Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg oppdaget plutselig for en del dager siden en blodutredelse på hofta. Den var ikke som et vanlig blåmerke, men blåsvart og ujevn i kantene, ca 1,5 cm i diameter (ikke rund). Kan ikke huske å ha slått meg. Trodde ved første øyekast at jeg plutselig hadde fått en svart føflekk. Den begynte etter hvert å blekne som et vanlig blåmerke, ble lysere rød og litt gulaktig. Igår begynte jeg å klø på hofta og oppdaget plutselig at det var bloduttredelsen som klødde. Den hadde blitt til en hevelse med en rød ring rundt. Det kunne kanskje minne litt om en umoden kvise. Hva i all verden er dette for noe? Noen som har opplevd noe liknende eller har en idé om hva det er? Anonymkode: 7b9c2...7de
prekæs Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Du har ikke hatt flåttbitt du ikke har oppdaget? Har hatt det mange ganger og da merker jeg bittstedet. Etter noen dager kan det komme rød hevelse rundt bittstedet og da må du ha antibiotika. Fort gjort å overse en flått, eller rett og slett klø den vekk. I et av mine tilfeller ble det en ganske stor hevelse etter 14 dager, da var det lege og 3 uker antibiotikakur. Ellers uproblematisk.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Rød ring rundt? Bor du i ett område hvor det har vært varmt siste tiden og det finnes flått? Selv om ikke det er sesong ennå, kan en og annen rakker snike seg frem, spesielt hvis du har katt eller hund. Blodutredelse kan også komme av at du har klødd på den (jeg klør alltid på stikk i søvne og ender med blodutredelse rundt). Har også en liten åreknute på ene låret som av og til hovner opp og klør. Kan være så mangt, men uansett lurt å få det sjekket av en lege. Anonymkode: dad8f...bed
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Takk for svar! Jeg bor ikke i et flåttområde og her har det vært mange minusgrader den siste uka og ca null før det. Har ikke dyr og har ikke vært i skogen heller. Ringen er kommet omtrent der hvor avgrensningen til blodutredelsen var når den bleknet. Er ikke en helt tydelig ring, men ser den liksom som en avgrensning mot den normale huden. Altså normal hud, svak rødfarge i ring, lysere farge, rød farge. Ringen markerer starten på hevelsen. Anonymkode: 7b9c2...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå