Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Jeg ser ofte at det er en del som hevder at de spiser middag hver dag. Selvfølgelig er et ord som også blir brukt. Jeg har spurt flere ganger, men aldri fått svar på hvorfor det måltidet er så viktig at det aldri kan skippes. Jeg jobber med en av dem, hun føler at hun må servere barna middag hver dag, uansett hvor travelt de har det. Når jeg spør så er det da ofte pølse i brød, Toro tomatsuppe osv. Hvorfor det er bedre enn skive med sunt pålegg får jeg ikke annet svar på enn at middag må man jo ha. Så spørsmålet mitt er : må dere ha middag hver dag, og hva legger dere i det? Holder det at det er varmt og saltmat, eller må det være full pakke med kjøtt/fisk, poteter/ris/pasta og grønnsaker? Anonymkode: 9f694...eea
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser ofte at det er en del som hevder at de spiser middag hver dag. Selvfølgelig er et ord som også blir brukt. Jeg har spurt flere ganger, men aldri fått svar på hvorfor det måltidet er så viktig at det aldri kan skippes. Jeg jobber med en av dem, hun føler at hun må servere barna middag hver dag, uansett hvor travelt de har det. Når jeg spør så er det da ofte pølse i brød, Toro tomatsuppe osv. Hvorfor det er bedre enn skive med sunt pålegg får jeg ikke annet svar på enn at middag må man jo ha. Så spørsmålet mitt er : må dere ha middag hver dag, og hva legger dere i det? Holder det at det er varmt og saltmat, eller må det være full pakke med kjøtt/fisk, poteter/ris/pasta og grønnsaker? Anonymkode: 9f694...eea Vi har middag hver dag. Og for det meste er det "full pakke" som du sier 😄 Vi har aldri pølse med brød, BORTSETT fra om middagen lages på bål ute i naturen en fin dag. Hos oss (som er "gamlinger" på over 50) er middagene nesten alltid laget på gammeldags måte, altså ikke hel- eller halvfabrikata. Det er f eks kokt eller stekt fisk (bor ved kysten i Nord-Norge med mann som fyller frysere med fisk), fiskekaker og kjøttkaker, lapskaus, kjøttsuppe, fårikål, småsteik, svinesteik, ....fredagstaco og pizza eller biff på lørdag. De "lettvinte" middagene er f eks pannekake, grøt eller eller kleppsuppe. Til pannekake kan vi ha ferdigsuppe fra Toro til, med noen pølsebiter oppi. Pølser, kjøttdeig og tacotilbehør kjøper jeg ferdig på butikken. Dette er slik jeg var vant til fra min barndom, og jeg ser verdier fra den tiden som jeg ønsker å beholde. Våre barn, og deres venner også faktisk, syns maten vår er kjempegod. Det er litt rart, for man får inntrykk av at unge liker "nymotens mat". Sånn var jeg selv, syns vi hadde kjedelig, gammeldags mat 😆 Men så hører jeg på unge kollegaer, og også foreldre til våre barns venner, at det kanskje er denne nymotens maten som nå er vanlig, og det jeg lager anses nærmest som gourmetmat? Det er så pussig, for om det er snakk om middag, og jeg f eks svarer på spørsmål om hva vi skal ha til middag med boknafisk, blir det alltid store samtaler omkring tilbehør og diverse, som om det var snakk om servering på en 7 stjerners restaurant 😳 Anonymkode: dce5e...897
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi har middag hver dag. Og for det meste er det "full pakke" som du sier 😄 Vi har aldri pølse med brød, BORTSETT fra om middagen lages på bål ute i naturen en fin dag. Hos oss (som er "gamlinger" på over 50) er middagene nesten alltid laget på gammeldags måte, altså ikke hel- eller halvfabrikata. Det er f eks kokt eller stekt fisk (bor ved kysten i Nord-Norge med mann som fyller frysere med fisk), fiskekaker og kjøttkaker, lapskaus, kjøttsuppe, fårikål, småsteik, svinesteik, ....fredagstaco og pizza eller biff på lørdag. De "lettvinte" middagene er f eks pannekake, grøt eller eller kleppsuppe. Til pannekake kan vi ha ferdigsuppe fra Toro til, med noen pølsebiter oppi. Pølser, kjøttdeig og tacotilbehør kjøper jeg ferdig på butikken. Dette er slik jeg var vant til fra min barndom, og jeg ser verdier fra den tiden som jeg ønsker å beholde. Våre barn, og deres venner også faktisk, syns maten vår er kjempegod. Det er litt rart, for man får inntrykk av at unge liker "nymotens mat". Sånn var jeg selv, syns vi hadde kjedelig, gammeldags mat 😆 Men så hører jeg på unge kollegaer, og også foreldre til våre barns venner, at det kanskje er denne nymotens maten som nå er vanlig, og det jeg lager anses nærmest som gourmetmat? Det er så pussig, for om det er snakk om middag, og jeg f eks svarer på spørsmål om hva vi skal ha til middag med boknafisk, blir det alltid store samtaler omkring tilbehør og diverse, som om det var snakk om servering på en 7 stjerners restaurant 😳 Anonymkode: dce5e...897 Jeg glemte å svare på hvorfor det er viktig: En middag er ofte et godt sammensatt måltid med proteiner, karbohydrater og fett. Jeg merker at jeg blir mer skapsnoker på kvelden om jeg ikke har spist middag. Det har også en sosial verdi for familien, ved at man samles rundt middagsbordet og snakker om dagen og planlegger kanskje ettermiddag eller andre tung. Det er også et fint "avbrekk" på dagen. Anonymkode: dce5e...897
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Middagen har flere funksjoner. Først og fremst er den viktig for oss for å klare å hi et fullverdig kosthold. Det får vi ikke til uten. I tillegg mener vi det er viktig i opplæringen av barna at de venner seg til at skikkelig mat og måltider er noe som må prioriteres. Det å sette seg ned sammen og spise et måltid som tar litt tid har også egenverdi. Anonymkode: 3a4fe...fa2
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 Vi har middag hver dag, jeg er veldig glad i å lage mat og setter det sosiale måltidet høyt. Frokost spiser jeg ikke og lunsj kan fort bli ved skrivebordet. I og med vi er en gjeng med både jobb som innebærer særs krav til ajourhold og myndige barn med deltidsjobb, er middagen rundt 18-19 og siste måltidet for dagen. Hverdagene er middag alt fra pasta til tradisjonell mat som kjøttkaker og poteter. Alt er laget fra bunnen. Søndag kan jeg slå til med stek eller lasagne, for det tar fort 3-4 timer å lage og er vrient i hverdagen. Anonymkode: 0a390...9f0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Jeg syns også det er viktig å lage middag hver dag, hovedsakelig fordi det er den beste anledningen til å servere grønnsaker. Klart man kan ha det til brødskiver også, men det blir sjelden mer enn et par agurkskiver eller paprikabiter. Vi har noen ganger pølser, men da med potetmos og kokte grønnsaker. Har vi suppe er det enten hjemmelaget eller spedd på med ekstra tomat, løk og så videre. Anonymkode: c48b3...ed1
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Ja har middag hver dag, og det kan godt være pølse i brød en sjelden gang. Har alltid hatt middag hver dag, for brødmat er kjedelig stort sett, og har også sjelden brød. Poenget med middag er at det er et varmt måltid, og varm mat syns jeg metter mer enn annet. Liker det best også. Anonymkode: efad9...baa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 Jeg forsøker så godt det lar seg gjøre å ha middag hver dag. Det er samlende for familien, et pusterom sammen og pga næringen. MEN: jeg har ikke alltid middag til middagstid lenger. med tenåringer i hus er tempoet noe annet enn barnehagebarn eller småskolebarn. Dersom det skjer mye mellom kl 16 og 18 kan vi fint ta brødmat (kveldsmat) først og middag kl 19 om det er flest hjemme da. Middag for meg er noe som består av tre deler: poteter/ris/pasta, kjøtt/fisk/kylling, og passende grønnsaker. eller suppe med tilbehør.... av og til hjemmelaget men av og til delvis halvfabrikata hvor jeg sper på med noe fra kjøleskapet. jeg har jobbet med meg selv for å godta hamburger eller speilegg og karbonade som middag. Grandis og pølse med lompe er sjelden, men det kan skje her og. Anonymkode: 32d80...130
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Vi rekker ikke middag hver dag. Men i helgene prøver vi så godt vi kan Anonymkode: d019a...eb8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 Alltid middag ja, må ha noe varmt hver dag. Det jeg lager oftes er wok av noe slag med diverse asiatiske smaker. Anonymkode: 2eaaa...c31
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 Noe varmt, ja. Men ikke alltid full pakke! På de travleste dagene er unga fornøyd om de får toast i hånda. Men prøver alltid å ha ett måltid som ikke er brød. Mest fordi mellomste kun spiser skive med nugatti, eller havregryn utenom middag. Anonymkode: fcc63...020
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 Vi har middag hver dag, og min definisjon her er vel i stor grad at det er snakk om mat folk flest kategoriserer som middagsmat, og at i hvert fall noe av det er varmmat. Det hender et par dager i måneden at det blir mat som hotdog eller tomatsuppe, men nesten alle dager er det snakk om sunn mat og for det meste hjemmelaget. Det handler sikkert om hva man ønsker å prioritere også, og for meg er middag viktig og noe vi da altså alltid får til, selv på det travleste da vi hadde fire barneskolebarn som alle gikk på aktiviteter. Anonymkode: 054ea...673
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 Alltid middag, og jeg inkluderer suppe, grøt og pannekaker som middag av og til. Det er et samlende måltid, godt med noe varmt, og som oftest en anledning til å få i seg mer grønt. Anonymkode: 6cef0...758
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 Alltid ordentlig middag. Det trenger ikke ta tid. Anonymkode: 68b72...53d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Alltid ordentlig middag. Det trenger ikke ta tid. Anonymkode: 68b72...53d Det er klart at ordentlig middag tar tid? Anonymkode: 9f694...eea
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Min mor orket ikke lage middag, og siden hun sto for matinnkjøp, så ble det få middager. Vi fikk mat som i toast og tomatsuppe,som vi ordnet selv. Jeg serverer barna middag hvet dag. Jeg synes middag er viktige. Fordi det er det måltidet som et varmt og mettende. Og familien sittet sammen rundt bordet og spiser.😊 Alltid middag. Uansett. Anonymkode: 5f26d...c50
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er klart at ordentlig middag tar tid? Anonymkode: 9f694...eea Femten minutter. Dampet laks, ertepure og brokkoli, for eksempel. Anonymkode: 68b72...53d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 Middag hver dag. Det er viktig for alle, også barna. Anonymkode: ec581...ef8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Min mor orket ikke lage middag, og siden hun sto for matinnkjøp, så ble det få middager. Vi fikk mat som i toast og tomatsuppe,som vi ordnet selv. Jeg serverer barna middag hvet dag. Jeg synes middag er viktige. Fordi det er det måltidet som et varmt og mettende. Og familien sittet sammen rundt bordet og spiser.😊 Alltid middag. Uansett. Anonymkode: 5f26d...c50 Tomatsuppe er da middag det også! Slutt å syt! Anonymkode: dcfa5...ad6
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 Vi har ikke middag hver dag. Vi spiser alle måltider sammen, hver eneste dag(ikke lunsj, det sier seg selv pga skole/jobb). Hvorfor? Fordi barna liker ulike ting. Jeg er lei av å bruke tid på middag der alltid den ene pirker i maten. Så vi har middag 4 dager i uka. De travle hverdagene har vi gjerne brødskive med omelett, karbonade på brødskive, havregrøt eller annet varmt som ikke er middag. I helgene har vi middager alle liker. Anonymkode: 1a25e...10d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2023 #21 Skrevet 12. mars 2023 Middag hver dag her og, da sitter alle sammen. Det er familiens samlingspunkt. Er det kjempetravelt så tar vi en skive og spiser middag etter trening. Vi spiser mye fra bunnen, og fiskemat tre ganger i uka, meeeeeeen vi går ikke av veien for en Toropose med noe heller en dag det passer. Akkurat nå synes 15åringen at det beste i verden er sånn Toropose med stroganoff 🤷♀️🤷♀️så da har det blitt noen av dem……. Mat og møtepunktet er viktig for oss! Anonymkode: 7c3c4...06c
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2023 #22 Skrevet 13. mars 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Tomatsuppe er da middag det også! Slutt å syt! Anonymkode: dcfa5...ad6 Det er det. Men ikke som eneste middag i lange tider. Min mor lagde heller ikke særlig til middag, med mindre hun hadde samboer. Hun jobbet mye kveld, så broren min og jeg var alene stort sett hver ettermiddag. Jeg husker aldri middag som en felles greie, og spiste mye egg, nudler og spaghetti som jeg måtte lage selv. Husker jeg i 3 klasse og drev å lagde potetmos bare for å få i meg noe som mettet litt. Alle disse tingene ER mat. Men når det er hovedernæringa i åresvis så sier det seg selv at det ikke er godt nok Anonymkode: fcc63...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå