Gå til innhold

Kan jeg velge å gå på møte uten barnet?


Anbefalte innlegg

Vi har en sensitiv gutt på 11 år som har veldig dårlig selvtillit. Ifjor på utviklingssamtalen så hadde læreren en del negativt å si som at han får gjort lite i timene;er ukonsentrert,glemmer ofte besøker osv. Han er under utredning for ADD. Etter det møtet gråt han ukontrollert,hyperventilerte og veldig veldig ute av seg. Brukte over en halvtime på å roe han. Han syns det er ekstra tøft at de sier negative ting når faren hører på for han er ganske streng. Han er bare hos faren annenhver helg.

Nå skal vi på ny utviklingssamtale å han gruer seg veldig til dette,å har vondt i magen pga det. Han snakker hver dag om hvor mye han gruer seg til dette møtet. Kan jeg som mamma velge å la vær å ta med barnet på samtalen når det fører til så sterke reaksjoner? Dette er også dette barnet vil.

Anonymkode: 362ef...10a

Fortsetter under...

Det hører også med til historien at jeg har hatt innlegg her før om at barnet mitt kaster opp en del  dager før skole;både jeg og læreren tror det psykisk. Men han sier selv at alt er bra på skolen. Han kaster ikke opp i helger. Ikke at det har noe med utviklingssamtalen å gjøre,men det viser jo at ikke alt er sånn det bør være

Anonymkode: 362ef...10a

Stakkars gutt. Hva er det faren driver med egentlig, og vil han dra til faren i helgene? Nei, du trenger ikke tvinge ham med nei. La ham bli hjemme og trygg han på at han slipper å være med. 

Anonymkode: dd6c7...5fc

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars gutt. Hva er det faren driver med egentlig, og vil han dra til faren i helgene? Nei, du trenger ikke tvinge ham med nei. La ham bli hjemme og trygg han på at han slipper å være med. 

Anonymkode: dd6c7...5fc

Det var en lang periode der barnet utagerte hver eneste gang etter han kom fra far,noe skolen også reagerte på. Nå har det heldigvis bedret seg. Barnet vil til far ja,men vil ikke ha han med på utviklingssamtale der skolen forteller mye negativt. Så barnet ønsker enten at vi to går alene eller at bare foreldrene går på møte. Faren hadde blitt forbanna om han ikke fikk være med på møte så det er egentlig ikke ett alternativ.

Anonymkode: 362ef...10a

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Vi har en sensitiv gutt på 11 år som har veldig dårlig selvtillit. Ifjor på utviklingssamtalen så hadde læreren en del negativt å si som at han får gjort lite i timene;er ukonsentrert,glemmer ofte besøker osv. Han er under utredning for ADD. Etter det møtet gråt han ukontrollert,hyperventilerte og veldig veldig ute av seg. Brukte over en halvtime på å roe han. Han syns det er ekstra tøft at de sier negative ting når faren hører på for han er ganske streng. Han er bare hos faren annenhver helg.

Nå skal vi på ny utviklingssamtale å han gruer seg veldig til dette,å har vondt i magen pga det. Han snakker hver dag om hvor mye han gruer seg til dette møtet. Kan jeg som mamma velge å la vær å ta med barnet på samtalen når det fører til så sterke reaksjoner? Dette er også dette barnet vil.

Anonymkode: 362ef...10a

Be heller om et møte med læreren i forkant og forklar hvordan barnet reagerte etter siste gang, og så blir det forhåpentligvis bedre denne gang 

Anonymkode: 1e5ac...2bb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Be heller om et møte med læreren i forkant og forklar hvordan barnet reagerte etter siste gang, og så blir det forhåpentligvis bedre denne gang 

Anonymkode: 1e5ac...2bb

Hun vet det for etter sist utviklingsmøte så sendte jeg melding om hvordan han reagerte.

Anonymkode: 362ef...10a

Annonse

Læreren har jo en jobb å gjøre dersom det har blitt et møte fylt av kritikk. Det skal være en utviklingssamtale, og for å få utvikling må man også føle mestring. Selv om man snakker om utviklingspotensialet, så må det jo være områder man kan forbedre, og konsentrasjon og glemming vil ikke bli bedre av å nevnes i slike møter. Da bør det isåfall også komme forslag om teknikker som hjelper, f.eks fikleleker, påminnelser osv. Ikke at det nødvendigvis er det ditt barn trenger, jeg nevnte det bare som eksempel på forslag.

Dersom læreren ikke klarer å formidle budskapet på en bedre måte så bør absolutt barnet få slippe å delta.

Snakk med læreren.

Eleven skal helt klart ikke være med på et møte som trykker han ned på den måten. 

Jeg ville foreslått for læreren at du og far kommer uten barnet på det møtet, også kan du og barnet komme på et nytt møte senere hvor fokuset er utvikling og mestring, med en positiv vinkling.

 

Anonymkode: ae6d6...c05

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med læreren.

Eleven skal helt klart ikke være med på et møte som trykker han ned på den måten. 

Jeg ville foreslått for læreren at du og far kommer uten barnet på det møtet, også kan du og barnet komme på et nytt møte senere hvor fokuset er utvikling og mestring, med en positiv vinkling.

 

Anonymkode: ae6d6...c05

Ja det var gode råd :)

Anonymkode: 362ef...10a

Barnet utredes for en diagnose , og læreren sitter og forteller negative ting om noe barnet sannsynlig ikke kan noe for. Ikke greit , og stakkars barnet ditt. 

Tenker at både lærer og far må sette seg inn i hvordan barn med ADHD spekteret fungerer. Ikke kritisere han men tilrettelegge for at han skal fungere best mulig. Og masse masse ros for ting han mestrer og får til. Det er det eneste riktige. Ta dette opp med læreren og far før utviklingssamtalen. 

Hilsen mamma med et barn med ADHD og muligens et barn til som straks skal utredes. 

Anonymkode: 8917b...39b

Jeg har opplevd det samme, har barn med ADHD. Her ba jeg lærer om å ringe meg når hun hadde tid, og så snakket vi litt om hvordan neste møte måtte legges opp slik at det ble en positiv opplevelse i stedet. Det gikk kjempebra! Ungen var veldig lettet og fornøyd etterpå. Det mer utfordrende tok vi voksne over telefon på forhånd. 

Anonymkode: cd52e...387

Annonse

Denne læreren mangler kunnskap.

Gå uten gutten, be om hjelp et møte med BUP og skolen, der BUP orienterer om hva barnet trenger for å ha det trygt og godt på skolen.

Han sier ifra på alle måter han kan - han har også fysiske symptomer på uro og angst knyttet til skole. Dette må skolen ta på alvor!

Anonymkode: 1f330...d45

Det er helt greit å dra uten barnet. De må ikke være med. Det er selvsagt bra om de blir med, for det er jo dem det handler om, men hvis det gir en slik reaksjon, blir det ikke et produktivt møte.

Men hi, ett spørsmål: var læreren negativ, eller tolket barnet det som ble sagt negativt? Det høres ut som han har noen form for angst, og da kan tilbakemeldinger bli tolket negativt uten at de er det, hvis du skjønner hva jeg mener. Og det kan være viktig å være klar over for å hjelpe han videre. Både for hjemmet og skolen.

Anonymkode: 7da5c...461

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt greit å dra uten barnet. De må ikke være med. Det er selvsagt bra om de blir med, for det er jo dem det handler om, men hvis det gir en slik reaksjon, blir det ikke et produktivt møte.

Men hi, ett spørsmål: var læreren negativ, eller tolket barnet det som ble sagt negativt? Det høres ut som han har noen form for angst, og da kan tilbakemeldinger bli tolket negativt uten at de er det, hvis du skjønner hva jeg mener. Og det kan være viktig å være klar over for å hjelpe han videre. Både for hjemmet og skolen.

Anonymkode: 7da5c...461

Forrige lærer følte hun måtte veie hvert ord hun sa,det forklarer jo en del. Å hvis han får tilsnakk for at han gjort noe som ikke er lov,så sier han ting som "du liker meg ikke du". Da må de forsikre han om at de liker veldig godt han som person,det er handlingen som ikke er grei. Så ja han er veldig sensitiv men da bør jo lærer være enda mer forsiktig med hva hun sier og hvordan,eller kun ha møte med foreldre.

Nå skal hvertfall PPT komme inn for å hjelpe så håper det blir bra.

Anonymkode: 362ef...10a

Jeg ville ikke latt barnet slippe. Dette er veldig god øving. MEN, jeg ville tatt det opp med læreren om det er mulig å dele det i to. Første del positiv og kanskje noen konstruktive tilbakemeldinger som at han kan jobbe litt mer i det og det faget. Og så avslutte med bare foreldre. Jeg tenker at siden han reagerte så kraftig så er det viktig at han får øve og får mestring. Grue seg, gå på møtet og føle etterpå at det gikk greit og han klarte det. 
Negative tilbakemeldinger er tøft å få for alle, så det er jo en ting de i denne alderen må eksponeres for. 

Anonymkode: c6847...bba

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Forrige lærer følte hun måtte veie hvert ord hun sa,det forklarer jo en del. Å hvis han får tilsnakk for at han gjort noe som ikke er lov,så sier han ting som "du liker meg ikke du". Da må de forsikre han om at de liker veldig godt han som person,det er handlingen som ikke er grei. Så ja han er veldig sensitiv men da bør jo lærer være enda mer forsiktig med hva hun sier og hvordan,eller kun ha møte med foreldre.

Nå skal hvertfall PPT komme inn for å hjelpe så håper det blir bra.

Anonymkode: 362ef...10a

Kanskje læreren(e) skal lære seg å snakke med, ikke til. Jeg er miljøarbeider/assistent og har vært med på temmelig mange samtaler, både med barn og lærer og barn, lærer og foreldre. Foreldre kan man for det meste snakke "til" om det bare er oss og foreldre, dvs være ganske direkte når man snakker, men er barnet tilstede, snakker man med barnet, ikke om barnet.  Det heter utviklingssamtale, ikke nedbrytingssamtale.  Og ja, du kan absolutt be om en samtale uten at barnet er med. Det kalles kanskje ikke utviklingssamtale da, men det spiller ingen rolle. Hovedmålet er uansett å hjelpe barnet til å fungere best mulig i på skolen. 

Anonymkode: 5d644...f90

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei utviklingssamtale er jo med elevene 

Anonymkode: 3175c...5f0

Denne samtalen virker jo ikke utviklende på personen det gjelder. Hvis et barn kaster opp av frykt, kan man trygt si at samtalen er det motsatte av utviklende.

Anonymkode: ded56...9e9

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man snakker med lærer på forhånd men man lar ikke barnet slippe unna

Anonymkode: 3175c...5f0

"Slippe unna"?
Er utviklingssamtalen en straff?

Anonymkode: ded56...9e9

HI, jeg tror at du og faren har en samtale å ta også før dere møter læreren. Du må si det som det er, at barnet spyr av redsel for hva han skal komme til å gjøre etter en slik samtale. Og prøv å få ham til å gruble litt på om han tror læring og konsentrasjon blir bedre eller dårligere av at et barn er skrekkslagent.

Anonymkode: ded56...9e9

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Man snakker med lærer på forhånd men man lar ikke barnet slippe unna

Anonymkode: 3175c...5f0

Slippe unna gjør han ikke uansett. Før utviklingssamtalen så har læreren elevsamtale med hver enkelt elev å da får han tilbakemelding på hva som kan bli bedre. 

Anonymkode: 362ef...10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...