barnet har lov til å bli skuffet. Ihvertfall når bestemor SPØR hva hun ønsker seg. Hvis hun likevel skal gi gave for 300,hvorfor ikke gi noe hun ønsker seg? Veldig rart. Syns det er kjempeflott at mor og datter kan ha en dialog på dette. De har ikke sagt noe til bestemor, så de er veldig rause og ydmyke spør du meg. Anonymkode: f3982...17a Om ikke barnet tåler å få noe annet og det blir skuffet, har man en stor jobb å gjøre fremover spør du meg Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #29 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Om ikke barnet tåler å få noe annet og det blir skuffet, har man en stor jobb å gjøre fremover spør du meg Anonymkode: 81565...ee5 Men hva i helsike skal en unge med telysestake?? Hva om de kjøpte en buttplug til bestemor da? Er hun bortskjemt også om hun blir skuffet over det? Anonymkode: a80c0...fe2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #30 Skrevet 13. mars 2023 Kengubarnet skrev (3 timer siden): Herlighet en gave er ikke en bestillingsliste , noen fir deg en gave da setter man pris på det Hvorfor ikke? Gaven ervel TIL mottaker? For å glede mottaker? Da bør den jo treffe mottaker litt? Eller er det bedre at tante Olga blir glad for å bli kvitt noen ting hun har liggende og som hun synes er fint å gi bort? Anonymkode: c980b...7bf
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #31 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er veldig spesielt at man har kommet dit st barn forventer å få noen ønsker ellers er det lov å bli skuffet. Jamen ikke rart barn nå til dags omtales som bortskjemt og utakknemlig. Om mitt barn hadde blitt skuffet fordi han fikk noe utenom ønskelisten , hadde han fått klar beskjed om at han ikke trenger å få gaver neste gang. I vår familie får man gaver , så fint at de ønsker å gi noe! Anonymkode: 81565...ee5 Så utrolig kjip og gammeldags tankegang du har. Så sønnen din får ikke lov å bli skuffet om han får servietter og telys på bursdagen sin? Fordi tanken sikkert var.. eh god? Anonymkode: c980b...7bf
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #32 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Om ikke barnet tåler å få noe annet og det blir skuffet, har man en stor jobb å gjøre fremover spør du meg Anonymkode: 81565...ee5 Helt feil. Fullstendig. Man må da for pokker få lov til å bli skuffet når man får noe helt ubrukelig. Det er jo ren egoisme fra giver, de ble sannsynligvis kvitt noe de selv ikke ville ha. Anonymkode: c980b...7bf
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #33 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hvorfor ikke? Gaven ervel TIL mottaker? For å glede mottaker? Da bør den jo treffe mottaker litt? Eller er det bedre at tante Olga blir glad for å bli kvitt noen ting hun har liggende og som hun synes er fint å gi bort? Anonymkode: c980b...7bf Liggende? Du dikter bare Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #34 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Helt feil. Fullstendig. Man må da for pokker få lov til å bli skuffet når man får noe helt ubrukelig. Det er jo ren egoisme fra giver, de ble sannsynligvis kvitt noe de selv ikke ville ha. Anonymkode: c980b...7bf Nei det son er feil er å ikke være takknemlig Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #35 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hva i helsike skal en unge med telysestake?? Hva om de kjøpte en buttplug til bestemor da? Er hun bortskjemt også om hun blir skuffet over det? Anonymkode: a80c0...fe2 Hva man skal med :det? Hva tror du? Tenne telys kansje Anonymkode: 81565...ee5
Gjest Danida Skrevet 14. mars 2023 #36 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Tipper det var noe hun hadde liggende, ev fant på kjempetilbud. Anonymkode: 2943e...b48 Dette, eller hun har begynnende demens?
Gjest Danida Skrevet 14. mars 2023 #37 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hva man skal med :det? Hva tror du? Tenne telys kansje Anonymkode: 81565...ee5 Sikkert relevant hvis det blir gitt til noen som er i den alderen at de sitter rundt et bord og prater utover kvelden. Da er et tent lys hyggelig å se på. 11-åringer har andre måter å omgås på.
Gjest Danida Skrevet 14. mars 2023 #38 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er veldig spesielt at man har kommet dit st barn forventer å få noen ønsker ellers er det lov å bli skuffet. Jamen ikke rart barn nå til dags omtales som bortskjemt og utakknemlig. Om mitt barn hadde blitt skuffet fordi han fikk noe utenom ønskelisten , hadde han fått klar beskjed om at han ikke trenger å få gaver neste gang. I vår familie får man gaver , så fint at de ønsker å gi noe! Anonymkode: 81565...ee5 Det er forskjell på å få "noe utenom ønskelisten" og å få noe som virker helt irrelevant for den personen som får det. Toåringen kan jo få en biljekk, da, og farfar en hoppestokk? Og så kan mormor få bitering og tolvåringen en rullator.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #39 Skrevet 14. mars 2023 Danida skrev (5 timer siden): Sikkert relevant hvis det blir gitt til noen som er i den alderen at de sitter rundt et bord og prater utover kvelden. Da er et tent lys hyggelig å se på. 11-åringer har andre måter å omgås på. 11 åringer tenner også telys Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #40 Skrevet 14. mars 2023 Kengubarnet skrev (10 timer siden): Herlighet en gave er ikke en bestillingsliste , noen fir deg en gave da setter man pris på det Du misser poenget. Gave er ikke en bestilling, helt enig. Men når en voksen spør et BARN hva hun ønsker seg og barnet kommer med ønsker som er innenfor budsjett, finnes i vanlige butikker osv, så går man ikke og kjøper noe annet. Da er det jo den voksne som har et problem, og bør slutte å spørre om ønsker og bare kjøpe gave uten å spørre. Anonymkode: 4c704...954
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #41 Skrevet 14. mars 2023 Vil spurt hvor det var kjøpt så dere får byttet det i det hun ønsker . Tenker hun gav ett godt utvalg i ønsker i alle prisklasser. Tipper mormor har rydda hjemme og Gidda ikke å kjøpe gave Anonymkode: f16fa...820
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #42 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg synes det er veldig spesielt at man har kommet dit st barn forventer å få noen ønsker ellers er det lov å bli skuffet. Jamen ikke rart barn nå til dags omtales som bortskjemt og utakknemlig. Om mitt barn hadde blitt skuffet fordi han fikk noe utenom ønskelisten , hadde han fått klar beskjed om at han ikke trenger å få gaver neste gang. I vår familie får man gaver , så fint at de ønsker å gi noe! Anonymkode: 81565...ee5 Noen av oss lærer barna sine at de ikke skal ønske seg en jakke til 6000 kr av besteforeldre, eller forvente ipad og iPhone. Ikke engang Nike sko er en selvfølge her. Men jeg lærer også barnet mitt at det er LOV til å være skuffet, lei seg, sint osv. Jeg lærer henne å være takknemlig og snill mot andre, men samtidig lærer jeg henne at hun kan komme til meg å snakke om alt. Hvis hun gir mormor en klem og sier takk, så er det helt ok å komme til meg senere å si at hun ikke forstår hvorfor mormor spør om ønsker når hun ikke kjøper noe. For mitt barn forstår forskjellen på å ønske seg fargeblyanter fra det lokale kjøpesenteret og å ønske seg noe hun har sett på tiktok som må bestilles på utenlandske nettsider, hun forstår også at mormor kjøper gave til 500 kr og at ønskene da bør ligge på godt under denne summen. Hun ønsket seg ikke sko til 1800 kr og ble skuffet fordi hun ikke fikk det. Hun bare forstår ikke hvorfor hun ikke heller får et gavekort på 100(!) kr på normal i stedet for masse pynteting til 500 kr når mormor faktisk spurte hva hun ØNSKET seg. Jeg lærer datteren min at alle reaksjoner er lov, men noe hører innunder kategorien diskret. Dvs hun viser ikke skuffelse, dette er noe hun er trygg på å prate med meg om i ettertid. Anonymkode: 4c704...954
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #43 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Noen av oss lærer barna sine at de ikke skal ønske seg en jakke til 6000 kr av besteforeldre, eller forvente ipad og iPhone. Ikke engang Nike sko er en selvfølge her. Men jeg lærer også barnet mitt at det er LOV til å være skuffet, lei seg, sint osv. Jeg lærer henne å være takknemlig og snill mot andre, men samtidig lærer jeg henne at hun kan komme til meg å snakke om alt. Hvis hun gir mormor en klem og sier takk, så er det helt ok å komme til meg senere å si at hun ikke forstår hvorfor mormor spør om ønsker når hun ikke kjøper noe. For mitt barn forstår forskjellen på å ønske seg fargeblyanter fra det lokale kjøpesenteret og å ønske seg noe hun har sett på tiktok som må bestilles på utenlandske nettsider, hun forstår også at mormor kjøper gave til 500 kr og at ønskene da bør ligge på godt under denne summen. Hun ønsket seg ikke sko til 1800 kr og ble skuffet fordi hun ikke fikk det. Hun bare forstår ikke hvorfor hun ikke heller får et gavekort på 100(!) kr på normal i stedet for masse pynteting til 500 kr når mormor faktisk spurte hva hun ØNSKET seg. Jeg lærer datteren min at alle reaksjoner er lov, men noe hører innunder kategorien diskret. Dvs hun viser ikke skuffelse, dette er noe hun er trygg på å prate med meg om i ettertid. Anonymkode: 4c704...954 Eh hvor kom iPad osv inn? Jeg snakker om alle gaver! Du reagerer veldig kraftig og det er nok derfor datteren din reagerer ogsp Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #44 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du misser poenget. Gave er ikke en bestilling, helt enig. Men når en voksen spør et BARN hva hun ønsker seg og barnet kommer med ønsker som er innenfor budsjett, finnes i vanlige butikker osv, så går man ikke og kjøper noe annet. Da er det jo den voksne som har et problem, og bør slutte å spørre om ønsker og bare kjøpe gave uten å spørre. Anonymkode: 4c704...954 Selvsagt kan man likevel kjøpe noe annet , et ønske er Nettop et ønske! Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #45 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt kan man likevel kjøpe noe annet , et ønske er Nettop et ønske! Anonymkode: 81565...ee5 Men hvorfor kjøpe noe som ikke mottager vil ha? Hva er poenget med gave da? Anonymkode: c980b...7bf
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #46 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Noen av oss lærer barna sine at de ikke skal ønske seg en jakke til 6000 kr av besteforeldre, eller forvente ipad og iPhone. Ikke engang Nike sko er en selvfølge her. Men jeg lærer også barnet mitt at det er LOV til å være skuffet, lei seg, sint osv. Jeg lærer henne å være takknemlig og snill mot andre, men samtidig lærer jeg henne at hun kan komme til meg å snakke om alt. Hvis hun gir mormor en klem og sier takk, så er det helt ok å komme til meg senere å si at hun ikke forstår hvorfor mormor spør om ønsker når hun ikke kjøper noe. For mitt barn forstår forskjellen på å ønske seg fargeblyanter fra det lokale kjøpesenteret og å ønske seg noe hun har sett på tiktok som må bestilles på utenlandske nettsider, hun forstår også at mormor kjøper gave til 500 kr og at ønskene da bør ligge på godt under denne summen. Hun ønsket seg ikke sko til 1800 kr og ble skuffet fordi hun ikke fikk det. Hun bare forstår ikke hvorfor hun ikke heller får et gavekort på 100(!) kr på normal i stedet for masse pynteting til 500 kr når mormor faktisk spurte hva hun ØNSKET seg. Jeg lærer datteren min at alle reaksjoner er lov, men noe hører innunder kategorien diskret. Dvs hun viser ikke skuffelse, dette er noe hun er trygg på å prate med meg om i ettertid. Anonymkode: 4c704...954 At hun kommer til deg og snakker om alt betyr ikke at du ikke skal sette grenser. Hvis hun klager på gavene, så er det helt greit å si at du skjønner at hun ble skuffet men at mormoren ga henne dette for å glede henne eller tenkte at det var en hyggelig overraskelse. Hvis mormoren ga dette for å være stygg på noen måte, så må heller det snakkes om, for da handler det om en mormor med psykiske issues. Neste gang bestemoren spør, så kan også datteren din svare at ikke noe spesielt, hun kan kjøpe det hun vil. Anonymkode: ca974...192
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #47 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor kjøpe noe som ikke mottager vil ha? Hva er poenget med gave da? Anonymkode: c980b...7bf Hva poenget med p gi gave er? Å glede noen uten at det lå være noe de har ønsket seg Anonymkode: 81565...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #48 Skrevet 14. mars 2023 20 minutes ago, Anonym bruker said: At hun kommer til deg og snakker om alt betyr ikke at du ikke skal sette grenser. Hvis hun klager på gavene, så er det helt greit å si at du skjønner at hun ble skuffet men at mormoren ga henne dette for å glede henne eller tenkte at det var en hyggelig overraskelse. Hvis mormoren ga dette for å være stygg på noen måte, så må heller det snakkes om, for da handler det om en mormor med psykiske issues. Neste gang bestemoren spør, så kan også datteren din svare at ikke noe spesielt, hun kan kjøpe det hun vil. Anonymkode: ca974...192 Jeg synes det høres ut som HI oppdrar en veldig fornuftig unge. Selvfølgelig kan barn bli skuffet selvom du synes det er unødvendig. De har mye igjen å lære før de er voksne og klarer ikke å kontrollere følelsene sine like bra som du og jeg gjør. Likevel har jenta klart å takke pent for gaven og lufter heller frustrasjonen sin til mamma. Det gjør jo jeg og, selv som voksen! Og innimellom føler jeg nok ting som er helt unødvendig og tilogmed egoistisk! Da er det greit å kunne lufte det hos noen man er trygg på så man klarer å holde maska når det trengs. Det blir for dumt å forvente mer av enn 11 åring en man kan av voksne mennesker, vi har vel alle blitt litt skuffet over en kjipt gave en gang. Å oppdra barn er ikke å lære dem hva de skal føle, men hvordan de skal takle det de føler. Anonymkode: 54307...a08
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2023 #49 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Hva poenget med p gi gave er? Å glede noen uten at det lå være noe de har ønsket seg Anonymkode: 81565...ee5 Men man gleder jo ikke folk når en gir dem noen en selv vil gi, og ikke noe mottaker trenger eller vil ha? Da gjør man jo det motsatte av å glede, man skuffer jo mottaker. Det er jo tydelig du lever i DITT univers og at alt kretser rundt deg, så der DU vil gi får folk værsågod bli glad for. Anonymkode: c980b...7bf
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. mars 2023 #50 Skrevet 14. mars 2023 Anonym bruker skrev (På 13.3.2023 den 9.30): Mormor spør barnebarnet på 11 år hva hun ønsker seg i bursdagsgave. Barnebarnet svarer: tegnesaker, gavekort på normal, en sort slengbukse eller penger (og forklarer at hun ønsker seg sko og sparer til disse). Mormor er fornøyd, har fått flere forslag. Vi feiret bursdagen i går, og mormor hadde kjøpt et pledd, telysholdere, to bilder i ramme, og en toalettmappe. Hvorfor? Fin gave, men hvorfor? Hun gjør dette år etter år, har sagt ifra, men det nytter ikke. Hvorfor spørre hva barnet ønsker seg for så å kjøpe noe annet? Datteren min har pledd på rommet sitt, hun verken trengte eller ønsket nytt, og det matcher ikke det andre(noe hun er opptatt av for tiden). Hun er ikke interessert i å pynte rommet sitt med mormor sin stil, telysestaker? Datteren min takket for gaven, men forstår ikke helt hvorfor hun heller. Et gavekort på normal til 100 kr hadde vært bedre enn rammer og lysestaker. Toalettmapper har vi nok av, så datteren min har allerede gjemt unna den hun fikk for å gi den i gave til bestevenninna som har bursdag neste mnd (toalettmappa var fin, bare ikke nødvendig). Anonymkode: 4c704...954 Opplevd dette vi også og løsningen her ble at jeg kjøpte inn gaver fra besteforeldrene. Ingen grunn til at de skulle fortsette å kjøpe ting som ikke ble brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå