Gå til innhold

Politiet sjokkert over foreldre.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du plukker ut hvem som drikker tidlig? Herregud , du er dømmende og så presterer du å snakke ned andre.?

Anonymkode: febe3...4d4

Det går gjerne litt igjen, dessverre. Ikke vanskelig å se hvilke foreldre som på ett tidspunkt er blant de som ikke henter ungdommen selv om de er på grisefylla. 

Men, det er heldigvis andre i livet som påvirker, du kan møte på en god lærer, miljøarbeider eller være heldig med omgangskrets. Det er ikke gitt at ungdommen sklir ut, selv om det kanskje er mer sannsynlig. Jeg har også sett ungdom som ble styrt med jernhånd hjemme som går helt av skaftet når de kommer i alderen for opposisjon. 

Anonymkode: f18b0...b35

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Dømmende? Hvordan er det dømmende å observere fraværende oppdragelse og erfaringsmessig vite at det er disse barna som oftest havner utpå med utagerende ungdomstid? Det er hevet over enhver tvil at gir du ikke barna den oppfølging barna trenger så er de ikke godt nok utstyrt til å ta gode valg senere. Det er selvsagt mange flere faktorer som styrer. Likevel har jeg hatt rett i hvem som begynner å drikke tidlig og hvem som kan bli kilde til dårlig klassemiljø. 

Anonymkode: 63848...539

Du klarer okke å se hvordan det er dømmende ? Nei det regnet jeg ikke med heller

Østerdølen skrev (55 minutter siden):

Bekymringsmelding til BV hver eneste gang foreldrene ikke henter,tror jeg er løsningen.

Det er nok ikke omsorgssvikt i alle tilfellene, og det tror jeg politiet vet. De skrev at de kan kjøre noen til barnevernet men regner da med at det er svært unge der de ikke får tak i foreldrene, for akkurat det var også tilgellet- at noen foreldre ikke svarte på telefonen da de ringte. 

Anonymkode: 8b72a...1c6

Diskuterte dette med noen ista, og det var noen som mente at de ville gi ungdommene konsekvenser av slik oppførsel, så de ville at de skulle oppleve ydmykelsen av å bli kjørt hjem av politiet, men politiet har jo ikke kapasitet til det, men at det kan være en grunn ser jeg ikke helt bort fra. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er nok ikke omsorgssvikt i alle tilfellene, og det tror jeg politiet vet. De skrev at de kan kjøre noen til barnevernet men regner da med at det er svært unge der de ikke får tak i foreldrene, for akkurat det var også tilgellet- at noen foreldre ikke svarte på telefonen da de ringte. 

Å ikke følge opp ungene sine er omsorgsvikt.Uansett er det greit at BV har slike familien i papirene sine, for det er garantert ikke bare her det mangler.

Annonse

Jeg har en svoger som jobber i politiet. Han sier at det er skremmende hvor lett en del foreldre tar på det når de ringer dem for å be dem hente en dritings 14-åring og de får beskjed om å kjøre hen hjem selv eller sette hen i en taxi, eller de kjører en stupfull 13-åring hjem og foreldrene tar det hele med et skuldertrekk eller bare ler. Han sier at de på foreldrenes reaksjon alene kan si noe om hvor sannsynlig det er at de finner den samme ungen på byen i den samme situasjonen om noen dager og at det nesten aldri slår feil. 

Anonymkode: c1889...ab2

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en svoger som jobber i politiet. Han sier at det er skremmende hvor lett en del foreldre tar på det når de ringer dem for å be dem hente en dritings 14-åring og de får beskjed om å kjøre hen hjem selv eller sette hen i en taxi, eller de kjører en stupfull 13-åring hjem og foreldrene tar det hele med et skuldertrekk eller bare ler. Han sier at de på foreldrenes reaksjon alene kan si noe om hvor sannsynlig det er at de finner den samme ungen på byen i den samme situasjonen om noen dager og at det nesten aldri slår feil. 

Anonymkode: c1889...ab2

Hvis de opplever at foreldre tar så lett på at en 13-åring er full og ler av det på toppen av alt, så sender politiet bekymringsmelding til bv. 

Østerdølen skrev (1 time siden):

Å ikke følge opp ungene sine er omsorgsvikt.Uansett er det greit at BV har slike familien i papirene sine, for det er garantert ikke bare her det mangler.

Herlighet at man ikke henter den ene gangen betyr ikke at man ikke følger opp barna

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Herlighet at man ikke henter den ene gangen betyr ikke at man ikke følger opp barna

Hvis man sier nei når politiet ringer og ber deg hente barnet ditt fordi barnet ikke kan ta vare på seg selv, så følger man ikke opp barna nei.

Anonymkode: 0c121...bca

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man sier nei når politiet ringer og ber deg hente barnet ditt fordi barnet ikke kan ta vare på seg selv, så følger man ikke opp barna nei.

Jo det gjør man! 

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Barnet ditt er i kontakt med politiet og du henter ikke? Du har feila stort.

Anonymkode: 85a78...1c0

Står det noe sted det? Men du skjønner at man ikke alltid kan hebte, eller hva hadde du gjort om du hadde flere barn å var alene hjemme med de? Sykt barn? 

Står det noe sted det? Men du skjønner at man ikke alltid kan hebte, eller hva hadde du gjort om du hadde flere barn å var alene hjemme med de? Sykt barn? 

Da hadde jeg funnet noen som kunne passe eller hente. Selvsagt.

Ro ned litt her! Det er ikke omsorgssvikt i de aller fleste tilfeller her, for da hadde nok dette fått enormt mye mer oppmerksomhet. Det er flere grunner til at foreldre ikke henter, og sikkert fordi de ikke svarer også. Det er likevel drøyt at unge under 18 år har foreldre som ikke skjønner at politiet ikke driver som privatsjåfører.

Og foreldre som vet ungene skal på kollen bør være klar over at det er blitt en real fyllefest, og dermed være forberedt på telefoner om at noe kan skje. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det var ekstremt mye fyll blant ungdom i Kollen, og flere ble tatt hånd om av helse. Selv om dette er blitt vanlig, så ble politiet sjokkert fordi enkelte foreldre nektet å hente ungdommene og mente nødetatene skulle frakte de hjem. Har politiet grunn til å bli sjokkerte? Jeg er ikke overrasket i det hele tatt for min del. 

Det har de absolutt god grunn til. 

Anonymkode: fbde3...024

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ro ned litt her! Det er ikke omsorgssvikt i de aller fleste tilfeller her, for da hadde nok dette fått enormt mye mer oppmerksomhet. Det er flere grunner til at foreldre ikke henter, og sikkert fordi de ikke svarer også. Det er likevel drøyt at unge under 18 år har foreldre som ikke skjønner at politiet ikke driver som privatsjåfører.

Og foreldre som vet ungene skal på kollen bør være klar over at det er blitt en real fyllefest, og dermed være forberedt på telefoner om at noe kan skje. 

Foreldrene vil ikke hente fordi de mener det er nødetatene sitt ansvar.

Innsatsleder Svein Arild Jørundland sier til NRK at en del foreldre har blitt oppringt av politi og helsevesenet. Foreldrene blir anmodet om å hente overstadig berusete barn.

– Da har det vært flere foreldre som ikke har vært interessert, og mener nødetatene må håndtere det. Jeg må si det er skuffende at ikke foreldre viser mer omsorg for sine egne og kommer å henter dem, sier Jørundland.

https://www.nrk.no/osloogviken/festbrak-etter-5-mila_-politiet-ber-foreldre-komme-pa-banen-1.16331779

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Foreldrene vil ikke hente fordi de mener det er nødetatene sitt ansvar.

Innsatsleder Svein Arild Jørundland sier til NRK at en del foreldre har blitt oppringt av politi og helsevesenet. Foreldrene blir anmodet om å hente overstadig berusete barn.

– Da har det vært flere foreldre som ikke har vært interessert, og mener nødetatene må håndtere det. Jeg må si det er skuffende at ikke foreldre viser mer omsorg for sine egne og kommer å henter dem, sier Jørundland.

https://www.nrk.no/osloogviken/festbrak-etter-5-mila_-politiet-ber-foreldre-komme-pa-banen-1.16331779

Ja? Det er uansett ikke omsorgssvikt i de aller fleste tilfellene. Helt bak mål ja, det er jeg enig i. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Å Om man ikke har noen? Du vekker alle barna å drar de med?

Om nødvendig. Men så aleine i verden kan man ikke stille seg. Det er uansvarlig.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Å Om man ikke har noen? Du vekker alle barna å drar de med?

Alternativt kan du si til den ungdommen at h*n ikke får dra fordi du ikke har anledning til å hente om det skulle være noe akkurat den dagen. Det går også an å alliere seg med en annen forelder når du vet at de skal på årets fyllekalas. 

Om nødvendig. Men så aleine i verden kan man ikke stille seg. Det er uansvarlig.

Stille seg? Du tenker at alle som ikke har nettverk har bestemt seg for å ikke ha det? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja? Det er uansett ikke omsorgssvikt i de aller fleste tilfellene. Helt bak mål ja, det er jeg enig i. 

Jo, det er definitivt omsorgssvikt når foreldre nekter å ta ansvar for barn som ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 0635e...a48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...